۵ نکته که قبل از خرید مودم باید به آنها توجه کنیم

۵ نکته که قبل از خرید مودم باید به آنها توجه کنیم
  • 1400/10/9
  • محمدرضا مرتضایی
  • 0

مودم چیست و چه کاربردی دارد؟

مودم یک دستگاه سخت افزاری است که امکان اتصال شما به اینترنت را فراهم می کند. کلمه Modem ترکیبی از سه حرف اول کلمات Modulator/Demodulator است و یک وسیله ارتباطی که سیگنال آنالوگ را به دیجیتالی و بالعکس تغییر می دهد و می تواند اطلاعات را منتقل کند. به زبان ساده تر مودم باعث اتصال کاربران رایانه و موبایل به اینترنت می شود و برای دسترسی به اینترنت به این وسیله نیاز است.

 

انواع مودم:

یکی دیگر از نکاتی که باید در راهنمای خرید مودم به آن توجه کرد نوع مودم است.

مودم های سیمی  :(Ethernet)

مودم های سیمی برای اتصال به اینترنت به کابل نیاز دارند و دارای تعدادی درگاه هستند که از طریق هر درگاه یک کامپیوتر یا لپ تاپ به اینترنت متصل کرد. معمولا از این مودم ها برای کامپیوترهای ثابت استفاده می شود و اتصال گوشی های هوشمند و تبلت ها به این مودم ها غیر ممکن است چون پورت USB  یا LAN ندارند. هر چه تعداد پورت ها کمتر باشد قیمت هم پایین تر است و در مقایسه با مودم‌های وایرلس قیمت پایین تری دارد.

 

مودم بی‌سیم ( Wifi):

این مودم های بی سیم از قابلیت های WIFI پشتیبانی می کند و برای اتصال گوشی های هوشمند به آن ها به سیم نیازی نیست. می توان همزمان با استفاده از این مودم ها چندین دستگاه (گوشی هوشمند، تبلت، لپ‌تاپ و کامپیوتر) متصل کرد.

دسته بندی مودم ها براساس نوع اینترنت مودم ها به انواع ADSL و VDSL و ۴G و فیبرنوری تقسیم می‌شوند.

نکات مهمی که باید هنگام خرید مودم به آنها توجه کرد

باند فرکانسی مودم:

باند فرکانسی که مودم پشتیبانی می کند (۲٫۴Ghz و ۵٫۴Ghz) در محدوده پوشش دهی و همچنین سرعت ارسال اطلاعات از طریق اینترنت تاثیر مستقیم دارد.

محدوده پوشش دهی

مودمی که قصد خریدش را دارید فضای مشخصی را تحت پوشش قرار می دهد و عواملی در تغییر این محدوده تاثیرگذار هستند مانند: تعداد آنتن و سری ساخت آن. حتما قبل از خرید مطمئن شوید که مودم فضای مورد نظرتان را پوشش دهد و یا قابلیت ارتقا داشته باشد.

 

تعداد پورت ها

تعداد پورت ها نشان دهنده تعداد سیستم هایی است که به صورت همزمان می توانند توسط کابل به مودم وصل شوند. این تعداد برای افرادی که قصد ندارند از طریق وایرلس به اینترنت وصل شوند اهمیت دارد.

 

به روز بودن

سعی کنید مودمی که انتخاب می کنید خیلی قدیمی نباشد. تکنولوژزی های جدیدی که در  ساخت مودم‌ها استفاده می‌شود تاثیر زیادی در سرعت انتقال اطلاعات، محدوده‌ی پوشش دهی و امنیت مودم دارد.

 

قیمت مودم

شاید مهم‌ترین عامل در راهنمای خرید مودم برای خیلی از افراد مسئله قیمت باشد. علاوه بر سرعت انتقال اطلاعات محدوده‌ی پوشش‌دهی، تعداد پورت‌ها، باندها و آنتن‌هایی که مودم مورد نظر شما پشتیبانی می‌کند، برند شرکت تولیدکننده هم در تعیین قیمت مودم تاثیرگذار است.

 

مودم‌های DSL شامل ADSL+  و ۲ADSL و VDSL

مودم های DSL موجود در بازار هر دو کیفیت ADSL  و  VDSLرا دارند. ADSL به شبکه‌های اینترنتی گفته می‌شود که با استفاده از خطوط تلفن ثابت کار می‌کنند. در هنگام خرید مودم ADSL باید به سرعت مودم، تعداد پورت  LANتوجه داشته باشید. مودم  VDSLاز نظر کیفیت و سرعت و پهنای باند ۶ برابر مودم های ADSL هستند.

به عنوان مثال: مودم روتر بی سیم VDSL-ADSL تی پی لینک مدل TD-W9960 از باند فرکانسی ۲/۴ گیگاهرتز بهره برده و از سرعت جابه جایی اطلاعات ۳۰۰ مگابیت برثانیه پشتیبانی می کند. ۲ آنتن خارجی دارد و سرعت پهنای باند VDSL حداکثر ۱۰۰ مگابیت بر ثانیه است.

 

مودم فیبر نوری (GPON)

مودم فیبر نوری

مودم های فیبر نوری می‌توانند سریع ترین ارتباط اینترنتی را برقرار کنند. اما بستگی به این دارد که آیا در منطقه شما فیبر نوری ارائه می‌شود یا خیر. مودم های فیبر نوری ONT که در بستر FTTB کار می‌کنند بسیار مناسب برای مصارف خانگی یا اداری هستند.

برای مثال مودم ONT فیبر نوری هوآوی مدل HG8245 دارای ۴ پورت  LAN یک پورت RJ45 و یک پورت USB 2.0 است. بنابراین می توان ۴ دستگاه را به وسیله این مودم به اینترنت متصل کرد.

 

شرکت های ارائه دهنده خدمات

بعضی از شرکت های ارائه دهنده خدمات اینترنتی مودمی را که مناسب با تنظیمات خودشان است را برای خرید پیشنهاد می کنند. ولی اگر تصمیم به خرید مودم دلخواهتان دارید لازم است که مطمئن شوید مودمتان با خدمات و تنظیمات شرکت سازگاری داشته باشد. البته در بیشتر مواقع مودم های موجود در بازار با تنظیمات شرکت خدمات اینترنتی سازگاری لازم را دارند.  همچنین مطمئن باشید که زیر ساخت اینترنت کابلی یا اینترنت فیبرنوری در مناطق شما وجود داشته باشد. با توجه به نیاز روزانه‌ ما به استفاده از اینترنت، سرعت بالای اینترنت و به‌ صرفه‌تر بودن اینترنت ثابت نسبت به اینترنت همراه ممکنه نیاز به تهیه‌ یک مودم داشته باشید.

در صورت نیاز به راهنمایی برای خرید مودم یا استعلام قیمت مودم می‌توانید به وب سایت بازار شبکه سر بزنید. بازار شبکه از قدیمی ترین و معتبر ترین فروشگاه های تخصصی مودم و سایر تجهیزات شبکه است

 

دیدگاه خود را وارد کنید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *