مدیتیشن

مدیتیشن
  • 1400/9/30
  • محمدرضا مرتضایی
  • 0

مدیتیشن چه کاربردی دارد؟ در هرج و مرج دنیای امروزی کنار تمام آسیب ها ، تنش ها و استرس هایی که بشریت تحمل میکند، مدیتیشن تکنیکی فوق العاده برا آرام کردن ذهن و حل کردن مشکلات است. اما تاریخچه ی این تکنیک به چه زمانی برمیگردد؟ از هزاران سال قبل درمیان تمام آیین ها و سنت ها انواع مراقبه رواج داشت و مردم با هر فرهنگ و سنتی به آن روی می آوردند. اوایل از مدیتیشن برا اعمال مذهبی استفاده میشد. اما امروزه به عنوان یک روش روان درمانی در میان اکثر مردم، فارغ از اعتقادات مذهبی ای که دارند رواج دارد. در این مقاله برآنیم تا شما را با انواع مدیتیشن، فواید و مضرات آن آشنا کرده و به آموزش اصولی آن بپردازیم. پس با ما همراه باشید.

مدیتیشن چیست؟

مدیتیشن (به انگلیسی: meditation) مراقبه و یا درون پویی که همگی به یک معنا استفاده میشوند، مجموعه فعالیت‌های فیزیکی و ذهنی است که برای آرام سازی جسم و روان انجام می‌شود و شامل تمرین های فیزیکی سنگین و یا ریلکسیشن ساده ی مغزی باشد که به تن آرامی فرد کمک شایانی میکند. یعنی شما هر عملی که برای تمرکز بیشتر به منظور رسیدن به آرامش درون انجام دهید، مدیتیشن نام دارد. در باب اهمیت مراقبه و تن آرامی میتوان به این اصل اشاره کرد که همانطور که جسم در طول روز آلوده میشود و با رفتن به حمام میتوان آن را پاکیزه کرد، ذهن نیز به آرامش و پاکیزگی نیاز دارد و مدیتیشن به گونه ای حکم حمام روحی را برای بدن دارد.

انواع مدیتیشن

مراقبه اشکال مختلفی دارد و به گونه های متفاوتی انجام میشود اما بسیاری از این روش‌ها با هم اشتراک دارند. اگر به انجام دادن مدیتیشن علاقه مندید اما نمی‌دانید از کجا شروع کنید، ابتدا با اصول اولیه و انواع آن آشنا شوید در این صورت با انتخاب کردن روش های مختلف، میتوانید روش مناسب خود را انتخاب کنید. انواع مختلف مدیتیشن عبارت‌اند از:

مدیتیشن  ذهن‌آگاهی:  در این روش شما باید در لحظه حضور داشته باشید اما به آنچه در اطراف می‌گذرد، واکنش نشان ندهید.

تی‌ام: این روش مدیتیشن یک تکنیک بسیار ساده است که در آن فرد، یک عبارت تاکیدی ساده را که مانترا نامیده می‌شود، در طول زمانِ مدیتیشن با خود تکرار می‌کنید تا جایی که افکارتان  متمرکز شده و به آرامش برسید.

 مدیتیشن مانترا: از یک عبارت آرام‌بخش تکراری برای جلوگیری از حواس‌پرتی استفاده می‌شود.

 مدیتیشن هدایت‌شده: در تکنیک هدایت شده،  شما به تصویرسازی ذهنی موقعیت یا شرایطی که برایتان آرامش بخش است میپردازید و از یک استاد راهنما در این زمینه کمک میگیرد تا به تجسم موضوع مرتبط با مشکلات بپردازید.

مدیتیشن ویپاسانا: یک فرم باستانی هندی است. ویپاسانا به معنای دیدن چیز‌های واقعی است.

فواید مدیتیشن

مدیتیشن

۱. افزایش تمرکز

۲. بهبود خودآگاهی و عزت‌نفس

۳. کاهش استرس

۴. مدیریت اضطراب یا افسردگی

۵. مبارزه با اعتیاد

۶. کنترل درد

۷. مهربان‌تر کردن افراد

۸. بهبود بیماری‌های جسمی

خطرات مدیتیشن بیش از حد چیست؟

درست است که مدیتیشن را در بسیاری از موارد یک راه حل  درمانی فوق العاده برای کسب آرامش بیشتر میدانند، اما خب همین مدیتیشن هم اگر از حد تعادل خارج شود ممکن است روند زندگی فرد را با اختلالاتی مواجه کند. مثلا لیست بلند بالایی از کارهای به تعویق افتاده که فرد زمان کافی برای انجام آنها ندارد. پس باید بسیار احتیاط کنید که مراقبه به  راهی برای فرار از مسئولیت هایی که بر دوش دارید نشود. شما مدیتیشن میکنید تا بتوانید عمیقا روی یک موضوع متمرکز شده و بهترین نتیجه را بگیرید. پس در حالت کلی مدیتیشن باید باعث شود که، فعالیت های روزانه خود را بهتر انجام دهید نه اینکه شما نسبت به جهان اطرف خود بی تفاوت شده و گوشه ی عزلت زندگی کنید. لذا توصیه می کنیم که حتما زمان مدیتیشن خود را به زمان آزاد و خارج از ساعات کاری خود موکول کنید. با این روش می توانید ارتباط خود را با دنیای واقعی حفظ نمایید. از این رو در ادامه به بررسی خطرات ناشی از مــــدیتیشن بیش ار حد می پردازیم.

چطور مدیتیشن کنیم؟

۱- محلی آرام و بدون استرس را انتخاب کنید که کسی مزاحم شما نشود و بتوانید به سادگی تمرکز کنید.

۲-یکی از پزیشن های بدن هنگام مدیتیشن را انتخاب کنید. میتوانید چهار زانو به صورت پروانه ای بنشینید و یا دراز کشیده و دست هایتان را کنار بدنتان قرار دهید.

۳- موسیقی آرامش بخشی گوش بدهید و یا یک عبارت تاکیدی را تکرار کنید

۴- به تن آرامی بپردازید. در این مرحله سعی کنید تمام جزئیات را در نظر بگیرید. یعنی از کوچکترین عضو بدنتان (به طور مثال انگشت کوچک پایتان) شروع کرده و به سراغ اعضای دیگر بروید.

۵- ابتدا پاها سپس دست ها بعد بدنه و نهایتا گردن و سرتان را آرام کنید

۶- عبارات تاکیدی که میخواهید به عنوان باورهای جدید در ذهنتان ساخته شود را تکرار کنید

۷- برای کسب جزئیات بیشتر میتوانید به مقاله ی آموزش مدیتیشن در سایت راز موفقیت مراجعه کنید.

دیدگاه خود را وارد کنید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *