سرعت اینترنت در ایران واقعاً دو مگابایت بر ثانیه؟!

سرعت اینترنت در ایران واقعاً دو مگابایت بر ثانیه؟!
  • 1399/8/22
  • زهرا حاجی
  • 0

در روزهای گذشته باز هم تعداد گلایه و شکایت به کند شدن اینترنت افزایش یافته است. همان طور که می دانیم این اولین بار نیست که بسیاری از مردم از کند بودن سرعت اینترنت در فضای مجازی گلایه می کنند.

اما اصلی ترین سوال برای همه این است که چه دلایلی منجر به کند شدن اینترنت می شود؟ در بازه های زمانی مختلف از سوی کاربران، سرعت اینترنت مورد انتقاد قرار گرفته است. همان طور که به یاد داریم در اسفند ماه سال گذشته نیز همین اتفاق افتاده بود که در آن مقطع زمانی (۲۱ اسفند ماه ۹۸) خبرگزاری وابسته به دولت، گزارش داده بود: کیفیت مطلوب اینترنت در روزهای قرنطینه از مطالبات جدی مردم از وزارت ارتباطات است.

طی دو هفته گذشته نیز با اضافه شدن پهنای باند به اپراتورها و اهدای ۱۰۰ گیگ اینترنت رایگان، این وزارتخانه سعی کرد مشکلاتی که وجود دارد را رفع کند. اما کاربران همچنان از کیفیت اینترنت گلایه دارند. یکی از اصلی ترین دلایل کندی اینترنت در برخی اپراتورها، اشباع شدن پهنای باند است.طبق آن گزارش، از مجموع بیش از ۱۴۰۰مرکز مخابراتی کشور، تجهیزات انتقال شرکت مخابرات ایران در ۷۰ مرکز نیازمند ارتقای سخت‌افزاری است.

چرا اینترنت کند شده است؟/ سرعت اینترنت در ایران، دو مگ بر ثانیه؟!

آیا سرعت اینترنت در ایران؛ دو مگ بر ثانیه است؟!

کیفیت و سرعت اینترنت یکی از گلایه‌های جدی بسیاری از مردم در ایران است. حالا که وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات، نخستین گزارش از وضعیت کیفیت اینترنت را ارائه کرده، این ناراحتی‌ها تایید شده است. هر چند اختلافی هم در میان نظر گروهی از مردم با نتایج این گزارش وجود دارد. پیوست در گزارشی که در این مورد منتشر کرده، نوشته است، اینترنت و رسیدن به کیفیت و سرعت بالا در ایران هیچ وقت به هم نمی‌رسند.

این موضوع را گزارش اخیر وزارت ارتباطات در مورد وضعیت کیفیت اینترنت در کشور به خوبی نشان می‌دهد. در حالی که حداقل در چند سال گذشته مدیران ارشد وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات از افزایش ضریب‌نفوذ و بالا رفتن میزان دسترسی به اینترنت در کشور و مخصوصا روستاها گفته‌اند؛ اما کاربران از کیفیت پایین و قطع و وصل‌های مکرر سرویس اینترنتشان گله کرده‌اند.

حالا هم اولین گزارش وزارت ارتباطات در مورد کیفیت نشان می‌دهد که حق با کاربران است تا جایی که بعد از سال‌ها صحبت از توسعه اینترنت، عمده میزان دسترسی به سرعت اینترنت براساس همین گزارش کمتر از ۲ مگابیت بر ثانیه است. همین گزارش نشان می‌دهد که در حالی کاربران پیوسته از پایان زودهنگام بسته‌های اینترنتی خود شکایت دارند، این بسته‌ها با بی‌کیفیت‌ترین سرعت در اختیارشان قرار می‌گیرد.

در حالی که بسیاری از کاربران در شبکه‌های اجتماعی و پای پست‌های وزیر ارتباطات در اینستاگرام و توئیتر، از کیفیت بد اینترنت ثابت خود گلایه‌مند هستند. بررسی کیفیت اینترنت براساس شاخص‌های سنجش کیفیت و تجربه مشتری در فناوری ADSL گویای آمار عجیب و شاید باورنکردنی است.

دیدگاه خود را وارد کنید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *