جلوبندی خودرو چیست؟

جلوبندی خودرو چیست؟
  • 1400/9/20
  • محمد عالی
  • 0

خرابی جلوبندی خودرو یکی از شایع ترین مشکلاتی است که برای رانندگان وسایل نقلیه ممکن است پیش آید.

این بخش از خودرو آنقدر اهمیت دارد که در صورت خرابی و داشتن هر گونه مشکلی، مشتریان خودرو به شدت کم می شوند. برای تعمیر این سیستم نیز مراکز تخصصی جدایی با عنوان “جلوبندی سازی” وجود دارند.

پس حالا که به اهمیت و حساسیت این سیستم حیاتی پی بردید، با ما تا آخر این مقاله همراه باشید. ما قصد داریم شما را با ساختمان کلی جلوبندی و سیستم تعلیق و علائم و دلایل خرابی آن آشنا کرده و با به اشتراک گذاشتن مطالب مفید در این زمینه، از هزینه های هنگفتی که ممکن است در آینده برای خودروی شما پیش بیاید، جلوگیری کرده باشیم.

اما منظورمان از سیستم جلوبندی چیست؟ از چه قطعاتی تشکیل شده و هر کدام چه نقشی را ایفا می کنند؟

اگر بخواهیم یک شرح کلی بدهیم، سیستم جلوبندی به یک مجموعه از قطعاتی گفته می شود که تعادل خودرو را چه در زمان حرکت و چه درحالت سکون حفظ می کند. پس حالا که صحبت از “تعادل” شد، احتمالا بیشتر به اهمیت این مجموعه پی میبرید.

حتی اگر با انواع لوازم یدکی خودرو و مشخصات آنها به هیچ عنوان آشنایی نداشته باشید، با شنیدن نام “سیستم جلوبندی” می توانید حدس بزنید که این سیستم متعلق به قسمت جلویی خودرو است. در واقع جلوبندی به کل قسمت جلویی و زیرین خودرو گفته می شود.

یکی از دلایلی که جلوبندی، یک سیستم مهم در خودرو محسوب می شود، این است که چرخهای جلوی ماشین در هدایت خودرو به طرفین نقش اساسی دارند. بنابراین سیستم تعلیق در بخش جلویی خودرو که شامل کل سیستم فرمان نیز است، مهمتر از سیستم تعلیق عقب بوده و به همین دلیل با نام اختصاصی “جلوبندی” شناخته میشود.

در این مقاله ما قصد داریم به طور اختصاصی به بررسی خرابی جلوبندی خودرو پرداخته و نشانه ها و دلایل آنرا به شما معرفی کنیم. قبل از پرداختن به این موضوع، باید بدانیم قطعات تشکیل دهنده جلوبندی خودرو چه چیز هایی هستند، که احتمالا نام برخی از آنها که بیشتر نام آشنا تر هستند، به گوشتان خورده باشد.

اجزای تشکیل دهنده سیستم جلوبندی خودرو به صورت زیر است:

  • سیبک ها
  • اکسل
  • سیستم تعلیق در جلو
  • فنر و کمک فنر های جلو
  • طبق
  • سگ دست و شغال دست
  • میل تعادل و میل موجگیر
  • بلبرینگ و توپی چرخها
  • سیستم چرخها
  • رام

هر کدام از قطعات بالا نقش بسزایی در عملکرد کل سیستم جلوبندی دارند و بنابراین خرابی هر کدام از آنها می تواند موجب خرابی جلوبندی ماشین بشود.

توجه داشته باشید که این خرابی ها هم چنین از شایع ترین اتفاقاتی هستند که برای انواع خودرو های خارجی نظیر بنز، هیوندا و … نیز ممکن است رخ بدهند. بنابراین توجه به آنها راننده را از پرداخت هزینه های هنگفت نجات می دهد.

علائم خرابی جلوبندی خودرو

جلوبندی ماشین

حالا که با انواع خرابی های مربوط به جلوبندی خودرو آشنا شدید، وقت آن رسیده که نشانه ها و علائم کلی آن را نیز بدانید.

به طور کلی، خرابی جلوبندی خودرو  دارای نشانه های زیر است:

  1. سواری خشک و خشن ماشین
  2. عدم برابری آجها روی تایر ها
  3. کشیده شدن خودرو در پیچها بر خلاف فرمان راننده
  4. روغن زدگی در کمک فنر و دیگر قطعات
  5. پاسخ نامناسب ماشین در هنگام آزمون تکان

در ادامه، در مورد موارد فوق، توضیح مختصری خواهیم داد.

سواری خشک و خشن ماشین:

در صورت خرابی جلوبندی خودرو ، سواری خشک شده و ناهمواری های جاده به کابین منتقل می شود. در این مورد، صدای تق تق به گوشتان می رسد.

عدم برابری آجها روی تایر ها:

اگر می خواهید بدانید که با خرابی جلوبندی خودرو مواجه شده اید یا نه، لاستیک ها را بررسی کنید. اگر آجها به طور نامتوازن ساییده شدند، باعث می شود سیستم تعلیق در بالانس نگه داشتن خودرو به مشکل بخورد. در این صورت، فشار برابری بر لاستیک ها وارد نمی شود.

این عدم تعادل باعث لرزش فرمان شده و منجر به خرابی جلوبندی خودرو می شود.

کشیده شدن خودرو در پیچها بر خلاف فرمان راننده:

همانطور که قبلا هم گفته شد، اگر در صورت پیچیدن احساس کردید که خودروی شما بر خلاف فرمانتان می پیچد، یعنی خرابی جلوبندی خودرو اتفاق افتاده است. بخش های متعدد تشکیل دهنده سیستم جلوبندی می توانند موجب این اتفاق شده باشند.

روغن زدگی در کمک فنر و دیگر قطعات:

اگر بخواهید ببینید که آیا نشتی در قطعات جلوبندی وجود دارد یا نه، در قسمت زیرین، مستقیم به سیستم تعلیق نگاه کنید. اگر فنر و کمک فنرها روغنی باشند، یعنی این قطعات در حال نشت روغن هستند.

در این صورت حتما به یک متخصص مکانیک مراجعه کرده و آن را تعویض کنید. چرا که تعویض با تاخیر آن می تواند موجب خرابی جلوبندی خودرو شما باشد.

پاسخ نامناسب ماشین در هنگام آزمون تکان:

یکی از راه هایی که از طریق آن می توانید متوجه شوید که آیا با خرابی جلوبندی خودرو مواجه هستید یا خیر،این است که در حالت ایستاده وزن خود را روی قسمت جلویی خودرو بیندازید و این قسمت را به سمت پایین بفشارید و سپس رها کنید. اگر هنگام رها کردن، خودروی شما بیشتر از ۳ بار بالا پایین شد، یعنی شما با خرابی جلوبندی خودرو مواجه شده اید.

در صورت مشاهده هر کدام از نشانه های فوق، شما می توانید با مراجعه به سایت آسان پخش یدک نسبت به خرید قطعات مرتبط با جلوبندی اقدام فرمایید.

دلایل خرابی جلوبندی خودرو

جلوبندی ماشین

از آنجایی که جلوبندی خودرو یک سیستم است، و از آنجایی که سیستم یعنی مجموعه ای از قطعاتی که با هم در ارتباط و تعامل بوده و هدف یکسانی را دنبال می کنند، بنابراین خرابی هر کدام از این اجزا می تواند عملکرد دیگر قطعات را مختل کرده و در نتیجه باعث خرابی جلوبندی خودرو  بشود.

در صورت مواجه شدن با چنین خرابی، با مراجعه به مراکز معتبر، می توانید نسبت به خرید جلوبندی خودرو اقدام فرمایید.

خرابی یک سری از اجزای جلوبندی بسیار شایع است. ما در ادامه به معرفی و بررسی این خرابی ها خواهیم پرداخت.

خرابی در قسمت فرمان:

یکی از دلایل خرابی جلوبندی خودرو  می تواند خرابی سیستم فرمان باشد. اجزای اصلی سازنده این سیستم شغال دست و سیبک فرمان هستند.

خرابی این قطعات باعث مختل شدن فرمان پذیری خودرو می شود.

وظیفه سیبک فرمان تنظیم زاویه محوری چرخها و انتقال نیروی فرمان به لاستیک است. اگر این قطعه خراب شود، باعث خرابی جلوبندی خودرو شده و به تبع آن، شما شاهد به یک طرف کشیده شدن خودرو، افزایش خلاصی و فرمان پذیری چرخها، حرکت راحتتر فرمان به یک سو و … هستید.

خرابی در قسمت موجگیر:

میل موجگیر قطعه ای از جنس فولاد است که سطح مقطع آن دایره ای بوده و میان دو چرخ قرار می گیرد.

وظیفه اصلی آن انتقال بخشی از حرکت عمودی یک چرخ خودرو به چرخ دیگر است. این قطعه توسط لاستیک چاکدار و بسط، به شاسی خودرو وصل شده و به واسطه رابط موجگیر، به چرخها وصل می شود.

خرابی در قسمت طبق:

طبق بسیار سخت بوده و قدرت تحمل آن بالاست، ولی در صورتی که با جسم سختی مانند سنگ برخورد کند و نیروی شدیدی به آن وارد شود، تغییر شکل می دهد. پس در صورت تغییر شکل و خرابی این قطعه، شما با خرابی جلوبندی خودرو مواجه خواهید بود.

دیدگاه خود را وارد کنید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *