چگونه از کاهش انرژی و اشتیاق کارمندان جلوگیری کنیم؟

چگونه از کاهش انرژی و اشتیاق کارمندان جلوگیری کنیم؟
  • 1397/4/21
  • مهدی پیوندی
  • 0

جلوگیری از کاهش انرژی و اشتیاق کارکنان باید همیشه در میان اولویت های کاری مهم کارفرمایان قرار داشته باشد. ما در این مطلب به ۶ راهکار اشاره می کنیم که به کمک آنها می توانید قبل از وقوع فاجعه، از خستگی و دلسردی کارکنان خود پیشگیری کنید.

دیوایدر

احتمالاً خودتان هم چنین شرایطی را با گوشت و پوست احساس کرده اید: کار طاقت فرساست، کسی نیست که کمک تان کند و قبل از آنکه به خودتان بیایید می بینید که انگیزه و انرژی شما اصطلاحاً «ته کشیده» و بی صبرانه منتظر اتمام ساعات کاری هستید.

چه می خواهید خودتان را از بلای رخوت و کاهش انرژی نجات بدهید یا کارکنان تحت امرتان را، در هر صورت نباید دست به سینه بنشینید، بلکه باید فوراً دست به کار شوید و اقدام کنید.

 

عوامل کاهش انرژی و انگیزه

در واقع، مشکل از اینجا شروع می شود که پرسنل خسته و بی انرژی نه تنها انگیزه ندارد، بلکه این بر فضای محیط کار، وضعیت روحی و روانی و در نهایت سلامتی وی هم تاثیر می گذارد. بر اساس اعلام انجمن استرس آمریکا، استرس و فشار کاری در هر سال بیش از ۳۰۰ میلیارد دلار در زمینه های امور درمانی، غیبت از محل کار و برنامه های کاهش استرس روی دست کسب و کارها خرج می گذارد. دلایل فراوانی می تواند برای کاهش انرژی و اشتیاق کارکنان وجود داشته باشد، اما معمولاً این دلایل سه دسته اند:

  • عوامل شخصی: افرادی که احتمال خستگی و بی انگیزگی آنها بیشتر است معمولاً انسانهای کمال گرا، تنبل یا بدبینی هستند.
  • عدم تعادل بین کار و زندگی شخصی: اگر زندگی انسان در سیطره امور شخصی یا کاری قرار بگیرد، کاهش انرژی و انگیزه حتمی است.
  • فشار کاری: حجم طاقت فرسای کار، افزایش انتظارات بدون افزایش متناسب مزایا، بی توجهی به زحمات کارمند و بی اعتمادی به مدیریت، همگی می توانند باعث از دست رفتن انگیزه و انرژی شوند. بر طبق تحقیقات انجام گرفته، دلایل اصلی فشار و استرس کاری عبارتند از:
    • حجم کار: ۴۶ درصد
    • مشکل با سایرین: ۲۸ درصد
    • اختلاط زندگی شخصی و کاری: ۲۰ درصد
    • فقدان امنیت شغلی: ۶ درصد

کاهش انرژی

اثرات مخرب کاهش انرژی و اشتیاق

کارکنان بی انرژی و بی انگیزه نه تنها برخورد درستی با مشتریان ندارند، بلکه حتی حضور آنها در محل کار می تواند فضای منفی و ناخوشایندی را به وجود بیاورد. این افراد همینطور که نشانه های کاهش اشتیاق و انرژی را بروز می دهند، استرس (و کار) خود را به دیگران انتقال می دهند. از جمله رایج ترین نشانه های ظاهری کاهش انرژی و از رمق افتادگی می توان به عدم تمرکز، حساسیت بیش از حد، افزایش یا کاهش وزن، غیبت مکرر و افزایش استعداد بیماری اشاره کرد.

معمولاً مدیران، کارکنان بی انگیزه خود را اخراج می کنند یا اینکه آنها را به مراتب پایین تر سازمانی تنزل می دهند، اما غالباً این هم می تواند نتیجه معکوس بدهد؛ چه بسا دیگران هم به تدریج انرژی و اشتیاق خود را از دست بدهند، چرا که بار کاری شان سنگین تر می شود یا در مورد امنیت شغلی شان دغدغه و نگرانی پیدا می کنند.

مدیریت کاهش انرژی و بی انگیزگی

اگر نشانه هایی از کاهش انرژی و اشتیاق در کارکنان خود مشاهده می کنید، فوراً دست به کار شوید تا این مشکل در نطفه خفه شود. ما در اینجا به شش روش اشاره خواهیم کرد که می تواند در این مسیر راهگشا باشد:

 

  1. گوش شنوا داشته باشید

شما به عنوان کارفرما موظف هستید که اطمینان پیدا کنید که سخنان کارکنان تحت امرتان شنیده می شود. در حالت ایده آل، کارفرما باید قبل از آنکه کاهش انرژی و انگیزه اتفاق بیفتد وقت بگذارد و با اعضای تیم کاری در ارتباط بوده و مرتباً تعامل داشته باشد، اما گاهی حجم کار روزانه آنقدر زیاد می شود که مانع این تعامل می شود. در هر صورت، چنانچه علائم بی علاقگی و کاهش انرژی را در یکی از کارکنان خود احساس کردید، وقت بگذارید و با وی صحبت کنید تا ریشه مشکل پیدا شود. گاهی راه حل و فصل مشکل کاملاً واضح است، اما گاهی وضعیت پیچیده تر است. به هر حال تا زمانی که گوش نکنید نمی توانید از موضوع و شدت و حدّت آن سر در بیاورید.

 

  1. تأمین تجهیزات، امکانات و شرایط مطلوب

هیچ چیز اعصاب خوردکن تر از کار کردن با تجهیزات یا ابزارهایی نیست که درست کار نمی کنند یا عملکرد کندی دارند. نه تنها عملکرد تجهیزات باعث کاهش بهره وری پرسنل می شود، بلکه بی توجهی مدیریت به نیاز به ارتقا یا تعویض تجهیزات می تواند فضایی از سهل انگاری و بی توجهی را بر کسب و کار حاکم کند. استیصال به خاطر ضعف امکانات، شرایط و تجهیزات موجود می تواند یکی از اولین عوامل کاهش انرژی و اشتیاق باشد و حل این مشکل می تواند عوامل استرس زای محیط کار را به میزان قابل توجهی کاهش بدهد.

 

  1. عادل و با انصاف باشید

هیچ چیزی مانند مشاهده امتیاز دادن مدیریت به پرسنل به دلایل نامناسب و غیرمنطقی نمی تواند باعث کاهش انرژی و اشتیاق کارکنان شما شود. از این هم بدتر، تبعیض بی دلیل یا منطبق بر نظرات شخصی مدیران است. نابرابری در پرداختها، ارتقای شغلی بی دلیل، تحسین افراد نالایق و مواردی از این قبیل، همگی باعث ایجاد خصومت یا حس ناامیدی در کارکنان خواهد شد. شرایط وقتی بدتر می شود که پرسنل نتوانند اعتراض خود به بی عدالتی را اعلام کنند.

 

  1. کاری کنید که احساس کنند که نقش مهمی در شرکت دارند

کاهش انرژی و اشتیاق برای کارکنانی که احساس می کنند که نقشی در تصمیمات سازمانی ندارند طبیعی است. نکاتی که دِیل کارنِگی برای تقویت اثربخشی کارمندان مطرح می کند هنوز هم جایگاه خود را حفظ کرده اند، چرا که امتحان خود را پس داده اند و واقعاً تاثیرگذار هستند. کارنگی این راهکارها را پیشنهاد می کند:

  • به چالش کشیدن اعضای تیم؛
  • برانگیختن شور و اشتیاق آنها برای تحقق اهداف آتی شرکت؛
  • فراهم آوردن فرصت های مناسب برای پیشرفت آنها؛
  • استفاده از معیارهای سنجش مشابه برای همه؛ و
  • کنار کشیدن و تامین شرایط مناسب برای اینکه خودشان کارشان را انجام بدهند.

 

  1. ایجاد یک فضای مثبت

کارکنانی که از حضور در محل کارشان لذت می برند در مقایسه با آنهایی که از فضای کارشان تنفر دارند کمتر دچار کاهش انرژی و اشتیاق می شوند. بنابراین، لازم است که فضای مثبتی را برای کار پرسنل کسب و کار خود فراهم کنید. به عنوان مثال، پر کردن یخچال با خوراکی های خوشمزه، مهمانی نهار، یا تعطیلی نیم روزه قبل از روزهای تعطیل می تواند روحیه کاری کارکنان تان را تقویت و از کاهش اشتیاق و انرژی آنها جلوگیری کند.

 

  1. تحسین و تشویق

فارغ از اینکه کارکنان شرکت تان چقدر عصاقورت داده به نظر می رسند، به خاطر داشته باشید که همه آنها بدون استثنا نیاز دارند که احساس کنند که به آنها نیاز دارید. لذا یک تمجید غیرمنتظره در برابر همکاران به خاطر کاری که به نحو مطلوب انجام شده می تواند به تقویت روحیه آنها کمک کرده و از کاهش انرژی و اشتیاق شان جلوگیری کند.

بر اساس نتایج یک تحقیق که در رابطه با جذابیت کار برای کارمندان انجام گرفت، ۷۱ درصد از پرسنل شرکتها بر این باورند که تحسین توسط یک مسئول مستقیم، بیشترین تاثیر را در تقویت علاقه و تعامل کارکنان در سازمان ها دارد.

دیوایدر

حرف آخر

کاهش انرژی و اشتیاق کارکنان یکی از فاجعه بارترین اتفاقاتی است که می تواند گریبانگیر هر کسب و کاری بشود. بنابراین باید هوشیار باشید، برای تقویت علاقه و اشتیاق کارکنان خود تلاش کنید، علائم کاهش انرژی و بی انگیزگی را بشناسید و در صورت لزوم، فوراً دست به کار شوید. مطمئن باشید که از اقدام عاجل پیشمان نخواهید شد.

 

دیدگاه خود را وارد کنید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *