کپچا فارسی تامین کننده امنیت وب سایت ها

کپچا فارسی تامین کننده امنیت وب سایت ها
  • 1400/9/7
  • رقیه کرد
  • 1

بذارید اول راجع به این بگیم که اصلا کپچا چیست؟

خیلی از افراد در جواب کپچا چیست باکس “من ربات نیستم” ریکپچا گوگل رو می‌شناسن. بعضیا کپچا رو اون ۹ تا عکسی می‌دونن که باید از بینشون یه عکس خاص رو پیدا کنن. و خیلیای دیگه هم فک می‌کنن باکس‌هایی که یه سری عدد یا حروف مخدوش شده داره، کپچاست. خب کاملا درسته! همه این‌ها کپچا هستن. که هر کدوم با یک میزان امنیتی می‌تونن مانع از ورود بات‌ها به وب‌سایت‌ها بشن.

البته کپچا انواع مختلفی داره. کپچا صوتی، کپچا تصویری، کپچا متنی، کپچا سه بُعدی، کپچا زمان محور و …

کپچا چیست؟

یک تعریف مرسومی از کپچا چیست تو سایت‌های مختلف وجود داره که به صورت خلاصه شده میشه: آزمونی که انسان‌ها رو از ربات‌ها تشخیص میده. کپچا یا CAPTCHA مخفف عبارت Completely Automated Public Turing test to tell Computers and Humans Apart است.

تاریخچه کپچا

کل داستان این سوال کپچا چیست از آزمون تورینگ میاد. آزمونی که با حضور یک ربات، یک انسان و یک داور برگذار میشه که داور بدون دیدن شرکت کننده‌ها و با پرسیدن سوالاتی ازشون، باید تشخیص بده که کدوم انسانه و کدوم ربات. اگه تو این آزمون ربات بتونه جوری جواب سوالات رو بده که داور نتونه درست تشخیصش بده (یعنی فک کنه ربات یک انسانه)، به اون ربات میگن ربات هوشمند.

کپچا چیکار میکنه؟

کپچا در واقع چالش‌هایی هس که حل کردنشون واسه انسان‌ها آسونه ولی واسه ربات‌ها نه! به همین خاطره که کسب و کارها واسه جلوگیری کردن از ورود ربات‌های مخرب این چالش‌ها رو در بخش‌های مختلفی از وب‌سایتشون قرار میدن.

استفاده از کپچا در سایت‌ها مزایای زیادی داره. موارد زیر تعدادی از اون مزایا هستن:

  • ایمنی در برابر حملات تصاحب کاربر (ATO)
  • جلوگیری از دستکاری در نظرسنجی‌های آنلاین
  • ایمن شدن سایت در برابر حملات DDoS
  • شناسایی و جلوگیری از ربات های اسپمر و ارسال فرم‌های اسپم

و …

گزارش‌های بات‌های مخرب درسال ۲۰۲۱ نشون میده که حجم ترافیک این بات‌ها نسبت به سال‌های گذشته حدود ۶ درصد افزایش داشته. و به طور کلی حدود ۲۵ درصد از کل ترافیک سایت‌ها رو در سال ۲۰۲۰ شامل میشه.

تصویر ۱) گزارش بات‌های مخرب سال ۲۰۲۱

ریکپچا گوگل

یکی از کپچاهایی که همه روزه تو سایت‌های مختلف باهاش مواجه میشیم متعلق به یکی از بزرگترین کمپانی‌های دنیا یعنی باکس ریکپچا گوگل هس. سرویس ریکپچا گوگل فعلا به صورت رایگان به وب‌سایت‌ها ارائه می‌شه و با توجه به تغییر سیاست‌هایی که انجام شده، تا مدتی دیگه این سرویس برای وب‌سایت‌هایی که بالای یک میلیون ریکوئست در ماه دارن، شامل هزینه اشتراک میشه.

سرویس‌های ریکپچا گوگل به سه حالت به کاربران ارائه میشه:

  • سرویس تشخیص تصاویر
  • چک باکس “من ربات نیستم”
  • بررسی و ارزیابی رفتار کاربران

سرویس سوم ریکپچا گوگل که بررسی و ارزیابی رفتار کاربران هس از سابقه مرورگر کاربر و تعاملات او در اینترنت استفاده میکنه و اگه به مورد مشکوکی برخورد یکی از دو سرویس‌های ریکپچا گوگل (سرویس تشخیص تصاویر یا چک باکس “من ربات نیستم”) رو به کاربر نمایش میده.

معایب ریکپچا گوگل

بر اساس بررسی‌هایی که انجام شده سرویس ریکپچا گوگل باعث کند شدن و از دست رفتن کاربرای وب‌سایت‌ها شده. چون که حل آزمونا حدود ۳۰ ثانیه تخمین زده شده که حدود یک سوم افرادی که سعی می‌کنن در اولین اقدامشون وارد وب‌سایت‌ها بشن، با مشکل مواجه میشن. و کندی وب‌سایت‌ها باعث میشه که رتبه سئو و حجم ترافیک اون وب‌سایت کاهش پیدا کنه.

علاوه بر این‌ها حل کپچاهای مرسوم فعلی برای افرادی که مشکلات بینایی دارن خیلی سخته و در مواردی غیرممکنه.

پشت صحنه ریکپچا گوگل

و اما پشت صحنه حل سرویس ریکپچا گوگل، تصاویر برچسب خورده‌ای هستن که از اون‌ها در سرویس‌های دیگه گوگل که نیاز به تشخیص اشکال یا اجسام دارن، استفاده میشه. وگرنه که گوگل تاریخچه‌ی مرورگر تمام افراد رو داره و میتونه به راحتی تشخیص بده که کی انسانه و کی ربات. و دیگه نیازی به حل کپچا نیس!

تصویر ۲) سرویس‌های ریکپچا گوگل

آرکپچا | کپچا فارسی

تمام این مشکلات، تیم آرکپچا رو برآن داشت که سرویس کپچا فارسی رو پیاده سازی کنه.

آرکپچا در حال حاضر تنها کسب و کار ایرانی فعال تو این حوزه‌س که با ارائه سرویس‌های متفاوت و متنوع سعی در برطرف کردن دغدغه‌های امنیتی وب‌سایت‌ها و کسب و کارها داره.

تنوع سرویس‌های کپچا فارسی شامل کپچای کلاسیک، کپچا پازلی، کپچا صوتی و … می‌باشد.

سرویس کپچا صوتی به واسطه رابط کاربری خوبی که داره برای همه کاربران از جمله کاربرانی که مشکلات بینایی دارن بسیار مناسبه. امکان حل چالش این سرویس برای ربات‌ها با اضافه کردن مقداری نویز بسیار سخت و حتی غیرممکنه.

تصویر ۳) سرویس‌های آرکپچا

همچنین آرکپچا با ارائه خدماتی مانند امکانات کنترلی و سفارشی سازی به کسب و کارها، به بهبود رابط کاربری و نظارت امنیت وب‌سایت‌ آن‌ها کمک می‌کنه.

امکانات سفارشی سازی در ظاهر و درجه سختی سرویس کپچا فارسی انجام میشه.

تغییر ظاهر کپچا فارسی

خیلی از کسب و کارها میتونن از عکس‌هایی که در کپچا کلاسیک یا پازلی هس، استفاده کنن و محصول یا خدمتی که به تازگی معرفی کردن رو تبلیغ کنن. و یا از لوگو و رنگ سازمانی خودشون یا رنگ صفحات وب‌سایتشون در طراحی باکس کپچا استفاده کنن.

تنظیم درجه سختی سرویس کپچا فارسی

هرکدوم از بخش‌ها و فرم‌های وب‌سایت‌ها نیاز به میزان امنیت خاصی دارن. این میزان امنیت متناسب با نیاز هر کسب و کار میتونه متفاوت باشه. به عنوان مثال برای بعضی از کسب و کارها بخش فرم‌های نظرسنجی بیشتر حائز اهمیت هس و برای بعضی دیگه بخش ورود به صفحه کاربری.

سرویس کپچا فارسی آرکپچا این امکان رو به کسب و کارها میده که به صلاح دید خودشون میزان درجه سختی چالش‌های کپچا رو تغییر بدن.

مزایای دیگر کپچا فارسی آرکپچا

علاوه بر دو موردی که بالاتر راجع بهشون صحبت شد، مزایای دیگه‌ای هم هس که آرکپچا به کاربران خودش ارائه میده.

این مزایا شامل:

  • سرعت بالا: آرکپچا از CDNها و سرورهای داخلی استفاده میکنه. در نتیجه سرعت بالاتر و دسترس پذیری بهتری رو به کاربرانش ارائه میده.
  • قیمت مناسب: سرویس پایه آرکپچا کاملا رایگان است.و برای کسب و کارهایی که حجم ترافیک بیشتری رو دارن قیمت مناسب‌تری رو نسبت به سرویس‌های خارجی ارائه میده.
  • احترام به حریم شخصی: آرکپچا رفتار و تعاملات کاربران رو ردیابی نمیکنه و از داده‌ها برای مقاصد تبلیغاتی استفاده نمیکنه. و به حریم شخصی آن‌ها احترام میذاره
  • کمک به گسترش دانش: با هر عکسی که در حل چالش‌های سرویس کپچا فارسی آرکپچا برچسب گزاری میشه، به یک مجموعه پژوهشی و تحقیقاتی کمک میشه تا پایگاه داده‌های خود را گسترده‌تر کنند.
  • درآمدزایی: مجموعه آرکپچا در نظر داره که برای کسب و کارهایی که در سرویس کپچا خود تبلیغات نمایش میدن و یا به برچسب گزاری تصاویر کمک میکنن، امکان درآمدزایی فراهم کنه.
  • پشتیبانی قوی: تیم قوی آرکپچا در ایران مستقر هستن و پشتیبانی تلفنی و آنلاین به کاربران خود ارائه میدن. همچنین امکانات پشتیبانی ویژه‌ای رو برای کاربران طرح تجاری و استقرار محلی در نظر دارن.

 

 

 

 

 

دیدگاه خود را وارد کنید
1 دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *