پروژه تربل اندروید چیست و آیا موبایل من آن را دریافت می‌کند؟

پروژه تربل اندروید چیست و آیا موبایل من آن را دریافت می‌کند؟
  • 1396/12/18
  • زهرا معبودی
  • 0

به‌روز رسانی‌های ناپایدار در دستگاه‌های اندرویدی از همان روزهای اول این پلتفرم را درگیر خودش کرده بود. حالا گوگل می‌خواهد با پروژه‌ی تربل (Treble) به سازندگان کمک کند تا با زمان‌بندی بهتری بتوانند به‌روز رسانی‌های خود را عرضه کنند.

مشکل اندروید پراکندگی آن است

 

گویا آی تی: یکی از بزرگترین نارضایتی‌های اندروید به عنوان یک سیستم عامل چیزی است که با اصطلاح «پراکندگی» به آن اشاره می‌شود. تعریف پراکندگی این است: فرآیند شکسته شدن به قسمت‌های کوچک یا جداگانه. همین موضوع از جنبه‌ی منفی خود کاملاً در اندروید قابل مشاهده است: در حال حاضر هشت نسخه‌ی مختلف از اندروید وجود دارد که بر روی سخت‌افزارهای گوناگون از آن استفاده می‌شود.

 

استاندارد این بخش هم توسط اپل و با آیفون تنظیم شده است. چون با گذشت دو سال از انتشار اندروید ۷٫x (نوقا)، این سیستم عامل هنوز پراستفاده‌ترین سیستم عامل دنیای اندروید است، در حالی که حدود سه چهارم دستگاه‌های مجهز به iOS از جدیدترین نسخه‌ی سیستم عامل اپل یعنی iOS 11 استفاده می‌کنند.

پروژه تربل اندروید چیست

در مقایسه، آمار توزیع نسخه‌های مختلف اندروید وحشتناک است، چرا که ۲۸٫۱ درصد از دستگاه‌ها از اندروید ۶٫x (مارشملو) و ۲۸٫۵ درصد از اندروید ۷٫x (نوقا) استفاده می‌کنند؛ این یعنی بیش از نیمی از کاربران اندرویدی در حال استفاده از یک سیستم عامل دو ساله هستند. تنها ۱٫۱ درصد از دستگاه‌ها، از جدیدترین نسخه‌ی اندروید یعنی اندروید ۸٫x (اوریو) استفاده می‌کنند. به عبارت دیگر، ۹۸ درصد دستگاه‌های اندرویدی به نرم‌افزارهای خارج از رده‌ی این پلتفرم مجهز هستند.

 

پر واضح است که در باب این مسئله مشکلی وجود داشت. دلیلش هم جنبه‌های مختلفی دارد، اما به طور کلی می‌توانیم به دو نکته‌ی کلیدی اشاره کنیم: تولیدکنندگان دستگاه‌ها و چرخه‌ی به‌روز رسانی گوگل. با ما همراه باشید تا به شما بگوییم که تولیدکنندگان چه تقصیری در این اتفاق دارند.

 

پاسخ مشکل پروژه‌ی تربل است

 

دلیلی که باعث می‌شود تولیدکنندگان دستگاه‌ها به‌روز رسانی‌های خود را باتاخیر منتشر کنند این است که زحمت اصلی پای هماهنگ کردن خصوصیات سیستم عامل با بخش‌های سخت‌افزاری دستگاه گذاشته می‌شود.

پروژه تربل اندروید چیست

قبلاً ماجرا از این قرار بود که چارچوب کاری سیستم عامل و نرم‌افزار رده پایین همگی بخشی از یک کد مشترک بود. بنابراین وقتی سیستم عامل آپدیتی دریافت می‌کرد، این نرم‌افزار رده پایین – که به عنوان نرم‌افزار تولیدکننده هم شناخته می‌شد – باید آپدیت می‌شد. پس کل این فرآیند کار زیادی می‌برد.

 

حالا با عرضه‌ی اندروید ۸٫x (اوریو)، گوگل این دو بخش را از هم جدا کرده است. یعنی سیستم عامل اندروید می‌تواند بدون درگیر شدن با نرم‌افزار تولیدکننده آپدیت شود. سپس در صورت لزوم توسط خود شرکت سازنده به‌روز رسانی گردد.

 

برای این که بهتر این موضوع را بفهمید، باید بدانید که قبلاً برای اضافه شدن آپدیت به اندروید ۷٫x (یا نسخه‌های قدیمی‌تر)، نه تنها باید کد سیستم عامل اندروید آپدیت می‌شد، بلکه کد سخت‌افزار رده پایین هم باید توسط سازنده‌ی چیپ دستگاه به‌روز رسانی می‌گشت. پس برای مثال، اگر سامسونگ می‌خواست برای یکی از دستگاه‌هایش آپدیت منتشر کند، باید منتظر کوآلکام (یا سایر تولیدکننده‌های چیپ) می‌ماند تا به نحوی کدشان را آپدیت کنند تا با کد جدید سامسونگ سازگاری داشته باشد. این فرآیند زمان زیادی می‌برد و باعث می‌شد هر بخش به بخش دیگر وابسته باشد.

 

با اندروید ۸٫x و نسخه‌های بعدی، اوضاع دیگر به این منوال نیست. با توجه به این که کد هسته‌ی سخت‌افزاری از کد سیستم عامل جدا شده، سازندگان دستگاه بدون نیاز به منتظر ماندن برای قطعه‌سازان خود می‌توانند آپدیت‌های نرم‌افزاری را برای کاربران منتشر کنند.

پروژه تربل اندروید چیست

با این کار – حداقل از لحاظ تئوری – سرعت دریافت آپدیت‌ها به شکل قابل توجهی افزایش می‌یابد. آپدیت دستگاه‌ها در اختیار سازندگان قرار خواهد گرفت، و چون اولین دستگاه مجهز به اوریو فعلاً فقط بر روی دستگاه‌های پیکسل قرار دارد، چندان نمی‌توانیم به صورت عملی نحوه‌ی عملکرد این رویه‌ی جدید را تجربه کنیم.

 

آیا دستگاه من می‌تواند از پروژه‌ی تربل استفاده کند؟

 

سوال بالا مهم‌ترین سوالی است که در ذهن کاربران وجود دارد. و متاسفانه به سادگی نمی‌توان پاسخ آن را پیدا کرد. اما موارد زیر را در نظر داشته باشید:

 

  • اگر قرار نیست دستگاه شما آپدیت اوریو را دریافت کند، امکان دریافت پروژه‌ی تربل برای شما وجود ندارد. متاسفیم.
  • اگر دستگاه شما آپدیت اوریو را دریافت می‌کند، همچنان تضمینی نیست که بتوانید از پروژه‌ی تربل استفاده کنید، چون این تصمیم در اختیار سازنده‌ی موبایل شماست.
  • اگر یک موبایل جدید خریده‌اید که مجهز به اندروید اوریو است، باید به پروژه‌ی تربل هم دسترسی داشته باشید.

 

به طور خلاصه، پشتیبانی از تربل در سیستم‌های به‌روز به تصمیم سازندگان بستگی دارد، اما دستگاه‌های جدیدی که از اوریو استفاده می‌کنند به این پروژه مجهز خواهند بود.

 

بنابراین برای نمونه گلکسی S9 هم مثل پیکسل ۲ از پروژه‌ی تربل پشتیبانی خواهد کرد. البته گوگل پیکسل ۱ را هم آپدیت کرده تا پشتیبانی از تربل به آن اضافه شود، ولی به نظر می‌رسد که سامسونگ برای گلکسی S8 چنین برنامه‌ای نداشته باشد.

 

اگر می‌خواهید بدانید دستگاه شما در چه وضعیتی قرار دارد می‌توانید به وبسایت Android Police بروید و لیست مربوط به دستگاه‌های پشتیبانی‌کننده از این قابلیت را ببینید.

 

سال‌هاست که آپدیت‌های سیستم عامل اندروید یکی از بحث‌های ثابت اکثر محافل اندرویدی بوده است، اما حالا که گوگل بالاخره تصمیم به حل این مشکل گرفته می‌توانیم کمی خوشحال باشیم. با این تغییر دستگاه‌های اندرویدی هم می‌توانند از نظر دریافت آپدیت بیشتر از قبل به رقابت با دستگاه‌های اپلی بپردازند.

 

منبع

دیدگاه خود را وارد کنید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *