رشد آرام شبکه اپلیکیشن های گوگل

رشد آرام شبکه اپلیکیشن های گوگل
  • 1396/11/29
  • فرید دانشفر
  • 0

تبلیغات گوگل بیشتر از هر شرکت دیگری در اپلیکیشن های تلفن هوشمند دیده می شود. این یک کسب و کار در حال رشد برای شرکت مادر یعنی Alphabet Inc است.

گویا آی تی – شبکه تبلیغات گوگل از رشد دو رقمی فروش طی ۳ فصل پیاپی خبر می دهد. درآمد سالیانه این کسب و کار در حدود ۲۰ میلیارد دلار است که مانند بازار سخت افزار، پردازش ابری و فروشگاه اپلیکیشن برای گوگل اهمیت زیادی دارد.

سال هاست که سرویس گوگل AdSense به عنوان ستاره اینترنت به شمار می رود و در قبال بخشی از درآمد فروش، به وب سایت ها سرویس تبلیغات ارائه می کند. اما از آن جایی که کاربران در حال گذار از کامپیوتر به موبایل هستند، تمرکز شرکت بر سرویس بازار انبوه گوگل برای اپلیکیشن های third-party یعنی AdMob قرار دارد.

گوگل با قیمت های پایین تر سعی دارد که توسعه دهندگان اپلیکیشن را جذب کند و تبلیغ کنندگان با فرمت های جذاب بیشتری مانند ویدیو در این زمینه فعالیت می کنند.

تبلیغ دهندگان به این سرویس علاقه نشان داده اند. Alex Hewson از M&C Saatchi Mobile می گوید که این آژانس تبلیغاتی لندنی سال هاست که از AdMob استفاده می کند، اما چند وقتی است که آن را به عنوان “تامین کننده برتر” در نظر گرفته است.

وی در این زمینه می گوید: “آن ها با توسعه دهندگان بزرگی ارتباط دارند و در این کار خوب هستند.”

با این حال این جایگاه به آسانی به دست نیامده است. گوگل با اختصاص سهم درآمد بیشتر به اپلیکیشن ها و وب سایت ها در حال رشد است. با این که مجموع درآمد شرکت در سال ۲۰۱۷ به ۵۵۹ میلیون دلار رسید، سهم گوگل در مقایسه با مدت زمان مشابه پارسال ۳۳ میلیون دلار کاهش پیدا کرده است.

شرکت متوجه این مسئله شده است و این ماه، سهام Alphabet پس از عدم موفقیت در پیش بینی سود به میزان ۵ درصد کاهش یافت.

Brian Wieser تحلیلگر ارشد Pivotal Research (شرکتی در نیویورک که در زمینه مشاوره سهام فعالیت می کند) می گوید: “آن ها به دنبال رشد هستند و قصد دارند با کاهش سود، در این رقابت برنده شوند.”

بازیگر اصلی

با این حال، استراتژی گوگل باعث جلب مشتری می شود. گوگل ۷۰ سنت از هر دلاری که توسط خریداران تبلیغ صرف می شود را به توسعه دهندگان می دهد که این رقم در بین رقبا بین ۵۰ تا ۶۰ سنت است.

پرداخت بالا علاوه بر رابطه گسترده شرکت با میلیون ها تبلیغ دهنده باعث می شود که برای بسیاری از اپلیکیشن ها، گوگل به عنوان منبع درآمد اصلی انتخاب شود. سال گذشته در مقایسه با سال ۲۰۱۶، خریدهایی که توسط تبلیغات درون برنامه ای در سرویس DoubleClick Bid Manager – که مورد استفاده تبلیغ دهندگان کلان است – صورت می گرفت سه برابر شد.

طبق گزارش MightySignal بیش از ۱٫۱ میلیون اپلیکیشن اندروید دارای نرم افزار تبلیغات گوگل هستند که در مقایسه با پارسال ۲ برابر شده است و آن را به پراستفاده ترین و سریع ترین سرویس از نظر رشد تبدیل کرده است. بازار آیفون گوگل نیز کمی عقب تر از این رقم قرار دارد.

بزرگترین انتخاب ها برای سازندگان اپلیکیشن بین AdMob گوگل و DoubleClick است. البته مشخص نیست که کدام یک رشد سریع تری دارند، چرا که گوگل اطلاعاتی در این مورد ارائه نمی دهد.

AdMob که به طور اختصاصی برای موبایل طراحی شده است به جذب تبلیغات مرتبط با اپلیکیشن ها و سرویس های تلفن هوشمند مشغول است. گوگل در سال ۲۰۱۰ و در رقابت با اپل، AdMob را به مبلغ ۷۵۰ میلیون دلار خریداری کرد.

طبق گفته Sissie Hsiao مدیر بخش اپلیکیشن های گوگل، این شرکت برای ارائه تبلیغات درون برنامه ای به یک تکنولوژی جدیدتر از AdSense احتیاج داشت.

وی در این زمینه می گوید: “کسب و کار وب سایت برای ما کافی نبود.”

شرکت Cheetah Mobile سازنده چینی اپلیکیشن در سال گذشته به AdMob پیوست و سرویس Audience Network فیس بوک را کنار گذاشت. طبق گفته Vincent Jiang مدیر ارشد مالی Cheetah، گوگل پول بیشتری می پردازد و تبلیغات بیشتری ارائه می کند. این شرکت با بازی ها و اپلیکیشن محبوب Clean Master دارای ۵۸۹ میلیون کاربر ماهانه است.

DoubleClick گوگل برای افزایش درآمد نیاز به شخصی سازی دارد. چرا که شرکت هایی که دارای وب سایت ها و اپلیکیشن های مختلف هستند از این ابزار به منظور یکپارچه سازی تبلیغات استفاده می کنند.

همچنین طبق گفته های Tomas Cavanagh (مدیر برنامه ریزی شرکت Etermax SA)، سال گذشته توسعه دهنده آرژانتینی Etermax SA بازی محبوب Trivia Crack و یک اپلیکیشن دیگر را از AdMob به DoubleClick منتقل کرد و امسال قصد دارد که ۳ برنامه دیگر را نیز منتقل کند.

وی در مورد گوگل می گوید: “آن ها به سرعت رشد می کنند و رابط کاربری آن ها بسیار ساده است.”

سادگی می تواند تبلیغ دهندگان را جذب کند. آن ها می توانند یک task دستی را حذف کنند و به جای آن با استفاده از گوگل، تبلیغ های ویدویی را به صورت اتوماتیک برای تلفن هایی با اندازه های مختلف بهینه سازی کنند.

رقبا نمی توانند کار خاصی در این مورد انجام دهند. چرا که گوگل توانست در پرونده قانون فدرال در مورد خرید AdMob برنده شود.

Abhay Singhal مدیر ارشد درآمد InMobi (رقیب AdMob) می گوید که گوگل “کار خاصی انجام نمی دهد. شما می توانید هر چیزی را در سیستم عظیم تبلیغات گوگل قرار دهید و با قدرتی که آن ها دارند، حتماً موفق می شوید.”

قدم های بعدی

تحلیلگران مالی پیش بینی می کنند که سود گوگل با وجود تمایل تبلیغ دهندگان به اپلیکیشن ها افزایش می یابد. همچنین تحلیلگران Cowen & Co پیش بینی می کنند که گوگل تا سال ۲۰۲۳ حدود ۸۰ سنت از هر یک دلار را به توسعه دهندگان اختصاص می دهد.

فعالیت در آسیا و امریکای لاتین، که بازارهای در حال رشد آینده برای تبلیغات موبایلی هستند نیز برای گوگل هزینه هایی در پی خواهد داشت.

تبلیغ دهندگان از گوگل انتظار دارند که تکنولوژی های موجود را ارتقا دهد تا آن ها بهتر بتوانند به مدیریت تبلیغات خود بپردازند.

دیدگاه خود را وارد کنید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *