دستگاه تصفیه آب خانگی چند نوع است ؟

دستگاه تصفیه آب خانگی چند نوع است ؟
  • 1400/8/4
  • محمد عالی
  • 0

دستگاه تصفیه آب خانگی در سال‌های اخیر طرفداران بسیاری را دست و پا کرده است. به دلیل افزایش جمعیت روز افزون شهر‌های بزرگ و عدم تصفیه صحیح آب در تصفیه خانه‌های شهری، خرید دستگاه تصفیه آب خانگی امری ضروری به نظر میرسد.

برای خرید دستگاه آب تصفیه کن گزینه‌ها و انتخاب‌های متعددی را دارید. به این دلیل که دستگاه تصفیه آب از رواج بالایی برخوردار بوده است، دستگاه تصفیه آب خانگی در سال‌های اخیر در مدل‌های متنوع و گوناگون تولید شده است.

انواع مختلف دستگاه تصفیه آب خانگی

به طور کلی دستگاه تصفیه آب خانگی را در چند زمینه میتوان دسته بندی کرد. یک نوع دسته بندی میتواند مربوط به سیستم تصفیه آب باشد. اینکه یک آب تصفیه کن از چه فناوری برای تصفیه کردن آب استفاده میکند.

نوع دوم تقسیم بندی دستگاه تصفیه آب خانگی میتواند مربوط به تعداد مراحل فیلتراسیون دستگاه تصفیه آب باشد.

نوع سوم دسته بندی دستگاه تصفیه کننده آب نوع و میزان ظرفیت دستگاه است. آب تصفیه کن‌ها میتوانند بر حسب نوع دستگاه و همچنین ظرفیت تصفیه آن میتوان از یکدیگر متمایز کرد.

سیستم فیلتراسیون دستگاه تصفیه آب

دستگاه تصفیه کننده آب میتواند سیستم‌های فیلتراسیون مختلفی داشته باشد. منظور از این که میگوییم سیستم فیلتراسیون آب با یکدیگر فرق دارد، به این معنی است که مهم‌ترین فیلتر دستگاه تصفیه آب با آب تصفیه کن دیگر متفاوت است.

حالا به معرفی انواع سیستم تصفیه آب خانگی میپردازیم.

اسمز معکوس

سیستم اسمز معکوس را میتوان مهم‌ترین و پر کاربرد‌ترین روش تصفیه حال حاضر در جهان معرفی کرد. در بسیاری از دستگاه‌های تصفیه آب خانگی از این سیستم استفاده میشود.

روش کار سیستم اسمز معکوس به این صورت است مولکول‌های آب از یک غشای نیمه تراوا که با نام فیلتر ممبران شناخته میشود، عبور داده میشوند. در این مرحله از عبور آب از غشاء، مواد مضر درون آب از آب جدا شده و آب با درصد خلوص بسیار بالایی فیلتر میشود.

مهم‌ترین مزیت استفاده از سیستم اسمز معکوس آن است که در این سیستم آلاینده‌های موجود در آب تا اندازه بسیار بالایی تصفیه میشوند. مواد جامد محلول در آب که اندازه آن‌ها بزرگتر از ۰٫۰۰۰۱ میکرون است از آب جدا شده و تصفیه میشوند.

 

اولترافیلتراسیون

سیستم تصفیه آب اولترافیلتراسیون یکی از انواع دستگاه تصفیه آب است. مهم‌ترین مرحله‌ای که این سیستم برای تصفیه آب دارد، فیلتر UF میباشد. این فیلتر از روزنه‌های بسیار کوچکی تشکیل شده است. روزنه‌های اولترافیلتراسیون از ۰٫۰۱ تا ۰٫۰۲ میکرون است.

روش UF تا اندازه زیادی در زمینه عملکرد، به روش اسمز معکوس نزدیک است. تنها تفاوت این دو روش تصفیه در آن است که در روش اولترافیلتراسیون، آب از فیلتر ممبران مخصوص به این سیستم عبور میکند. فیلتر UF دارای روزنه‌های نزدیک به یک میکرون است که میتواند تمام جامدات بزرگتر از این مقدار را از آب حذف کند.

مزیت روش UF نسبت به اسمز معکوس RO در آن است که اولترافیلتراسیون نیازی به فیلتر‌های پیش تصفیه ندارد. اسمز معکوس نیاز دارد تا قبل از آن فیلتر‌های کربن نصب شوند تا از ورود کلر به ممبران تصفیه آب جلوگیری کند.

اما این روش در مقایسه با اسمز معکوس از کارایی کمتری برخوردار است. زیرا همانطور که قبل‌تر هم اشاره شد، روزنه‌های فیلتر ممبران اسمز معکوس از UF بسیار کوچکتر هستند که همین مورد به آلاینده‌های کمتری اجازه عبور را میدهد.

روش تصفیه آب مکانیکی

این روش از تصفیه آب به سیستمی گویند که به حذف آلاینده‌های فیزیکی آب بپردازد. آب برای سفر به خانه، از مکان‌های گوناگونی عبور میکند. ممکن است از هر یک از این مناطق آلودگی را به خود جذب کند. به همین دلیل نیاز است تا فیلتری وجود داشته باشد تا بتواند آلودگی‌های فیزیکی آب را از آن حذف کند.

آلودگی‌های فیزیکی آب شامل گل و لای، شن و ماسه، خاک، رسوبات و زنگ لوله‌ها است.

فیلتری که برای تصفیه آب مکانیکی در دستگاه تصفیه آب خانگی قرار داده میشود با نام فیلتر الیافی شناخته میشود. این فیلتر معمولا در مرحله اول دستگاه تصفیه آب نصب میشود. جنس این فیلتر از پلی پروپیلن ذوب شده است. به همین دلیل به این مرحله از فیلتراسیون، فیلتر pp هم گفته میشود.

 

فیلتراسیون کربنی

فیلتراسیون با استفاده از کربن یکی از قدیمی‌ترین روش‌های تصفیه آب در جهان است. در گذشته از نوعی از زغال برای تصفیه کردن آب بهره میبردند.

هم اکنون نیز استفاده از کربن فعال برای فیلتر کردن آب یکی از رایج‌ترین روش‌ها است. با استفاده از فیلتر کربن، مواد شیمیایی موجود در آب به خصوص کلر از آب حذف میشود.

به این دلیل نیاز به حذف کلر از آب است که اگر آب ورودی به آب تصفیه کن دارای کلر باشد، ممکن است به ممبران تصفیه آب برسد ممکن است به فیلتر مرحله ۴ دستگاه تصفیه آب خانگی آسیب برساند.

از کربن فعال در فیلتر کربن پودری مرحله ۲، فیلتر کربن بلاک مرحله ۳ و فیلتر پست کربن مرحله ۵ دستگاه تصفیه آب بهره میبرند. فیلترهای کربن آب تصفیه کن علاوه بر حذف مواد شیمیایی درون آب میتوانند به حذف طعم و بوی ناخوشایند درون آب بپردازند.

 

 

تعداد مراحل فیلتراسیون تصفیه آب

دستگاه تصفیه آب خانگی دارای فیلتر‌های متعددی میباشد. به تعداد فیلتر‌های تصفیه آب تعداد مرحله را نسبت میدهند. هرچه تعداد مراحل فیلتراسیون دستگاه تصفیه آب خانگی بیشتر باشد، قیمت آن نیز بیشتر خواهد بود.

معمولا دستگاه تصفیه آب اسمز معکوس که معمول‌ترین دستگاه تصفیه آب موجود در ایران است، دارای ۶ عدد فیلتر ثابت میباشد.

فیلتر‌های دستگاه تصفیه آب در شرکت پاکاب گستر شامل: فیلتر الیافی، فیلتر کربن پودری UDF، فیلتر کربن بلاک CTO، فیلتر ممبران اسمز معکوس RO، فیلتر پست کربن خطی و فیلتر مینرال هستند. هریک از این فیلتر‌ها وظیفه خاصی دارند که به برخی از آنها در قسمت بالا اشاره شد.

اما برخی از دستگاه‌ها، دستگاه تصفیه آب ۶ مر حله ای نیستند. به این معنی که چند عدد فیلتر فیلتر به جز ۶ فیلتر اصلی نیز دارند. معمولا فیلتر‌های اضافی که در دستگاه تصفیه آب قرار میگیرد و به بهبود روند تصفیه، آب تصفیه کن خانگی کمک میکنند، فیلتر‌های محافظ ممبران، قلیایی و فیلتر UV هستند.

 

ظرفیت تصفیه‌ی دستگاه تصفیه آب

دستگاه‌های تصفیه آب خانگی از نظر ظرفیت تصفیه نیز با یکدیگر متفاوت هستند. ممکن است دستگاه آب تصفیه کن را برای خانه خود نیاز داشته باشید. ممکن است در شرکت کوچکی که دارید، به آب سالم نیازمند باشید. یا حتی کارخانه ای دارید که در آن وجود آب تصفیه شده با سختی آب خاصی مد نظرتان باشد.

در هر یک از این موارد باید دستگاه تصفیه آب مناسب با میزان مصرف خود را تهیه کنید. دستگاه آب تصفیه کن به طور کلی به سه نوع دستگاه تصفیه آب خانگی، تصفیه آب نیمه صنعتی و همچنین صنعتی وجود دارد.

دستگاه تصفیه آب خانگی همانطور که از نامش مشخص است برای مصارف کمتر و خانگی مورد استفاده قرار میگیرد. دستگاه تصفیه آب نیمه صنعتی برای مصارف بیشتر از خانگی برای مثال کافه، رستوران یا شرکت‌های کوچک مورد استفاده است. آب تصفیه کن صنعتی هم برای مصارف کارخانه ای مثلا در صنایع غذایی و داروسازی مورد استفاده قرار میگیرد.

قیمت آب تصفیه کن خانگی و نیمه صنعتی

همه مواردی که در بالا به آن ها اشاره شد، به طور مستقیم و غیر مستقیم بر قیمت دستگاه تصفیه آب اثر میگذارند. برای مثال هرچه ظرفیت دستگاه تصفیه آب بیشتر باشد، قیمت آن بیشتر است. یا اینکه هرچقدر تعداد مراحل فیلتراسیون آب یا همان تعداد فیلتر های آب تصفیه کن بیشتر باشد، قیمت آن نیز به نسبت افزایش خواهد یافت.

شرکت پاکاب گستر به دلیل اینکه خود وارد کننده مستقیم دستگاه تصفیه آب است، قیمت دستگاه تصفیه آب تایوانی در این شرکت به قیمت عمده است. همچنین به دلیل اینکه پاکاب گستر یکی از بزرگترین تولید کنندگان تصفیه آب میباشد، قیمت دستگاه تصفیه آب ایرانی نیز در این شرکت زیر قیمت بازار است.

خرید تصفیه آب خانگی از پاکاب گستر

شرکت پاکاب گستر با بیش از یک دهه تجربه در حوزه تولید و فروش دستگاه تصفیه آب خانگی، به شما امکان خرید اقساطی دستگاه تصفیه آب را میدهد.

با توجه به اینکه شرکت پاکاب گستر تولید کننده دستگاه تصفیه آب و عرضه کننده فیلتر‌ها و قطعات آب تصفیه کن به صورت عمده است، محصولات تصفیه آب از پاکاب گستر با قیمتی به نزدیک به قیمت عمده به فروش میرسد.

همچنین دستگاه‌های تصفیه آب نیمه صنعتی پاکاب گستر نیز در ظرفیت‌ها و ابعاد مختلفی که نیاز دارید مخصوص شما تولید میشود. کیفیت قطعات به کار رفته در دستگاه‌های تولید شده توسط پاکاب گستر، قابل مقایسه با نمونه‌های خارجی به خصوص تایوانی است.

برای خرید دستگاه تصفیه آب خانگی یا آب تصفیه کن نیمه صنعتی یا قطعات و فیلتر‌های تصفیه آب از شرکت پاکاب گستر، میتوانید به سایت دیجی پاکاب مراجعه نموده و به ثبت سفارش بپردازید.

 

دیدگاه خود را وارد کنید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *