روانشناسی با چاشنی تکنولوژی تست های روانشناسی آنلاین

روانشناسی با چاشنی تکنولوژی تست های روانشناسی آنلاین
  • 1400/7/21
  • لادن عوائدی
  • 0

وقتی برای مشکل بینایی با چشم پزشک مشورت می کنید، یک سری آزمایشات را روی شما انجام می دهد  و شما را مجبور می کنند تا تحت معایناتی قرار بگیرید. نتایج این آزمایش ها به آنها کمک می کند تا به تشخیص برسند و عینک یا درمان مناسب شما را ارائه دهند.  به طور مشابه، روانشناسان و روانپزشکان از تست های بالینی و تشخیصی برای درک عملکرد و رفتار افراد استفاده می کنند تا با کمک دیگر ارزیابی ها به تشخیص دقیق از مشکل مربوط به سلامت روان برسند.

تست های روانشناسی برای اندازه گیری توانایی های مختلف افراد مانند استعداد آنها در یک زمینه خاص، عملکردهای شناختی مانند حافظه و تشخیص فضایی یا حتی ویژگی هایی مانند درونگرایی استفاده می شود. این آزمون ها بر اساس نظریه های روانشناسی آزمایش شده علمی است.

یکی از انواع تست های روانشناسی در کنار تست های شخصیت مانند تست نئو و تست هاس شناختی مانند هوش و حافظه و تست های تحصیلی و شغلی مانند تست رغبت سنج استرانگ، تست های بالینی و تشخیصی هستند. از این تست ها برای ارزیابی عملکرد ذهنی افراد در حیطه ی مشکلات بالینی استفاده می شود. به طور مثال، فردی که دچار افسردگی شده است و یا فردی که می خواهد از میزان اضطراب خود آگاه شود و به دنبال درمان مناسب برود، از انواع تست های بالینی رایگان استفاده می کند.

امروزه با در دسترس بودن اینترنت، تست های غربالگیری بالینی و روانشناس آنلاین محبوبیت زیادی پیدا کرده اند و روانشناسان و متخصصان و حتی افراد عادی برای خودارزیابی از این آزمون ها استفاده می کنند.

ابزارهای غربالگری آنلاین تصویری سریع از سلامت روان را در اختیار شما قرار می دهند. اگر تستی را انجام دادید و نتایج آن علائم بیماری روانی را نشان داد، نتایج خود را با یک متخصص به اشتراک بگذارید.

تست های بالینی پرکاربرد

برخی از آزمون های غربالگری بالینی کاربرد بیشتری از دیگر آزمون ها دارند و نتایج معتبر آن ها باعث محبوبیت زیاد آن ها میان متخصصین و مردم شده است. از جمله این تست های پرکابرد می توان به تست آنلاین افسردگی، تست تشخیصی دوقطبی، تست اضطراب رایگان و تست سلامت روان SCL90 اشاره کرد.

تست آنلاین افسردگی

احساس گرفته بودن و یا خستگی غیر عادی گاهی زیاد عجیب نیست، بخشی از زندگی است. اما اگر مدتی مدید هیچ چیزی بر روی شما تاثیر نداشته باشد و یا انگیزهای در شما ایجاد نکند، میتواند دلیلش این باشد که شما دچار اختلال افسردگی شده اید. برای این بیماری درمان وجود دارد. در هنگام اختلال افسردگی عمیق، شما بزحمت می توانید از بستر خود برخیزید. کارهای ساده ای مانند تلفن کردن به کسی یا نامه های رسیده را باز کردن در این حالت اموری بنظر میرسند که ممکن نیست از عهده انجام آنها برآیید.

افسردگی دارای جلوه های گوناگونی است که افراد به آسانی از تشخیص آن غافل می شوند. این اختلال دارای طیف وسیعی از نشانه ها از قبیل سردرد، یبوست، کم شدن اشتها، کمر درد، یا فقط خستگی مزمن است. تست افسردگی آنلاین به شما در رسیدن به این مهم کمک می کند. در این پرسشنامه ۲۱ سوال مطرح شده و هر سوال از چهار عبارت تشکیل شده است. هر  یک از این عبارت ها در هر سوال بیان کننده حالتی از شاخص است. شما باید عبارت های هر گروه ها را به ترتیب و با دقت بخوانید. سپس در هر گروه عبارتی را انتخاب کنید که بهتر از همه، طرز احساس کنونی شما را بیان می کند.

تست آنلاین اضطراب کتل

عصر امروزه ما را، “عصر اضطراب” نامیده اند و مسلما در این شرایط، اضطراب در شکل های مختلفی آشکار می شود. در درمان و فعالیت های بالینی، زمانی که تنیدگی هایی در زندگی افراد به وجود می آید، تشخیص نقش اضطراب به صورت دقیق و قابل اعتماد بسیار ضروری است.

اضطراب یک هیجان و پاسخ طبیعی است، مغز اسنان برای واکنش به استرس و هشدار در مورد خطرات احتمالی آینده از اضطراب طبیعی استفاده است

همه ما گاه و بیگاه مضطرب می شویم. به عنوان مثال، زمانی که در کار با مشکلی مواجه می شویم و یا زمانی که باید تصمیم مهمی بگیریم، نگران می شویم.

اگر به ندرت دچار اضطراب می شوید، موردی ندارد اما اختلالات اضطرابی با این تجارب بسیار تفاوت دارد.

اختلالات اضطرابی نوعی بیماری روانی هستند که باعث اضطراب و ترس مدوام و همیشگی می شوند و در نتیجه عملکرد فرد را در مدرسه، کار، اجتماعات خانوادگی و سایر موقعیت های اجتماعی مختل می کند.

تست های اضطراب، ابزاری برای تشخیص دقیق و معتبر اضطراب و شکل های متنوع آن می باشند. از جمله معتبرترین و معروف ترین آن ها، می توان تست اضطراب کتل، تست اضطراب بک، تست اضطراب اجتماعی (SAIN) و پرسشنامه نگرانی پن استیت را نام برد. اما از بین این تست ها شاید معتبرترین و دقیق ترین تست سنجش اضطراب، تست اضطراب کتل یا CAQ باشد.

تست اضطراب کتل، مقیاس اضطرابی است که بر اساس پژوهش های گسترده ای فراهم شده است و موثرترین ابزاری است که به صورت یک پرسشنامه کوتاه فراهم آمده است. این آزمون را برای هر دو جنس، در همه سنین بالاتر از ۱۴-۱۵ سالگی و در اکثر فرهنگ ها مورد استفاده قرار می گیرد.

تست اضطراب کتل، توسط ریموند برنارد کتل طراحی شده است که ۴۰ سؤال دارد و هر کس باید از بین سه گزینه پیش رو یکی را که وضعیتش را به درست ترین شکل توصیف می کند انتخاب کند. ۲۰ آیتم از این تست اضطراب پنهان و ۲۰ آستم بعدی اضطراب آشکار را می سنجد. تست کتل یک نمره کلی نیز دارد و وضعیت فرد را در پنج حالت ناپایداری هیجانی، بی اعتمادی توام با اضطراب، اطمینان به خود، مهار اراده و پایداری خلق و خو، تنش عصبی می سنجد.

تست آنلاین اختلال دوقطبی

اختلال دو قطبی، اختلالی است که باعث تغییرات شدید خلق و خو و تغییرات شدید سطح انرژی بدن می‌شود.  ژنتیک، فیزیولوژی مغز و عدم تعادل انتقال دهنده‌های عصبی  در ایجاد این بیماری نقش دارند.

بر اساس تعداد خاصی از معیارهای زیر، تشخیص داده میشود. دقت کنید!

هرکس این علائم را دارد، مبتلا نیست. علائمی که نام میبریم بعنوان هشدار است و ارزیابی و تشخیص نهایی با مراجعه به روانپزشک خواهد بود:

  • سرخوشی
  • اعتماد به نفس کاذب
  • قدرت قضاوت ضعیف
  • گفتار سریع
  • رفتار پرخاشگرانه
  • تحریک پذیری
  • افزایش فعالیت بدنی
  • رفتار‌های پرخطر
  • ولخرجی کردن
  • افزایش تمایل جهت انجام یا رسیدن به اهداف
  • افزایش میل جنسی
  • کاهش نیاز به خواب
  • تحریک پذیر شدن
  • استفاده بی دقت و خطرناک مواد مخدر و یا الکل
  • عملکرد ضعیف یا غیبت مکرر در مدرسه یا محل کار
  • توهمات ، هذیان(سایکوز)

لازم به ذکر است در دوره هایی از بیماری، علائم دوقطبی، خود را بشکل افسردگی نشان میدهد.

تست دوقطبی آنلاین یا پرسشنامه اختلالات خلقی MDQ یک وسیله غربالگری (نه تشخیص) مفید جهت تشخیص طیف اختلالات بایپولار است که در سال ۲۰۰۰ میلادی توسط هرشفیلد و همکاران طراحی و ساخته شد. این پرسشنامه از سه قسمت تشکیل شده است که قسمت اول از ۱۳ سؤال تشکیل شده و بیماران را از نظر علائم و نشانه های مانیا و یا هایپومانیا در طول زندگی غربالگری می کند. قسمت دوم وجود علائم و رفتارهای مانیا یا هایپومانیا را به طور همزمان با تعیین بله / خیر مشخص می کند و بالاخره قسمت سوم سطح ایجاد اختلالات موجود در عملکرد کلی را بررسی می کند.

تست آنلاین سلامت روان، تست scl-90 آنلاین

طبق تعریف سازمان بهداشت جهانی، سلامت روانی سطحی از بهزیستی است که افراد می توانند استعدادهایشان را محقق کنند، با استرس های زندگی مقابله کنند، به شکل موثری کار کنند و روابط معنی دار برقرار کنند.

بسیاری تصور می کنند صرفا نبود بیماری روانی به معنی سلامت روانی است اما متخصصان این امر معتقدند سلامت یا اختلال روانی یک طیف بی انتهاست که در یک سمت آن اختلالات روانی و در سمت دیگر آن سلامت روانی قرار گرفته ­است.

سلامت روان ابعاد روان­شناختی، فیزیکی و اجتماعی دارد و بر نحوه ای که استرس هایمان را کنترل می کنیم موثر است. همچنین، در هر مرحله زندگی، از کودکی تا سالمندی، اهمیت دارد.

آزمون SCL-90-R ابزاری برای سنجش سریع وضعیت آسیب‌شناختی روانی افراد است. این آزمون شامل ٩٠ سوال برای ارزشیابی علایم روانی است و به وسیله مراجع گزارش می شود و اولین بار برای نشان دادن جنبه های روان شناختی بیماران جسمی و روانی طرح ریزی گردید. با استفاده از این آزمون می توان افراد سالم را از افراد بیمار تشخیص داد. این آزمون توسط دروگاتیس Derogatis, LR. و همکاران در سال ١٩٧٣ معرفی شد و بر اساس تجربیات بالینی و تجزیه و تحلیل های روان سنجی، مورد تجدید نظر قرار گرفت و فرم نهایی آن در سال ١٩٧۶ تهیه گردید. دروگاتیس، ریکلز Rickels, K. و راک Rock, A. “١٩٧۶” اعتبار درونی این آزمون را با استفاده از ضریب آلفا رضایت بخش گزارش کرده اند. کاربرد این آزمون برای افراد عادی جامعه که سن بالاتر از ۱۵ سال دارند، مراجعه کنندگان سرپایی مراکز روانپزشکی و روانشناسی بالینی، همچنین بیماران بستری در مراکز روانپزشکی غیر از بیماران روان‌پریش، بیماران دچار ضایعات عضوی مغز و عقب ماندگان ذهنی قابل اجرا است. پاسخگویان دست کم باید دوره راهنمایی را به پایان رسانده باشند.

دیدگاه خود را وارد کنید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *