چرا تلگرام روسی فیلتر شد ولی واتس اپ آمریکایی فیلتر نیست؟

چرا تلگرام روسی فیلتر شد ولی واتس اپ آمریکایی فیلتر نیست؟
  • 1396/10/13
  • محمدرضا مرتضایی
  • 0

خبرها درباره تلگرام این روزها داغ است و البته مدیرعامل تلگرام هم بیکار ننشسته است. «پاول دوروف» در تازه ترین توئیت خود ظاهرا به دنبال فیلتر شدن واتس اپ در ایران است.

گویا آی تی – مدیرعامل تلگرام در توئیت خود نوشت: در حالی که اپلیکیشن هایی مانند تلگرام و سیگنال در حال حاضر در ایران فیلتر شده است، همچنان اپلیکیشن واتس اپ به طور کامل در ایران فعال است و هیچ محدودیتی ندارد. وی با این توئیت درواقع نسبت به فعالیت واتس اپ در ایران و فیلتر تلگرام اعتراض کرده است.

به نظر می رسد حساسیت «پاول دوروف» نسبت به واتس اپ، فقط به وضعیت فعلی تلگرام در ایران مربوط نمی شود چرا که پیش از این نیز در توئیت هایی مشابه، اعتراض هایی داشته است. به عنوان مثال وی درآوریل ۲۰۱۷ و نیز ۱۹ ژانویه ۲۰۱۷ در توئیت هایی جداگانه عنوان کرده بود: چرا تلگرام به صورت جزئی یا کلی در کشورهایی مانند ایران، چین و عربستان سعودی مسدود است در حالی که واتس اپ هیچ مشکلی ندارد و این کشورها برای مسدودسازی آن کاری نمی کنند.

با کمی تامل در اظهارات پاول دوروف به این نتیجه میرسیم که او چندان هم غیرمنطقی صحبت نکرده چرا که اکنون شاهد این هستیم که اپلیکیشن روسی تلگرام فیلتر شده و اپلیکیشن آمریکایی واتس اپ با همان امکانات همچنان فعال است و محدودیت های فیلترینگ بر آن اعمال نشده است که در جای خود، سوال برانگیز است.

اگر هدف از فیلتر تلگرام، اخلال در ارتباطات معترضین خیابانی بوده باشد، این افراد به سادگی و با همان امکانات تلگرام می توانند با یکدیگر در چت های محرمانه وات اپ هم در ارتباط باشند؛ اما از قرار معلوم اهداف دیگری در فیلتر تلگرام و اینستاگرام نهفته است که هنوز برای عموم مردم نامشخص است.

دیدگاه خود را وارد کنید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *