بررسی هارد Seagate Fast SSD

بررسی هارد Seagate Fast SSD
  • 1398/7/17
  • گویا آی تی
  • 0

Fast SSD یک درایو USB 3.0 حالت جامد است که میزان حافظه آن از ۲۵۰ گیگابایت تا ۱ ترابایت تغییر می کند و قیمت آن از ۹۹ دلار شروع می شود. در طیف محصولات موجود در بازار، Seagate رقیب غول پیکر شرکت SanDisk و سامسونگ است. هدف استفاده از SSD این است که با صرف قیمتی قانع کننده (در مقابل قیمت مدل های سامسونگ T5 Portable SSD و SanDisk Extreme 900 Portable SSD) بهترین امکانات را نیز داشته باشد. Seagate بر هر دو برند موفق شده است و آخرین جایزه ویرایشگر Choice را کسب کرده است.

قابلیت حمل در جیب

قاب Seagate Fast SSD یک مربع آلومینیومی با لبه های گرد است که با پلاستیک سیاه پوشیده شده است و نام “SEAGATE” روی آن نوشته شده است. در یک لبه یک پورت USB Type-C وجود دارد که می توانید کابل USB-C-C-C یا کابل USB-C-A-A را به آن وصل کنید. هر دو کابل در جعبه قابل حمل هستند و USB 3.0 را پشتیبانی می کنند.

Seagate Fast SSD 0.35 در ابعاد ۳٫۱۱ در ۳٫۷ اینچ وجود دارد. اگرچه از SSD T5 سامسونگ با ابعاد  ۰٫۴ * ۲٫۳ * ۳  اینچ با وزن ۱٫۸ اونس و قیمت ۸۹٫۹۹ دلار نازک تر است، اما Seagate Fast SSD  دارای وزن ۲٫۹ اونس است و سنگین تر است. با این وجود، Fast SSD کوچک و سبک است.

یک Seagate Fast SSD می تواند یکی از سه ظرفیت ذخیره سازی، از ۲۵۰ گیگابایت (۹۹ دلار) تا ۱ ترابایت (۳۴۹ دلار) را داشته باشد. مدل ۵۰۰ گیگابایتی که من بررسی کردم ۱۶۹ دلار است. از حیث مقایسه، SSD T5 سامسونگ با همین طیف ظرفیتی را دارد اما هر مدل آن بر حسب قیمت و حافظه به صورت ۱۲۹٫۹۹ دلار (۲۵۰ گیگابایتی)، ۱۹۹٫۹۹ دلار (۵۰۰ گیگابایتی) و ۳۹۹٫۹۹ دلار (۱ ترابایتی) عرضه می شود. SanDisk SSD، یک درایو با کیفیت پایین است که همچنان هم سر و صدایی بر پا نکرده است.

با تقسیم هزینه هر درایو بر تعداد گیگابایت های حافظه آن، هر گیگابایت یک SSD 500 گیگابایتی، حدود ۳۴ سنت هزینه می کند، در حالی که قیمت به ازای هر گیگابایت یک نمونه مشابه ۵۰۰ گیگابایتی سامسونگ SSD T5 ، ۴۰ سنت و SanDisk Extreme 900 62 سنت است. این ویژگی باعث می شود Seagate Fast SSD از هر دو هارد با ظرفیت ۵۰۰ گیگابایت مقرون به صرفه تر باشد.

Seagate Fast SSD سرویس های درایو مختلفی دارد:DiscWizard ، SeaTools برای ویندوز، Seagate Toolkit برای ویندوز و Seagate ToolKit برای macOS که به شما امکان می دهد پارتیشن درایو را مدیریت کنید، همچنین بتوانید نسخه پشتیبان تهیه کنید و اطلاعات را در صورت نیاز بازیابی کنید. برنامه Seagate Toolkit به شما این اجازه را می دهد بدون مدیریت پارتیشن و بدون نیاز به پرداخت حق بیمه جهت ارتقا، با استفاده از کنترل پنل یا ابزار Disk، نسخه پشتیبان از اطلاعات خود تهیه کنید.

بر خلاف ADATA SE730H  با قیمت ۸۳٫۹۹ دلاری، یک SSD خارجی دیگری اخیرا بررسی کرده ام که مانند Seagate Fast SSD ضد آب نیست و از IP68 نیز پشتیبانی نمی کند اما در عوض سه سال ضمانت دارد.

قیمت پایین با وجود عملکرد خوب

Seagate ادعا می کند که SSD آن قابلیت دارد با سرعت حداکثر ۵۴۰MBps اطلاعات را بخواند و با سرعت ۴۰۰MBps بنویسد. در اولین تست معیار ما، مبتنی بر سیستم عامل مک، این ادعا اثبات شد و واقعا کمی بهتر از آن چه که گفته شده عمل می کند.

در تست سرعت دیسک Blackmagic، Seagate Fast SSD در سرعت خواندن و نوشتن به ترتیب ۵۲۰٫۴MBps و ۴۸۱٫۹MBps را ثبت کرد.

آزمایش Blackmagic برای محک عملکرد دیسک در کارهای ویرایش ویدیو طراحی شده و یک برنامه اختصاصی Mac است. (من آن را درMacBook Pro  ۱۵ اینچی مدل ۲۰۱۶ بیست بار تست کردم) پورت یو اس بی T5 سامسونگ که مجهز به USB 3.0 است تقریبا همین امتیازات را در سرعت خواندن و نوشتن به دست آورد یعنی۵۰۵٫۶MBps/477.2MBps ، در حالی کهSanDisk Extreme 900 Portable SSD یک قدم عقب تر بود.

در نمودارهایی که در زیر رسم شده اند یک درایو مشاهده می شود که خارج از مقیاس است و از نمودار بیرون زده است. این نکته قابل توجه است که در Samsung Portable SSD X5 با قیمت ۳۹۹٫۹۹ در آمازون، انتقال داده ها به صورت فشرده و با استفاده از یک درایو NVM سرعت بالا انجام می شود و علاوه بر ۳ رقم دیجیتال، می توان ۴ رقم دیجیتال را هم با سرعت خواند و نوشت. نرم افزار های WD My Passport SSD و ADATA SE730H هر دو از USB 3.1 Gen 2 استفاده می کنند. شما می توانید تفاوت این دو را در Thunderbolt 3 با هم مقایسه و مشاهده کنید. بنابراین Portable SSD X5 هزینه بیشتری نسبت Seagate Fast SSD با ظرفیت یکسان دارد و به ازای هر گیگ، ۸۰ سنت برای شما هزینه خواهد داشت.

علاوه بر این، SSD X5 سامسونگ به یک کامیپوتر سازگار با پورت Thunderbolt 3 نیاز دارد که در نسخه های مک، بسیار کمتر از ویندوز این سازگاری رواج دارد. اگرچه پورت آن مانند USB-C بزرگ است (نسخه ۳٫۱ Gen 1 or Gen 2) اما در مقایسه با X5، سرعت انتقال USB آن کمتر است و در واقع انگار پشتیبانی نمی شود. به همین دلیل است که Seagate Fast SSD از مزیت سازگاری بسیار بالایی برخوردار است.

در آزمایش انجام شده من پوشه PCMag را که در یک پوشه ۱٫۳ گیگابایتیMacBook Pro 2016 قرار داشت به Seagate Fast SSD منتقل کردم.

در Seagate Fast SSD  فقط ۳ ثانیه زمان برای انتقال پوشه طول کشید و در  SSD T5سامسونگ هم  همین میزان زمان طول کشید اما در SanDisk SSD 5، ۵ ثانیه زمان سپری شد.

Fast SSD برای exFAT فرمت شده است، به این معنی که می تواند بدون نیاز به فرمت دوباره، داده ها را به مکینتاش و رایانه های شخصی ارسال منتقل کند. وقتی من درایو را از MacBook Pro به ویندوز ۱۰ PCMag منتقل کردم، Seagate Fast SSD  را به صورت NTFS مجددا فرمت کردم تا حافظه ثانویه PCMark 7، را تست کنم. این فرآیند باعث می شود درایو درگیر بارگذاری یک سری عملگرهایی شود که از پس پردازش امور ساده دیگر به راحتی بر نیاید.

Seagate Fast SSD در مقایسه با SSD T5 سامسونگ با امتیاز ۵٫۲۶۸ امتیاز کمتری کسب کرده و دارای رتبه۵,۴۴۹  است. در تستی مشابه، SanDisk SSD امیتاز ۴٫۹۸۰ را به دست آورده است. همه این امتیازت بسته به موارد استفاده کم و زیاد می شوند اما Fast SSD جایگاه خود را در این بین حفظ کرده است. نتایج تست مشخص می کند که Seagate Fast SSD دارای عملکردی مشابه با SSD T5 و SanDisk Extreme 900 Portable SSD است اما قیمت آن پایین تر است.

موفق بین SSD های خارجی

اگرچه Seagate Fast SSD نسبت به سرسخت ترین رقبای خود خیلی سریع عمل نمی کند، اما این در بازار SSD های خارجی بسیار ارزشمند است. این درایو زیبا با پشتیبانی از USB3.0، یک انتخاب خوب برای کسانی ست که به فکر صرف بودجه کم و اضافه کردن حافظه خارجی باثبات برای رایانه شخصی خود هستند.

قیمت ۹۹ دلاری آن هر کسی را که به دنبال افزایش سرعت خواندن و نوشتن درایو و قابل حمل بودن و سبک وزن بودنSSD  است، جذب می کند. اگر نیاز به ظرفیت بیشتری دارید ازSSD  با حافظه های ۵۰۰ گیگابایتی یا ۱ ترابایتی استفاده کنید. Seagate توازن خوبی بین عملکرد و قیمت ایجاد کرده است و سایر سازندگان SSD باید از این روش استفاده کند تا MSRP های خود را پایین بیاورند.ام آی تی شاپ ارائه دهنده انواع اس اس دی و هارد به شما اطمینان اصل بودن کالا را میدهد.

دیدگاه خود را وارد کنید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *