صنعت چاپ چگونه دنیا را تغییر داد در چاپ نفیس

صنعت چاپ چگونه دنیا را تغییر داد در چاپ نفیس
  • 1400/8/15
  • الهه چگینی
  • 0

در مقالات گذشته که در گروه هنری چاپ نفیس ارائه شد به سوالاتی در خصوص اهمیت چاپ توضیحاتی را برای شما بیان کردیم و به طور خلاصه به موضوع چاپخانه و زمان راه اندازی آن توسط گوتنبرگ یکسری توضیحاتی را برای شما بیان کردیم اما حقیقت این است که داستان خیلی بیشتر از آنچه ذکر کردم وجود دارد.

صنعت چاپ قبل از گوتنبرگ

یوهانس گوتنبرگ اغلب به عنوان پدر چاپ مورد ستایش قرار می گیرد. با این حال، بسیار دقیق تر است که بگوییم او پدر چاپ مدرن است، با توجه به اینکه او این فرآیند را اختراع نکرده است. در واقع، چاپ هزار سال قبل در چین اختراع شده بود و اخیرا بسیاری از کارشناسان این اختراع را در کشور ایران هم مشاهده کرده اند.

استفاده از چاپ روی چوب در زمان سلسله هایی در چین آغاز شد. در این تکنیک از یک بلوک چوبی استفاده می‌شود که این الگویی چوبی بصورت برجسته بود که از آن برای چاپ استفاده می کردند. جوهر روی الگو قرار می دادند و روی کاغذ یا پارچه و چاپ روی تیشرت فشار داده می شد. یکی از اولین قطعات چاپ شده در کشور چین برروی پارچه ابریشم استفاده می شد که بعنوان اولین چاپ رنگی نامیده می شود.

نوع متحرک نیز توسط یوهانس گوتنبرگ اختراع نشده است. این دوباره، تکنیکی بود که در چین اختراع شد، که در آن از مواد چینی در دوران سلسله سونگ استفاده می شد.

شیوه اختراع ماشین چاپ

در طول دهه ۱۴۳۰، متن انگلیسی باید با دست نوشته می شد که مستعد اشتباهات بسیاری بود. رشد روزافزون سواد، به ویژه در طبقه متوسط، مردم را بر آن داشت تا برای کتاب هایی که فقط مختص نخبگان بود را بیابند و مطالعه بکنند.

یوهانس گوتنبرگ که از بدهی ناشی از یک اتفاق مالی در حال غرق شدن بود، روی توسعه ماشین چاپ کار کرد. او به تقاضا برای کتاب و اینکه تولید انبوه یک محصول ارزان برایش چقدر سودآور خواهد بود، پی برد. گوتنبرگ با الهام از انواع متحرک آسیای شرقی و ماشین های پیچی کشاورزان در اروپا، چاپخانه معروف خود را اختراع کرد.

سهم عمده گوتنبرگ قالب پاکت نامه بود. او با استفاده از دانش خود در زمینه طلاسازی و متالورژی از سال های اولیه زندگی  از آلیاژ فلز برای ایجاد انواع صفحات بادوام استفاده کرد. او همچنین جوهر مبتنی بر روغن موجود را برای استفاده در مطبوعات تولید و برخی از آنها را اصلاح کرد.

سیستم جدید چاپ توسعه یافته هنوز خسته کننده بود. با این حال، در آن زمان ساده و کارآمدترین سیستم بود. چیدمان حروف و قرار گیری متون برای تولید یک صفحه چیزی در حدود یک روز زمان به خود اختصاص میداد. اما با این شرایط این شیوه تولید و تکثیر متون بسیار رویکردی مقرون به صرفه و منطقی بود.

یکی از ویژگی‌های چاپخانه گوتنبرگ، چاپ نسخه Vulgate کتاب مقدس مسیحی در سال ۱۴۵۵ بود. در این زمان، کلیسای کاتولیک با سفارش چاپ هزاران نسخه برای اعضای خود، سودآورترین شریک گوتنبرگ بود.

متأسفانه، هنگامی که اولین نسخه‌های کامل کتاب مقدس گوتنبرگ فروخته شد، او توسط سرمایه دار و شریک خود، یوهان فوست مورد شکایت قرار گرفت. بعد از آن گوتنبرگ به زادگاه خود در آلمان بازگشت و فعالیت های چاپی خود را در آنجا انجام داد. او در سال ۱۴۶۸ فقیرانه درگذشت.

انقلاب در صنعت چاپ

روش گوتنبرگ به مدت ۳۰۰ سال تا حد زیادی بدون تغییر باقی ماند. اخبار و کتاب ها سریعتر در سراسر اروپا توزیع و منتشر می شد. کتاب‌های ارزان قیمت و تولید انبوه این کتاب ها سبب شد کتاب‌های ظریف و دست‌نویس نخبگان را از بین ببرد. این امر پیامدهای متعددی داشت، به ویژه در علم، دین و جامعه.

با کاهش قیمت کتاب سواد مردم عادی به شدت افزایش یافت. آنها حتی نمایشگاه های کتاب سالانه را در برخی از شهرهای بزرگ اروپا برگزار کردند. این امر تحقیقات و انتشارات علمی را تسهیل کرد، که جنبش رنسانس را به وجود آورد.

قبل از چاپخانه، تنها کلیسای کاتولیک اختیار تفسیر کتاب مقدس را داشت. این امر با مارتین لوتر و اصلاحات پروتستانی او بازگردانده شد.

اختراع چاپ همچنین ساختار نیروی کار اروپا را تغییر داد و چاپخانه ها به عنوان صنعتگران جدید رشد کردند. تصحیح و صفحه‌آرایی نیز به شغل جدیدی تبدیل شد و صنعت کتاب و کتابخانه‌ها نیز رشد کردند. این شغل حتی امروز نیز با هزاران تصحیح‌کننده، هنرمندان صفحه‌آرایی، و ارائه‌دهندگان خدمات چاپ، از میراث گوتنبرگ و چاپخانه او زنده است. امیدوار هستم این مقاله چاپخانه چگونه دنیا را تغییر داد برای شما مفید بوده باشد و به دانستنی های خود در این رابطه افزوده باشید.

راه های ارتباطی با گروه هنری چاپ نفیس

ما در چاپ نفیس سعی کردیم پاسخگو تمام سوالات شما مشتریان عزیز باشیم این پاسخگویی می تواند به شیوه جوابگویی در واتساب ، تلگرام و تلفنی باشد که در همه این موارد در ساعت کاری شرکت ارائه بهترین خدمات به شیوه آنلاین خواهیم بود. امیدوار هستیم برای شما عزیزان یک تجربه بسیار خوبی ارائه بدهیم که برای همیشه در خاطرات شما خرید اینترنتی از چاپ نفیس برای شما به یادگار بماند.

ما همواره در مجموعه چاپ نفیس تلاش خود را بر این داشته‌ایم که بهترین پاسخگویی و کارشناسانه را در اختیار مشتریان گرامی خود قرار دهیم از همین رو خط ویژه زیر را در اختیار مشتریان خود قرار داده است.

برای ارائه سفارشات می‌توانید با شماره تماس ۷۷۶۱۸۵۳۴-۰۲۱ و یا به وب‌سایت مجموعه به نشانی www.ChapNafis.com مراجعه نمایید.

با سپاس از حسن انتخاب شما و مطالعه این مطلب، بی‌صبرانه منتظر دریافت انتقاد و پیشنهادات در حوزه خدمات چاپ نفیس می‌باشیم.

 

دیدگاه خود را وارد کنید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *