جرج ”سوروس“ خطاب به گوگل و فیس بوک: به زودی سقوط می کنید!

جرج ”سوروس“ خطاب به گوگل و فیس بوک: به زودی سقوط می کنید!
  • 1396/11/8
  • رقیه کُرد
  • 0

«جرج سوروس» میلیاردر سرمایه گذار در مجمع جهانی اقتصاد در شهر داووس حملات گزنده ای علیه غول های فناوری ترتیب داد و از آنها با عنوان شرکت هایی انحصار طلب یاد کرد که قدرت طلبان و طرفداران استبداد از آنها برای براندازی دموکراسی استفاده می کنند.

گویا آی تی – سوروس در ضیافت شام سالانه اش در مجمع جهانی اقتصاد (که هفته پیش در هتلی در کوه های آلپ برگزار شد)، درباره مباحث مختلفی مثل رئیس جمهور فعلی امریکا، دونالد ترامپ و همچنین گمانه زنی ها درباره ارز دیجیتال بیت کوین به بحث و گفتگو نشست.

غول های فناوری سیلیکون آماج حملات خشمگینانه این سرمایه گذار مجارستانی ساکن امریکا قرار گرفتند؛ وی معتقد است باید قوانین سخت گیرانه تری برای بازبینی و کنترل فعالیت این شرکت ها وضع شود.

این ها بخشی از صحبت های این سرمایه گذار ۸۷ ساله است:

”فیس بوک و گوگل بیش از نیمی از سود تبلیغات اینترنتی را کنترل می کنند. این دو شرکت ادعا می کنند صرفا توزیع کننده اطلاعات هستند. این حقیقت که این دو شرکت تقریبا توزیع کنندگان انحصاری اطلاعات هستند آنها را تبدیل به شرکت هایی عمومی کرده و به منظور حفظ رقابت، ابتکار و دسترسی منصفانه و آزاد، باید قوانین سخت گیرانه تری برای این دو غول فناوری وضع کرد.“

وی پیش بینی می کند شرکت های بزرگ فناوری حاضرند برای دسترسی به بازارهای کلیدی مثل چین، منافع خود را به خطر انداخته و در پشت صحنه با دولت های قدرت طلب پیمان همکاری منعقد کنند.

سوروس این طور هشداد داد: ”این همکاری منجر به کنترل دیکتاتورمآبانه وب می شود؛ موضوعی که حتی ’آلدوس هاکسلی‘ یا ’جرج اورول‘ هم قادر به تصور آن نبوده اند.“

دولت های درگیر با این مساله حتما به فکر وضع قوانین سخت گیرانه تری خواهند افتاد: ”مجمع داووس مکانی خوبی برای اعلام آغاز زوال تدریجی قدرت این شرکت هاست.“

سوروس که یکی از موفق ترین فعالان تجارت ارز است پدیده بیت کوین را رد کرده و از آن با عنوان یک ”حباب معمولی“ یاد کرد.

البته او معتقد است ارزهای دیجیتال از بین نخواهند رفت زیر دولت های سلطه طلب برای سرمایه گذاری های سری خود در خارج از مرزهایشان، همواره نیازمند آنها خواهند بود.

او از ولادیمیر پوتین با عنوان رئیس یک ”دولت مافیایی“ یاد کرد و دونالد ترامپ را هم ”خطری برای تمام دنیا“ خواند.

ضمنا او پیش بینی کرد که جذبه رئیس جمهور امریکا دیری نخواهد پایید.

”ترامپ پدیده ای کاملا موقتی است که در ۲۰۲۰ یا حتی زودتر از آن به فراموشی سپرده خواهد شد.“

اما پیشگویی های قبلی این سرمایه گذار در داووس همواره محقق نشده اند. سال گذشته وی در سوئیس هشدار داده بوده که بازار سهام بعد از انتخاب ترامپ سقوط خواهد کرد و نرخ رشد چین ناپایدار است.

این روزها نرخ رشد چین همچنان در حال بالا رفتن است و بازار سهام امریکا هم رکوردهای بالایی را ثبت می کند.

دیدگاه خود را وارد کنید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *