اینترنت اشیا (IoT) چیست؟

اینترنت اشیا (IoT) چیست؟
  • 1400/6/6
  • ملیکا امامی
  • 2

اینترنت اشیا (IoT) چیست؟

اینترنت اشیا و یا IoT، سیستمی از دستگاه‌های محاسباتی مرتبط، ماشین‌های مکانیکی و دیجیتال، اشیا، حیوانات و یا افرادی است که با شناسه‌های منحصر به فرد (UIDs) و توانایی انتقال داده‌ها در یک شبکه بدون نیاز به تعامل انسان به انسان یا نیاز به کامپیوتر فراهم شده‌اند.

چیزی که در اینترنت اشیا وجود دارد می‌تواند مانند شخصی باشد که دارای مانیتور قلب است. به عنوان مثال یک حیوان خانگی با یک فرستنده بیو تراشه می‌تواند نیازهای خود را به شما برساند و یا اتومبیلی که دارای سنسور است می‌تواند زمانی که فشار لاستیک پایین می‌آید به راننده هشدار دهد و یا هر شی طبیعی یا غیر طبیعی دیگری که می‌تواند به یک پروتکل اینترنت (IP) اختصاص دهد و قادر به انتقال داده‌ها از طریق یک شبکه باشد.

به طور فزاینده‌ای، سازمان‌ها در صنایع مختلف از اینترنت اشیا برای عملکرد بهتر، درک بهتر مشتریان برای ارائه خدمات بیشتر مشتری، بهبود تصمیم‌گیری و افزایش ارزش کسب ‌و کار استفاده می‌کنند.

 

اینترنت اشیا (IoT) چگونه کار می‌کند؟

یک اکوسیستم اینترنت اشیا (IoT) متشکل از دستگاه‌های هوشمند فعال وب است که از سیستم‌های تعبیه ‌شده مانند پردازنده، حسگرها و سخت ‌افزار ارتباطی استفاده می‌کنند تا جمع‌آوری، ارسال و عمل بر روی داده‌هایی که از محیط‌های آنها به دست آورده‌اند را انجام دهند. ابزارهای موبایل داده‌های سنسور را به اشتراک می‌گذارند که با اتصال به دروازه اینترنت یا دیگر ابزارهای لبه که در آن داده برای تجزیه و تحلیل و آنالیز محلی ارسال می‌شود، جمع‌آوری ‌کنند. گاهی اوقات این دستگاه‌ها با سایر وسایل ارتباطی ارتباط برقرار می‌کنند و بر روی اطلاعاتی که از یکدیگر می‌گیرند عمل می‌کنند. این دستگاه‌ها اغلب کارها را بدون مداخله انسان انجام می‌دهند، اگر چه افراد می‌توانند با تجهیزات تعامل داشته باشند، به عنوان مثال برای برپاسازی آنها، به آنها دستورالعمل داده تا به داده‌ها دسترسی داشته باشند.

پروتکل‌های ارتباطی، شبکه‌بندی و پروتکل‌های ارتباطی مورد استفاده در این دستگاه‌های با قابلیت وب تا حد زیادی به برنامه‌های کاربردی خاص اینترنت اشیا (IoT) بستگی دارد.

اینترنت اشیا نیز می‌تواند از هوش مصنوعی (AI) و یادگیری ماشین برای کمک به جمع ‌آوری داده‌ها آسان‌تر و پویاتر استفاده کند.

چرا اینترنت اشیا (IoT) مهم است؟

اینترنت اشیا به مردم کمک می‌کند تا راحت‌تر زندگی کنند و هوشمندتر باشند و کنترل کامل بر زندگی خود را به دست آورند. اینترنت اشیا (IoT) به علاوه ارائه دستگاه‌های هوشمند برای خودکار کردن خانه‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرد و همچنین برای تجارت ضروری است. اینترنت اشیا با یک نگاه زمانی واقعی به نحوه کار سیستم‌های آنها و ارایه بینش در همه چیز از عملکرد ماشین‌ها به زنجیره تامین و عملیات تدارکات را فراهم می‌کند.

اینترنت اشیا (IoT) به شرکت‌ها این امکان را می‌دهد تا فرآیندهای خود را خودکار کنند و هزینه‌های شرکت خود را کاهش دهند. همچنین نیاز شرکت را کاهش می‌دهد و به تحویل خدمات بهبود می‌بخشد، همچنین آن را کم‌هزینه‌تر برای تولید و تحویل کالا و نیز ارائه شفافیت به تراکنش‌های مشتری می‌کند.

به این ترتیب، اینترنت اشیا (IoT) یکی از مهم‌ترین فناوری‌های زندگی روزمره است و همچنان که مشاغل بیشتری به پتانسیل دستگاه‌های متصل شده برای رقابت نگه داشتن آنها پی می‌برند، همچنان فعال خواهد شد.

 

مزایای اینترنت اشیا (IoT) برای سازمان‌ها چه هستند؟

اینترنت اشیا مزایا و خدمات متعددی را برای سازمان‌ها به ارمغان می‌آورد. برخی از مزایا مربوط به صنعت است و برخی از آنها در صنایع مختلف قابل ‌اجرا هستند. برخی از مزایای مشترک اینترنت اشیا را قادر می‌سازد تا:

  • بر روی فرآیند کلی کسب ‌و کار خود نظارت داشته باشند.
  • بهبود تجربه مشتری (CX).
  • صرفه جویی در زمان و هزینه.
  • افزایش بهره وری کارکنان.
  • مدل‌های کسب‌ و کار را ادغام و تطبیق دادن.
  • تصمیمات کسب‌ و کار بهتری بگیرید.
  • کسب درآمد بیشتر.

اینترنت اشیا (IoT) شرکت‌ها را تشویق می‌کند تا درباره روش‌های نزدیک شدن به کسب و کارهای خود تجدید نظر کنند و ابزارهایی را برای بهبود استراتژی‌های کسب ‌و کار خود به آنها می‌دهد.

به طور کلی، اینترنت اشیا (IoT) در تولید، سازمان‌های حمل و نقل و قبض‌های مصرفی، استفاده از حسگرها و دیگر تجهیزات اینترنت بسیار زیاد مورد استفاده قرار می‌گیرد است. با این حال، اینترنت اشیا در مواردی برای سازمان‌ها در صنایع کشاورزی، زیرساخت و صنایع اتوماسیون خانه استفاده شده ‌است که برخی سازمان‌ها را به سمت تبدیل دیجیتالی سوق می‌دهد.

اینترنت اشیا از طریق ایجاد شغل برای کشاورزان و کمک به آنها می‌تواند به سود کشاورزان کمک کند. سنسورها می‌توانند اطلاعات مربوط به بارش، رطوبت، دما و محتوای خاک و نیز عوامل دیگر را جمع‌آوری کنند که به خودکار کردن روش‌های کشاورزی کمک خواهند کرد.

توانایی نظارت بر عملیات زیرساخت نیز عاملی است که اینترنت اشیا می‌تواند به آنها کمک کند. برای مثال، سنسورها می‌توانند برای نظارت بر وقایع یا تغییرات در ساختمان‌های ساختاری، پل‌ها و دیگر زیرساخت‌ها به کار روند. این امر مزایایی را مانند صرفه‌جویی در هزینه، صرفه‌جویی در زمان، تغییرات جریان کار کیفیت زندگی و … با آن به ارمغان می‌آورد.

یک کسب ‌و کار اتوماسیون خانه می‌تواند از اینترنت اشیا (IoT) برای نظارت و دستکاری سیستم‌های مکانیکی و الکتریکی در یک ساختمان استفاده کند. همچنین در مقیاس‌های وسیع‌تر، شهرهای هوشمند می‌توانند به شهروندان در مصرف انرژی کمک کنند.

اینترنت اشیا (IoT) به هر صنعت از جمله کسب و کارها در بخش مراقبت‌های بهداشتی، مالی، خرده‌ فروشی و تولید کمک می‌کند.

 

مزایا و معایب اینترنت اشیا (IoT) چیست؟

برخی از مزایای اینترنت اشیا شامل موارد زیر است:

  • توانایی دسترسی به اطلاعات از هر جایی، در هر زمانی و روی هر دستگاه.
  • بهبود ارتباط بین دستگاه‌های الکترونیکی متصل شده.
  • انتقال بسته‌های داده‌ای بر روی یک شبکه متصل و صرفه‌ جویی در زمان و پول.
  • اتوماسیون وظایف به بهبود کیفیت خدمات کسب‌ و کار و کاهش نیاز به مداخله انسانی کمک می‌کند.

برخی از معایب اینترنت اشیا شامل موارد زیر است:

  • از آنجا که تعداد دستگاه‌های متصل شده افزایش می‌یابد و اطلاعات بیشتری بین دستگاه‌ها به اشتراک گذاشته می‌شود، این پتانسیل که یک هکر می‌تواند اطلاعات محرمانه را بدزدند، افزایش می‌یابد.
  • شرکت‌ها ممکن است در نهایت مجبور شوند با تعداد زیادی، شاید حتی میلیون‌ها ابزار متصل به اینترنت اشیا (IoT) سروکار داشته باشند و ممکن است جمع‌آوری و مدیریت داده‌ها از تمام این وسایل چالش برانگیز و دشوار باشند.
  • اگر یک اشکال در سیستم وجود داشته باشد، احتمال دارد که هر دستگاه متصل به آن نیز خراب شود.
  • از آنجا که هیچ استاندارد بین‌المللی سازگاری برای اینترنت اشیا (IoT) وجود ندارد، برای دستگاه‌ها از تولیدکنندگان مختلف برای برقراری ارتباط با یکدیگر مشکل است.
دیدگاه خود را وارد کنید
تعداد دیدگاه ها : 2 دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *