نشانه ها و علائم خرابی برد یخچال فریزر و ساید

نشانه ها و علائم خرابی برد یخچال فریزر و ساید
  • 1400/9/17
  • سمیه شماعی زاده
  • 0

نشانه ها و علائم خرابی برد یخچال فریزر و ساید می توانند بهترین راهکار برای جلوگیری از خسارت های بسیار سنگین به دلیل آسیب وارد شدن به سایر قطعات باشد. این قطعه که مانند مغز و اتاق فرمان دستگاه عمل می کند، عملکرد سایر قطعات و بخش های دستگاه را به شدت تحت تاثیر قرار داده و به دلایل متعدد ممکن است دچار خرابی شود. در ادامه دلایل خرابی برد ساید و یخچال فریزر دوو، سامسونگ، هیمالیا و سایر برندها را بررسی خواهیم نمود.

علائم خرابی برد یخچال فریزر

اگر برد یخچال و ساید خراب شود چه اتفاقی می افتد؟

یخچال فریزر و ساید بای ساید دارای قطعات متعددی بوده و هر یک دارای وظایف خاصی هستند و عملکرد آنها به هم ارتباط دارد. برد الکتریکی مسئولیت ارسال فرمان های مختلف به سایر قطعات را بر عهده دارد. به عنوان مثال، اگر ترموستات تشخیص دهد که دمای داخل یخچال کمتر از اندازه استاندارد است، برد الکتریکی به موتور فرمان روشن شدن ارسال می کند. برای سایر قطعات و عملکردشان نیز به همین صورت عمل میشود و برد فرمان دهنده اصلی و مغز می باشد.

خرابی برد یخچال فریزر و ساید منجر به ایجاد اختلال در عملکرد سایر قطعات خواهد شد. با توجه به اینکه کدام یک از مدارات و قطعات روی برد دچار اشکال شده اند، قطعات خاصی از دستگاه نمی توانند درست عمل کنند و فرمان ها برای آنها ارسال نخواهد شد. در این شرایط چاره ای جز تعمیر یخچال نخواهد بود که انجام آن کاملا تخصصی است.

دلایل خرابی برد یخچال فریزر و ساید

بدون شک همیشه پیشگیری بهتر از درمان است و با توجه به اهمیت بسیار زیاد برد الکتریکی در یخچال فریزرها، باید تلاش کرد تا این قطعه دچار خرابی نشود. خراب شدن این قطعه در اغلب مواقع به دو دلیل است که عبارتند از:

تاثیر نوسان برق بر خرابی برد یخچال و ساید

یکی از اصلی ترین دلایلی که به شدت می تواند سلامت برد را نشانه بگیرد و منجر به خرابی آن شود، نوسان در ولتاژ می باشد. متاسفانه قطع و وصل شدن های پیاپی برق در اغلب مواقع رخ می دهد و در چند سال اخیر نیز به شدت مساله ساز شده است. در شرایطی که یخچال فریزر و ساید به محافظ برق متصل نباشند، این نوسان ها می تواند آسیب های جدی به برد وارد کنند. کافیست از محافظ برق استفاده کنید تا نیاز به تعمیر ساید را تا حد امکان کاهش دهید.

علاوه بر نوسان ولتاژ در برق ساختمان، وجود اشکال در اتصالات و سیم پیچی های داخل دستگاه نیز می تواند در خرابی برد یخچال فریزر و ساید نقش داشته باشد. بهترین راهکار در این شرایط سرویس دوره ای و منظم یخچال و ساید می باشد.

علائم خرابی برد ساید بای ساید

تاثیر خرابی سایر قطعات بر برد

در بسیاری از مواقع خراب شدن سایر قطعات و ایجاد اتصال درون دستگاه می تواند منجر به خراب شدن برد اصلی شود. همان طور که اشاره شد با تعمیر یخچال فریزر ساسمونگ و دوو، ال جی و سایر برندها به صورت دوره ای می توان از بروز این قبیل مشکلات جلوگیری کرد.

نفوذ آب به برد یخچال فریزر و ساید

شستشوی اشتباه یخچال فریزر و ساید بای ساید می تواند شرایط را برای خراب شدن برد فراهم کند. این قطعات بسیار حساس می باشند و هیچگونه نم و رطوبت نباید به آنها برسد. در شرایطی که آب به برد نفوذ کند، احتمال خرابی و سوختن آن بسیار زیاد است.

نشانه های خرابی برد یخچال ساید چیست؟

عدم فعالیت و عملکرد صحیح هر یک از قطعات داخلی یخچال فریزر با بروز برخی نشانه ها همراه است و از این طریق می توان نسبت به تعمیر اقدام نمود. در خرابی برد یخچال دوو و سامسونگ و سایر برندها نیز این شرایط وجود دارد و کافیست چند نشانه و علامت را در عملکرد دستگاه بررسی کنید تا پی به وضعیت برد ببرید. این نشانه ها عبارتند از:

ایجاد برفک در یخچال های نوفراست

ایجاد برفک در یخچال فریزرهای نوفراست دلایل بسیار زیادی دارد که یکی از آنها می تواند خراب شدن برد باشد. در صورت مواجه شدن با این مشکل، اگر سایر قطعات از قبیل فن و کندانسور و لاستیک دور درب و غیره کاملا سالم بودند، لازم است برد نیز بررسی و خرابی های آن رفع شود.

کدهای خطا؛ بهترین علائم خرابی برد یخچال

یکی از بهترین نشانه ها و علائم خرابی برد یخچال فریزر و ساید، کدهای خطایی هستند که روی پنل نمایش داده میشوند. کدهای خطا در برندهای مختلف متفاوت بوده و با توجه به برند دستگاه باید آنها را بررسی کنید. به عنوان مثال، در یخچال فریزرهای هیمالیا کدهای F2، H1،H2 ،E2 ،E2 می توانند خبر از عدم عملکرد صحیح برد بدهند. در یخچال فریزرهای سامسونگ نیز کدهایی از قبیل D5 ،D و E40 و E23 به معنای خراب شدن برد می باشند. با مطالعه دفترچه راهنمای دستگاه می توانید کدهای خطا را بررسی کنید.

اتومات نکردن یخچال فریزر و ساید

در برخی از مواقع به دلایل مختلف ممکن است موتور دستگاه به طور مداوم کار کند و خاموش نشود. البته این قبیل مشکلات به دلایل متعددی رخ می دهند، اما یکی از اصلی ترین گزینه ها خرابی برد ساید خواهد بود.

نشانه های خرابی برد یخچال فریزر

خاموشی کمپرسور، روشن بودن فن

اگر احساس کردید که کمپرسور روشن نمی شود و درست کار نمی کند، اما فن به درستی عمل می کند، این گزینه می تواند نشانه و علامتی از خرابی برد باشد. در این شرایط بلافاصله دستگاه را از برق جدا کنید و با تیم های متخصص در این زمینه تماس بگیرید. قبل از بررسی برد، لازم است رله استارت نیز تست شود، چون خرابی آن نیز می تواند در بروز این شرایط نقش داشته باشد. پس از جدا کردن رله استارت، اگر با تکان دادن آن صدای جا به جایی قطعات داخلی از آن شنیده شده یعنی خراب است و باید تعویض شود.

صدای زیاد یخچال فریزر و ساید

به دلایل مختلف ممکن است از داخل ساید و یخچال فریزر صداهای عجیبی مثل تق تق به گوش برسد. در این شرایط اگر فن نیز به درستی عمل نمی کند و سرعت آن کند است، امکان خراب شدن برد اصلی وجود دارد.

خاموشی فن اواپراتور

در کنار اواپراتور فن قرار گرفته و منجر به بهبود عملکرد دستگاه در تولید هوای سرد میشود. اگر فن خاموش است و کار نمی کند، ابتدا سیم پیچی و وضعیت این قطعه را بررسی کنید. در شرایطی که فن کاملا سالم است، اما روشن نمیشود، نشان دهنده خراب شدن برد یخچال فریزر خواهد بود. البته بررسی دقیق سایر قطعات نیز باید ابتدا انجام شود و در نهایت در صورت لزوم برد تعمیر یا تعویض گردد.

روشن نشدن یخچال به دلیل خرابی برد

یکی از بدترین شرایطی که ممکن است با آن مواجه شوید، روشن نشدن یخچال فریزر و ساید پس از اتصال آن به برق است. دلایل بسیار زیادی در این شرایط وجود دارند و باید همگی بررسی شوند، اما از مهم ترین آنها وجود اشکال و خرابی برد است. در شرایطی که برد الکتریکی خراب باشد، فرمان روشن شدن به سایر قطعات ارسال نشده و موتور و کمپرسور و غیره کار نمی کنند.

به دلیل اهمیت بسیار زیاد برد الکتریکی یخچال فریزر و ساید بای ساید، در صورت مشاهده هر یک از علائم و نشانه های فوق بهترین راهکار جدا کردن دستگاه از برق و تماس با تعمیرکار حرفه ای می باشد. توجه داشته باشید که عدم تعمیر به موقع این قطعه می تواند خسارت های مادی زیادی را به همراه داشته و حتما از قطعات اصلی در زمان تعویض آنها استفاده شود. چون کیفیت این قطعه بر عملکرد سایر قطعات نیز تاثیرگذار است.

 

 

دیدگاه خود را وارد کنید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *