دست نگه دارید! خوردن روزانه مکمل های ویتامین احتمالا اشتباه است!

دست نگه دارید! خوردن روزانه مکمل های ویتامین احتمالا اشتباه است!
  • 1396/10/11
  • رقیه کُرد
  • 0

دهه های متمادی تحقیق و از جمله پژوهشی جدید که در ژورنال American Medial Association به چاپ رسیده نشان می دهد شواهد محکمی در رابطه با تاثیر مثبت مصرف ویتامین ها و مکمل ها روی سلامتی بدن وجود ندارد.

گویا آی تی – در جدیدترین پژوهش، یافته های ۳۳ تحقیق علمی که در آن روی بیش از ۵۰۰۰۰ بزرگسال بالای ۵۰ سال آزمایش هایی صورت گرفته، بررسی شده است.

پژوهشگران به دنبال پاسخی برای این سوال بودند: آیا افرادی که قرص های کلسیم و ویتامین D یا هر دو را مصرف می کنند، کمتر دچار شکستگی استخوان می شوند؟ نتیجه بسیار جالب بود: مصرف کنندگان این مکمل ها در مقایسه با افرادی که این مکمل ها را مصرف نمی کردند، هیچ برتری نداشتند. در هر دو گروه آمار شکستگی ها تقریبا برابر است.

در حقیقت محققان متوجه شدند در گروهی خاصی از افراد، مثلا کسانی که در خون شان میزان خاصی از ویتامین D وجود داشته و مصرف مکمل آن را هم شروع کرده اند، جذب اضافه ویتامین D منجر به افزایش ریسک شکستگی مفاصل ران می شود.

زمانی که پژوهشگران مواردی مثل جنسیت، دز مکمل کنونی، میزان جذب کلسیم از رژیم های معمولی و همچنین میزان فعلی ویتامین D در خون افراد را محاسبه می کردند، شاهد هیچ تغییری در یافته ها نشدند.

این نتایج به هیچ عنوان استفاده مستمر از این مکمل ها را در افراد بزرگسال توصیه نمی کند.

اگر چه ممکن است مکمل ها بدون ضرر به نظر برسند، اما بسیاری از آنها غیر ضروری، گمراه کننده و حتی خطرناک هستند.

صنعت مکمل ها فاقد مقررات سفت و سخت است

صنعت ۳۷ میلیارد دلاری مکمل ها در امریکا فاقد چارچوب های قانونی محکم است. سازمان هایی که وظیفه نظارت محصولات را بر عهده دارند در زمان ایجاد مشکلات جدی برای افراد و حتی آسیب شدید به آنها، کار چندانی نمی توانند از پیش ببرند. افراد بسیاری از این مساله آسیب های جدی دیده اند و شکایت آنها راه به جایی نبرده است.

در نتیجه این اوضاع، قرص ها و پودرهایی که به نظر می رسد با مشکلات جدی مثل سرطان یا سنگ های کلیه در ارتباط باشند گاهی اوقات بعد از گذشت چندین ماه خاک خوردن روی قفسه خواربارفروشی ها، از سوی نهادهای مربوطه جمع آوری می شوند.

طبق یکی از مطالعات انجام شده در سال ۲۰۱۶ که در ژورنال New England Journal of Medicine به چاپ رسیده، مکمل ها هر ساله بالغ بر ۲۳۰۰۰ نفر را روانه اورژانس ها می کنند.

«سر. برین آستین»، پروفسور علوم رفتاری در دانشگاه هاروارد در این رابطه توضیح می دهد:

”در امریکا، هیچ کدام از مکمل های رژیمی به منظور تائید ایمنی و کاربردی بودن غربالگری نمی شوند.

در نتیجه سازمان دارو و غذای امریکا (FDA) و مشتریان هیچ راهی ندارند که بدانند آن چه که در بطری یا جعبه قرار داده شده، واقعا همان چیزی است که روی برچسب نوشته شده باشد. به هیچ عنوان نمی توان از سالم یا بی خطر بودن این محصولات مطمئن بود.“

جدا از دز پیشنهادی، مکمل ها هیچ توضیح دقیقی درباره دستورالعمل های چگونگی مصرف هم در اختیار مشتری قرار نمی دهند. ضمنا در بسیاری از آنها هم هیچ هشداری در مورد تداخلات منفی احتمالی با سایر داروها یا مکمل ها هم به مشتری داده نمی شود.

با این وجود تعداد مواد تشکیل دهنده فعال در مکمل ها می تواند بسیار متغیر باشد. در یکی از مطالعات سال ۲۰۱۳ که در ژورنال BMC Medicine به چاپ رسید مشخص شد دزهای مواد تشکیل دهنده در یک مکمل، حتی دزهای یک بطری، در تمام قرص های آن متغیر است.

گاهی اوقات مکمل ها می توانند کشنده باشند؛ هر چند این مساله به ندرت اتفاق می افتد. طبق اطلاعات منتشر شده در یکی از پژوهش های انجام شده در سال ۲۰۱۷ که در ژورنال Medical Toxicology چاپ شده، بین سال های ۲۰۰۰ تا ۲۰۱۲، سی و چهار نفر به خاطر استفاده از مکمل ها جان خود را از دست داده‌ اند.

با این وجود هر ساله فرمول های جدید از ویتامین ها و مکمل ها وارد از سوی شرکت های مختلف ارائه شده و ادعای ارائه مزایای گسترده ای مثل کاهش وزن، بهبود پوست، ارتقا عملکرد ورزشی یا جنسی را دارند.

اگر از یک رژیم غذایی متعادل و مغذی پیروی نمی کنید احتمالا این وعده ها برای شما بسیار جذاب به نظر می رسند.

اما زمانی که قصد دارید مواد مغذی را از طریق مصرف قرص ها و پودرهای مکمل به بدن برسانید باید بدانید ممکن است اوضاع آن طوری که شما دوست دارید پیش نرود؛ این مواد از طریق خوردن غذای واقعی بسیار بهتر جذب خواهند شد؛ به این معنی که حتی خوردن مکمل برای جبران کاستی های مواد مغذی ممکن است منجر به بروز مشکلات دیگری شود.

«کاترین پرایس» یک گزارشگر علمی در کتاب خود با عنوان Vitamian می نویسد:

”ما از ویتامین ها به عنوان راهکارهای قطعی برای جبران همه آن چیزهایی که می خوریم (یا نمی خوریم) استفاده می کنیم و تصور می کنیم با مصرف آنها می توانیم خطاهای تغذیه ای را بپوشانیم؛ بهتر است بگوییم به ویتامین به چشم ناجی نگاه می کنیم.“

اما مطالعات متعدد نشان می دهد ویتامین ها قادر به جبران مشکلات تغذیه ای نیستند.

در یکی از پژوهش های منتشر شده در ژورنال Annals of Internal Medicine محققان اقدام به بررسی ۲۷ آزمایش انجام شده روی ویتامین ها بین ۴۰۰۰۰۰ نفر کردند.

آنها متوجه شدند مصرف کنندگان مکمل ها در مقایسه با افراد عادی، عمر طولانی تری نداشته و ضمنا از نظر ابتلا به بیماری های قلبی یا سرطان هم وضعیت بهتری ندارند.

شاید اگر وضعیت سلامت فردی تان، اجازه اضافه شدن مکمل هایی خاص را به رژیم غذایی سالم تان دهد، شاهد تاثیر مثبت آنها روی بدن تان باشید. اما برای اطمینان از این مساله باید حتما با پزشک مشورت کنید.

در غیر این صورت به جای تکیه روی قرص ها بهتر است خودتان را به استفاده از یک رژیم غذایی سالم، خوردن میوه ها و سبزیجات یا ورزش بیشتر عادت دهید. این تغییرات تاثیرات مثبت قطعی تری روی سلامتی شما خواهند داشت.

دیدگاه خود را وارد کنید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *