همه ی اطلاعاتی که برای خرید پاوربانک نیاز داری!

همه ی اطلاعاتی که برای خرید پاوربانک نیاز داری!
  • 1400/7/17
  • سمیه شماعی زاده
  • 9

اگه مقاله­ های ما رو دنبال کرده باشین، حتماً متوجه شدین که هرگز انبوهی از اطلاعات بدون کاربرد یا کم کاربرد رو بهتون نمی­ دیم. صاف می ­ریم سر اصل مطلب و کوتاه و مفید هر اطلاعاتی که برای خرید پاوربانک نیاز دارین رو بهتون می­ گیم. در خرید پاوربانک باید به نکته­ های زیر دقت کنین تا مناسب­ ترین پاوربانک رو متناسب با نیاز و بودجه ­تون انتخاب کنین.

خرید پاوربانک کالاکت

هفت نکته طلایی برای خرید پاوربانک

 

۱٫ظرفیت پاوربانک

پاوربانک­ ها در بازار با ظرفیت­ های مختلفی عرضه می­ شن که معمولاً از ۱۰ هزار میلی آمپر ساعت شروع می­ شه و تا ۵۰ هزار میلی آمپر ساعت و حتی بیشتر هم وجود داره. طبیعی هست که قیمت پاوربانک­ ها با افزایش ظرفیتشون بیشتر می ­شه. اگر چه ممکنه مثلاً پاوربانک ۱۰۰۰۰ از یه برند، گرون­تر از پاوربانک ۲۰۰۰۰ از یه برند دیگه باشه. اگه این مقاله رو تا آخر بخونین، تبدیل به یه متخصص انتخاب پاوربانک می­ شین و حتی می­ تونین به دوستاتون هم مشاوره بدین.

ظرفیتی که روی بسته­ بندی پاوربانک­ ها اعلام می­ شه با ظرفیت واقعی­شون فرق داره. مثلاً اگه ظرفیت باتری گوشی شما ۵۰۰۰ میلی آمپر ساعت باشه، حتماً انتظار دارین که یه پاوربانک ۱۰۰۰۰ بتونه گوشی شما رو ۲ بار به طور کامل از صفر تا ۱۰۰ درصد شارژ کنه. ولی در عمل این طور نیست. ظرفیت واقعی پاوربانک ­ها از ظرفیت اسمی­شون (که روی جعبه درج شده) کمتره!

نگران نباشین! هیچ کلاه­برداری­ ای اتفاق نیفتاده. بهترین برندهای پاوربانک دنیا هم همین طوری هستند. حالا سوال اینه که چطور ظرفیت واقعی یه پاوربانک رو بدونم؟ خیلی خیلی ساده­ ست. در اطلاعاتی که روی جعبه­ ی پاوربانک درج شده در کنار ظرفیت (Capacity) یه عدد نوشته شده که معمولاً ۳٫۷ هست که نشان­ دهنده ­ی ولتاژ باتری خودِ پاوربانکه. حالا پاوربانک میاد این ولتاژ رو به معمولاً ۵ ولت (ولتاژ خروجی پاوربانک­ ها هم روی جعبه ­ی اون­ ها نوشته شده) که مورد نیاز گوشی شماست تبدیل می­ کنه. پس بخشی از توان پاوربانک صرف این تبدیل ولتاژ می ­شه. حالا برای دونستن ظرفیت واقعی پاوربانک کافیه از فرمول زیر استفاده کنین:

ولتاژ خروجی پاوربانک / ظرفیت اسمی پاوربانک * ولتاژ باتری پاوربانک = ظرفیت واقعی پاور بانک

به طور مثال ظرفیت واقعی یه پاوربانک ۲۰۰۰۰ میلی آمپر ساعت که ولتاژ باتریش ۳٫۷ ولته و ولتاژ خروجیش هم ۵ ولته، ۱۴۸۰۰ میلی آمپر ساعته.

۱۴۸۰۰ = ۵ / ۳٫۷ * ۲۰۰۰۰ = ظرفیت واقعی پاوربانک

خب پس با این حساب این پاوربانک باید بتونه گوشی سامسونگ Galaxy A52 رو که ظرفیت باتریش ۴۵۰۰ میلی آمپر ساعته، حدود ۳ بار و نیم شارژ کامل کنه.

ولی در عمل این طور نیست! بخشی از توان پاوربانک در سیم ­های رابط تلف می ­شه و بخش دیگه ­ای هم به صورت گرما هدر می­ ره. اگه به پاوربانکی که حدود نیم ساعت یا بیشتر به گوشی وصل بوده دست بزنین، می­ بینین که بدنه ­ش گرم شده که این همون اتلاف حرارتیه. یعنی پاوربانک ۲۰۰۰۰ مثال ما عملاً ۳ بار می ­تونه گوشی سامسونگ Galaxy A52 رو (با ظرفیت باتری ۴۵۰۰ میلی آمپر ساعت) شارژ کنه.

پس اولین موردی که باید بهش توجه کنین ظرفیت پاوربانکه که باید اون رو با دو چیز تنظیم کنین. اول این که ظرفیت باتری موبایلتون چقدره و دوم این که چند بار می­ خواین که گوشی­تونو باهاش شارژ کنین. اگه ظرفیت باتری موبایلتونو نمی ­دونین از سایت gsmarena.com به راحتی مدل گوشی­تونو سرچ کنین و در بخش اطلاعات باتری، ظرفیتشو ببینین.

 

۲٫تعداد درگاه خروجی

پاوربانک­ ها از نظر تعداد درگاه خروجی با هم متفاوتن. تعداد درگاه­ ها از این جهت مهمه که باعث می­ شه شما بتونید هم­زمان چند موبایل یا دستگاه مختلف رو با پاوربانک شارژ کنید. توجه کنید که اگه هم­زمان دو تا موبایل رو با یه پاوربانک شارژ کنید، مدت زمان شارژ شدن نسبت به زمانی که به صورت تکی به پاوربانک وصل باشن، بیشتر می­شه.

توجه داشته باشین که معمولاً درگاه ­های مختلف در یک پاوربانک، ولتاژها و جریان­ های مختلفی رو هم در اختیارتون قرار می ­دن و شما می ­تونین بسته به نیازتون، موبایلتونو به یکی از درگاه­ها متصل کنید. حالا سوال اینجاست که من از کجا بدونم کدوم یک از درگاه ­های یک پاوربانک نیاز موبایل منو رفع می­ کنه؟ اول باید بدونید توان مورد نیاز برای شارژ شدن باتری موبایلتون چند واته. اگر نمی ­دونین، مدل موبایلتون رو در سایت gsmarena.com سرچ کنید و در بخش اطلاعات باتری، نوشته که موبایل شما با چه توانی شارژ می­شه. حالا برید مشخصات پاوربانک رو ببینید. در مشخصات روی جعبه­ ی پاوربانک به طور کامل نوشته که هر درگاه چه ولتاژ و جریانی رو به شما می­ ده. خیلی راحت با ضرب کردن ولتاژ در جریان، توان اون درگاه به دست میاد. حالا تنها کاری که باید کنید اینه که موبایلتون رو به درگاهی وصل کنید که توان متناسب با اون رو بهش می­ ده.

کالاکت پاوربانک

عکس بالا مربوط به اطلاعات باتری گوشی سامسونگ Galaxy A32 هست. همون طور که می­ بینین نیاز به توان ۱۵ وات داره. حالا به عکس زیر دقت کنید که مشخصات درج شده روی جعبه ­ی یک پاوربانکه:

کالاکت پاوربانک

همون طور که می ­بینین این پاوربانک ۲ تا خروجی (Output) داره. یه USB و یه Type – C که اگه ولتاژ و جریان­ هاش رو در هم ضرب کنید می­ بینید که توان ۱۵ و ۱۸ وات رو در این درگاه­ها می­ تونید دریافت کنید. یعنی می ­تونین گوشی سامسونگ Galaxy A32 یا هر گوشی دیگه­ای که به توان ۱۵ یا ۱۸ وات نیاز داره رو به هر کدوم از این ۲ درگاه بزنید تا شارژ بشه.

 

۳٫پشتیبانی از تکنولوژی­های شارژ سریع

در دنیایی که تغییرات خیلی سریع اتفاق میفته و سریع­تر یعنی بهتر، چند سالی هست که شرکت­های تولید گوشی، تولیداتشون رو مجهز به باتری­ هایی کردن که از فناوری­ های شارژ سریع بهره می­ برن. هم­زمان با این جریان، شرکت­های تولیدکننده­ ی پاوربانک هم به سمت تولید پاوربانک­ هایی رفتن که قابلیت شارژ سریع رو پشتیبانی بکنه. بنابراین اگر گوشی ­ای دارید که فست شارژ رو پشتیبانی می­ کنه، حتماً پاوربانکی بخرید که اون هم این قابلیت رو پشتیبانی بکنه. حالا ۲ تا سوال مطرحه. از کجا بدونید گوشی­تون فست شارژ هست یا نه؟! از کجا بدونید پاوربانکی که قصد خریدش رو دارید، شارژ سریع رو پشتیبانی می­کنه یا نه؟! برای دونستن جواب سوال اول راه­های زیادی وجود داره که راحت­ترینش اینه که مدل گوشی­تون رو در سایت gsmarena.com سرچ کنید و در بخش اطلاعات باتری، نوشته که فست شارژ هست یا نه. برای دونستن جواب سوال دوم هم باید بدونید که پاوربانک­ ها عمدتاً از ۲ فناوری شارژ سریع QC و PD پشتیبانی می­ کنن. پس اگه در مشخصاتشون به این دو کلمه برخوردید، یعنی اون پاوربانک فست شارژ هست. در مقاله ­ای جدا حتماً تکنولوژی­ های شارژ سریع رو بهتون کامل توضیح می­ دیم.

۴٫امکان شارژ وایرلس (بی سیم)

معمولاً گوشی­ های پرچم­دار یا میان­رده ­های قیمت بالا، از شارژ بی سیم پشتیبانی می­ کنن. بنابراین نیاز هست پاوربانک ­هایی وجود داشته باشه که اون­ها هم بتونن موبایل­ ها رو به صورت بی­سیم شارژ کنن. بنابراین اگر گوشی­تون به صورت بی­سیم شارژ می­ شه، می­ تونین پاوربانکی رو بخرین که قابلیت شارژ وایرلس داشته باشه. اگر چه همه­ ی پاوربانک ­های وایرلس، امکان شارژ با سیم رو هم دارن، اما اگه قصد خرید یه پاوربانک وایرلس دارید به ۲ نکته توجه داشته باشین. اول این که معمولاً توان شارژ وایرلس کمتر از شارژ باسیم هست. یعنی مدت زمانی که گوشی­تون با شارژ وایرلس شارژ می ­شه بیشتر از مدت زمانی هست که اون رو با سیم به پاوربانک وصل کردین. و نکته ­ی دوم این که گوشی­تون باید دقیقاً منطبق بر درگاه وایرلس پاوربانکتون باشه، در غیر این صورت شارژ نمی ­شه. به هر حال تکنولوژی شارژ وایرلس، تقریباً تکنولوژی نو ظهوریه و جا داره برای بهتر شدن.

 

۵٫نحوه اطلاع از شارژ باقیمانده

همه ­ی پاوربانک ­ها کاربر رو از میزان شارژ باقیمانده خودشون به نحوی مطلع می­ کنن. عمدتاً با ۴ چراغ LED میزان شارژ رو نشون می­دن که هر چراغ نماینده­ی ۲۵ درصده. اما پاوربانک­ هایی که دارای نمایشگر هستند، میزان شارژ رو به درصد روی نمایشگرشون بهتون نشون می­دن. بنابراین اگر آدم دقیقی هستین، پاوربانک­های دسته­ ی دوم رو بخرین.

 

۶٫قابلیت­های ایمنی

اگر نگران این هستین که پاوربانک به باتری گوشی­تون آسیب بزنه (اگر چه احتمالش کمه) باید پاوربانک­ هایی رو انتخاب کنین که قابلیت­ های ایمنی داشته باشن. مثل:

  • حفاظت در برابر ولتاژ بیش از حد
  • حفاظت در برابر جریان بیش از حد
  • حفاظت در برابر گرما
  • حفاظت در برابر اتصال کوتاه
  • و …

شرکت­ های تولیدکننده ­ی پاوربانک معمولاً روی این قابلیت­ ها مانور تبلیغاتی هم می­ دن و تلاش می­ کنن از این طریق سهم بازار خودشون رو افزایش بدن.

 

۷٫نکاتی برای استفاده از پاوربانک

  • پاوربانک رو در هوای خیلی سرد یا خیلی گرم استفاده نکنید و اون رو در مقابل نور خورشید قرار ندین. به طور کلی نباید بذارین پاوربانک داغ بشه، چون علاوه بر این که بازدهیش کم می ­شه، طول عمر پاوربانک هم کم می­ شه. حتی وقتی موبایل به پاوربانک وصله، اون­ها رو در داخل یه محیط بسته مثل کیف نذارین.
  • پاوربانک رو به طور کامل شارژ نکنین و نذارین شارژش به طور کامل تخلیه بشه. بازه­ی ۱۰ تا ۹۰ درصد کاملاً ایمن هست.
  • وقتی پاوربانک داره شارژ می­ شه، موبایلتون رو نزنید بهش که شارژ کنه.
  • از کابل­ های متناسب با جریان خروجی پاوربانک استفاده کنید تا بتونید بیشترین بازدهی رو داشته باشین. تصور کنین پاوربانک شما قابلیت ارائه جریان آمپر رو داره، اما کابلی که بهش وصل کردین، فقط تا ۲٫۵ آمپر رو پشتیبانی می ­کنه. پس به این موضوع هم توجه کنین.

منبع : سایت فروشگاه اینترنتی کالاکت | www.kalaket.com

دیدگاه خود را وارد کنید
تعداد دیدگاه ها : 9 دیدگاه
    1. سپاس از شما دوست عزیز

  1. کاربردی واقعا این فروشگاه کالاکت پاوربانک های ارزون و خوبی داره دمتووون گرم

    1. سپاس از شما دوست عزیز

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *