چطور فونت دلخواهم را به گوگل درایو اضافه کنم؟

چطور فونت دلخواهم را به گوگل درایو اضافه کنم؟
  • 1398/2/11
  • زهرا معبودی
  • 0

اگر شما از جمله افرادی باشید که با گوگل درایو تا کنون کار کرده اید قطعا می دانید که تا همین چند وقت پیش به طور اجبار شما فقط می توانستید در آن فقط و فقط فونت هایی را انتخاب کنید که این سرویس پیشنهاد می داد. مخصوصا برای زبان فارسی مدل های فونت در گوگل درایو به چند فونت بسیار مشابه به هم محدود می شد. حقیقتا برای کسانی که بیش از حد معمول با این ابزار کار دارند، استفاده از فونت معمولی و غیردلخواه آزار دهنده است.

تا این که چند وقت پیش متوجه شدم که گوگل درایو این فرصت را فراهم کرده که فونت دلخواه ات را تغییر دهی.

شیوه تغییر فونت در گوگل درایو چگونه است؟

خب برای این که بتوانیم موفق به تغییر فونت در گوگل درایو شویم من آموزش را از اکسل در گوگل درایو یا گوگل شیت شروع می کنم.

 

روش تغییر فونت گوگل درایو در اکسل ( گوگل شیت )

برای تغییر فونت گوگل درایو در اکسل لازم است ابتدا وارد گوگل درایو شویم و بعد از آن جا یک شیت انتخاب کنیم. برای وارد شدن به گوگل درایو، کافی است که شما وارد جیمیل تان شده باشید ( یعنی وارد اکانت گوگلی خود شوید ). بعد از این کار، یک تب از مرورگر خود نظیر گوگل کروم را باز کنید و در سمت راست و بالا، روی آیکون چندخانه کلیک کنید تا سرویس های گوگل نمایش داده شود. از آن جا گوگل درایو را انتخاب کنید:

روش تغییر فونت گوگل درایو در اکسل

بعد از این که وارد گوگل درایو شدید می توانید از قسمت سمت چپ، و بالا روی علامت + کلیک کنید و بعد شیت مورد نظر خود را باز کنید. من ابتدا روی اکسل و بعد ورد شیوه تغییر فونت گوگل درایو را به شما یاد خواهم داد.

روش تغییر فونت گوگل درایو در اکسل
برای غییر فونت گوگل درایو ابتدا علامت بعلاوه را می زنیم
روش تغییر فونت گوگل درایو در اکسل
بعد گوگل شیت را انتخاب می کنیم که نمونه ای از برنامه اکسل است

بعد از این کار، شیت مورد نظر باز می شود و شما می توانید در سلول های آن متن و عدد و غیره را وارد کنید. در این قسمت شما می توانید یک سلول را پر کنید و رنگ نوشته آن و اندازه آن را تغییر دهید اما به طور پیش فرض مدل فونت آن روی arial است.

برای تغییر فونت گوگل درایو در گوگل شیت، کافی است که سلول مورد نظر را انتخاب کنید و روی عبارت فونت کلیک کنید. بعد از این که زیر منوی فونت نمایش داده شد، روی گزینه more fonts کلیک کنید:

روش تغییر فونت گوگل درایو در اکسل

با وارد شدن به این گزینه، پنجره ای باز می شود که لیستی بزرگ از فونت ها در آن نمایش داده می شود:

روش تغییر فونت گوگل درایو در اکسل

خوشبختانه بعضی از فونت های خوبی که برای فارسی ظاهر خوبی دارند در این لیست واقع شده که از جمله آن ها می توان tahoma را تعریف کرد. به نظر می رسد در آینده گوگل امکان سفارشی کردن فونت ها را به طور کاملا دلخواه در این قسمت فراهم کند.

به هر حال اگر فونت خاصی مد نظرتان است می توانید در کادر جستجو بنویسید و به دنبال آن بگردید:

روش تغییر فونت گوگل درایو در اکسل

من معمولا با فونت tahoma خو گرفته ام و ترجیح می دهم همیشه از آن استفاده کنم که خوشبختانه گوگل از آن پشتیبانی می کند. بعد از این که این فونت را در کادر جستجو نوشتم، گوگل خروجی آن را به من نشان داد که با یک کلیک کردن به تنهایی آن را روی شیت مورد نظرم اعمال کردم.

اگر به دنبال این هستید که فونت های بیشتری انتخاب کنید که روی علایم و حروف فارسی تاثیر دارند را انتخاب کنید فعلا یک راه بیشتر وجود ندارد و آن هم استفاده از مدل فونت های عربی است. برای این منظور، در همان قسمت که به جستجوی فونت هستید ( بالا توضیح داده شد ) در صفحه امکاناتی وجود دارد که سبک فونت ها، فونت های مشهور، فونت های در دست تکمیل و غیره را نمایش می دهند.

در این قسمت روی دکمه  scripts: all scripts کلیک کنید و از آن جا گزینه arabic را انتخاب کنید:

روش تغییر فونت گوگل درایو در اکسل

در این حالت برخی سبک های عربی نمایش داده می شود که تغییراتی روی فونت فارسی ایجاد می کنند:

روش تغییر فونت گوگل درایو در اکسل

در این جا می توانید روی یکی از فونت ها کلیک کنید و بعد از ok کردن خروجی را مشاهده کنید.

روش تغییر فونت گوگل درایو در ورد ( گوگل داک )

در گوگل درایو اگر برای موضوعی خاص یک شیوه وجود داشته باشد در تمام اپ ها همان شیوه انجام شدنی است فقط فضای کاری تغییر می کند.

برای تغییر فونت گوگل درایو در ورد یا گوگل داک نیز شما این فرصت را دارید تا ابتدا یا متن خود را بنویسید یا این که قبل از نوشتن، با کمک همان نوار ابزار، فونت ها را تغییر دهید.

روش تغییر فونت گوگل درایو در اکسل

تمام تغییرات گفته شده در گوگل شیت را روی ورد یا گوگل داک انجام دهید و بعد شروع به نوشتن کنید. تنها فونت های متفاوت و در دسترس برای شما که به فارسی شبیه اند، شامل سبک های عربی هستند و tahoma که فونت های قابل قبول و استانداردی هستند.

 

روش تغییر فونت گوگل درایو با افزونه های درایو

یک روش دیگر وجود دارد که به کمک آن می توانید فونت های زیادتری را به گوگل درایو اضافه کنید. برای این مورد، باید از افزونه ها استفاده کنید.

برای این کار:

وارد گوگل درایو شوید و یک شیت باز کنید.

از نوار ابزار بالای صفحه، گزینه add-ons را انتخاب کنید:

روش تغییر فونت گوگل درایو در اکسل

همانطور که مشاهده می کنید روی Get add-ons را کلیک کنید:

روش تغییر فونت گوگل درایو در اکسل

در اینجا می توانید پنجره افزودنی ها یا add-ons را مشاهده کنید. در سمت راست یک کادر وجود دارد که می توانید موارد دلخواه خود را در آن جستجو کنید. با نوشتن عبارت font می توانید آن چه در مورد فونت تا کنون افزوده شده را انتخاب کنید و از پکیج های ارائه شده، استفاده کنید.

 

در صورتی که در تجربه کار با افزودن فونت به گوگل درایو فونت فارسی قابل دیگری پیدا کردید نام آن را در بخش نظرات برای ما بنویسد.

راستی چقدر به این آموزش احتیاج داشتید؟

 

 

دیدگاه خود را وارد کنید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *