حل مشکل CPU 100% در لپتاپ و کامپیوتر

حل مشکل CPU 100% در لپتاپ و کامپیوتر
  • 1400/6/30
  • زهرا حاجی
  • 1

واحد پردازش مرکزی (CPU) مغز یک رایانه است. همه اجزای اصلی سیستم، مانند کارت گرافیک و RAM، به دستورات CPU متکی هستند. این باعث می شود یک پردازنده مناسب عملکرد مهمی در هر رایانه داشته باشد. وقتی یک بازی استپ می کند یا خراب می شود، برنامه های باز شده دیگر به ورودی های جدید واکنش نشان نمی دهند یا برنامه هایی که با سرعت حلزون باز می شوند، استفاده غیر معمول از CPU می تواند علت اصلی آن باشد.

در این مطلب ما به شما حل مشکل CPU 100% در لپتاپ و کامپیوتر را خواهیم گفت، پس تا انتهای مطلب با ما همراه باشید.

 

حل مشکل CPU 100% در لپتاپ و کامپیوتر

حل مشکل CPU 100% در لپتاپ و کامپیوتر

مراحل رفع مشکل استفاده زیاد از CPU و رفع مشکل آن در لپ تاپ

۱٫ راه اندازی مجدد (Reboot)

کارهای در حال انجام خود در سیستم را ذخیره کرده و رایانه خود را مجدداً راه اندازی کنید. “خاموش و دوباره روشن کنید”. با اینکار ممکن است مشکل برطرف شود، به خصوص اگر مدت زیادی از آخرین راه اندازی مجدد شما گذشته باشد؛ راه اندازی مجدد می تواند پرونده های موقتی را پاک کرده و به طور بالقوه کندی روندهای طولانی مدت را برطرف کند.

۲٫ پایان یا راه اندازی مجدد فرآیندها

Task Manager (CTRL+SHIFT+ESCAPE) را باز کنید. اگر برنامه ای حتی پس از راه اندازی مجدد، باز هم در استفاده از CPU شروع به کار کرده است، Task Manager یکی از ساده ترین روش ها را برای ردیابی آن ارائه می دهد. توجه داشته باشید که برنامه های تمام صفحه مانند بازی ها گاهی اوقات تمرکز را از Task Manager (پنهان کردن آن در پشت پنجره خود) دور می کند. برای جلوگیری از این امر، روی “Options” در نوار منوی بالا کلیک کنید، سپس “Always On Top” را انتخاب کنید.

اگر مانیتور دوم دارید، می توانید پنجره Task Manager را به آنجا بکشید. هنگامی که در Task Manager هستید، روی برگه Processes در بالا کلیک کنید. روی “جزئیات بیشتر” در پایین این برگه کلیک کنید تا فرایندهای پس زمینه ویندوز نشان داده شود. دنبال ستون “CPU” در بالای برگه Processes بگردید و برای سفارش با استفاده از CPU روی آن کلیک کنید:

شما می توانید هنگام استفاده از برخی بازی ها، اجرای برنامه ویرایش ویدئو یا پخش جریانی، انجام اسکن آنتی ویروس یا جابجایی بسیاری از برگه های مرورگر، انتظار استفاده زیاد از CPU را داشته باشید. اگر با چنین وضعیت استفاده روزمره از CPU بالا روبرو هستید، باید همه برنامه ها و برگه های پس زمینه ای را که استفاده نمی کنید ببندید، سپس به Task Manager بازگردید و ببینید آیا وضعیت تغییر کرده است یا خیر؟

CPU های مدرن با تقسیم فرآیندها بین چندین هسته پردازنده، که همزمان از طریق مجموعه های مختلف دستورالعمل کار می کنند، موقعیت های چند وظیفه ای را اداره می کنند. فناوری Intelper Hyper-Threading (فناوری Intel® HT) یک گام فراتر می برد و چندین “رشته” اجرا در هر هسته ایجاد می کند، که هر کدام فرایندهای متفاوتی را اداره می کنند. اگر استفاده CPU از یک برنامه سنگین مانند Adobe Premiere زیاد باشد، ممکن است فقط از هسته های CPU موجود در آن به طور کارآمد استفاده کند.

هنگامی که فرآیندی را غیر حیاتی تشخیص دادید (و دوباره بررسی کردید که هر کاری را که در حال کار بر روی آن بوده اید ذخیره کرده اید)، روی فرآیند کلیک کنید تا آن را انتخاب کنید، سپس روی End Process در پایین سمت راست Task Manager کلیک کنید. End Process باعث خاتمه برنامه بدون ذخیره می شود.

۳٫ به روز رسانی درایورها

اگر از پردازنده ای بیش از حد استفاده می شود، درایورهای خود را به روز کنید. درایورها برنامه هایی هستند که دستگاه های خاصی را که به مادربرد شما متصل هستند کنترل می کنند. به روزرسانی درایورها ممکن است مشکلات سازگاری یا اشکالاتی را که باعث افزایش استفاده از CPU می شود، از بین ببرد.

منوی استارت و سپس تنظیمات را باز کنید. روی Updates & Security و سپس دکمه “Check for Updates” کلیک کنید. با این کار درایورهای مهم به روز می شوند. تولیدکنندگان کارت گرافیک همچنین ابزارهایی (مانند NVIDIA GeForce Experience برای GPU ها) ارائه می دهند که ممکن است عملکرد کلی را هنگام انجام بازی ها بهبود بخشد.

برخی از اشکالات کمیاب نیز ممکن است با به روز رسانی نسخه BIOS شما برطرف شود. BIOS (سیستم اصلی ورودی) یک سیستم عامل روی مادربرد نصب شده است که در هنگام راه اندازی دستورالعمل هایی را برای سایر اجزای کامپیوتر صادر می کند. از آنجا که به روزرسانی BIOS معمولاً منجر به بهبود عملکرد نمی شود (و می تواند مشکلات جدیدی را ایجاد کند)، تنها در صورتی این کار را انجام دهید که اشکالی را که باعث استفاده زیاد از CPU می شود شناسایی کرده اید و یک به روزرسانی BIOS را پیدا کرده اید که مستقیماً آن را برطرف می کند.

۴٫ اسکن بدافزار

اگر مشکل همچنان ادامه داشت، احتمال دارد که توسط بدافزارهایی که خود را به عنوان یک فرآیند معمولی ویندوز معرفی کرده اند، ایجاد شود. برخی از برنامه های مخرب از پهنای باند CPU و GPU برای اهداف مختلف استفاده می کنند (به عنوان مثال، استخراج ارز رمزنگاری شده) در حالی که در Task Manager با نام آشنا مانند “Cortana.exe” یا “Runtime Broker” ظاهر می شوند.

برای بررسی این امر، یک اسکن کامل با برنامه ویروسی دلخواه خود انجام دهید. اسکن امنیتی آفلاین ارائه شده توسط Windows Security (اجرا در نوار وظیفه یا تنظیمات ویندوز) یکی از گزینه های خوب است.

۵٫ گزینه های قدرت (Power Options)

برخی از تنظیمات Power می تواند سرعت CPU شما را کاهش دهد، چه روی لپ تاپ و چه روی کامپیوترهای رومیزی هستید. با کلیک روی منوی شروع و تایپ کردن “Edit Power Plan” ، Power Options خود را بررسی کنید. پس از باز شدن، روی “Power Options” در نوار آدرس در بالای پنجره کلیک کنید. شما باید این صفحه را ببینید:

روی “نمایش برنامه های اضافی” (Show additional plans) کلیک کنید، سپس یک طرح صرفه جویی غیر قدرت را فعال کنید.

حالا Task Manager را دوباره باز کنید تا ببینید آیا استفاده از CPU به حالت عادی برمی گردد یا خیر؟

نتیجه گیری

CPU ها طوری طراحی شده اند که با استفاده ۱۰۰٪ از CPU با خیال راحت اجرا شوند. با این حال، شما می خواهید از این شرایط هر زمان که باعث کندی محسوس در بازی ها می شود اجتناب کنید. مراحل بالا باید به شما بیاموزد که چگونه نحوه استفاده زیاد از CPU را برطرف کنید و امیدوارم مسائلی را که تأثیر زیادی بر استفاده از CPU و گیم پلی شما دارد، حل کند.

با این حال، همه مشکلات CPU با رفع نرم افزار قابل حل نیست. اگر CPU شما به سادگی نمی تواند با بازی ها یا برنامه هایی که از آن می خواهید اجرا شود، هماهنگ باشد، ممکن است زمان ارتقا فرا رسیده باشد. جدیدترین CPU های اینتل عملکرد چند منظوره و بازیکنانی را که می خواهند بازی خود را تقویت کنند، افزایش می دهد.

 

 

دیدگاه خود را وارد کنید
1 دیدگاه
  1. عالی بود ممنون

    در حالت کلی بهتره آدم یه سی پی سو قوی تری بخره و خیالش رو راحت کنه

    البته با این اوضاع قیمت ها سخته ولی ممکنه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *