مفهوم شیء گرایی در زبان سی شارپ

مفهوم شیء گرایی در زبان سی شارپ
  • 1400/9/17
  • بابک شالکونژاد
  • 0

زبان برنامه‌سازی سی شارپ یکی از قدرتمندترین زبان‌هایی برنامه‌سازی است، امروزه Platform.Net یکی از بهترین محیط‌های تولید محصولات نرم‌افزاری به شمار می‌رود و زبان سی شارپ یکی از زبان‌های برنامه‌سازی شئ گرا این Platform است. با به‌کارگیری برنامه‌نویسی شئ گرا، نرم‌افزار تولید شده بسیار قابل‌فهم‌تر شده، نگهداری و سازماندهی آن اصولی‌تر و اصلاح و خطایابی آن ساده‌تر می‌شود. این موارد از اهمیت خاصی برخوردار هستند چرا که تخمین زده می‌شود که هشتاد درصد هزینه یک نرم‌افزار مربوط به دوره نگهداری و ارتقای آن در چرخه طول عمرش است و ارتباطی با نوشتن و توسعه اولیه نرم‌افزار ندارد. با تمام این اوصاف، مشخص است که برنامه‌نویسی شئ گرا تبدیل به یکی از کلیدی‌ترین مفاهیم برنامه‌نویسی در چند دهه آینده خواهد شد و در مبحث آموزش سی شارپ شئ گرائی یکی از سرفصل‌های آن است.

در آموزش سی شارپ سطح متوسط در سایت باگتو این موضوع به زبان ساده آموزش‌داده‌شده است.

oop

 

 

برنامه‌نویسی شیءگرا (oop) چیست؟

برنامه‌نویسی شئ گرا (Object Oriented Programming) که به‌اختصار OOP نیز نامیده می‌شود، در حقیقت نوعی منطق یا الگوست که برگرفته از زندگی روزمرهٔ ما است. در اطراف خود به هرکجا بنگرید اشیایی را می‌بینید. پس انسان بر اساس اشیا فکر می‌کند. در برنامه‌نویسی سی گرا نیز ما می‌کوشیم که مفاهیم برنامه‌نویسی را، همانند اشیای دنیای واقعی مدل کنیم. زیرا ذهن انسان توانایی بالایی در انتزاع یا تجرید دارد و مدل‌سازی اشیا دارد.

اگر به محیط اطرافمان نگاه کنیم رفتار و الگوهای اشیاء یک سری اطلاعات رو به ما می‌دهند

یک بطری آب را در نظر بگیرید وقتی که در آن بسته باشد می‌تواند آب را در خود نگه دارد و اگر در بطری را باز کنیم در واقع ما یک نوع رفتار رو روی شئ بطری اعمال می‌کنیم و آب از آن خارج می‌شود این تنها یک نمونه از اشیاء پیرامون ما است،حتی انسان رو به‌عنوان یک شیء در نظر بگیرید دارای خصوصیات و رفتارهای متفاوت است.

ما پروژه‌های نرم‌افزاری کی می‌نویسیم برای دنیای واقعی است مثلاً یک مشکل در دنیای واقعی هست که ما باید با یک پروژه نرم‌افزاری آنرا رو برطرف کنیم.

و گفتیم دنیای واقعی کاملاً شئ گرا است اگر ما بتوانیم این شئ گرایی رو در پروژه‌ای‌مان پیاده‌سازی کنیم خیلی راحت‌تر می‌توانیم مشکل را حل کنیم.

از همین‌جا بود که زبان‌های برنامه‌نویسی شئ گرا شکل گرفت تا راحت‌تر بتوان مشکلات موجود رو با استفاده از پروژه‌های نرم‌افزاری برطرف کنند.

در نظر بگیرید می‌خواهید یک فروشگاه اینترنتی را راه‌اندازی کنید و موبایل یکی از کالاهای فروشگاه است.

موبایل یک شئ است و می‌توانند خصوصیات مختلفی داشته باشد و ما با استفاده از اصول شئ گرایی آن را پیاده‌سازی می کنیم.

 

چه نیازهایی باعث ایجاد  برنامه نویسی شئ گرا شد؟

۱-      تبدیل Business model و تحلیل‌های انجام شده به مدل برنامه‌نویسی ساده‌تر شود.

۲-     نگهداری و توسعه برنامه ساده تر انجام شود

۳-     برنامه‌نویسی گروهی امکان‌پذیر شود

۴-     امکان طراحی رابط‌های گرافیکی قوی‌تر برای تعامل با کاربر

در سال ۲۰۰۲ که مایکروسافت زبان برنامه‌نویسی سی شارپ رو ارائه کرد این زبان کاملاً شئ گرا است.

امروزه تمام برنامه‌های تجاری با روش شئ گرا پیاده‌سازی می‌شوند و سی شارپ یکی از زبان‌های برنامه‌نویسی است که شئ گرائی را به بهترین شکل ممکن پیاده‌سازی می‌کند و شما می‌توانید این مبحث را در دوره متوسط آموزش سی شارپ در وب‌سایت باگتو به‌خوبی آموزش‌داده‌شده است

شما اگر به آموزش سی شارپ علاقه دارید دوره رایگان تا پیشرفته سی شارپ را در سایت وب‌سایت دنبال کنید.

 

شی گرائی اصولی مهمی دارد که هر زبانی که ادعا می‌کند که شئ گرا است باید این ۴ اصل را رعایت کند.

۱-پنهان‌سازی (Encapsulation):

۲-انتزاع (Abstraction):

۳-ارث‌بری و وراثت (Inheritance):

۴-چند شکلی (Polymorphism):

و زبان سی شارپ یک زبان کامل است که می‌تواند شئ گرائی را پیاده‌سازی کند زیرا تمام اصول آن را را رعایت کرده است.

زبان برنامه‌نویسی سی شارپ این قدرت رو دارد که شما بتوانید به‌راحتی در معماری میکروسرویس‌های خودتان از این زبان استفاده کنید
وقتی که برنامه شما معماری مونولیتیک باشد مجبورید که فقط از یک زبان برنامه‌نویسی استفاده کنید اما در معماری میکروسرویس هر میکروسرویس به طور مستقل کار می‌کند، و از طرف دیگر، همه به یکدیگر متکی هستند؛ بنابراین هر کدام از سرویس ها می توانند با زبان‌های مختلف توسعه داده شوند همه میکروسرویس‌ها در یک پروژه با سرعت خاص خود، در فضای ابری، به طور مستقل و در کنار هم در تولید مستقر می‌شوند.

NET. یک پلتفرم از زبان سی شارپ است، بنابراین در وب سایت باگتو آموزش میکروسرویس در سی شارپ  آموزش داده می‌شود.

microservice in c sharp

 

 

در وب‌سایت باگتو یک دوره آموزش رایگان برای آشنایی با معماری میکروسرویس ارائه شده است که با دیدن این دوره رایگان یک دید کلی نسبت به معماری میکروسرویس به دست می آورید و اگر قصد داشتید که به‌صورت حرفه‌ای و تخصصی معماری میکروسرویس را استفاده نمایید می‌توانید از دوره ستارگان میکروسرویس باگتو استفاده نمایید. در دوره ستارگان میکروسرویس باگتو، شما با تمامی اجزای معماری میکروسرویس آشنا می‌شوید در این دوره یک پروژه فروشگاه اینترنتی با معماری میکروسرویس پیاده‌سازی می‌شود.

برای پیاده‌سازی سرویس‌های از زبان برنامه‌نویسی سی شارپ و asp.net core استفاده شده است و در انتهای این دوره شما توانایی انجام پروژه خود را با معماری میکروسرویس خواهید داشت. البته قطعاً از معماری میکروسرویس در پروژه‌های بزرگ استفاده می‌شود و اگر قصد پیوستن به تیم‌هایی که از معماری میکروسرویس استفاده می‌کنند را دارید حتماً در دوره‌های آموزش میکروسرویس باگتو شرکت نمایید.

دیدگاه خود را وارد کنید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *