قفل اثر انگشتی، قفل رمزی یا قفل کارتی، کدام بهتر هستند؟

قفل اثر انگشتی، قفل رمزی یا قفل کارتی، کدام بهتر هستند؟
  • 1400/7/6
  • محمد عالی
  • 0

قفل های هوشمند، قفل هایی هستند که امنیت خانه شما را تضمین میکنند اما در بازار گونه های مختلفی از قفل هوشمند وجود دارند که میتوانند تصمیم را برای ما سخت نمایند. محبوب ترین قفل های هوشمند قفل های اثر انگشتی، کارتی و رمزی هستند و برندهای مختلفی این نوع قفل ها را تولید میکنند. شما برای خرید قفل اثر انگشتی، قفل رمزی یا قفل کارتی باید اطلاعات کاملی در مورد تمام این گونه ها داشته باشید. اگر نمیدانید کدام نوع قفل هوشمند را بخرید، حتما این مقاله را تا انتها بخوانید.

قفل هوشمند

پیش از آنکه به بررسی ویژگی قفل های اثر انگشتی، قفل رمزی و قفل کارتی بپردازیم، بهتر است چند جمله ای به معرفی قفل هوشمند بپردازیم. شاید بارها در این سایت با کلمه قفل هوشمند یا قفل دیجیتال برخورد داشتید اما آشنایی شما با آن تنها به شنیدن نامش محدود شده است. قفل هوشمند که به نام های دیگر مانند قفل دیجیتال یا قفل الکترونیکی نیز شناخته میشود، به نوعی قفل اطلاق میگردد که روش بازگشایی مرسوم یعنی کلید در آن دیده نمیشود و به منظور بازگشایی روش هایی مانند اثر انگشت، کارت و رمز عبور به کار میروند تا امنیت بالاتری را به مصرف کنندگان هدیه دهند. بازگشایی به روش کلید معایب بسیاری دارد و تولید کنندگان قفل هوشمند با تولید این محصول درصدد برطرف نمودن معایب قفل های کلیدی برآمدند.

قفل هوشمند انواع مختلفی دارد که نامشان از روش های بازگشایی آنها گرفته شده است. به طور مثال قفل های هوشمندی که روش بازگشایی آن اثر انگشت است، قفل اثر انگشتی خطاب میشوند و این نامگذاری برای دیگر انواع قفل های هوشمند نیز صدق میکند. آشنایی با هر یک از این قفل ها، میتواند پروسه خرید را برای شما آسانتر نماید.

قفل اثر انگشتی

همانطور که در قسمت قبل به آن اشاره شد، اصلیترین روش بازگشایی این قفل هوشمند، اثر انگشت افراد است. گمان نمیکنم فردی باشد که نداند اثر انگشت افراد منحصربفرد است و هیچ دو انسانی نمیتوانند اثر انگشت یکسان داشته باشند. پیش از اینکه تولید کنندگان قفل هوشمند از این مشخصه بیومتریکی برای بازگشایی قفل ها استفاده نمایند، پلیس از اثر انگشت برای شناسایی افراد به ویژه افراد مجرم استفاده میکرد. این ویژگی مهم اثر انگشت سبب شد تا کم کم پای آن به صنایع مختلف باز شود و یکی از مهمترین این صنعت ها، صنعت قفل است. برخورداری قفل هوشمند از اثر انگشت، این آسودگی خاطر را برای مالک خانه به وجود می آورد و میداند که هیچ فردی به غیر از افراد مجاز نمیتوانند قفل را باز نمایند.

روش بازگشایی این نوع قفل ها نیز بدین صورت است که شما پس از خرید قفل اثر انگشتی، باید اثر انگشت های مورد تایید خود را به سیستم امنیتی قفل معرفی نمایید که این کار با وارد شدن در تنظیمات قفل و قرار دادن انگشت خود بر روی حسگر تعبیه شده بر روی قفل، صورت میگیرد. پس از آن تنها افرادی که اثر انگشت انها به عنوان اثر انگشت مجاز ثبت شده است قادر هستند تا قفل را باز نمایند. برخی از قفل های هوشمند که تعداد آنها انگشت شمار است، به شما این امکان را میدهند تا ۳۰۰ اثر انگشت برای بازگشایی قفل ثبت نمایید.

قفل رمزی

قفل رمزی به عنوان یکی از اولین نسل های قفل هوشمند شناخته میشود. این قفل ساختار ساختار آنچنان پیچیده ای ندارد اما در امنیت خانه شما، عملکرد فوق العاده ای از خود نشان میدهد. عملکرد قفل های رمزی به گونه ای است که شما در ابتدا برای این قفل ها یک رمز عبور انتخاب میکنید و سپس با وارد کردن این رمز عبور بر روی صفحه کلید تعبیه شده در قفل هوشمند رمزی، میتوانید به خانه خود دسترسی داشته باشید. البته در قفل های رمزی انتخاب رمز عبور مناسب یک امر بسیار مهم و حیاتی است؛ زیرا رمز عبور به منزله کلید خانه شما است و باید به گونه ای انتخاب شود تا هیچکس نتواند آن را حدس بزند.

قفل کارتی

شاید پیش از آنکه این نوع قفل ها برای درب منازل یا ادرات مورد استفاده قرار بگیرند، آنها را در هتل ها دیده باشید. تا چندین سال قبل قفل های کارتی به عنوان قفل های هتلی شناخته می شدند اما امروزه به غیر از هتل ها، در مکان های دیگری نیز به کار میروند. همانطور که از نام این قفل پیدا است، کارت را باید اصلیترین روش بازگشایی قفل های کارتی دانست. در این قفل ها نوعی سیستم رادیویی به کار رفته است که کارت و قفل به عنوان فرستنده و گیرنده عمل میکنند

مقایسه قفل های اثر انگشتی، رمزی و کارتی

اگر تنها بحث امنیت مطرح باشد، هیچ کدام از قفل های رمزی و کارتی به گرد پای قفل اثر انگشتی نیز نمیرسند؛ زیرا قفل اثر انگشتی از مشخصات بیومتریک انسان ها برای بازگشایی استفاده میکند و هیچ راه دیگری برای بازگشایی وجود نخواهد داشت. البته قفل های رمزی و کارتی نیز بسیار مطمئن هستند و از لحاظ امنیتی قابل قیاس با قفل های قدیمی نیستند.

اگر بخواهیم به نکته دیگری در مقایسه قفل های اثر انگشتی، رمزی و کارتی پس از امنیت بپردازیم، مهمترین نکته کاربری آنها است. عملکرد قفل ها باید به گونه ای باشد تا کاربر احساس راحتی نماید. در این پارامتر قفل های کارتی و اثر انگشتی را میتوان بهتر از قفل های رمزی دانست. شما با استفاده از قفل های کارتی و اثر انگشتی میتوانید در کمتر از یک ثانیه، درب را باز نمایید اما قفل های رمزی زمان بیشتری را از شما میگیرند. البته برخی از قفل های کارتی هستند که حتی نیازی نیست کارت را به صفحه قفل نزدیک نمایید و با نزدیک شدن فرد دارای کارت به درب منزل، قفل باز میشود.

نکته مهم دیگری که در قیاس قفل های اثر انگشتی، رمزی و کارتی با یکدیگر باید به آن توجه نمایید، قیمت است. قابل پیش بینی است که استفاده از تکنولوژی اثر انگشت برای قفل های هوشمند در مقابل قابلیت رمز عبور یا کارت، هزینه بیشتری را برای تولید کنندگان دربرخواهد داشت. به همین دلیل قیمت قفل های اثر انگشتی نسبت به قفل های کارتی و رمزی بیشتر است.

طراحی زیبا و جذاب، پارامتر دیگری است که میتوان در این قیاس به آنها اشاره نمود. به طور کلی زیبایی یک امر سلیقه ای است اما نمیتوان این موضوع را کتمان کرد که تولید کنندگان قفل های کلیدی، زیبایی را به طور کامل فراموش کرده بودند و به این موضوع مهم اهمیتی نمیدادند. تولید کنندگان قفل های هوشمند از این ضعف قفل های سنتی به خوبی استفاده کردند تا بازار هدف را به سمت خود بکشند. به طور کلی در طراحی تمامی قفل های هوشمند، نهایت دقت و ظرافت دیده میشود و در این قسمت نمیتوان گفت که کدام یک از انواع قفل هوشمند زیباتر هستند. هر سبک طراحی، طرفداران خاص خود را دارد و هر فردی میتواند متناسب با سلیقه خود، یکی را برگزیند.

نتیجه گیری

ما در این مقاله به مقایسه ۳ نوع از قفل های هوشمند محبوب در میان مردم پرداختیم. هر یک از این سه نوع قفل هوشمند، ویژگی های خاص خود را دارند و همین ویژگی های آنها است که توانسته نظر خریداران را به خود جلب نماید. شما با بررسی هر یک از این ویژگی ها و متناسب با امکاناتی که از یک قفل هوشمند انتظار دارید، میتوانید قفل هوشمند دلخواه خود را خریداری نمایید.

قفل های هوشمند تنسر به عنوان یکی از بهترین برند های حال حاضر بازار ایران از نظر طراحی و کیفیت نیز گزینه مناسبی برای خرید است. پیشنهاد میشود قبل از خرید هر گونه قفل هوشمند و دیجیتال، سری به سایت tanserlock بزنید و مقایسه ای بین قفل های هوشمند این شرکت بکنید.

دیدگاه خود را وارد کنید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *