موزه‌های خاص ایران را بیشتر بشناسید

موزه‌های خاص ایران را بیشتر بشناسید
  • 1400/5/21
  • زهرا معبودی
  • 0

اگر قصد آشنایی با فرهنگ یک شهر یا کشور را داشتید حتما به موزه‌های آن‌ سری بزنید. موزه شما را با آداب و رسوم مردم بومی بیشتر و بهتر آشنا می‎کند. کشور پهناور ایران مهد تاریخ و تمدن است. تاریخ هر کشور هویت و اصالت او را می‌سازد و به دیگران نمایش می‌دهد. نگهداری از تاریخ سال‌هاست که در کشورها به یک امر مهم و وظیفه تبدیل شده است. با جاباما همراه باشید تا با ۷ مورد از خاص‌ترین موزه‌های ایران آشنا شوید.

 

مناسب‌های تاریخی هر کشور به همراه آثار ارزشمند به ثبت تاریخ و تمدن کمک می‌کنند. موزه‌ها به هدف نگهداری و نمایش آثار ارزشمند ساخته می‌شوند. در تمام دنیا موزه نماد فرهنگ و سبک زندگی آن کشور است.

 

موزه ملی ایران؛ تهران

تهران به شهر موزه‌ها شهرت دارد. اولین و مهم‌ترین موزه تهران و ایران، موزه ملی ایران است. دلیل اهمیت این موزه قدمت ساختمان خود موزه است. لازم به ذکر است اشیایی که داخل این موزه نگهداری و ‌به نمایش گذاشته شده است اهمیت تاریخی فراوانی دارد. اشیایی که در موزه ملی سال‌ها نگهداری شده‌اند قدمتی بین یک میلیون سال تا ۱۲ هزار سال دارند.

موزه ملی به دلایلی که گفته شد خاص‌ترین موزه در ایران است. موزه ملی که به موزه ایران باستان نیز شهرت دارد نزدیک به ۱۱۰ سال پیش در تهران اما نه به شکل امروزی خود تاسیس شده است. موزه ملی را به این دلیل که از آثار دوره ایران باستان در خود بیشترین تعداد را دارد به موزه ایران باستان هم می‌شناسند. در صورتی که برای بازدید از این موزه یا انجام هر کار دیگری به تهران سفری کوتاه‌مدت داشتید، می‌توانید برای اجاره روزانه خانه در تهران به سایت جاباما سر بزنید.

 

موزه مردم‌شناسی؛ کیش

خانه‌ای با قدمت ۲۰۰ سال در کیش به یک موزه تبدل شده است. این موزه را به اسم موزه مردم‌شناسی نام‌گذاری کرده‌اند. هدف از تاسیس این موزه معرفی سبک زندگی بومیان جزیره کیش به گردشگران است. بومیان منطقه در این موزه وسایل قدیمی اجدادشان را به نمایش گذاشته‌اند.

خانه ۲۰۰ ساله کیش در قدیمی‌ترین محله جزیره قرار دارد. نام محله سفین است. این خانه نزدیک به ۲۰ اتاق و ۲ حیاط مجزا دارد. یکی از حیاط‌ها خانوادگی است. حیاط دیگر مجلسی است که به مهمانان مرد اختصاص دارد. به حیاط مجلسی، «حوی‌المجلس» هم می‌گویند. میهمانان مرد از ورودی مخصوص به خود وارد حوی‌المجلس می‌شوند. حیاط خانوادگی مختص افراد خانه است و هیچ مرد غریبه‌ای حق ندارد به آن وارد شود.

معماری این حیاط‌ها، بومی طراحی شده است. وقتی وارد این موزه شدید فرهنگ، صنایع دستی، آداب و سنن، روش زندگی و… بومیان را به وضوح درک خواهید کرد. یکی از نکات جالب این موزه سبک مهمان‌نوازی بومیان است که با دیدن خانه با آن آشنا خواهید شد. از دید اهالی جزیره کیش که بومی جزیره هستند مهمان حبیب خداست. استقبال از مهمان را وظیفه خود می‌دانند.

شخصی که خانه او به موزه تبدیل شده است به مهمان‌نوازی ‌شهره بوده است. معماری ساختمان، سبک سنتی خود را حفظ کرده است. یکی از نکات جالب این خانه داشتن حمام مستقل در هر اتاق است. حمام مستقل، نشانه اهمیت پاکیزگی و نظافت میان بومیان جزیره کیش است. در صورت سفر به این جزیره‌ی زیبا برای اجاره سوئیت کیش جاباما در کنار شما خواهد بود.

 

موزه موسیقی؛ اصفهان

به همت ۲ موسیقی‌دان مشهور موزه‎ای با موضوع موسیقی در اصفهان افتتاح شد. مهرداد جیحونی و شهریار شکرانی در سال ۱۳۹۴ موزه موسیقی اصفهان را پایه‌گذاری کردند. موزه موسیقی بالای ۳۰۰ ساز را به نمایش گذاشته است. یکی از نکات جالبی که این موزه دارد ادوات موسیقی با روش استفاده و صدای ساز به نمایش گذاشته می‌شود.

موزه موسیقی یکی از موزه‌های خصوصی ایران است. این موزه در زمره بهترین موزه‌ها از زمان تاسیس قرار گرفته است. موزه از پنج قسمت یا تالار مجزا تشکیل شده است. این قسمت‌ها به تالارهای سازهای ملی، سازهای محلی، سرآهنگان، موسیقی سرا و کارگاه سازسازی تقسیم شده است.

موزه جواهرات؛ تهران

طلا و جواهر چشم هر بیننده‌ای را به خود خیره می‌کند. ما ایرانی‎ها از گذشته به جواهرات علاقه زیادی داشتیم. این علاقه در خاندان سلطنتی هم به چشم می‌آید. موزه جواهرات ملی ایران جواهراتی که به خاندان سلطنتی تعلق داشته است را در خود نگهداری می‌کند. یکی از دلایلی که به موزه جواهرات موزه خاص گفته می‌شود ساعات محدود بازدید آن است.

جواهرات موجود در موزه از دوران پادشاهان صفوی شروع شده است. هیچ کارشناسی تا به امروز نتوانسته روی این جواهرات قیمت بگذارد. از مهم‌ترین جواهراتی که در این موزه از آن نگهداری میشود الماس دریای نور است که شهرتی جهانی دارد و یادگار کشورگشایی نادرشاه افشار به هند است. در صورت نیاز به اقامت برای بازدید از این موزه بسیار خاص برای اجاره سوئیت در تهران می‌توانید به سایت جاباما سر بزنید.

 

موزه آذربایجان؛ تبریز

موزه آذربایجان در شهر تبریز است. این موزه دومین موزه باستانی ایران است. همه موزه‌ها به دلیل فلسفه‌ای که برای تاسیس خود دارند از اهمیت فراوانی برخوردار هستند. پس از موزه ملی تهران، موزه آذربایجان تبریز به خاطر آثار باستانی که در خود جای داده است دومین موزه مهم کشور است.

اگر به شهر تبریز سفر کردید و قصد دیدن جاذبه‌های گردشگری شهر را دارید این موزه یکی از گزینه‌های خوب برای شما خواهد بود. از دوران کهن ایران آثار بی‌مانندی در این موزه یافت می‌شود. از آثاری که می‌توان نام برد مجموعه سکه‌های قدیمی است. این سکه‌ها یک مجموعه کامل را تشکیل می‌دهند.

کتابخانه ۳ هزار جلدی این موزه از دیگر آثار جذاب است. در این موزه آثار سفالی قرار دارد که در منطقه جیرفت کرمان یافت شده‌اند. یکی از این اثرها بشقابی است که به دوره ساسانی برمی‌گردد. این بشقاب به نوعی هویت سیاسی دوره ساسانی را نمایش می‌داده است.

 

موزه تاریخ طبیعی، همدان

جعفرعلیزاده استاد دانشکده کشاورزی دانشگاه بوعلی همدان در سال ۱۳۵۱ موزه تاریخ طبیعی همدان را بنا نهاد. این مجموعه شامل گونه‌های حیوانی و گیاهی است. این موزه مجموعه بی نظیری از ایران و جهان را در خود دارد. از زمان تاسیس تا به امروز موزه توسعه یافته است.

موزه تاریخ طبیعی پنج سالن اصلی دارد. در تمامی سالن‌های این موزه انواع حلزون‌، سخت‌پوست، مرجان‌، اسفنج‌، حشرات، پروانه‌، پستانداران، پرندگان، دوزیستان، سنگ‌ها، کانی‎ها و… نگهداری می‌شوند.

هفت موزه خاص در ایران را به شما معرفی کردیم. مجدد تاکید می‌کنیم این از اهمیت دیگر موزه‌ها کم نخواهد کرد. ۲۲ اردیبهشت هر سال روز جهانی موزه نام‌گذاری شده است. این مناسب مهم هر ساله توسط شورای بین‌المللی موزه برگزار می‌شود. در ایران این روز تمامی موزه‌ها رایگان است. فراموش نکنید در صورت نیاز به اقامت برای بازدید از یک موزه در هر نقطه از ایران، می‌توانید روی جاباما حساب کنید.

 

دیدگاه خود را وارد کنید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *