قبل از خرید تخت اتاق کودک با انواع آن آشنا شوید

قبل از خرید تخت اتاق کودک با انواع آن آشنا شوید
  • 1400/8/10
  • محمدرضا مرتضایی
  • 0

خرید تخت خواب برای اتاق کودک یک امری ضروری است. درست مانند اسباب بازی‌های کودک شما، آنها در همه اشکال، رنگ‌ها و اندازه‌ها وجود دارند. انواع گوناگونی از تخت‌خواب‌ها وجود دارد که می توانید از بین آنها گزینه‌ی مناسب و دلخواه خود را انتخاب کنید. بسته به سلیقه‌‌ی شما، فضایی که با آن کار می کنید، شیوه زندگی، بودجه و … موارد زیادی برای تأمل وجود دارد. در اینجا برخی از رایج ترین انواع تخت‌خواب‌ها را ارائه می دهیم که به خواسته‌ها و نیازهای شما پاسخ می دهد.

تخت خواب کلاسیک کودک

یکی از مرسوم‌ترین و متداول‌ترین انواع تخت‌خواب برای کودکان که از قدیم تا حالا وجود دارد، تخت‌خواب کلاسیک است. این مدل تخت‌خواب‌ها معمولا طراحی ساده و مستطیل شکلی دارند و از چوب ساخته می‌شوند، بنابراین محکم و بادوام هستند. مدل‌های قدیمی آن دارای دیواره متحرک بود که قرار دادن و برداشتن کودک در تخت را راحت‌تر می‌کرد، ولی به دلیل حادثه‌های ناگواری که بر اثر در رفتن لولای دیواره‌های متحرک برای کودکان رخ داد، سازمان استاندارد، تولید این مدل را ممنوع کرد به همین دلیل امروزه مدل‌های استاندارد آن دارای نرده‌های ثابت است تا ایمنی کودک حفظ شود.

از مزایای این مدل تخت‌خواب این است که به دلیل اندازه استاندارد، پیدا کردن تشک تخت برای آنها بسیار آسان است و برای فرزند بعدی نیز قابل استفاده است. از معایب آنها این است که این مدل تخت‌ خواب‌ها، یک تخت خواب معمولی غیرقابل تبدیل، بدون ویژگی‌های اضافی است و نهایتا تا دو یا سه سالگی کودک قابل استفاده است.

تخت‌خواب گرد کودک

تخت خواب گرد با طراحی منحصر به فرد، گزینه ای متفاوت برای والدین است. تخت خواب گرد دارای مزایای زیادی است و بسیاری از والدین آنها را ایمن‌تر می دانند زیرا در طراحی تخت‌خواب هیچ گوشه تیزی وجود ندارد. تخت‌خواب‌های گرد نیز یک راه عالی برای صرفه جویی در فضا است، زیرا اغلب فضای کمتری را در اتاق کودک اشغال می کنند.

با این حال، بسیاری از تختخواب‌های گرد فاقد توانایی رشد با کودک هستند و کودکان می توانند به سرعت از اندازه تخت بزرگتر شوند.همچنین، توجه داشته باشید که پیدا کردن یک تشک جدید برای تخت‌خواب گرد به دلیل شکل منحصربه‌فرد می تواند چالش برانگیز باشد. بسیاری از تشک‌های گهواره‌ای گرد توسط تولید کننده تخت طراحی شده است که پیدا کردن تشک‌های جایگزین را دشوار می‌کند.

 

تخت‌خواب چند منظوره کودک

تخت‌خواب قابل تبدیل که به تخت‌خواب چند منظوره نیز شناخته شده است، یک سرمایه‌گذاری عاقلانه است که همراه با کودک رشد می‌کند. این نوع تخت می‌تواند به عنوان یک تخت نوزادی در اندازه استاندارد عمل کند و سپس به تخت خواب کودکان تبدیل شود که تا حدود ۵ سالگی کودک قابل استفاده هستند.  این تخت‌ها معمولا به صورت ست کامل که شامل تخت کودک و کمد، دراور و ویترین به فروش می‌رسند و ترکیب مناسبی در دکوراسیون اتاق نوزاد ایجاد می‌کنند.

برخی از انواع تخت خواب‌های کودکانه وجود دارند که برای نوجوانی آنها نیز قابل تنظیم هستند. برای این منظور با تغییر سایز فقط باید تشک تخت را تعویض کرد تا بتوانند در سنین نوجوانی نیز از آن استفاده کنند. این دسته تفاوت بسیار اندکی با تخت‌های صرفا نوزادی دارند. مثلا بخش پایینی تخت با یک کمد کوچک یا کشو پوشانده شده است.  این کمد کوچک قابلیت جابه‌جایی دارد و شما می‌توانید بعد از چند سال آن را‌ بردارید و تخت بزرگ‌تری برای کودک‌تان درست کنید.  معمولا این بخش طوری طراحی شده که بعدها به عنوان عسلی کنار تخت قابل استفاده باشد. میله‌های قسمت نوزادی هم همراه این بخش اضافی از تخت جدا شده و یک تخت معمولی نوجوان برای شما مهیا می‌شود. تخت‌خواب کودک و نوجوان به‌ویژه برای خانواده‌های تک یا دو فرزند، ارزش سرمایه گذاری دارد.

ابعاد تخت خواب کودک

تخت خواب معمولی کودک هم در عرض ۷۰ و هم در عرض ۹۰ تولید می شود. ابعاد استاندارد تخت خواب کودک بستگی به جثه او دارد.  طول تخت خواب باید ۲۰ سانتی متر بلند از قد فرزند شما باشد. تخت‌خواب‌های کودک در مدل‌ها و طراحی‌های متفاوت کلاسیک، مدرن، فانتزی و طراحی‌های کودکانه تولید می‌شود که با توجه به علاقه و سبک دکوراسیون اتاق کودک می‌توانید مدل مناسب را انتخاب کنید. برای انتخاب مدل تخت خواب بچه‌ها بهتر است طبق سن آنها گزینه مناسب را انتخاب کرد. هر چه کودک سن کمتری داشته باشد، بهتر است تخت امنیت بیشتری داشته باشد تا از کودک حین خواب محفاظت شده و از افتادنش جلوگیری شود.

 

 

 

ابعاد تخت خواب نوجوان

ابعاد تخت‌ یک‌نفره در عرض ۹۰ سانتی متر و طول ۲۰۰ سانتی متر ساخته می‌شود و  همانطور که از اسم آن مشخص است، این مدل تخت خواب مناسب برای یک نفر در نظر گرفته شده است اما مدل‌های بسیار زیاد و متنوعی برای انتخاب آنها وجود دارد. نوع دیگری از تخت خواب نوجوان در عرض ۱۲۰ سانتی متر است که به تخت خواب یک و نیم نفره معروف است. تخت خواب یک نفره و یک و نیم نفره برای جوانان و نوجوانان مناسب است که می توان نسبت به جثه آن ها و فضای اتاق خواب، تخت دلخواهشان را سفارش دهید. انتخاب مدل‌ تخت خواب یک‌نفره نوجوان اسپرت برای همه افراد و در هر سنی مناسب است.

 

 

 

 تخت‌خواب تاشو و کمجا

تخت خواب تاشو یک وسیله مناسب برای محیط‌های کوچک است. این تخت خواب به وسیله جک و به آسانی جمع می‌شود؛ بنابراین می‌تواند پس از استفاده به راحتی تخت را به فضای تعیین شده خود بازگرداند. این تخت خواب‌ها در طرح‌ها و اندازه‌های مختلف به صورت تک نفره و دو نفره طراحی و تولید می‌شوند.  برای اتاق‌خواب‌های کوچک کودکان که با قرار دادن مبلمان پر می‌شوند و فضای کافی برای بازی کودک باقی نمی‌ماند انتخاب مناسبی است. با خرید تخت خواب تاشو فضای اتاق برای خرید میز کامپیوتر و کتابخانه باز می شود. بنابراین می توانید از فضای اتاق به بهترین نحو استفاده کنید. با این حال بهتر است بدانید از آنجایی که تخت‌خواب بر روی دیوار نصب می‌شود امکان جا به جایی آن سخت و کمی زمانبر است. بهتر است هنگام خرید به اندازه و ابعاد تخت توجه کنید.

 

 

تخت‌خواب دوطبقه

امروزه با کوچکتر شدن فضای آپارتمان‌ها و خانه‌ها، اختصاص دادن اتاق خواب‌های مجزا به فرزندان کار سختی به‌نظر می‌رسد. برای استفاده مناسب از فضای اتاق خواب، خرید تخت خواب‌های دوطبقه برای اتاق خواب‌های کوچک و یا اتاق‌خواب مشترک کودکان گزینه ایده‌آلی است. تخت دو طبقه استاندارد دارای ۱۹۰ سانتی‌متر طول، عرض ۱۰۰ سانتی‌متر با ارتفاع ۱۶۵ سانتی‌متر است. تخت دو طبقه را می توان به صورت آماده یا بر اساس اندازه اتاق به صورت سفارشی نیز تهیه کرد. اندازه تخت خواب دو طبقه باید با توجه متراژ اتاق خواب و سن و قد افراد تهیه شود. مهمترین نکته در مورد تخت‌خواب دوطبقه، رعایت استاندارد و ایمنی در تولید آن است. طبقه بالای تخت‌خواب حتما باید نرده محافظ داشته باشد. همچنین این تخت‌ها باید از استحکام کافی برخوردار باشند تا دچار لرزش نشده و اتصلات آنها ایمنی و استاندارد لازم برای تحمل وزن یک شخص را داشته باشد. در مورد تخت‌های دو طبقه باید به ارتفاع آن نیز توجه کافی داشته باشید که از سقف اتاق به اندازه کافی فاصله داشته باشد. در اتاق خواب جوانان و نوجوانان و خانواده هایی که دو فرزند دارند می توان از تخت‌خواب  دوطبقه استفاده نمود تا اتاق خوابشان کاملاً متناسب با روحیه و سلیقه آن ها باشد و فضای بیشتری برای چیدمان دیگر مانند میزتحریر، کتابخانه و … در اتاق وجود داشته باشد.

 

کلام آخر: مدل تخت خواب نقش به سزایی در دکوراسیون کل اتاق خواب دارد. امیدواریم با خواندن این مقاله و آشنایی با مدل‌های مختلف تخت کودک و نوجوان و سایر نکات ارائه شده حالا که قرار است وقت و هزینه صرف کنید، بتوانید بهترین و مناسبترین مورد را خریداری کنید.

دیدگاه خود را وارد کنید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *