هکرها ؛ افرادی مفید برای جامعه

هکرها ؛ افرادی مفید برای جامعه
  • 1400/9/23
  • محمدرضا مرتضایی
  • 0

امروزه تنها تصوری که اکثر مردم از هکرها دارند سرقت و از بین رفتن اطلاعات می‌باشد و زمانی که صحبت از هک شدن یا هکر می‌شود دچار لهره و اضطراب شده و به دنبال روشی برای افزایش امنیت اطلاعات خود می‌افتند؛ که امروزه در دنیای اینترنت و با پیشرفت و افزایش خدمات الکترونیکی به طور قطع نقش رخنه‌گر هر روز نسبت به روز قبل افزایش قابل توجهی می‌یابد، اما لازم است بدانید که تصوری که تاکنون از نفوذگرها داشتید یک تصور اشتباه است؛ زیرا این افراد به هیچ عنوان خرابکار نیستند و به اطلاعات شما دستبرد نمی‌زنند، چنانچه شما نیز تاکنون چنین طرز فکری نسبت به رخنه‌گرها داشتید یا علاقمند به دنیای آن‌ها هستید تا انتهای این مقاله با ما همراه باشید تا با نفوذگر واقعی و راه‌های صحیح هکر شدن بیشتر آشنا شوید.

آنچه در این مقاله به اختصار خواهید خواند:

  • هکر کیست؟
  • انواع هکرها
  • نگرش هکرها
  • مهارت‌های لازم برای هکر شدن

هکر کیست؟

احتمالا نخستین چیزی که با شنیدن نام هکرها در ذهن شما تداعی می‌شود از بین رفتن امنیت اطلاعات و از دست رفتن آن‌ها می‌باشد، اما باید گفت که نه تنها هکرها افراد مخربی نیستند بلکه برای جامعه بسیار مفید هستند. بطور معمول نفوذگرها افرادی باسواد، با ضریب هوشی بسیار بالا هستند و درک بالایی دارند. همواره در دنیای اینترنت و امنیت رایانه، هکر به کسی گفته می‌شود که می‌تواند بر مکانیسم‌های امنیتی رایانه و سیستم‌های شبکه دسترسی و نفوذ داشته باشد، در اذعان عموم نفوذ به کامپیوترها و سیستم‌های امنیتی نمادی از کار و فرهنگ هکرها می‌باشد اما لازم است بدانید که این فرهنگ بسیار پیچیده‌تر و اخلاقی‌تر از آن است که اکثر مردم از آن اطلاع دارند، برای اینکه بدانیم چگونه هکر شوید به اینجا مراجعه کنید

به عبارتی دیگر رخنه‌گر یک متخصص کامپیوتر است که با استفاده از دانش، اطلاعات و تجربیات خود می‌تواند از روش‌های خلاقانه برای ورود و دسترسی به سایت‌ها و داده‌هایی که به راحتی در دسترس آنها نیست استفاده کنند. البته لازم است بدانید که رخنه‌گرها به چند دسته مختلف تقسیم می‌شوند و براساس دسته‌بندی آن‌ها ممکن است مفید و یا خطرناک باشند.

هکرها ؛ افرادی مفید برای جامعه

انواع هکرها

رخنه‌گرها معمولا براساس اهدافی که دارند به دو دسته کلی شناخته می‌شوند که رخنه‌گرهای کلاه سیاه و هکرهای کلاه سفید نامیده می‌شوند.

  • رخنه‌گران کلاه سیاه: کلاه سیاه خطرناک‌ترین نوع هکرها به شمار می‌روند و به طور معمول برای خرابکاری و فعالیت‌های غیرقانونی به سیستم‌ها حمله کرده و سایت موردنظر را تخریب و اطلاعات آن را سرقت می‌کنند و اثرات جبران‌ناپذیری را به دنبال خواهد داشت.
  • رخنه‌گران کلاه سفید: این دسته از نفوذگرها مفید بوده و به سایت‌ها و سامانه‌های مختلف نفوذ می‌کنند بدون اینکه قصد سوءاستفاده و عملیات خرابکارانه داشته باشند. هدف اصلی این نوع از نفوذگران بررسی اشکالات، حفره‌ها و امنیت سایت‌ها می‌باشد.

نگرش هکرها

برای تبدیل شدن به یک نفوذگر خوب، باید به گونه‌ای رفتار کنید که گویی خودتان این نوع نگرش را دارید و واقعاً این نگرش را باور دارید.

  1. دنیا پر از مشکلات جذابی است که منتظر حل شدن هستند.

نفوذگر بودن بسیار سرگرم کننده است، اما نوعی سرگرمی است که تلاش زیادی را می‌طلبد. تلاش انگیزه می‌خواهد. برای رخنه‌گر شدن باید از حل مشکلات، تقویت مهارت‌های خود و نهایت هوش خود را در حل کردن مشکلات به کار بگیرید.

  1. هیچ مشکلی نباید دو بار حل شود.

این افراد دارای افکار خلاق و زمان ارزشمند هستند و نباید برای برطرف کردن یک مشکل تکراری دو یا چند بار برای آن زمان طولانی را صرف کنند؛ در حالی که بسیاری از مشکلات جدید و جذاب در انتظار آن‌ها می‌باشد.

  1. نگرش جایگزین شایستگی نیست

برای ورود به این جامعه، باید برخی از نگرش‌ها را توسعه و تغییر دهید، اما کنار آمدن با یک نگرش به تنهایی شما را به یک نفوذگر تبدیل نمی‌کند، نفوذگر شدن مستلزم هوش، تمرین، فداکاری و کار سخت است. باید به هر نوع شایستگی احترام بگذارید و زمان خود را مدیریت کنید.

 

هکرها ؛ افرادی مفید برای جامعه

مهارت‌های لازم برای هکر شدن

برای تبدیل شدن به یک نفوذگر حرفه‌ای می‌بایست مهارت‌ها و آموزش‌های بسیاری را فرا گرفته و صبر و حوصله این کار را نیز داشته باشید، زیرا در این کار هیچ میانبری وجود دارد و همه چیز بستگی به زمان و تلاش شما خواهد داشت؛ در ادامه این مقاله چند مهارت اصلی که برای نفوذگر شدن نیاز است را به شما معرفی خواهیم کرد:

یادگیری زبان‌های برنامه‌نویسی

یکی از مهمترین مهارت‌هایی که برای یک نفوذگر حرفه‌ای شدن نیاز دارید یادگیری چند زبان برنامه‌نویسی مختلف است، یکی از آن‌ها داشتن تسلط کافی به زبان HTML و آشنایی با اصول اولیه آن می‌باشد. اگر تخصص زیادی از کامپیوتر ندارید توصیه می‌کنیم با زبان پایتون شروع کنید، زیرا پایتون یک زبان برنامه نویسی قدرتمند و منعطف بوده و برای یادگیری مبتدیان بسیار راحت است؛ سپس لازم است زبان برنامه‌نویسی C که اصطلاحا به مادر تمام زبان‌های برنامه‌نویسی مشهور است را فرا بگیرید، یادگیری و تسلط کافی به این زبان کمک فراوانی به شما خواهد کرد زیرا برنامه‌نویسی C پایه و اساس یادگیری سیستم‌عامل UNIX/LINUX است؛ در مراحل بعد یادگیری زبان‌های جاوا، PHP و SQL موردنیاز است. به عنوان یک نفوذگر، شما باید حداقل ۲ یا ۳ زبان برنامه‌نویسی را به خوبی مسلط باشید.

کار با سیستم عامل لینوکس

لینوکس یک سیستم عامل متن‌باز و یکی از پرکاربردترین سیستم عامل‌ها برای هک کردن است و ابزارهای فراوانی را در اختیار نفوذگرها قرار داده و همچنین امنیت بهتری را برای سیستم‌های کامپیوتری فراهم می‌کند. برخی از توزیع‌های رایج لینوکس عبارتند از: لینوکس رد هت، لینوکس کالی، اوبونتو، بک ترک. کالی لینوکس یکی از پرکاربردترین سیستم های لینوکس است و به طور ویژه برای هک سفارشی شده است.

نتیجه‌گیری

به طور کلی رخنه‌گرها در جامعه نقش اساسی را ایفا می‌کنند و می‌توانند با استفاده از روش‌های خاص به سرعت و با کمک اشکالات و حفره‌های امنیتی موجود در وبسایت‌ها، به آن‌ها نفوذ کرده و بدون قصد حمله به آن‌ها مشکلات را بررسی و آن‌ها را برطرف می‌نمایند. تبدیل به نفوذگر حرفه‌ای شدن نیازمند تلاش، صبر، یادگیری و صرف زمان طولانی می‌باشد.

دیدگاه خود را وارد کنید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *