راهنمای کامل خرید انواع هواکش صنعتی

راهنمای کامل خرید انواع هواکش صنعتی
  • 1400/8/9
  • فرید دانشفر
  • 0

هواکش صنعتی چیست؟ به چه نکاتی در خرید آن باید توجه کرد؟ هواکش صنعتی خوب چه مشخصاتی دارد؟ مزیت‌های استفاده از فن صنعتی چیست؟ چرا باید هواکش بخریم و برای چه محیط‌هایی به هواکش نیاز داریم؟ چه عواملی در قیمت هواکش تاثیر می‌گذارد؟ در این مقاله قرار است به این پرسش‌ها و هر سوال مرتبط با هواکش صنعتی پاسخ دهیم.

یکی از فاکتورهای اصلی امنیت شغلی در صنایع مختلف، هوای پاکیزه و به دور از آلودگی در محیط کار است. به همین خاطر انتخاب یک هواکش صنعتی مناسب از اهمیت ویژه ای برخوردار است. از هواکش های صنعتی برای خارج کردن حرارت و خنک کردن هوا، انتقال گرد و غبار یا گازهای صنعتی به خارج از محیط کار و به جریان درآوردن هوا استفاده می‌شود. برای خرید یک فن مناسب باید به جنس بدنه، قطر پروانه‌ها و لوله‌های پشت هواکش توجه کرد. فن‌های صنعتی انواع مختلفی دارند و کاربرد هر کدام از آن‌ها با یکدیگر متفاوت است. برای اطلاع از مدل‌های مختلف هواکش های صنعتی و نکاتی که قبل از خرید باید به آن توجه کنید، در ادامه این مقاله با ما همراه باشید.

هواکش صنعتی چیست؟

از فن‌های صنعتی برای تهویه و گردش هوا در سوله‌ها، کارخانه‌ها و محیط‌های سربسته صنعتی استفاده می‌شود. هواکش‌های صنعتی به نسبت فن‌های خانگی موتور قوی‌تری دارند و به‌صورت تخصصی برای از بین ‌بردن آلاینده‌ها مانند بخارات سمی و گردوغبار استفاده می‌شوند تا محیطی سالم و ایمن را برای کارکنان ایجاد کنند. دستگاه‌های تهویه صنعتی قدرت، دور موتور و تعداد پره‌های بیشتری به نسبت سیستم‌های تهویه خانگی دارند و می‌توانند هوای محیط بزرگ‌تری را پاکسازی کنند. وجود فن صنعتی در کارگاه‌ها و کارخانه‌ها الزامی است، چرا که انجام فرایندهای شیمیایی در محیط‌های صنعتی آلاینده‌های مضری را در هوا ایجاد می‌کند.

هواکش صنعتی چه ویژگی‌‌هایی دارد؟

گالوانیزه بودن: بدنه هواکش صنعتی باید از فولاد گالوانیزه شده ساخته شود، چرا که دوام بیشتری دارد و مانع خوردگی یا زنگ زدگی بدنه سیستم تهویه هوا می‌شود. علاوه بر این طول عمر هواکشی که جنس بدنه آن از فولاد گالوانیزه شده است، بیشتر است.

میزان صدا: یکی دیگر از نکاتی که هنگام خرید هواکش باید به آن توجه کنید، میزان صدای تولید شده توسط موتور فن است. صدای دستگاه تهویه هوا در محیط‌های بزرگ مانند کارخانه یا انبارها مشکلی ایجاد نمی‌کند، اما در کارگاه‌های کوچک، آرامش و تمرکز کارکنان را از بین می‌برد. صدای هواکش به مواردی نظیر سرعت گردش موتور، طریقه و محل نصب هواکش، جنس پره‌ها و نوع دمپر بستگی دارد.

CFM: سرعت ورود و خروج هوا را با واحد CFM اندازه گیری می‌کنند. هر چقدر CFM یک هواکش صنعتی بیشتر باشد، حجم هوای بیشتری جابه‌جا شده و هوای آلوده با سرعت بیشتری به بیرون از محیط رانده می‌شود. فن‌هایی که CFM بیشتری دارند، قدرتمندتر بوده و قیمت آنها نیز بالاتر است.

RPM: این واحد تعداد چرخش‌های فن در هر دقیقه را مشخص می‌کند. هر چه RPM یک فن بیشتر باشد، سرعت پاکسازی هوا نیز بیشتر است. البته واحد CFM به RPM برتری دارد و توصیه می‌شود در هنگام خرید CFM را ملاک اصلی قرار دهید.

توان: هر چه توان یک هواکش بیشتر باشد، دستگاه قدرتمندتر بوده و کارایی آن بالاتر است.

ابعاد: قبل از خرید فن باید ابعاد محیطی که قرار است، فن در آن نصب شود را مشخص کنید، تا اندازه هواکش متناسب با فضای تعبیه شده باشد.

انواع فن صنعتی

هواکش‌های صنعتی به دستگاه‌هایی گفته می‌شود، که جریان هوا را در محیط‌های صنعتی کنترل می‌کنند. زمانی که در یک محیط صنعتی سیستم تهویه هوای مناسبی وجود نداشته باشد، علاوه بر اینکه سلامت کارکنان به خطر می‌افتد، بازدهی تجهیزات کارگاه یا کارخانه نیز با مشکل مواجه می‌شود.

فن‌های صنعتی در محیط‌های گوناگونی به کار برده می‌شوند و به همین خاطر انواع مختلفی دارند. درست است که در حالت کلی تمام فن‌های صنعتی به پاکسازی و تهویه هوا می‌پردازند، اما تفاوت هواکش‌های صنعتی در محیطی است، که از آنها استفاده می‌شود. در ادامه به معرفی انواع فن‌های صنعتی می‌پردازیم.

۱-    هواکش دیواری

یکی از رایج‌ترین فن‌های صنعتی، فن‌های دیواری هستند. از فن‌های دیواری برای جذب هوای تازه به محیط داخلی ساختمان و از بین بردن گرما و رطوبت استفاده می‌شود. فن‌های دیواری می‌توانند هوای محیط را پاکسازی کنند و محیطی سالمی را به وجود بیاورند. اگر به دنبال یک راه کم هزینه برای کاهش دمای محیط و افزایش بازدهی تجهیزات صنعتی هستید، فن دیواری گزینه مناسبی برای شماست. فن‌های دیواری به دو صورت نصب مستقیم و کمربندی متحرک در بازار عرضه می‌شوند. فن‌های دیواری نصب ثابت یا مستقیم، کم هزینه‌تر هستند و تعمیر آنها راحت‌تر است. اما نوع دیواری کمربندی، CFM بیشتری داشته و قدرتمندتر هستند. موتور هواکش‌های دیواری سروصدای کمی تولید می‌کنند. انواع هواکش‌های صنعتی دیواری عبارتند از:

  1. فن دیواری یک طرفه: این نوع فن دیواری، دریچه‌های خروجی هوای یک طرفه دارد. از این فن دیواری برای جذب هوای پاکیزه، از بین بردن گرما و خارج کردن گردوغبار استفاده می‌شود. فن دیواری یک طرفه در گاراژ، انبار و فروشگاه به کار برده می‌شود.
  2. فن دیواری کابینتی: از این نوع هواکش‌های دیواری در محیط‌هایی با رطوبت بالا و برای خارج کردن هوا استفاده می‌شود.
  3. فن دیواری صفحه‌ای: این نوع فن دیواری گران قیمت بوده و برای محیط‌های کوچک استفاده می‌شود.
  4. فن دیواری پروانه‌ای: در محیط‌هایی که فشار هوا پایین است، فن‌های پروانه‌ای برای ایجاد جریان هوا مناسب هستند. اگر در محیطی از تجهیزات الکترونیکی بسیار استفاده می‌شود، برای خنک سازی و کاهش دما، می‌توانید از فن‌های پروانه‌ای استفاده کنید.
  5. فن دیواری مقاوم در برابر خوردگی: مناسب برای مکان‌هایی که گازها و بخارات خورنده و رطوبت‌زا وجود دارد.

۲-    هواکش سقفی

اگر به دنبال یک هواکش با کارایی بالا هستید، فن‌های سقفی مناسب شما هستند. فن‌های سقفی به دلیل کانال‌های کوتاه‌تری که دارند، برای خارج کردن هوای گرم و بخارات سمی مناسب هستند. فن سقفی که به هواکش قارچی مشهور است، برای خارج کردن دود ناشی از تجهیزات صنعتی نیز استفاده می‌شود. فن‌های قارچی ساختاری ساده دارند و جز فن‌های اقتصادی محسوب می‌شوند.

فن‌های قارچی یا سقفی دارای دو نوع فن‌های خروجی مستقیم و فن‌های محرک کمربندی هستند. فن‌های قارچی با خروجی مستقیم قیمت بالاتری دارند، اما کارایی و طول عمر آنها بیشتر است. از طرفی، فن‌های سقفی کمربندی به مراتب سروصدای کمتری دارند. مزایای هواکش‌های سقفی به شرح زیر است:

  • کیفیت هوا: فن سقفی آلاینده‌ها، دود، بخار، چربی، رطوبت و بوی نامطبوع را از محیط خارج می‌کند و به پاکسازی هوای محیط می‌پردازد.
  • جلوگیری از آتش سوزی: زمانی که با تهویه هوا، ذرات چربی در محیط کمتر شود، احتمال آتش سوزی نیز به شکل قابل توجهی کاهش پیدا می‌کند.
  • خنک سازی محیط: در فصل‌های گرم سال، هواکش‌های سقفی باعث کاهش دمای محیط می‌شوند و به مرور فضای کارگاه یا کارخانه خنک می‌شود.
  • از بین بردن سموم: بعضی از تجهیزات صنعتی گازهای سمی و بخارات مضر تولید می‌کنند، که برای سلامت کارکنان خطرناک است. البته با وجود سیستم تهویه مناسب، این مشکل به راحتی حل می‌شود.

هواکش سقفی

۳-    فن کرکره‌ ای

برخی از هواکش‌های صنعتی، محافظی برای تیغه‌های متحرک دارند، که مانع آسیب دیدن فرد توسط تیغه‌ها می‌شود. به این دسته از هواکش‌ها، فن‌های کرکره‌ای گفته می‌شود. محافظی که بر روی تیغه‌ها قرار گرفته، باعث می‌شود تا زمانی که فن روشن نیست، هوای خارج به داخل ساختمان وارد نشود. اگر به دنبال یک فن هستید، که نصب آن به آسانی و به سرعت انجام شود، فن کرکره‌ای دیواری برای شما مناسب است. البته فن‌های کرکره‌ای برای دیوارهایی با ضخامت بالا مناسب هستند و اگر عمق دیوار به اندازه کافی نباشد، امکان نصب این فن دیواری وجود ندارد.

۴-    فن محوری

یکی دیگر از انواع فن‌های صنعتی، هواکش‌های محوری هستند. فن‌های محوری نیروی برق کمی مصرف می‌کنند و تیغه‌های آنها شبیه به بال هواپیماست. فن‌های محوری برای خنک کردن محیط و پاکسازی هوا استفاده می‌شوند و مدل‌های کوچک آنها نیز درون یخچال‌ها به کار برده می‌شود.

۵-    هواکش مماسی

فن‌های مماسی دارای تیغه‌هایی روبه‌جلو خم شده هستند، که قطر آنها چندین برابر فن‌های دیگر است. از فن‌های مماسی برای خنک کردن و یا پاکسازی محیط‌های صنعتی کوچک استفاده می‌شود. هواکش‌های مماسی هوایی یکدست را در تمام محیط ایجاد می‌کنند. از فن‌های مماسی در تهویه هوا، سیستم‌های کامپیوتری، فن‌های انتقال دهنده گرما، فر اجاق گاز و رطوبت سنج‌ها استفاده می‌شود.

۶-    هواکش سانتریفیوژ

تیغه پروانه‌ای این دسته از هواکش‌ها می‌تواند پره‌ای، رادیالی، فوروارد و یا بکوارد باشد. از میان فن‌های سانتریفیوژ، فن‌های سانتریفیوژ بکوارد کم‌ترین میزان مصرف انرژی را داشته و فن‌های سانتریفیوژ فوروارد، بهترین جریان هوا را ایجاد می‌کنند. از فن‌های سانتریفیوژ در سیستم‌های کنترل هوا، سیستم‌های خنک‌کننده الکترونیکی و دیگ‌های جوشاننده استفاده می‌شود.

۷-    فن جریان ترکیبی

این دسته از فن‌ها، ترکیبی از هواکش‌های سانتریفیوژ و محوری هستند. ساختار فن‌های جریان ترکیبی شبیه به فن‌های سانتریفیوژ است و فشار ایجاد شده توسط آن از فن‌های محوری بیشتر است.

مزایای استفاده از هواکش های صنعتی

مزایای هواکش‌های صنعتی چیست؟

در اغلب مراکز و محیط‌های تجاری و صنعتی از هواکش‌ صنعتی استفاده می‌شود، در نتیجه می‌توان به اهمیت فن‌های صنعتی پی برد. در ادامه به ۳ مزیت فن‌های صنعتی می‌پردازیم:

  • راه‌اندازی جریان هوا: در محیط‌هایی که آلاینده‌های شیمیایی نیز وجود ندارد، یک تهویه مناسب می‌تواند، هوای کهنه را از محیط خارج کند و با راه اندازی جریان هوا، از راکد ماندن آن جلوگیری کند. در نتیجه یکی از مزیت‌های هواکش‌های صنعتی، تازه ماندن هوا در محیط است.
  • از بین بردن رایحه نامطبوع: در محیط‌هایی مانند سرویس‌های بهداشتی، انبارها و گاراژها که بوی نامطبوع در جریان است، باید از فن‌های صنعتی مناسب استفاده کرد.
  • کاهش رطوبت هوا: از دیگر مزیت‌های فن‌های صنعتی، کاهش رطوبت هواست. در محیط‌های صنعتی که دائماً آب در حال جوشیدن است و کارگاه یا کارخانه نزدیک به ساحل است، با استفاده از یک فن مناسب، می‌توانید رطوبت هوا را به شکل قابل توجهی کاهش دهید. البته در محیط‌های مرطوب باید از هواکش‌های مقاوم در برابر خوردگی استفاده کنید، تا فن به سرعت آسیب نبیند.

قیمت هواکش صنعتی به چه فاکتور هایی بستگی دارد؟

هواکش‌ها صنعتی سازه‌هایی فلزی و سنگین هستند که از پروانه‌های فولادی ساخته شده‌اند. اغلب فن‌های صنعتی موتورهای قوی داشته و طول عمر آنها بیشتر از ۱۰ سال است. البته قیمت فن‌های صنعتی به نسبت هواکش‌های تجاری و خانگی بیشتر است و به فاکتورهای زیر بستگی دارد:

  • نوع الکتروموتور
  • شکل ظاهری
  • نوع طراحی پروانه و یا تیغه‌های هواکش
  • ضخامت و جنس ورق

توصیه‌های مهم و کاربردی در خرید و نصب هواکش صنعتی

  1. اگر دمای محیط بالاست و یا از مواد ساینده و خورنده در آن استفاده می‌کنید، توصیه می شود از هواکش‌هایی با پوشش اپوکسی یا هرزیت استفاده کنید، تا عمر مفید فن صنعتی افزایش یابد.
  2. در هنگام نصب هواکش استانداردهای جهانی را رعایت کنید. چرا که هرکدام از فن‌های صنعتی باید در ارتفاع مخصوصی نصب شوند.
  3. فن را در جهت بادهای غالب محیط نصب کنید، تا کارایی فن افزایش پیدا کند.
  4. تا جایی که ممکن است، فن‌های صنعتی دیواری را روبروی یکدیگر نصب نکنید و حداقل فاصله دو فن دیواری باید ۶ برابر قطر هر یک از آنها باشد.
  5. اگر در محیط کارگاه یا کارخانه گازهای قابل اشتعال وجود دارد، برای جلوگیری از آتش‌سوزی باید از فن‌های ضد انفجار استفاده کرد. فن‌های مقاوم در برابر انفجار، انرژی الکتریکی و حرارتی را محدود کرده و احتمال احتراق را کاهش می‌دهند.
  6. قبل از خرید فن صنعتی، ابعاد و قسمت‌هایی از ساختمان که قرار است هواکش در آن نصب شود را مشخص کنید.

خرید آنلاین هواکش با ارزان ترین قیمت

برای خرید انواع هواکش صنعتی و خانگی، با هر ویژگی و بودجه‌ای به وبسایت آرتا الکتریک مراجعه کنید. آرتا الکتریک، بازار برق و روشنایی در لاله زار تهران است که تمامی محصولات خانگی و صنعتی را با بهترین قیمت به فروش می‌رساند. تمامی مدل‌های هواکش برند دمنده را آنلاین خریداری کنید و در هر نقطه از ایران، درب منزل تحویل بگیرید.

دیدگاه خود را وارد کنید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *