آیا در ایمیل های بازاریابی باید از آدرس no-reply استفاده کنیم؟

آیا در ایمیل های بازاریابی باید از آدرس no-reply استفاده کنیم؟
  • 1396/12/26
  • مهدی پیوندی
  • 4

به مخاطبان و مشتریان خود پیام اشتباهی نفرستید. ما در این مطلب از مجموعه مقالات آموزش ایمیل مارکتینگ توضیح خواهیم داد که چرا استفاده از آدرس های ایمیل حاوی no-reply (مثل noreply@sherkat.com) ایده چندان خوبی نیست.

 

من عاشق صحبت کردن با بازاریاب ها هستم و زیاد هم این کار را انجام می دهم. آنها در مورد ایمیل مارکتینگ و اینکه باید چگونه و از چه طریقی آن را انجام بدهند سوالات خوبی می پرسند. اما هر از چند گاهی سوالاتی را از من می پرسند که از شنیدن آنها سرم سوت می کشد. یکی از آن سوالها در یکی از آخرین کنفرانس هایی که در آن شرکت کرده بودم از من پرسیده شد.

آیا باید از یک آدرس no-reply دار (مثل noreply@sherkat.com که به مخاطب گوشزد می کند که نباید به این آدرس ایمیل بفرستد) استفاده کنیم؟ هدف ما این است که مشتری از فرم ثبت پاسخ سایت مان استفاده کند، نه ایمیل.

خیلی سعی کردم که یک جواب مودبانه به این سوال پیدا کنم و به فرد مورد نظر بفهمانم که این یکی از بدترین ایده هایی است که یک بازاریاب می تواند داشته باشد (البته در کنار خریدن فهرست های آماده ایمیل مارکتینگ).

در ادامه به ذکر دلایلش هم خواهم پرداخت، اما شنیدن این سوال من را به این فکر فرو برد که چند شرکت در آدرس فرستنده خود از آدرس های no-reply دار استفاده می کنند.

پیدا کردن پاسخ این سوال کار چندان دشواری نبود. سری به اینباکس جیمیل خودم زدم و در آن جستجو کردم. تصور من این بود که احتمالاً یکی دو شرکت جاهل را پیدا خواهم کرد که هنوز در خواب غفلت خرناس می کشند. اما هنگامی که فقط در اینباکس خودم ده ها مورد از این شرکت ها را پیدا کردم واقعاً شوکه شدم. حتی یکی از شرکت هایی که برای من مصداق بارز کیفیت برند، اسوه ایمیل مارکتینگ و سرآمد ارزش قائل شدن برای مشتری محسوب می شد هم در صدر فهرست قرار داشت.

واقعاً عجیب است. یعنی استفاده کردن از ایمیل هایی مثل felan.felani@sherkat.com به جای noreply@sherkat.com اینقدر دشوار به نظر می رسد؟

 

چرا استفاده از ایمیل های no-reply دار درست نیست؟

برند شما برای خودش شخصیت و حتی چهره دارد. لوگوی شرکت شما می تواند چهره آن باشد، اما همه اینها بخشی از سرمایه برند شما هستند. هنگامی که ایمیلی را برای مشتری می فرستید که در بخش فرستنده آن عباراتی مانند noreply یا donotreply درج شده، چیزی که در واقع به مشتری می گویید این است که «هرگز به ایمیلی که می خواهید برای من ارسال کنید نگاه نخواهم کرد، هرگز!»

اجازه بدهید که یک نکته را برای شما خاطرنشان کنم. هیچ بهانه ای وجود ندارد که بتواند بی پاسخ ماندن ایمیل ها را توجیه کند. حتی نباید چنین چیزی به طور ضمنی به ذهن شما یا مخاطب تان خطور کند.

تمام سرویس دهنده های مطرح ایمیل (ESP ها) برای خودشان سیستم های مدیریت پیامی دارند که توانایی و قابلیت تشخیص برخی پیام های رایج، مثل پاسخ هایی که با کلمه unsubscribe (لغو اشتراک) ارسال می شوند یا حتی شکایات اسپم را دارند. در واقع، جلوگیری از ارائه پاسخ به ایمیل توسط آدرسهای no-reply بر خلاف قوانین جهانی هم هست، چرا که مثلاً بر طبق قانون CAN-SPAM این امکان باید برای مشترکان شما وجود داشته باشد که فقط با ارسال پاسخ به ایمیل بتوانند اشتراک خود را لغو کنند.

مشکل مهم تر و عمیق تر این است که شما در واقع به مشتری می گویید که «سیستم خدمات مشتریان ما آنقدر افتضاح است که حتی به یک ایمیل هم نمی توانیم پاسخ بدهیم.»

حتی اگر از سیستم مدیریت پیام سرویس دهنده ایمیل خود استفاده می کنید، باز هم آدرس خود را به نحوی انتخاب کنید که شخصیت برند شما را نشان بدهد. مثلاً می توانید از آدرسی مانند hagh-ba-moshtarist@sherkat.com استفاده کنید. به جای حس منفی و ناخوشایندی که no-reply ایجاد می کند، تلاش کنید تا حس مثبتی را به وجود بیاورید.

 

گرمابخش اینباکس مخاطب باشید

شاید آدرس پیش فرض ایمیل های ارسالی پلتفرم ایمیل مارکتینگ شما no-reply@sherkat.com باشد، اما این به راحتی قابل تغییر است.

تصور نکنید که مشترکان و مشتریان شما به آدرس فرستنده توجهی نخواهند کرد. برنامه های مدیریت ایمیل با هم تفاوت دارند. برخی از آنها آدرس ایمیل فرستنده را نشان می دهند. برخی دیگر، نام فرستنده را هم نشان می دهند (مثلاً فلان فلانی یا شرکت فلانساز). فرض را بر این بگیرید که مشتری شما همه اینها را خواهد دید و بر همین اساس، یک نام و آدرس مناسب را انتخاب کنید.

پی نوشت: اگر این مقاله حاوی جزئیات بیشتری نیست از شما پوزش می طلبم، اما راه دیگری به ذهنم نمی رسد تا برای شما روشن کنم که استفاده از no-reply و موارد مشابه با آن ایده خوبی نیست. اگر شکایتی دارید، لطفاً نظرات خود را به آدرس noreply@gooyait.com ارسال بفرمایید.

 

نویسند اصلی این مقاله، آقای رایان فِلان است که با برخی تغییرات برای بخش آموزش ایمیل مارکتینگ مجله گویا آی تی ترجمه شده است. آقای فلان دارای یک سابقه ۱۵ ساله در زمینه بازاریابی اینترنتی است.

دیدگاه خود را وارد کنید
تعداد دیدگاه ها : 4 دیدگاه
  1. من طی چندین سال از ایمیل در تمامی برنامه های خود استفاده میکردم منتها دو سال پیش گوشی همراهم گم شد و من در گوشی جدیدم نتوانستم وارد شوم چون تایید دو مرحله ای با کد لحظه ای را فعال کرده بودم وبه لینک برای تنظیم کد دسترسی نداشتم و همچنین به ایمیل بازیابی که ثبت کرده بودم و نتوانسته بودم تایید کنم دسترسی نداشتم و الان دوساله که ایمیلم را در سامسونگ اکانت و همچنین در اپل آی دی میبینم و تمام اختیارات را دارم منتها در ورود به برنامه ایمیل وجیمیل مشکل دارم و نمیتوانم به حساب گوگل خود که در این زمینه فعالیت های خود استفاده میکردم وارد شوم
    خواهش میکنم اگر راهنمایی کنید برای مشاهده و مدیریت و همچنین به ایمیل بازیابی که ثبت کرده بودم و نتوانسته بودم تایید کنم به شدت به کمک احتیاج دارم چون تمامی حقوق و اسناد و مخاطبین و گالری گالری عکسهای من در آن ذخیره شده بود ومن به هیچ کدام دسترسی و مدیریت ندارم ودر این دوسال با افزودن نامهای کاربری که بعضی هاشون اصلا به درد نمیخوره باز نتوانستم این مشکل را برطرف کنم و به حساب گوگل خود وارد شوم
    لطفا با نظرات مشکل من را برطرف کنید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *