تصمیم جدید گوگل برای سایتهایی که https نیستند

تصمیم جدید گوگل برای سایتهایی که https نیستند
  • 1396/12/14
  • محمدرضا مرتضایی
  • 1

پروتکل HTTPS یا همان نسخه ایمن پروتکل HTTP Hyper Text Transfer Protocol با آن‌که نمی‌تواند هر مشکل مطرح شده درباره بحث امنیت آنلاین را حل کند اما فواید آن انکار نشدنی است. گوگل تصمیم گرفته که ماه‌های آینده وب‌سایت‌هایی را که از این پروتکل استفاده نمی‌کنند با نشان “not secure” از دیگر وب‌سایت‌های ایمن متمایز کند.

گویا آی تی – با آن‌که اقدامات پیشگیرانه‌ای در این زمینه تاکنون انجام شده اما به هر حال پیاده سازی و به‌کارگیری از این پروتکل امن به عنوان یک خط مقدم مستحکم پیش از مقابله با تهدیدات امنیتی و مشکلات سخت‌تر نسبتا ارزان است. گوگل نیز دست به کار شده و از تیرماه سال آینده پروژه‌ای جدید را با هدف اهمیت استفاده از این پروتکل امن آغاز خواهد کرد. به این ترتیب که گوگل از آن زمان تعیین شده و از نسخه ۶۸ مرورگر کروم هر وب‌سایتی را که از پروتکل HTTPS استفاده نکند با درج لیبل “not secure” در کنار آدرس اینترنتی‌اش از دیگر وب‌سایت‌های امن جدا خواهد کرد.

 

این نوع برچسب‌گذاری کاربران را درباره این‌که از چگونه سایتی بازدید می‌کنند، آگاه خواهد کرد. به علاوه، این کار مسئولیت سنگینی را روی دوش صاحبان وب‌سایت‌ها می‌گذارد تا پروتکل وب‌سایت‌شان را به نسخه امن تغییر دهند. گوگل اعلام کرده که در حال حاضر ۶۸ درصد ترافیک کروم در اندروید و ویندوز امن شده است. این در حالی است که درصد امنیت بازدید در سیستم‌عامل کروم و مک به ۷۸ درصد می‌رسد. این آمارها با توجه به این‌که ۸۱ وب‌سایت از میان ۱۰۰ وب‌سایت برتر و پربازدید در دنیا به طور پیش‌فرض از پروتکل HTTPS استفاده می‌کنند توسط گوگل منتشر شد.

 

با این همه، هنوز هم وب‌سایت‌های معروفی مانند BBC.com، وب‌سایت Alibaba.com و IMDB.com وجود دارند که هم‌چنان از نعمت پروتکل HTTPS بی‌بهره‌اند. اما این تنها مشکل پیش رو نیست و مشکل بزرگ‌تر برای چنین وب‌سایت‌هایی این است که با توجه به نگرانی‌های موجود در خصوص امنیت بازدید، گوگل نتایج جست‌وجو در موتور جست‌وجویش را با توجه به برخورداری از این پروتکل امن رده‌بندی می‌کند.

 

این بدان معناست وب‌سایت‌هایی که روی استفاده از پروتکل HTTP اصرار بورزند، بازدید و ترافیک کم‌تری نسبت به گذشته و البته دیگر وب‌سایت‌های امن خواهند داشت. قطع به یقین رخ دادن چنین اتفاقی تاثیر بزرگی بر روی میزان درآمد و سود عملیاتی چنین وب‌سایت‌هایی خواهد داشت. متمایز کردن وب‌سایت‌های ناامن از وب‌سایت‌های ایمن حدود دو ماه پیش و از نسخه ۵۹ مرورگر فایرفاکس آغاز شده و رویکردی به همین منظور داشته است.

دیدگاه خود را وارد کنید
1 دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *