باز شدن قفل Face ID برای اعضایی از خانواده که شبیه هم نیستند

باز شدن قفل Face ID برای اعضایی از خانواده که شبیه هم نیستند
  • 1396/10/14
  • رقیه کُرد
  • 2

قابلیت Face ID اپل ایمن ترین سیستم تشخیص چهره ساخته شده برای تلفن های هوشمند است. بر خلاف راهکارهای اندرویدی نمی توان این سیستم را با تصاویر فریب داد و البته می توان برای تائید هویت پرداخت های سیار آن را به کار گرفت. این قابلیت از ویژگی Touch ID هم ایمن تر بوده و انتظار می رود در آینده ای نزدیک شاهد تعبیه آن در سایر محصولات اپل هم باشیم. حتی به نظر می رسد تولیدکنندگان ابزارهای اندرویدی هم در سال جدید قابلیتی شبیه Face ID ارائه دهند.

گویا آی تی – اما Face ID در برابر هک، صد در صد غیرقابل نفوذ نیست. مدتی پیش اخباری مبنی بر امکان باز کردن قفل Face ID آیفون ۱۰ والدین توسط فرزندان منتشر شد. دو قلوها و کلا چند قلوها هم به راحتی می توانند آیفون خواهر و برادرهای قل خود را به راحتی باز کنند، خصوصا در سنین پایین، که البته دلیل این امر هم کاملا مشخص است.

البته اخیرا یک ویدئوی جدید منتشر شده که در آن دو نفر از اعضای یک خانواده که شباهت چندانی با هم ندارند موفق به باز کردن قفل Face ID آیفون می شوند.

در این ویدئوی منتشر شده در یوتیوب یک مادر و دختر قفل Face ID آیفون را به راحتی باز می کنند. جالب اینجاست که این دختر کم سن و سال نیست و شباهت چندانی به مادرش نیز ندارد.

این کار بارها و بارها انجام شده و هر بار مادر و دختر در باز کردن قفل مذکور موفق هستند. آیفون تصور می کند تنها یک شخص در مقابلش ایستاده و به همین خاطر اجازه باز شدن قفل و استفاده را به وی می دهد.

البته فعلا مشخص نیست که آیفون مذکور برای شناسایی این دو نفر آموزش دیده است یا خیر. شیوه عملکرد Face ID عکس گرفتن از کاربر در هر بار باز شدن تلفن است، و به این ترتیب  مختصات ریاضی منتصب به چهره هر فرد را مرتبا به روز رسانی می کند. اگر شخص (مالک یا فردی غریبه) بعد از یک بار تلاش ناموفق برای باز کردن Face ID (با دانستن) رمزعبور و تایپ آن موفق به باز کردن آیفون شود، عملا به دستگاه دستور داده که جدیدترین اسکن چهره انجام شده را هم در کتابخانه خود نگهداری نماید، خصوصا اگر چهره مذکور شباهت هایی با چهره مالک آیفون هم داشته باشد. آیا می توان این عمل را هک محسوب کرد؟ یا مساله آموزش Face ID برای شناسایی دو چهره خطایی است که موجب قاطی کردن چهره دو فرد می شود؟ البته در مورد ویدئوی منتشر شده مادر و دختر باید این نکته را هم مد نظر داشت که این دو طبیعتا شباهت هایی هر چند کم با هم دارند و این مساله ممکن است Face ID را به اشتباه بیندازد.

بهتر است یک بار دیگر متنی که اپل درباره شیوه عملکرد Face ID منتشر کرده بود را مرور کنیم:

برای بهبود عملکرد باز کردن دستگاه و البته همقدم ماندن با تغییرات طبیعی چهره و ظاهر شما، Face ID تصویر ریاضی ذخیره شده از چهره را با مرور زمان بهبود می بخشد. بعد از باز کردن موفقیت آمیز آیفون، Face ID ممکن است از آخرین تصویر ریاضی محاسبه شده-در صورت داشتن کیفیت لازم-برای تعداد محدودی از عملیات باز کردن اضافی قبل از معدوم کردن آن داده ها، استفاده نماید. به طور معکوس اگر Face ID موفق به شناسایی شما نشود اما کیفیت تطبیق چهره شما بالاتر از یک حد خاص بوده و شما هم بعد از این تشخیص ناموفق سریعا رمز عبور را برای باز کردن آیفون تایپ کنید، Face ID عکس دیگری از شما گرفته و داده های ثبت شده را با جدیدترین تصویر ریاضی محاسبه شده، بهبود می بخشد. این اطلاعات جدید Face ID بعد از تعداد محدودی عملیات باز کردن دستگاه یا در صورت متوقف شدن پروسه تطبیق از سوی شما (با مشخصات مذکور)، پاک خواهند شد. این فرآیندهای بهبود به Face ID اجازه می دهند خود را با تغییرات زیادی که به واسطه رشد موهای صورت یا استفاده از مواد آرایشی ایجاد می شوند هماهنگ کرده و میزان خطای آن را هم کاهش خواهند داد.

دیدگاه خود را وارد کنید
تعداد دیدگاه ها : 2 دیدگاه
  1. X برادر من هم با فیس من باز میشه.
    در کل فکر نمیکنم امنیت خاصی داشته باشه توی افراد شبیه به ما.

    1. دقیقا گوشی خواهرم سیزده پرومکس هست با چهره من باز می‌کنه قبلاً هم یازده رو باز میکرد

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *