راهنمای تأسیس فروشگاه اینترنتی

راهنمای تأسیس فروشگاه اینترنتی
  • 1400/7/6
  • بهراد جاود
  • 0

ایده‌ای تازه در سرتان هست که فکر می‌کنید می‌تواند فروشگاه اینترنتی موفقی شود؟ کسب‌وکار آفلاینی دارید که می‌خواهید با تأسیس فروشگاه اینترنتی، پا به عرصهٔ فروش آنلاین بگذارید؟ تجربهٔ فروش اینترنتی را دارید و حالا می‌خواهید فروشگاه اینترنتی خودتان را افتتاح کنید؟ این مطلب برای شماست. اگر قصد دارید فروشگاه اینترنتی تأسیس کنید، این راهنمای گام به گام به شما کمک می‌کند تا مسیر روشن‌تری را بپیمایید. پس ادامۀ مطلب را از دست ندهید.

تأسیس یک فروشگاه اینترنتی چه مراحلی دارد؟

شاید از خودتان پرسیده باشید که اگر بخواهم یک سایت اینترنتی داشته باشم، باید چه مراحلی را طی کنم؟ این مراحل چه پیچیدگی‌ها و میانبرهایی دارد؟ تأسیس یک فروشگاه اینترنتی ساده نیست. اما اگر مراحل آن را به خوبی بشناسید، می‌تواند تبدیل به فرایندی ساده شود! پس بدون اینکه نگران شوید، خودتان را آماده کنید تا قدم به قدم مراحل ساخت فروشگاه اینترنتی را مرور کنیم.

شناخت بازار و ایده‌پردازی

اولین قدمی که باید محکم بردارید، ایده‌پردازی است. برای ایده‌پردازی شما نیاز دارید تا به خوبی چند چیز را بشناسید. اول از همه بهتر است که یک دورهٔ خودشناسی بروید! شناخت خودتان و روحیه‌هایتان کمک زیادی به شما می‌کند. در ادامه باید محصولی که قصد فروش آن را دارید، به خوبی بشناسید. این محصول، چه مزایا و معایبی دارد؟ آیا می‌خواهید روی تنوع محصولات کار کنید یا روی یک دستهٔ خاص؟ شناخت صحیح محصول باعث می‌شود که بتوانید به درستی آن را عرضه کنید.

همچنین باید به فکر انبار مناسب هم باشید. آیا همه محصولات را در یک انبار نگهداری می‌کنید؟ هزینهٔ انبارداری شما چقدر می‌شود؟ در کنار این‌ها، روش ارسال شما نیز اهمیت زیادی دارد. محصول را با چه روشی به دست مشتری می‌رسانید؟ سرویس پست یا پیک؟ ارسال رایگان درون‌شهری خواهید داشت؟ این موارد را باید در همین مرحله برنامه‌ریزی کنید.

حالا که به شناخت خوبی از خودتان، محصول موردنظر و موارد پیرامون آن رسیده‌اید، باید ایده‌پردازی کنید. یعنی باید به ایده‌ای برای فروش برسید که شما را از دیگران متمایز کند. برای این کار لازم دارید تا رقبای خود را به خوبی تحلیل کنید. آن‌ها از چه روش‌هایی برای فروش استفاده می‌کنند؟ چه نقاط ضعفی دارند؟ چگونه معروف شده‌اند؟ همچنین در کنار رقبا، بررسی بازار هدف و مشتریان احتمالی محصول، می‌تواند ایده‌های بهتری تولید کند. لازم است که نیاز مشتری را به درستی شناسایی کنید و پاسخ مناسبی برای آن طراحی نمایید.

مسائل فنی ساخت سایت فروشگاهی

بعد از آن‌که ایدهٔ مناسبی برای تأسیس فروشگاه اینترنتی خود پیدا کردید، لازم است که به مسائل فنی بپردازید. برای اینکه سایت داشته باشید، باید برای آن عنوان و آدرس مناسب انتخاب کنید. در نظر داشته باشید که عنوان و آدرس شما، باید خوش‌خوان باشد و در ذهن مشتری ماندگار شود. همچنین دقت کنید که مرتبط با خدمات شما نیز باشد. سپس باید در پی خرید دامنه، هاست و طراحی وبسایت بروید که هر کدام زمان و هزینهٔ جداگانه‌ای می‌طلبد.

یک راه میانبر خوب در اینجا استفاده از فروشگاه ساز ویترین است. فروشگاه ساز ویترین به جای شما به فکر دامنه و هاست و طراحی سایت خواهد بود و شما کافی است که عنوان و آدرس دلخواه و مناسبی پیدا کنید! در ادامه با ویترین هم بیشتر آشنا می‌شویم.

اخذ مجوزهای لازم و درگاه پرداخت

برای داشتن یک فروشگاه اینترنتی معتبر و محبوب، خوب است به دنبال گرفتن مجوزهای مربوطه باشید. دقت کنید که حتی اگر بدون مجوز بتوانید فروش اینترنتی داشته باشید، گرفتن مجوز باعث می‌شود تا مشتری با راحتی بیشتری از شما خرید کند. چرا که فروشگاه شما را معتبر محسوب می‌کند. مهم‌ترین مجوزی که پیشنهاد می‌کنیم بگیرید، نماد اعتماد الکترونیکی یا اینماد است که اتفاقا اخذ آن کار سختی نیست. در نظر داشته باشید برای کالاهای خاص مثل محصولات درمانی، مجوزهای ویژه‌ای از وزارت بهداشت نیاز خواهید داشت.

تبلیغات و بازاریابی

پس از اینکه مراحل بالا را انجام دادید، حالا شما یک فروشگاه اینترنتی کامل دارید. کافی است که محصولات خود را وارد سایت کرده و مشغول فروش آن‌ها شوید. اما چند لحظه صبر کنید! مشتری از کجا می‌خواهد به سایت شما برسد؟ پاسخ این سؤال مهم، ما را به سمت تبلیغات و بازاریابی می‌کشاند. تبلیغات بخشی از فرایند بازاریابی است که به فراخور محصولات و توانایی مالی خود، می‌توانید انجام دهید. اما آیا از روش‌های جدید بازاریابی محتوایی خبر دارید؟

رعایت اصول سئو و بازاریابی محتوایی

بخش بزرگی از مشتریان اینترنتی، از موتورهای جستجو به سایت شما می‌رسند. شما می‌توانید با تولید محتوا در حوزهٔ فعالیت خود و همچنین رعایت اصول سئو در فروشگاه اینترنتی‌تان، رتبهٔ خود را در موتورهای جستجو ارتقا دهید. سئو به معنای بهینه‌سازی سایت و محتوا برای موتورهای جستجو است. اگر سایت شما برای موتورهای جستجو بهینه باشد، یعنی از نظر گوگل مفید تشخیص داده شده و در جایگاه بالاتری در نتایج جستجوی کاربران قرار می‌گیرد. این موضوع کاربران زیادی را از اینترنت به سمت شما روانه می‌کند. به عبارتی، سایت شما تبدیل به ویترینی برای مشتریانی از سرتاسر ایران می‌شود! پس حتماً تولید محتوا و بهینه‌سازی سایت بر اساس اصول سئو را جدی بگیرید.

ویترین چگونه در تأسیس فروشگاه اینترنتی کمک می‌کند؟

ویترین یک سایت ساز ایرانی است که با برخورداری از تیمی متخصص و به‌روز می‌تواند یک فروشگاه کامل را برای شما طراحی و اجرا کند. شما با استفاده از فروشگاه‌ساز ویترین، فرایندهای فنی را به طور کامل به تیم متخصص ویترین می‌سپارید و خیال‌تان از بابت امور فنی راحت خواهد بود. همچنین ویترین در طی فرایندهای اخذ مجوز و درگاه‌های پرداخت شما را همراهی و راهنمایی می‌کند. با استفاده از ویترین تمرکز شما در برنامه‌ریزی برای فروش آنلاین صرف خواهد شد.

چگونه با ویترین یک فروشگاه اینترنتی معتبر بسازیم؟

ویترین با بهره‌مندی از تیم متخصص خود، فروشگاه‌هایی با امنیت بالا می‌سازد. بحث امنیت، مخصوصاً در سایت‌های فروشگاهی اهمیتی دوچندان دارد. چرا که به‌طور مستقیم با اطلاعات شخصی کاربران مرتبط می‌شود. همچنین سایت‌های ویترین با رعایت اصول حرفه‌ای طراحی سایت، سرعت بارگذاری بالایی دارند که اثر مثبتی در رتبه‌بندی موتورهای جستجو می‌گذارد.

استفاده از قالب‌ها و طراحی واکنش‌گرا (ریسپانسیو) نیز به آسایش کاربران گوشی‌باز شما کمک می‌کند. چرا که باعث می‌شود تا سایت شما در هر اندازه صفحه نمایشی به خوبی بالا بیاید و گردش در آن لذت‌بخش باشد. اگر قصد دارید فروشگاه اینترنتی بسازید، می‌توانید با استفاده از ویترین میانبر بزنید. پس بهتر است که وقت را هدر ندهید. اگر سؤالی دارید یا اطلاعات بیشتری می‌خواهید، می‌توانید با شماره ۰۲۱۹۱۰۷۰۷۵۱ تماس بگیرید.

 

دیدگاه خود را وارد کنید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *