وظیفه بروکر چیست؟ کارگزاری فارکس بهتر است ایرانی باشد یا خارجی؟

وظیفه بروکر چیست؟ کارگزاری فارکس بهتر است ایرانی باشد یا خارجی؟
  • 1400/9/16
  • مجید جعفری
  • 0

بسیاری از تریدرها اذعان می‌کنند که با تغییر بروکر، توانسته‌اند معاملات ضررده را تبدیل به معاملات سودآور نمایند. اگر به تجربه‌ی دیگر احترام بگذاریم و از آن‌ها استفاده کنیم، متوجه نقش پررنگ بروکر در میزان سود یا ضرر معاملات خواهیم شد. به همین جهت در این مقاله قصد داریم که ابتدا مروری بر وظایف بروکر داشته باشیم و پس از آن، پارامترهای اصلی انتخاب بروکر را معرفی کرده و نهایتا در بخش آخر، از میان بروکر ایرانی و خارجی، گزینه‌ی بهتر را به شما معرفی کنیم. در این مقاله، از نظرات تریدرها در وبسایت معامله‌گر ایرانی استفاده کرده و تجربیات آن‌ها را با شما به اشتراک خواهیم گذاشت.

نقش بروکر در فارکس چیست؟

بروکر نقش یک ترمینال مرکزی را در بازار فارکس اجرا می‌کند. همه چیز از مسیر این شاهراه گذشته و سپس عملیات می‌شود. در اولین قدم، معامله‌گر باید اطلاعات و اسناد هویتی خود را در اختیار کارگزاری قرار داده تا حساب معاملاتی واقعی (Real) برای وی باز شود. سپس باید مبلغ مد نظر خود را به حساب بروکر انتقال داده تا با موجودی خود (در نزد بروکر)، معاملات انجام دهد. هنگامیکه از متاتریدر (پلتفرم معاملاتی فارکس) استفاده می‌کند، در حقیق داده‌ها از سمت بروکر ارسال شده و شما بر مبنای این داده‌ها باید تصمیم به خرید یا فروش یک دارایی بگیرید. علاوه بر آن، این کارگزار فارکس است که تعیین می‌کند چه آیتم‌هایی در سبد معاملاتی قرار بگیرد. در نهایت نیز اگر قصد برداشت از حساب (تبدیل موجودی حساب به ریال و دریافت در حساب بانکی) را داشته باشید، باز هم کارگزار است که تعیین می‌کند عملیات برداشت چقدر (از چند دقیقه تا چند روز!) طول بکشد.

همانطور که فهمیدید، همه چیز از مسیر بروکر رد می‌شود. انتخاب صحیح بروکر می‌تواند به معنای سود و انتخاب غلط بروکر می‌تواند باعث از بین رفتن و سوختن موجودی شما شود. بنابراین، بهتر است پیش از هرگونه انتخاب، اول مطمئن شوید که بروکر درستی را انتخاب کرده‌اید و یا حتی بهترین بروکر را انتخاب کرده‌اید.

پارامترهای مهم در ارزیابی کارگزاری فارکس

اولین و مهمترین پارامتری که باید به آن توجه کرد، اعتبار و سابقه‌ی عملکرد کارگزاری است. برای مثال، اگر کارگزاری بیش از یک دهه فعال بوده و مشتریان خدمات می‌دهد، بنابراین، تردیدی در صحت عملکرد آن وجود ندارد. البته بهتر است تنها به قدمت بسنده نکرده و به دنبال مدرکی قابل اعتمادتر باشیم. در ارزیابی صحت عملکرد کارگزاری‌ها، بهتر است اول از همه به سراغ رگولاتوری آن‌ها برویم. رگولاتوری همان مجوز فعالیت بوده که توسط نهادهای ناظر بین‌المللی ارائه می‌شود. هر بروکری که رگوله معتبری داشته باشد، قابل اعتماد بوده و می‌توانید مطمئن شوید که پول و سرمایه‌ی شما در دستان آن‌ها امن است. اگر مایلید رگوله‌های معتبری که کارگزاری فارکس می‌تواند دریافت نماید را مشاهده کنید، به این لینک مراجعه کنید.

اما فقط داشتن رگولاتوری به معنای خوب بودن عملکرد نیست! برای مثال، هر کالایی که برچسب انرژی داشته باشد، یعنی استانداردهای لازمه را دریافت کرده، اما آیا مصرف آن بهینه است؟! خیر! پس اجازه دهید به سراغ سایر ویژگی‌های مهم در ارزیابی کارگزاران فارکس برویم. بعد از اینکه مطمئن شدیم پول و سرمایه‌ی ما در دست بروکر امن است، باید به روش واریز و برداشت آن دقت کنیم. ساده بودن مراحل شارژ بروکر یکی از مهمترین پارامترها برای آسایش خیال تریدرها است. کارگزاری فارکسی که قصد دارد در ایران فعالیت کند، باید اول از همه امکان واریز و برداشت ریالی را ارائه کرده باشد تا تریدر هم به سرعت حساب خود را شارژ کرده و هم به راحت‌ترین روش، موجودی خود را از بروکر برداشت کرده و به حساب بانکی انتقال دهد.

کارگزاری فارکس

گزینه‌ی بعد در ارزیابی بروکر فارکس، تنوع سبد معاملاتی است. با داغ شدن بازار رمزارزها، از بروکر فارکس توقع می‌رود که در کنار دارایی‌های رایج این بازار (جفت ارزها، سهام، شاخص بورس، انرژی، کالاهای اساسی و فلزات گران‌بها)، حتما لیست قابل قبولی از رمزارزها را ارائه کرده باشد. علاوه بر ارائه‌ی این دارایی‌های پرطرفدار، بروکر باید امکان معامله‌ی رمزارزها با استفاده از اهرم (لوریج) قابل قبول را نیز فراهم کرده باشد. بسیاری از بروکرها لوریج برای معامله‌ی رمزارزها را تا حد بسیار زیادی پایین آورده‌اند و تریدر نمی‌تواند از این دارایی‌های پر نوسان، سود خوبی را کسب کند. بنابراین، حتما میزان اهرم در قسمت کریپتوی بروکرها باید بررسی شود.

اگرچه پلتفرم معاملاتی ارائه شده در اکثر بروکرها متاتریدر (چه MT4 و چه MT5) است، اما به دلیل اتصال به سرور خود بروکر برای نمایش داده‌ها، سرعت انجام معاملات در هر بروکر متفاوت است. به گفته‌ی بسیاری از تریدرها در وبسایت معامله‌گر ایرانی، آن‌ها بارها تجربه کرده‌اند که در لحظه‌ی حساس (شلوغ شدن سرور)، معاملات آن‌ها به کندی اجرا شده و به همین جهت نیز بخش قابل توجهی از سود آن‌ها از بین رفته است. خصوصا تریدرهایی که به روش اسکالپ معامله می‌کنند (اسکالپرها)، نیاز به سرعت بالایی برای اجرای معاملات دارند. اگر قصد دارید که سرعت اجرای معاملات را متوجه شوید، بهتر است نظر سایر تریدرها را در وبسایت معامله‌گر ایرانی مطالعه کنید تا بررسی‌های شما بر مبنای تجربه‌ی عملی و واقعی دیگران باشد.

نکته‌ی بعدی که در ارزیابی بروکرها مهم است، تیم پشتیبانی آن‌ها است. سر و کله زدن با نمودارها و ریسک معاملات فارکس باعث می‌شود که تریدرها در بعضی از زمان‌ها تحت فشار زیادی قرار گرفته و نیاز به صحبت و گرفتن راهنمایی از پشتیبانی بروکر داشته باشند. بروکری که بتواند پشتیبانی ۲۴ ساعته را در طول هفت روز هفته و به زبان فارسی ارائه کند، قطعا بهتر می‌تواند رضایت مشتریان خود را جلب کند. تقریبا تمامی بروکرهای فعال در ایران (چه ایرانی و چه خارجی)، تیم پشتیبانی به زبان فارسی در تلگرام داشته، اما ممکن است به صورت ۲۴ ساعته نبوده و تنها در ساعات اداری و در روزهای باز بودن فارکس آماده‌ی پاسخگویی باشند. در بعضی موارد، تریدرها از رفتار خشک و نسبتا خشن تیم پشتیبانی در یک بروکر خاص گلایه کرده و تصمیم گرفتند به بروکر دیگری مهاجرت کنند.

بروکر ایرانی یا خارجی؟

شاید در بعضی از خبرها نام بروکرهایی را شنیده باشید که خود را بروکر ایرانی معرفی کرده‌اند. وقتی این بروکرها را در کنار بروکرهای خارجی همانند ارانته، روبو فارکس، آمارکتس یا حتی فیبو گروپ قرار دهیم، اولویت انتخاب با کدام است؟ انتخاب بروکر ایرانی از دو جهت خوب است: اول اینکه واریز و برداشت به صورت محلی انجام شده و قطعا سریع خواهد بود (حداقل امیدواریم!)، مزیت دوم کارگزاری فارکس ایرانی هم احتمالا هم‌زبان بودن با کل مجموعه و خصوصا تیم پشتیبانی است. به نظر نمی‌رسد که بروکرهای ایرانی، مزیت دیگری به جز این دو مورد داشته باشند. حتی ممکن است به دلیل ایرانی بودن، هر لحظه در لیست تحریم شرکت متاکوتس آمریکایی (ارائه دهنده‌ی پلتفرم‌های متاتریدر) قرار گرفته و دسترسی تریدرها به این پلتفرم اصلی قطع شود.

حال اجازه دهید چند نکته را در خصوص بروکرهای خارجی بگوییم. کارگزاری فیبو گروپ از سال ۱۹۹۸ میلادی، روبو فارکس از سال ۲۰۰۹ میلادی و آمارکتس نیز از سال ۲۰۰۷ میلادی تاسیس شده و در جهان فعال است. اما قدیمی‌ترین بروکر ایرانی، بعید است بیش از چند سال قدمت داشته باشد. کارگزاری‌های خارجی عموما رگولاتوری‌های معتبری را دریافت کرده‌اند، اما بعید از که یک بروکر از داخل ایران بتواند رگوله‌ای را از نهادهای خارجی دریافت کند. بسیاری از کارگزاری‌های خارجی که در ایران فعال هستند، جزو بهترین بروکرهای جهانی بوده و حساب تریدرهای خود را به کمک نهاد مالی مستقلی به نام Financial Commission بیمه کرده‌اند تا در صورت بروز مشکل و ایجاد خسارت به مشتریان، این بیمه غرامت لازم را پرداخت کند. اما چنین ویژگی‌ای در میان کارگزاری‌های ایرانی به چشم نمی‌خورد.

به نظر نمی‌رسد که در حال حاضر، انتخاب بروکر ایرانی، گزینه‌ی مناسب برای کسانی باشد که قصد ورود به بازار فارکس و سرمایه‌گذاری در آن را داشته باشند. خصوصا زمانیکه بروکر ارانته میزان کارمزدها (اسپرد، کمیسون و بهره) را تا حد بسیار زیادی کاسته و علاوه بر آن، طرح ریبیت کش بک را اجرا کرده تا باز هم از هزینه‌های معاملاتی تریدرها کاسته شود. وبسایت معامله‌گر ایرانی عملکرد تمامی بروکرها را تحت نظر قرار داده و تنها بروکرهایی را بررسی و ارزیابی می‌کند که جزو بروکرهای معتبر طبقه‌بندی می‌شوند. اگر می‌خواهید آخرین اخبار در خصوص هر بروکر را دانسته و از عملکرد اخیر آن مطلع شوید، کافی است به وبسایت معامله‌گر ایرانی مراجعه کرده و از قسمت بروکرها، کارگزاری فارکس مد نظر خود را باز کرده تا آخرین نظرات و تجربیات از عملکرد آن‌ها را در قسمت کامنت‌ها مطالعه کنید.

دیدگاه خود را وارد کنید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *