علت مهاجرت نکردن ایرانیان از تلگرام

علت مهاجرت نکردن ایرانیان از تلگرام
  • 1396/10/26
  • محمدرضا مرتضایی
  • 0

مدتی پیش، همزمان با فیلتر شدن تلگرام، بسیاری از پیش بینی ها بر این بود که کاربران آن به دنبال یک جایگزین خواهند بود. پیش از این نیز اتفاقات مشابهی رخ داده و در نتیجه ی آن ایرانیان پس از فیلتر شدن یک برنامه رو به سوی استفاده از برنامه ای آوردند که نه تنها قادر بودند با استفاده از آن به خدمات برنامه ی سابق دسترسی داشته باشند، بلکه از امکانات بیشتری نیز بهره مند می شدند. اما این بار پیش بینی ها آنچنان درست از آب در نیامد و بسیاری از کاربران تلگرام ترجیح دادند تا به جای یافتن پیام رسانی که بتواند جایگزین تلگرام شود، از فیلترشکن ها استفاده کنند، تا همچنان بتوانند به تلگرام دسترسی داشته باشند.

 

 

راهنمای مهاجرت استرالیا ۲۰۱۹

 

گویا آی تی – باید توجه داشت که اظهار نظرها در مورد واکنش ایرانیان پس از فیلتر شدن تلگرام متفاوت و بعضاً ضد و نقیض است. دبیر کارگروه تعیین مصادیق محتوای مجرمانه، عبدالصمد خرم آبادی، اعلام کرد که پس از فیلتر شدن تلگرام ۹۰ درصد از کاربران ایرانی این پیام رسان از پیام رسان های داخلی به عنوان جایگزین آن استفاده نموده اند. این در حالی است که محقق ارشد علوم اجتماعی رایانشی موسسه ی اینترنتی آکسفورد، طاها یاسری، با استناد به داده های گروه آزمایشگاه اجتماعی دانشکده ی کامپیوتر دانشگاه تهران که با استفاده از یک ربات تلگرامی گردآوری شده اند، ابراز داشت که احتمالاً واکنش کاربران ایرانی به فیلتر شدن تلگرام متفاوت از اظهار نظرهای برخی مسئولین است. ربات ذکر شده طی یک دوره ۲۴ ساعته وضعیت کانال های فعال تلگرام و همچنین چگونگی فعالیت کاربران را مورد بررسی قرار داده است.
طاها یاسری علاوه بر این خود کانال های دارای بیش از ۵۰۰ هزار عضو را مورد بررسی قرار داده است. وی بر اساس تمامی این داده ها متوجه شده که در روزهای ابتدایی فیلتر شدن تلگرام در ایران، کانال های تلگرام با حدود ۴۰ درصد کاهش بازدید مواجه بوده اند اما به مرور به تدریج وضعیت فعالیت کاربران به وضعیت عادی خود نزدیک شده است.

وی دلیل تفاوت یافته های خود و اظهارنظرهای مسئولین را عدم دسترسی خود به تمامی اطلاعات مورد نیاز می داند. اطلاعات مورد استفاده توسط یاسری مربوط به کانال های عمومی تلگرام بوده و وی از کانال های خصوصی تلگرام هیچ گونه داده ای در دست نداشته است. اما در کنار این موضوع او به این نکته اشاره می کند که بلافاصله پس از فیلتر شدن تلگرام جست و جوی واژه هایی نظیر «فیلترشکن»، «توییتر» و … در ایران افزایش پیدا کرده است.

 

چرا ایرانیان از تلگرام مهاجرت نمی کنند؟

ظاهراً تلگرام در ایران به سرنوشت وایبر و وی چت دچار نشد. کاربران ایرانی نصب کردن فیلتر شکن را به یافتن پیام رسانی جدید ترجیح داده و ترجیح خود را برای استفاده از تلگرام به اثبات رساندند. طاها یاسری در این ارتباط اشاره به انتقال بسیاری از فعالیت های تجاری، اجتماعی، سیاسی و … آنلاینی می کند که پیش از این از طریق وب سایت ها انجام می شده اما با گسترش استفاده از تلگرام به این پلتفرم منتقل شده است.
یاسری عقیده دارد که نمی توان به سادگی میلیون ها کاربر را قانع کرد تا از یک پیام رسان استفاده نکنند و به دنبال جایگزینی برای آن باشند. مهاجرت پدیده ای جمعی است. یک فرد نمی تواند بدون همراهی اطرافیان خود به یکباره پیام رسان خود را تغییر دهد، چرا که در این صورت او باید از پیام رسانی استفاده کند که اطرافیانش از آن استفاده نمی کنند و چنین تصمیمی مسلماً کارایی لازم را نخواهد داشت.
یاسری استفاده از پیام رسان های داخلی را خوب تلقی کرد اما بر این نکته تأکید نمود که نمی توان با فیلترینگ کاربران را به مهاجرت وادار نمود، مهاجرت لازم است تا به صورت طبیعی یا ارگانیک رخ دهد.

دیدگاه خود را وارد کنید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *