تولید لوله درزدار به روش اسپیرال

تولید لوله درزدار به روش اسپیرال
  • 1400/6/21
  • سمیه شماعی زاده
  • 0

لوله ها از دیر باز است که توسط بشر ساخته می شوند و مورد استفاده قرار می گیرند. با پیشرفت علم و تکنولوژی صنعت لوله سازی نیز تا حد زیادی پیشرفت کرده است. امروزه مدل های مختلفی از لوله ها به بازار عرضه شده اند. که هر کدام از این لوله ها مناسب یک شرایط خاص هستند. یکی از این مدل لوله ها لوله درزدار است که در این مقاله به بررسی این مدل از لوله ها پرداختیم.

این مدل از لوله ها به دو روش اسپیرال و مستقیم ساخته میشوند. در روش اسپیرال یک ورق فولادی در دستگاه قرار می گیرد و به دور یک غلتک پیچیده می شود و با چرخش غلتک به صورت حلزونی لوله ساخته می شود. در  این ضخامت لوله به  وسیله دستگاه مشخص می شود. در روش مستقیم در ابتدا ضخامت لوله مشخص می شود و سپس ورقی فولادی با ضخامت مورد نظر بر دور لوله پیچیده میشود و از محل به هم ریدن لبه های ورق جوش می خورد و به این صورت لوله درزدار به وجود می آید.

لوله درزدار

لوله‌ ها وسیله‌ هایی هستند که دارای پیشینه تاریخی زیادی هستند. سالیان سال است که از لوله ‌ها برای انتقال مواد استفاده می ‌شود. با گذر زمان و پیشرفت علم، صنعت لوله ‌سازی نیز شکل جدیدی به خود گرفت و انواع  و اقسام مدل‌ های مختلف لوله ‌ها را به بازار عرضه کرده است. که هرکدام از مدل‌ های مختلف این لوله‌ها دارای کاربرد خاص هستند و در موقعیت‌های مختلف مورد استفاده قرار می‌ گیرد. هر یک از این مدل‌ های مختلف لوله، دارای روش ‌های متفاوت در تولید هستند یکی از مدل‌ های لوله که امروز در بازار وجود دارد و دارای طرفداران بسیاری است لوله درزدار است. این لوله‌ ها بر خلاف لوله‌ های مانیسمان دارای محل اتصال و جوش هستند.

شیوه ساخت لوله درزدار به این صورت است که یک ورق فولادی به ‌هم جوش می ‌خورد و یک لوله تولید می ‌شود. هزینه تولید این لوله ‌ها به نسبت لوله ‌های مانیسمان بسیار کمتر است به‌ همین دلیل در مکان‌ هایی که به مقاومت و استحکام کمتری نیاز است از این مدل لوله ‌ها استفاده می ‌شود. البته خود این لوله‌ ها دارای مدل‌ های مختلفی هستند که هر کدام از این مدل ‌ها مناسب استفاده در موقعیت ‌های خاص است عموماً از این لوله‌ها در مکان ‌هایی مانند تاسیسات ساختمانی، گاز رسانی ساختمان ‌ها، موتورخانه ‌ها و آب‌رسانی استفاده می‌ شود. در این مقاله قصد داریم به بررسی لوله درزدار بپردازیم مطالعه این مقاله می‌ تواند اطلاعات جالبی در مورد لوله‌ های درزدار در اختیار شما قرار دهد.

 

تولید لوله درزدار به روش اسپیرال

 

در ادامه بررسی ویژگی‌ های لوله درزدار لازم است که به روش ‌های مختلف ساخت این لوله اشاره کنیم. این لوله ها به روش ‌های مختلفی ساخته می ‌شوند. که در این مقاله به دو تا از مهم ‌ترین این روش ‌ها اشاره خواهیم کرد. یکی از روش‌ های مهم تولید این لوله ‌ها، روش اسپیرال است. این روش معمول ‌ترین و استانداردترین روش تولید لوله درزدار در دنیا است. در این روش ورق‌ های فولادی در یک دستگاه غلتک قرار می ‌گیرند. سپس ورق فولادی درون غلتک به ‌صورت حلزونی می ‌چرخد و پس ‌از چرخش آن لوله ورق فولادی به شکل لوله در می‌آید.

در ادامه مطالب مربوط به انواع لوله ها ، لازم به ذکر است که برای اطلاع از قیمت انواع لوله های رایج در صنایع مختلف از جمله لوله گالوانیزه ،  لوله داربست و … می توانید با بازرگانی آهن یک در ارتباط باشید.

قطر این لوله‌ ها که با روش اسپیرال ساخته می ‌شوند به قطر ورق فولادی بستگی ندارد و قطر این لوله‌ ها در دستگاه غلتک مشخص می‌ شود و با تغییر زاویه دستگاه غلتک قطر این لوله ‌ها نیز تغییر می ‌کند. روش اسپیرال به نسبت سایر روش‌ های ساخت لوله درزدار از هزینه کمتری برخوردار است و درنهایت لوله‌ های ساخته‌ شده با این روش از قیمت ارزان‌ تری برخوردار هستند. البته این روش تنها روش ساخت این لوله‌ ها نیست در ادامه بهبررسی یکی دیگر از روش‌ های مهم ساخت این نوع از لوله اشاره خواهیم کرد.

روش مستقیم ساخت لوله های درزدار

 

یکی دیگر از روش ‌های ساخت لوله‌ های درزدار روش مستقیم است. در این روش یک ورقی فولادی بر اساس سایزی که قرار است لوله درزدار داشته باشد بر دور یک غلتک پیچیده می ‌شود. سپس محل رسیدن ورق فولادی به ‌هم را به روش جوشکاری به ‌هم متصل می‌ کنند و بدین‌ صورت لوله درزدار ساخته می‌ شود این روش به نسبت روش اسپیرال از استحکام و دوام کمتری برخوردار است به همین علت است که امروزه روش اسپیرال از این روش محبوب ‌تر است. اما امکانات ساخت لوله درزدار به روش اسپیرال کمتر در دنیا وجود دارد به‌ همین ‌علت هنوز هم از روش مستقیم برای ساخت این نوع از لوله‌ ها استفاده می ‌شود.

 

مزیت ها و معایب لوله های درز دار به نسبت لوله های مانیسمان چیست؟

 

لوله‌ های درز دار به نسبت  لوله‌ مانیسمان دارای معایب و مزایای مختلفی هستند که در این قسمت از مقاله قصد داریم به بررسی این مزایا و معایب بپردازیم. اولین مزیت لوله ‌های درز دار به نسبت لوله ‌های مانیسمان این است که لوله‌ های درزدار به ‌علت شیوه ساخت راحت ‌تری که دارند بیشتر در دسترس هستند و نوسانات بازار تاثیر کمتری بر قیمت این لول ه‌ها می ‌گذارد. دومین مزیت لوله ‌های درزدار به نسبت لوله ‌های مانیسمان این است که این لوله ‌ها از قیمت کمتری برخوردار هستند و سومین مزیت این لوله‌ ها این است که این لوله‌ ها دارای سطح  قابل‌ کنترل تری هستند.

اما سطح درونی لوله ‌های مانیسمان به ‌هیچ ‌وجه قابل‌کنترل نیست. اما این لوله ‌ها دارای معایبی نیز به نسبت لوله ‌های مانیسمان هستند اولین عیب بزرگ این لوله ‌ها به نسبت لوله‌ های مانیسمان این است، که این لوله‌ ها به‌ علت داشتن جای جوشکاری و شکاف دارای تحمل فشار و گرمای بسیار کمتری هستند. به ‌همین ‌علت است که حتما باید تشخیص داده شود که در پروژه تا چه سطح  فشار و دمایی به لوله ‌ها وارد می ‌شود و با توجه به‌ همین مسئله نوع لوله مورد نظر انتخاب شود تا در حین پروژه سیستم لوله‌ کشی دچار مشکل نشود.

 

 

 

 

دیدگاه خود را وارد کنید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *