برای ارسال سوابق کاری از CV یا رزومه استفاده کنیم؟

برای ارسال سوابق کاری از CV یا رزومه استفاده کنیم؟
  • 1398/4/4
  • زهرا معبودی
  • 0

در بازار رقابتی کاری امروزه، یکی از مهم ترین چیزهایی که کارفرمایان را تحت تاثیر قرار می دهد شرایط و سوابق شغلی است. معمولا هر فردی که به دنبال شغل باشد، با ارسال سوابق کاری اش، شانس خود را برای احراز شغل مورد نظر افزایش می دهد.

هنگامی که می خواهیم فرمی را برای بررسی شرایط شغلی پر کنیم، از ما خواسته می شود که سوابق شغلی را ارسال کنیم. گاهی از ما خواسته می شود CV و گاهی خواسته می شود که رزومه را ارسال کنیم. اما معمولا اغلب افراد معنای این دو عبارت را شبیه به هم می دانند. در حالی که تفاوت ذاتی بین رزومه و سی وی وجود دارد.

در این مقاله قصد داریم به جویندگان کار کمک کنیم، تا بتوانند تفاوت رزومه و CV را درک کنند، و با این علم، بدانند که چه زمانی باید از سی وی و یا رزومه استفاده کنند. این ویژگی به حرفه ای تر نمایاندن شما نیز کمک می کند.

رزومه و CV

رزومه چیست؟

وقتی صحبت از رزومه می شود بدین معنی است که شما باید خلاصه ای از سوابق، مهارت ها و توانایی های خودتان را ارائه کنید که به شغل مورد نظر ارتباط دارد. در رزومه صحبت از خلاصه گزارش است.

در واقع رزومه حکم یک پیج فیس بوک را دارد! اطلاعات و سازماندهی داخل رزومه باید به طریقی باشد که، فردی که آن را بررسی می کند، حتی اگر شما را ندیده باشد، و با شما صحبت نکرده باشد بتواند به سادگی برداشت خوبی از شما داشته باشد و بداند که برای شغل مورد نظر توانمندی های لازم را دارید یا خیر.

روزمه معمولا شامل مواردی نظیر:

  1. تاریخچه کار
  2. شغل های مرتبط با کار پیشنهادی
  3. مهارت ها و مدرک ها
  4. دوره های گذرانده شده
  5. جوایز و فعالیت ها

می شود.

معمولا رزومه حدود یک صفحه جا می شود.

معمولا رزومه صرفا برای این نوشته می شود که اطلاعات آن فقط در رابطه با شغل مورد نظر تنظیم شود. اطلاعاتی نظیر نام و نام خانوادگی – شماره ملی – شماره شناسنامه، تاریخ تولد و محل تحصیل در ادوار مختلف نیز معمولا در ابتدای رزومه نگاشته می شود.

 

چه زمانی از رزومه استفاده می شود؟

معمولا تمام شغل ها نیاز به مهارت هایی دارند. زمانی که از شما مخصوصا رزومه خواسته می شود، و معمولا فراخوان اولیه ای برای دریافت شغلی ارائه می شود، رزومه مورد استفاده قرار می گیرد.

 

CV چیست؟

رزومه شامل خلاصه ای از مهارت های و عملکرد های شماست. اما سی وی، برخلاف رزومه، شامل اطلاعات و داستان کلی شما در مورد تحصیلات، کار، زمینه ها و غیره است.

در یک CV، شما لیست نشریات، بورس تحصیلی، کمک هزینه ها، پروژه ها، تجربه آموزش، جوایز و تحقیقات، و همچنین مدارک تحصیلی خود را خواهید داشت. البته در سی وی باید به این موارد به صورت جزئیات کامل بپردازید. شاید در رزومه لازم بود از این بگویید که برای چه مهارت هایی مدرک دارید، اما در سی وی باید برای هر مهارت، مدت زمان آموزش، مکان آموزش و غیره را ذکر کنید.

با توجه به این که سی وی در بردارنده اطلاعات کامل است، پس باید بیش از یک صفحه باشد. اما نکته ای که وجود دارد این است که، در رزومه شما متناسب با شغل مورد نظر، به بیان خلاصه ای از مهارت ها و کارها و تلاش های تان می پرداختید. اما در سی وی، به تمام مهارت ها و زمینه هایی که تا کنون کار کرده اید، و دریافت کرده اید، می پردازید. در حقیقت سی وی یک اطلاعات کامل از خود شما و مهارت های تان است. خواه این اطلاعات به شغل مورد نظر ارتباط داشته باشد یا نداشته باشد.

 

چه زمانی از سی وی استفاده می شود؟

معمولا اگر از شما به لحاظ لفظ CV خواسته شود، یا شرح کامل تجربیات، از سی وی استفاده می شود. معمولا برای ارتقای تحصیلی مصاحبه های مرتبط، از سی وی استفاده می شود.

در عین حال داشتن رزومه و سی وی هر دو از نیازهای یک فرد است.

 

آیا لازم است رزومه و CV را با هم داشته باشید؟

معمولا کسانی که به دنبال شغل خاصی هستند، به کمک یک روزمه می توانند مساله خود را حل کنند و به بیش از این نیازی نیست. اما، افرادی که به دنبال شغل های علمی و غیر علمی هستند باید هر دو مورد را در اسناد خود داشته باشند.

مثلا گاهی دانشگاهی برای پذیرش شما برای تحصیلات، از شما فقط رزومه می خواهد، اما اگر بخواهید بعد از تحصیلات شروع به تدریس در همان دانشگاه کنید، نیاز به اطلاعات جامع در مورد شماست و آن هم سی وی است.

حتی اگر شما فکر می کنید که نیازی به سی وی نخواهید داشت، توصیه اکید داریم که حتما یک لیست کامل از مهارت ها و اموزش ها و شغل های خود بنویسید و آن را در قالب سی وی در آورید. به هر حال ممکن است گاهی نیاز شود.

 

در این باره تجربیات خود را با ما در میان بگذارید.

منبع

 

دیدگاه خود را وارد کنید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *