چرا باید خطای ۴۰۴ را پیکربندی کرد؟

چرا باید خطای ۴۰۴ را پیکربندی کرد؟
  • 1396/10/19
  • بابک شالکونژاد
  • 0

در این مطلب آموزشی به اهمیت صفحات خطای ۴۰۴ خواهیم پرداخت و در ادامه توضیح می دهیم که چطور آن ها را برای وب سایت خود پیکربندی کنید.

گویا آی تی – اگر شما از کاربرانی باشید که ساعات زیادی را صرف وبگردی می کنید مطمئنا با عبارت Not Found. The requested URL /xyz.htm was not found on this server برخورد کرده اید. این یک عبارت استاندارد است و زمانی که یک سرور نمی تواند صفحه خاصی را بیابد این متن را نمایش می دهد.

زمانی که یک سرور نمی تواند به آدرس صفحه (URL) درخواست شده توسط کاربر دسترسی پیدا کند صفحات خطای ۴۰۴ ظاهر می شوند. زیرا آدرس صفحه موردنظر دیگر در سرور وجود ندارد. یک خطای ۴۰۴ را می توان با جنسی که قبلا در فروشگاه موجود بوده اما در حال حاضر فروخته شده است مقایسه نمود یا می توان آن را همانند آدرس قدیمی یک دوست مدرسه ای دانست که دیگر در آن محل ساکن نیست و نقل مکان کرده است.

دلایل زیادی وجود دارد که یک سرور نمی تواند یک آدرس صفحه را پیدا کند. خطای ۴۰۴ می تواند به دلایل زیر تفاق بیفتد:

اگر یک صفحه به آدرس دیگری منتقل شده باشد: شما تصمیم گرفته اید که دامین خود را منتقل کنید. اصولا آدرس صفحه های قدیمی به وسیله ۳۰۱-redirect باید به سایت جدید ریدایرکت شوند. اگر این کار انجام نشود، خطای ۴۰۴ ظاهر خواهد شد.

تغییر آدرس صفحه: دلایل بسیار زیادی می تواند وجود داشته باشد که آدرس صفحات تغییر پیدا کند. برای مثال تغییر نام یک دایرکتوری می تواند سبب شود که حتما آدرس صفحات را تغییر دهید. اگر لینک های داخلی به درستی تغییر نکرده باشند این موضوع نیز می تواند منجر به بروز خطای ۴۰۴ شود. این موضوع برای لینک های خارجی نیز وجود دارد. یعنی اگر لینک های خارجی یک سایت به صفحه ای اشاره کنند که دیگر وجود ندارد باز هم شاهد این خطا خواهیم بود.

حذف آدرس یک صفحه: خطای کلاسیک ۴۰۴ می تواند به علت حذف صفحات وب نیز رخ دهد. حذف یک صفحه هم می تواند به صورت تصادفی و هم به عمد صورت پذیرد. به عنوان مثال اگر شما یک فروشگاه اینترنتی داشته باشید و یک محصول خاص دیگر در فروشگاه شما موجود نباشد طبیعتا صفحه مربوط به آن کالا را خودتان حذف می کنید.

اگر خطای ۴۰۴ را پیکربندی نکنیم چه اتفاقی می افتد؟

اگر صفحه ۴۰۴ ایجاد نشود سرور نمی تواند پاسخ مناسبی در جواب صفحه ای که پیدا نکرده است نمایش دهد. این کار به دو دلیل مناسب نیست. اولا کاربر نمی داند که چرا آدرس صفحه موردنظر کار نمی کند و در نتیجه تجربه منفی از وب سایت شما خواهد داشت. دوما بات گوگل می خواهد یک صفحه ای که وجود ندارد دسترسی پیدا کند اما کد خطای ۴۰۴ یا ۴۱۰ را دریافت نمی کند. در هر دو حالت گوگل یک نمره منفی برای سایت شما در نظر می گیرد. این موارد باعث می شود که ساخت صفحه خطای ۴۰۴ بیشتر از پیش اهمیت پیدا کند.

یکی دیگر از احتمالات می تواند ۳۰۱-redirect به صفحه اصلی (Homepage) سایت باشد. حتی اگر این کار مدام توسط برندهای بزرگ از جمله Espirit یا Airbnb انجام شود. این ریدایرکت اصطلاحا Soft 404  نامیده می شود. در پاراگراف آخر در این مقاله به این موضوع خواهیم پرداخت.

خطای ۴۰۴ اساسا تاثیر منفی بر روی رنک سایت ها ندارد و باعث نمی شود تا گوگل سایت شما را جریمه کند. Gary illyes این موضوع را در توییتی در سال ۲۰۱۵ تایید کرد:

پیکربندی درست صفحات خطا

برای این که صفحه ۴۰۴ نمایش داده شود کافی است مانند زیر به صفحه ای که از قبل برای نمایش خطای ۴۰۴ آماده کرده اید در فایل .htaccess ارجاع دهید.

ErrorDocument 404 /meine-404-Fehlerseite.html

یا خط زیر را در فایل .htaccess وارد نمایید.

ErrorDocument 404 “<H1>Page not found</H1>”

این بدان معنا است که اگر درخواستی از سمت سرور برای یک URL که دیگر وجود ندارد، ارسال شود، صفحه زیر ظاهر می شود. البته شما باید یک صفحه برای نمایش بدین منظور بسازید. معمولا چنین صفحاتی در CMSهای مختلف به صورت استاندارد و از قبل وجود دارد.

ساده ترین نوع یک صفحه خطای ۴۰۴ می تواند شبیه تصویر زیر باشد:

البته بهتر است بدانید که تنها نمایش صفحات خطای ۴۰۴ کافی نیست بلکه شما باید به شکل مناسب آن ها را طراحی کنید. چون چنین صفحه ای (تصویر بالا) باعث خواهد شد تا بازدیدکننده بلافاصله سایت شما را ترک کند و به نتایج گوگل باز گردد یا این که به طور کامل مرورگر خود را ببندد. در هر دو صورت هیچ کدام از این کارها برای سایت شما مناسب نیست. به همین دلیل به شما پیشنهاد می کنیم تا نکات زیر را به منظور داشتن صفحات خطای ۴۰۴ مناسب در نظر بگیرید.

طراحی یک صفحه خطای ۴۰۴ مناسب

اگر یک بازدیدکننده با یک صفحه خطای ۴۰۴ روبرو شد شما باید ابتدا او را متقاعد نمایید که صفحه موردنظر او دیگر در دسترس نیست.

۱ – ارجاع به صفحه اصلی (homepage)

یکی از ساده ترین روش ها برای نگه داشتن کاربر در سایت ارجاع او به صفحه اصلی است.

۲ – ارجاع به دسته بندی های دیگر

۳ – نمایش صفحه جستجو

۴ – ارائه یک پیشنهاد برای تعامل با کاربر

اگرچه در صفحه خطای ۴۰۴ گوگل خلاقیت بسیار کمی به کار رفته است اما همه ما به خوبی می دانیم که کاربر زمانی که با چنین صفحه ای در بزرگ ترین موتور جستجوی دنیا روبرو می شود چه خواهد کرد !

نظارت مستمر و ریدایرکت کردن در صورت لزوم

اگرچه خطاهای ۴۰۴ بخشی از ویژگی های یک سایت محسوب می شود اما شما باید به طور منظم سایت خود را به منظور یافتن خطاهای احتمالی بررسی کنید. به طوری که اول از همه اطمینان حاصل نمایید که تمام آدرس صفحات مهم سایت با هر مرورگری قابل دسترسی هستند. ثانیا انباشته شدن خطاهای ۴۰۴ می تواند نشان دهنده مشکلی باشد که این مشکل می تواند به دلایل تغییر آدرس صفحات، بازسازی مجدد سایت و غیره باشد

اگر شما وب سایت خود را در گوگل وب مستر ثبت کرده باشید در نتیجه می توانید گزارشات مربوط به خطاهای ۴۰۴ را در منوی Crawling errors پیدا کنید. سپس به تب Desktop و بعد از آن بر روی Not found کلیک نمایید. سپس می توانید تمام خطاهای ۴۰۴ را که توسط گوگل ارسال می شوند، مشاهده کنید.

زمانی که نمودارهای کلیدی موجود در گوگل وب مستر را ارزیابی می کنید توجه داشته باشید که بخشی از اطلاعات موجود در وب مستر از طریق سایت مپ شکل می گیرند. این بدان معنا است که خطاهای ۴۰۴ که پیش از این اصلاح شده بودند، امکان دارد در این جا نمایش داده شوند، یا این که آدرس صفحاتی که دیگر در ایندکس جسنجوی گوگل وجود ندارد نیز در سایت مپ وجود داشته باشد.

اغلب اوقات خطاهای ۴۰۴ به صورت ناگهانی در لیست گوگل وب مستر ظاهر می شوند حتی اگر قبلا شما آن ها را با انتخاب گزینه Fixed پاک کرده باشید. این اتفاق به این دلیل می افتد که گوگل هر سایت را چندین بار مرور می کند. یکی از راه حل های موجود برای رفع این موضوع استفاده از کدپاسخ ۴۱۰ است. البته شما باید تنها زمانی از این کد پاسخ استفاده کنید که مطمئن باشید صفحه موردنظر دیگر مورد نیاز نیست زیرا ۴۱۰ سبب حذف برگشت ناپذیر یک صفحه می شود.

اگر شما این کار را به درستی انجام دهید طبیعتا تمام خطاهای Soft 404 باید ناپدید شوند.

علاوه بر این انباشه شدن این خطاها برای گوگل مشکلی به حساب نمی آید.

هم چنین شما می توانید از طریق بخش Website Success، در وب سایت Ryte  صفحاتی که با خطای ۴۰۴ روبرو می شوند را شناسایی کنید. برای این کار کافی است به تب Sitemaps رفته و بر روی File Status Codes کلیک کنید.

حال با کلیک بر روی نوار قرمز رنگی که عنوان آن ۴xx (not found)  است می توانید آدرس تمام صفحات که به این صفحه خطا ختم می شود مشاهده کنید.

خطاهای Soft 404 به چه معنا است؟

خطای Soft 404 بدان معنا است که کاربر یک URL را از سرور درخواست می کند اما چنین آدرسی در سرور وجود ندارد ولی در این شرایط سرور به جای ارسال خطای ۴۰۴ خطای دیگری برمی گرداند.

در این مقاله، باید توجه داشته باشید که آدرس صفحاتی که موجود نیست و از طریق ۳۰۱ redirect به صفحه اصلی (homepage) ارجاع داده می شوند به عنوان خطاهای Soft 404 از طرف گوگل در نظر گرفته می شوند.

خلاصه :

خطاهای ۴۰۴ مربوط به گشت و گذار در میان صفحات وب است. چیزی همانند جا افتادن کلمه ای در یک جمله یا محصولات فروخته شده یک فروشگاه. اگر تعداد خطاهای ۴۰۴ شما رو به افزایش است در نتیجه شما باید پیکربندی و تنظیمات سرور خود را بررسی نمایید یا لینک های داخلی خود را چک کنید. ممکن است در برخی از آن ها اشتباه تایپی وجود داشته باشد یا این که بعد از بازسازی سایت هنوز برخی لینک های قدیمی در گوگل ایندکس شده و وجود داشته باشند.

 

چیزی که بیشتر اهمیت دارد نحوه برخورد شما به این خطا و طراحی یک صفحه مناسب مربوط به آن است. زیرا با استفاده از یک صفحه خطایی که به خوبی طراحی شده است، این اطمینان وجود خواهد داشت که اگر کاربری در سایت شما نتوانست به صفحه خاصی دست پیدا کند، سریعا سایت شما را ترک نخواهد کرد.

دیدگاه خود را وارد کنید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *