جهان ۱۰ هزار سال بعد

جهان ۱۰ هزار سال بعد
  • 1396/10/15
  • سمیه شماعی زاده
  • 1

آیا می توانید آینده بشر را تصور کنید؟ یا حتی آینده کره زمین و هر آنچه که به نوعی نسبت به آن دلبستگی داریم. معمولا وقتی ما نسبت به آینده نگران می شویم تنها به صد سال آینده و آنچه قرار است در عرض صد سال آیده رخ دهد فکر می کنیم. اما آیا تا به حال شده است که به ده هزار سال آینده و آینده بشریت و کره زمان در آن زمان فکر کنید> در این مطلب به بررسی جهان در ۱۰ هزار سال آینده بر اسسا بررسی های علمی خواهیم پرداخت.

بر اساس آنچه که ما از دنیا، کره زمین و هر انچه در آن وجود دارد می دانیم، برخی از پیش بینی های علمی که بر اساس نجوم و حوزه های مربوط به آن انجام می شود می توانند تا هزاران و حتی ده های هزار سال بعد از آن به واقعیت بپیوندند.

با کمی جستجو می توان به داستان های علمی تخیلی رسید که در زمان نوشته شدن بعید به نظر می رسیدند اما درست در یک بازه زمانی صد ساله یا کمی بیشتر به حقیقت پیوستند. اخیرا دانشمندان بر اساس مطالعاتی که انجام داده اند به پیش بینی هایی از آنچه قرار است در ده هزار سال آینده برای جهان و کره زمین و هرچه در آن وجود دارد رخ دهد رسیده اند.

بر اساس این تحقیقات بخش شرقی قطب جنوب در ده هزار سال ینده وجود نخواهد داشت. بخش شرقی قطب جنوب طولانی ترین ورقه یخی است که در حال حاضر بر روی کره زمین قرار دارد. و اگر حوزه زیر زمینی به نام Wilkes فرو بریزد در حدود ۵ هزار تا ۱۰ هزار سال طول خواهد کشید که این بخش از قطب جنوب به زیر آب فرو رود. فرو رفتن بخش شرقی کره جنوب در آب باعث می شود تا سطح آب در کل کره زمین ۳ تا ۴ متر بالاتر بیاید.

به گفته کارشناسان برای جلوگیری از فاجعه انسانی بهتر است تا حوزه زندگی انسانی در محدوده بخش شرقی قطب جنوب محدود و کم کنیم. بر اساس بررسی های انجام شده توسط Doomsday argument و مطالعات انجام شده توسط فیزیکدان استرالیاییف براندون کارتر، به احتمال بیش از ۹۵ درصد در ۱۰ هزار سال آنیده نسل بشر منقرض خواهد شد و انسانی بر روی کره زمین زندگی نخواهد کرد.

این نظریه تا حد زیادی یکی از موضوعات مباحث مختلف در بین دانشمندان مختلف است که آیا تا ده هزار سال آینده زندگی بشر بر روی کره زمین منقرض خواهد شد یا خیر. اما اگر بر خلاف نظریه فوق نسل بشر تا ده هزار سال آینده همچنان ادامه داشته باشد آیا تنوع ژنتیکی بر اسسا موقعیت زندگی افراد وجود خواهد داشت یا خیر. نمی توان مطمئن بود که آیا ظاهر انسان ها در ده هزار سال آینده شبیه به ظاهر کنونی بشر خواهد بود یا خیر. آیا رنگ چشم ها و تنوع آن درست مثل زمان کنونی است یا خیر.

حتی نمی توان مطمئن بود که آیا تقویم زندگی و سال ها و روزها همچنان به مفهوم کنونی آن  در ده هزار سال آینده خواهد بود یا خیر. آیا قرار است انفجار ستاره ای در آینده رخ دهد و تغییراتی در زندگی بشر ایجاد شود یا خیر.

بر اساس پیش بینی های انجام شده در ۱۰ هزار سال آینده ستاره Antares در یک انفجار نوری ایجاد می کند که می تواند همانند خورشید روز را روشن کند. در واقع بر اسسا پیش بینی انفجار این ابر ستاره می تواند در هر زمانی رخ دهد و دانشمندان انتظار دارند که این انفجار هر چه سریع تر رخ دهد.

اپر پا را کمی فراتر قرار دهیم و به ۱۳ هزار سال آینده فکر کنیم بر اساس بررسی های انجام شده محور های کره زمین بر عکس خواهند شد و به این ترتیب روند فصل در دو نیم کره معکوس خواهد شد. این مسئله کمی پیچیده است و نیاز به بررسی ها و مطالعات بیشتری دارد.

اما صرف نظر از اینکه در آینده برای نسل بشر در کره زمین چه اتفاقاتی می افتد اما می توان امید داشت که میلیون ها نفر به عنوان فضانورد و یا افرادی که به فضا سفر کرده اند در فضا مکان مناسبی برای ادامه زندگی بشر پیدا کرده اند و انسان ها از کره زمین به آنجا کوچ کرده باشند.

تمام مواردی که در بالا اشاره شد تنها پیش بینی هایی است دانشمندان و محققان که بر اساس مدارک موجود و تجارب گذشتگان به آن رسیده اند و نمی توان با قاطعیت گفت که این اتفاقات در ده هزار سال آینده به طور قطع و حتمی اتفاق خواهند افتاد.

 

دیدگاه خود را وارد کنید
1 دیدگاه
  1. نسل انسان تازه گام های نخست را جهت کشف جهان هستی برداشته
    علم بحدی پیشرفت خواهد کرد که
    طی ۱۰۰ الی ۲۰۰ سال آینده انسانها قادر به ساخت ایستگاه های متعدد و نهایتا شهرک های فضایی در مدار زمین و نزدیک ب زمین شوند و تمام منابع طبیعی و حیاطی را جهت بقای خود در این شهرک ها فراهم سازند
    طی ۵۰۰ الی ۱۰۰۰ سال آینده تعداد این شهرک های فضایی رو ب گسترش خواهد گذاشت و نسل انسان ب کمک تکنولوژی ب بیرون از منظومه شمسی خواهد رفت ….
    بازه زمانی ۲۰۰۰ تا ۳۰۰۰ سال آینده زمین بخاطر ناپایداری شرایط اقلیمی غیرقابل سکونت و متروکه خواهد شد
    بطور قطع در ۵ الی ۶ هزار سال آینده بشر تمام کهکشان راه شیری را جهت سکونت و پیدا کردن منابع جدید و بی پایان حیاط رصد خواهد کرد
    بی شک طی ۱۰ هزار سال آتی هزاران کهکشان در سیطره و حکمرانی انسان ها خواهد بود

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *