شارژ بیسیم Forever Battery یک منبع شارژ دائمی و تمام نشدنی

شارژ بیسیم Forever Battery یک منبع شارژ دائمی و تمام نشدنی
  • 1396/10/23
  • زهرا معبودی
  • 0

تصور کنید دیگر لازم نبود نگران شارژ کردن باتری دستگاه‌های خود می‌شدید. یا لازم نبود وقتی در خانه هستید موبایل خود را به برق وصل کنید. به لطف سیستم شارژ بیسیم Cota از شرکت Ossia، این سناریوهای پیشرو زودتر از آنچه که فکرش را بکنید به واقعیت تبدیل می‌شود.

گویا آی تی: نویدبخش‌ترین محصولی که در پیش روی ما قرار دارد دستگاهی است که سازنده‌اش آن را Forever Battery یا «باتری همیشگی» نامگذاری کرده است. یک باتری AA یا AAA که انرژی‌اش را از Cota Tile می‌گیرد. این ساتع‌گر انرژی در خانه‌ی شما، مثلاً بر روی دیوار، قرار می‌گیرد و توانی معادل ۲.۴ گیگاهرتز را به گیرنده‌ی کوچک موجود در باتری ارسال می‌کند. (قرار است در آینده توان ارسال تا ۵.۸ گیگاهرتز افزایش یابد.)

منبع شارژ دائمی و تمام نشدنی

برخلاف سایر فناوری‌های شارژ بیسیم، از جمله Energous، محدوده‌ی تحت پوشش Cota محدود به چند متر نیست. مدیر بخش فناوری این شرکت، حاتم زین (Hatem Zeine)، گفت برای پوشش دادن یک خانه‌ی ۹۰۰ متری فقط به چند Cota Tile نیاز دارید. وقتی در کنار Tile باشید حداکثر توان خروجی حدود ۳ وات است و طبعاً با دور شدن از دستگاه ممکن است این انرژی به چند میلی وات هم برسد.

 

منبع شارژ دائمی و تمام نشدنی

 

علاوه بر این، فناوری شرکت Ossia در پشت موانع هم جواب می‌دهد و نیازی به دید مستقیم ندارد. گیرنده‌ی Cota، چه در باتری باشد، چه در لوازم جانبی یا دستگاهی دیگر، سیگنال‌های چند-جهته‌ای ساتع می‌کند که از دیوار و سقف عبور می‌نماید. البته این سیگنال توانایی رد شدن از بدن انسان را ندارد.

 

سیستم برق‌رسانی Cota آن قدر باهوش است که بتواند بیت‌های داده را هم منتقل کند، بنابراین خودش می‌داند که چه دستگاهی بیشتر از بقیه به برق نیاز دارد و بر همین اساس ارسال انرژی را اولویت‌بندی می‌کند. در واقع، شرکت می‌گوید این اولویت‌بندی با استفاده از فضای ابری هم قابل شخصی‌سازی خواهد بود. پس، برای نمونه، شرکت‌های فعال در زمینه‌ی شبکه‌های بیسیم با همکاری کافی شاپ‌ها می‌توانند از این سیستم استفاده کنند و صرف نظر از جایی که مشتریان می‌نشینند، دستگاه آن‌ها را شارژ نمایند.

 

منبع شارژ دائمی و تمام نشدنی

 

البته از اشاره به این نکته نمی‌توان چشم‌پوشی کرد که اندازه‌ی دستگاه Cola Tile کمی بزرگ است. و همان طور که زین گفته قیمت آن هم در ابتدا گران خواهد بود و با ورود به بازار باید شاهد قیمت چند صد دلاری باشیم. ولی به مرور زمان، این فناوری می‌تواند برای همه چیز از جمله تلویزیون‌ها، یخچال‌ها و سایر لوازم منزل استفاده شود.

منبع شارژ دائمی و تمام نشدنی

Ossia در پشت صحنه به بهبود فناوری خود ادامه می‌دهد، اما در همین حین برای ورود به بازار هم آماده خواهد شد. این شرکت در CES 2018 از همکاری خود با شرکت Motherson Innovations برای وارد کردن این سیستم به خودروها خبر داد. Motherson شرکتی است که با خودروسازان بزرگی همچون مرسدس، آئودی، فورد و تویوتا همکاری می‌کند.

 

تصویر ۴

 

این فناوری استفاده‌های دیگری هم دارد که به زودی می‌توانید نمونه‌های آن را در فروشگاه‌های بزرگ آمریکا و اروپا ببینید. این شرکت در حال مذاکره با خرده‌فروش‌هاست تا با طراحی برچسب‌های الکترونیکی قیمت کاری کند که صاحبان فروشگاه در لحظه بتوانند قیمت محصولات خود را تغییر دهند. بنابراین شرکت‌هایی مثل Best Buy می‌توانند به صورت لحظه‌ای در زمینه‌ی قیمت با آمازون رقابت کنند. برق لازم برای برچسب‌های مذکور از طریق همین Tile-ها تامین خواهد شد.

 

پیش‌بینی این مسئله که چه کسی پیروز صحنه‌ی بعدی حوزه‌ی شارژ بیسیم است و به Qi بعدی تبدیل می‌شود سخت است. ولی نکته‌ای که درباره‌ی ایده‌ی Forever Battery حائز اهمیت می‌باشد این است که سیستم مذکور می‌تواند تا مسافت‌های دور انرژی ارسال کند. Ossia می‌خواهد به نوعی Wi-Fi برای سیستم‌های شارژ بیسیم تبدیل شود و به نظر می‌رسد که در مسیر درستی قرار گرفته است.

 

منبع

دیدگاه خود را وارد کنید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *