در سال ۲۰۱۸ منتظر پیشرفت در این فناوری‌ها باشید

در سال ۲۰۱۸ منتظر پیشرفت در این فناوری‌ها باشید
  • 1396/10/14
  • مهری ایران دوست
  • 0

امروزه ما در عصر فناوری های دیجیتال غرق شده ایم و استفاده از فناوری در زندگی روزمره به سطحی رسیده است که به شرایط فیلم گزارش اقلیت (Minority Report) نزدیک می شود. ابتکارهای فناورانه‌ای چون اینترنت اشیاء و هوش مصنوعی که زمانی بخشی از آینده ی دور به نظر می رسید اکنون محقق شده اند. در حالی که استفاده از فناوری واقعیت مجازی در زندگی واقعی سر و صدای زیادی به راه انداخته است، در سال های اخیر واقعیت افزوده به عنوان کاربرد عملی و واقعی تر آن ظهور کرده است.

گویا آی‌تی – در حالی که امیدهای بسیاری برای شکوفایی فناوری های گوناگون وجود دارد، سورپرایزهایی چون ظهور فناوری زنجیره‌ی بلوکی (Blockchain) توجه افرادی را که به تغییر رویکرد به استفاده پول رایج دیجیتال علاقه مند هستند، به خود جلب کرده است. با سپری شدن سال ۲۰۱۷ و در آستانه ی یک سال جدید، در این نوشته نگاهی به مسیری که فناوری احتمالا در سال ۲۰۱۸ طی خواهد کرد می اندازیم.

 

Blockchain

بیتکوین یکی از جالب ترین ابتکارات دنیای دیجیتال در سال ۲۰۱۷ بوده است و به نظر می رسد که فناوری زنجیره‌ی بلوکی پتانسیل بسیاری دارد. رشد سریع محبوبیت این فناوری را می توان به افزایش سریع ارزش آن نسبت داد، اگرچه هنوز هم ابهامات بسیاری در مورد آن وجود دارد که ماهیت ارز-رمز پایه (cryptocurrency) چیست و چگونه می تواند با این سرعت تولید ثروت کند.

در حالی که در نظر گرفتن بیتکوین به عنوان راهکاری سریع برای “ثروتمند شدن” بسیار ساده است، پتانسیلی که فناوری زنجیره‌ی بلوکی در معاملات و تراکنش های دیجیتالی دارد می تواند کسب و کار را از سال ۲۰۱۸ به بعد متحول کند. بیتکوین تنها نقطه ی آغازی در این روند است. با ظهور ارزهای دیجیتالی چون Ethereum  و Litcoin، بازار رقابتی و پتانسیل تغییر چشم انداز دیجیتال فراهم شده است.

پیشنهادهای اولیه‌ی ارزهای دیجیتال (ICO ها) نظیر Puregold که در فراهم کردن انگیزه هایی برای سرمایه گذاری سکه در بورس فعالیت می کنند، در سال ۲۰۱۸ به دلیل بهره‌ی بسیار زیاد ایجاد شده در اثر ارزهای رمزگذاری شده دیجیتال با تغییر و تحولاتی مواجه می شوند. در مورد Puregold این به معنای استفاده از زنجیره ی بلوکی برای توسعه ی یک کسب و کار در تجارت الکترونیک و Gold ATM ها در دفاتر توزیع اوراق بهادار است. می توان گفت موارد مصرف فناوری زنجیره‌ی بلوکی نامحدود است.

 

هوش مصنوعی

هوش مصنوعی زمانی موفق خواهد شد که دیگر قرار نباشد به صورت یک کامپیوتر خودکار با قابلیت پردازش اطلاعات کار کند و به جای آن روی کارهای خاصی متمرکز شود.  این کاربرد از هوش مصنوعی در حال حاضر در برخی اتومبیل ها وجود دارد و به آن ها اجازه می دهد به طور خودکار کار کنند و علاوه بر آن در برخی بخش های فیسبوک و دیگر پلت فرم های آنلاین هم استفاده می شود.

دستیارهای کامپیوتری در شرکت های متعددی مورد استفاده قرار می گیرند. در این زمینه می توان به Tribe.FIT اشاره کرد، یک برنامه ی تناسب اندام که به کاربران کمک می کند وعده های غذایی و برنامه ی تمرین های ورزشی خود را تنظیم کنند. برنامه هایی چون Tribe که از هوش مصنوعی برای بهبود تجربیات مشتریان استفاده می‌کنند در نوع خود پیشگام محسوب می شوند.

هوش مصنوعی به عنوان ابزاری برای تسهیل تحلیل داده ها در مقیاس بزرگ نیز در حال تغییر رو تحول است. شرکت هایی چون FarmaTrust از هوش مصنوعی برای کمک به تشخیص و حذف داروهای تقلبی و ایجاد یک بازار آنلاین برای خرید دارو استفاده می کنند. این راهکار می تواند سالانه جان ۱۲۵۰۰۰ نفر را در آفریقا نجات دهد.

 

واقعیت افزوده

بازی Pokemon Go قطعا یکی از پیشرفت های بازی های دیجیتال در طول دو سال اخیر است، چرا که بسیاری از افراد با یافتن Pokemon هیجان زده می شوند و به دنبال های زمین های بازی در محیط اطراف خود می گردند.

شاید به نظر برسد که سروصدا و هیجانات بازی Pokemon Go  دیگر فرو نشسته است، اما کاربردهای عملی این فناوری برای بهبود تجربیات انسان ها در دنیای واقعی، از پتانسیل خوبی برای شرکت های توسعه ی فناوری برخوردار است. واقعیت افزوده نسبت به واقعیت مجازی کاربردهای بیشتری برای کاربران روزمره دارد، زیرا از قابلیت لایه بندی اطلاعات در دنیای واقعی برخوردار است.

 

دستیارهای صوتی

تبلیغات Alexa به تنهایی بعضی از بهترین لحظات ۲۰۱۷ را رقم زده اند. واضح است که ارائه‌ی دستیارهای صوتی از سوی شرکت های آمازون، گوگل، سونوس و دیگر شرکت ها رو به گسترش و پیشرفت است. به این ترتیب Siri دیگر لزوما بخشی از بازار را به خود اختصاص نمی دهد، زیرا باید از این به بعد نگران آن باشد که Cortana و Alexa جای او را به عنوان یک دستیار خانگی بگیرند.

قطعا تقاضا برای دستیارهای صوتی نیز افزایش یافته است، اما سهم این فناوری در دستیابی به اهداف بزرگتر ارزشمندترین قابلیت آن است. دستیارهای صوتی از نظر پتانسیل به کار گیری در کارهای روزمره، تنها در ابتدای مسیر خود قرار دارند.

 

اینترنت اشیاء

ایده ی اینترنت اشیاء، سال ها است که در سراسر جامعه ی دیجیتال در جریان است و انتظاراتی نیز ایجاد کرده است. با این وجود، در سال ۲۰۱۷ بود که موفقیت های شگفت انگیز جدیدی در عرصه ی دستگاه های هوشمند خانگی و استفاده از دستگاه های همراه در این فرآیندها محقق شد.

اینترنت اشیاء تنها محدود به یک زمینه نیست؛ ایده ی اصلی نهفته در پشت این فناوری، یکپارچگی نامحدود و هرچه بیشتر فناوری در زندگی روزمره است. اما از ان جایی که اکنون در عصر دیجیتال قرار داریم، باید انتظار داشته باشیم که روز به روز پتانسیل های بیشتری از اینترنت اشیاء را کشف کنیم.

 

گذار از رایانش ابری به محاسبات لبه ای (Edge Computing)

اخیرا اخباری مبنی بر آن به گوش می رسد که انتقال داده ها از طریق فضاهای ابری صورت می گیرد و سرویس های ابری از زمان محبوب شدن توسط شرکت های توسعه فناوری معروف، بر روند انتقال داده ها تسلط یافته اند. با این وجود، رایانش یا محاسبات لبه ای، پتانسیل بیشتری برای بهبود تجربیات کاربران در اختیار دارد.

طبق گزارشی در مجله ی IEEE:Internet of Things رایانش ابری می تواند حجم گسترده ای از داده ها را منتقل کند، اما استفاده ی بیش از حد آن می تواند به پدیده ی گلوگاه یا Bottleneck منجر شود که از سرعت و کیفیت بهره مندی کاربران می کاهد.

در سال ۲۰۱۸ نیز رایانش ابری هنوز به شکل گسترده ای مورد استفاده قرار خواهد گرفت، زیرا این روش می تواند حجم بسیار زیادی از داده ها را منتقل کند، اما پهنای باند مربوط به روش لبه ای یا Edge موجب می شود که اینترنت اشیاء، به دلیل سرعت زیاد انتقال داده در این فناوری رشد بیشتری را تجربه کند. رابط هایی چون TribeFIT که کاربران را با هوش مصنوعی مرتبط می کنند با توجه به سادگی ان ها در حال تسلط یافتن بر بازار هستند. البته باید اشاره کرد که استفاده از هوش مصنوعی از سوی TribeFIT تنها  با هدف بهبود تجربه ی کاربران و نه به نمایش گذاشتن این فناوری جدید انجام گرفته است.

 

امنیت سایبری

امنیت سایبری برای شرکت هایی که در هر سطحی با اتحادیه ی اروپا مرتبط هستند از اهمیت ویژه ای برخوردار است زیرا این اتحادیه شرایط و ضوابطی را برای شرکت ها وضع کرده است تا از استانداردهای مشخصی پیروی کنند و در غیر این صورت با مجازات هایی مواجه خواهند شد.

با توجه به کاربرد گسترده ی فناوری در عصر امروز، ممکن است تهدیدها و خطرات سایبری از هر جهتی سربرآورند و به همین دلیل سرمایه گذاران پول ها و سرمایه های هنگفتی را در شرکت های تأمین کننده ی امنیت سایبری سرمایه گذاری کرده اند. این شرکت ها از سازمان ها و نهادهای عظیم در برابر تهدیدهایی چون یک ایمیل فیشینگ که می تواند تمام فعالیت های آن ها را بر هم بریزد، محافظت می کنند. تا زمانی که کسب و کارهای موجود از طریق فناوری های ارتباطی با یکدیگر در تعامل باشند، امنیت سایبری یکی از نیازهای اساسی ما خواهد بود.

 

هزینه ی اینترنت

در حال حاضر دیگر قوانین مربوط به بی طرفی اینترنتی (Net neutrality) لغو شده اند و این موضوع قطعا بر دسترسی شما به اینترنت اثر گذار خواهد بود. در حالی که نبود بی طرفی اینترنت می تواند موجب تغییر نرخ دادها توسط ارائه کنندگان سرویس ها شود، هزینه های احتمالی تحمیل شده در این شرایط می تواند بسته به آنکه رقابت تا چه اندازه قیمت ها را کاهش دهد نواساناتی داشته باشد

این تغییر مهم در قوانین اینترنتی بر هزینه هایی که انتقال حجم گسترده ای از داده ها برای کاربران خواهد داشت تأثیر می گذارد، اما نگرانی هایی که پس از این تصمیمات ایجاد شده است آن چنان توجیه پذیر نیست، زیرا تأمین کنندگان سرویس های اینترنتی باید قیمت ها را طوری تنظیم کنند که فضای رقابتی حفظ شود. با این حال، نبود بی طرفی اینترنتی قطعا بر هزینه ی انتقال داده ها اثر گذار خواهد بود.

سال ۲۰۱۸ نیز مانند هر سال دیگری ابهامات زیادی را با خود به همراه دارد، اما حداقل می توانیم مطمئن باشیم که چشم انداز توسعه ی فناوری در سال جاری تکامل پیدا خواهد کرد و زندگی های ما بیشتر تحت تأثیر فناوری قرار خواهد گرفت.

 

 

دیدگاه خود را وارد کنید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *