تلویزیون اینترنتی iptv چیست؟

تلویزیون اینترنتی iptv چیست؟
  • 1400/11/9
  • محمدرضا مرتضایی
  • 0

چند سالی‌ست که تلویزیون اینترنتی یا iptv به عنوان یک رسانه بروز و پرطرفدار، جای خود را در دنیای سرگرمی باز کرده است و همه‌ی ما به طور مستقیم یا غیرمستقیم در حال استفاده از برنامه‌های تلویزیونی انلاین هستیم. نقش پررنگ این رسانه در زندگی ما به حدی‌ست که جای خالی آن حتی برای چند روز نیز احساس می‌شود. آشنایی، استفاده درست و خدمات مختلف مرتبط با آن مانند تعمیر تلویزیون انلاین مواردی هستند که آگاهی از آن‌ها در عصر استفاده از iptv ضروری‌ست.

تلویزیون iptv  یا آنلاین چیست؟

IPTV مخفف internet protocol television است و به معنی دریافت برنامه‌های تلویزیونی از طریق اینترنت به جای آنتن، دیش‌های ماهواره یا کابل‌های فیبر نوری است. به عبارت دیگر، IPTV محتوای ویدیویی را مستقیماً از طریق اینترنت پخش می‌کند. تفاوت آن با رسانه‌های دیگری مثل تلویزیون کابلی در حق انتخاب و آزادی عمل است. در تلوزیون‌های سنتی یا تلوزیون‌های کابلی، ما فقط می‌توانیم به محتوایی که در زمان خاصی از طرف شبکه پخش می‌شود دسترسی داشته باشیم در حالی که در iptv این ما هستیم که تصمیم می‌گیریم چه محتوایی را در چه زمانی دنبال کنیم.

اگرچه نحوه دریافت محتوای IPTV با پلتفرم‌های ویدیویی انلاین مثل وب‌سایت‌های ویدئویی یا تلویزیونی متفاوت است، اما بسیاری از ویژگی‌های مثبت آن‌ها را در اختیار ما می‌گذارد. به عنوان مثال، IPTV به ما اجازه می‌دهد تا به محتوای زنده‌ی برنامه‌ها دسترسی داشته باشیم، یعنی همان چیزی که تلویزیون‌های سنتی به ما ارائه می‌کردند.

یکی از دلایلی که IPTV از تلویزیون سنتی پیشی گرفته و به عنوان آینده‌ی تلویزیون در نظر گرفته می‌شود همین انعطاف‌پذیری در ارائه خدمات است.

انواع iptv کدام اند؟

نوع ارائه خدمات در هر دسته از تلوزیون‌های اینترنتی متفاوت است اما به طور کلی iptvها در سه دسته زیر تقسیم‌بندی می‌شوند:

  1. تلویزیون زنده: IPTV زنده به کاربران امکان می‌دهد برنامه‌های پخش زنده را در زمان واقعی، مشابه تلویزیون سنتی، پخش کنند. تلویزیون زنده اغلب برای پخش رویدادهای زنده مانند رویدادهای ورزشی، کنفرانس‌ها و … خدمات ارائه می‌کند.
  1. ویدیوی درخواستی یا ویدئو براساس تقاضا (vod): در این نوع تلویزیون‌های اینترنتی، ما کاربران هزینه اشتراک را می‌پردازیم و در ازای آن به آرشیو بزرگی از ویدیوها دسترسی خواهیم داشت. نکته اساسی در vodها حق انتخاب زمان تماشا و محتوایی‌ست که تماشا می‌کنیم.
  1. پخش با تاخیر:این سرویس به ما اجازه می‌دهد برنامه‌هایی را که در زمان پخش از دست داده‌ایم، در زمان دیگری تماشا کنیم. سرویس پخش با تاخیر به سرویس vod شبیه است با این تفاوت که برخلاف سرویس vod امکان دسترسی به محتواها همیشگی نیست. مثلا نمی‌توانیم برای تماشای فیلم یا کارتونی که سال‌ها پیش پخش شده از سرویس پخش با تاخیر استفاده کنیم.

انواع iptv

مزایا و معایب تلویزیون اینترنتی iptv چیست؟

همان‌طور که تلویزیون‌های سنتی نسبت به رسانه‌های قبل از خودشان، مزایا و معایبی داشتند، تلویزیون‌های اینترنتی نیز نسبت به رسانه‌های پیش از خود مانند تلویزیون‌های سنتی و کابلی، برتری‌ها و نواقصی دارند که در ادامه مهم‌ترین آن‌ها را بررسی می‌کنیم.

  • مزایای تلویزیون اینترنتی iptv:

  1. راه اندازی و استفاده آسان:  تنها چیزی که برای شروع نیاز داریم خرید یک ست تاپ باکس و اتصال آن به تلویزیون است. همچنین، اتصال از طریق Wi-Fi که در تلویزیون‌های جدیدتر وجود دارد، این فرآیند را به میزان قابل توجهی آسان می‌کند.
  1. ۱۰۰% دیجیتال است: دنیا هر روز بیشتر به سمت دیجیتالی شدن پیش می‌رود. بنابراین انتقال از تلویزیون سنتی، به تلویزیون دیجیتال اتفاق مثبتی برای آینده و استفاده از فناوری‌های جدید است.
  1. امکان پخش همزمان برنامه‌های متعدد: سرویس‌های IPTV به کاربران اجازه می‌دهد چندین برنامه را به طور همزمان در دستگاه‌های مختلفی مانند تلویزیون، رایانه شخصی، موبایل و… پخش کنند.
  1. عدم وجود تبلیغات.

دیدن تبلیغات در میان برنامه‌های محبوب‌مان، اغلب ناراحت‌کننده است. بنابراین امکان نادیده گرفتن یا فوروارد کردن سریع تبلیغات، یک مزیت عالی در هنگام تماشای تلویزیون است.

  1. برنامه زمانی منعطف: با iptv دیگر نیاز نیست منتظر شر.ع پخش یک برنامه بمانیم و یا تبلیغات و میانه‌برنامه‌های کسل‌کننده را تماشا کنیم. متوقف کردن برنامه‌ها و تماشای دوباره‌ی آن‌ها از نقطه‌ی دلخواه، مزیت دیگری‌ست که تلویزیون‌های اینترنتی به ما هدیه کرده‌اند.
  • معایب تلویزیون اینترنتی iptv:

  1. ترافیک بیش از حد شبکه ممکن است باعث مشکلات فنی شود. اگر تعداد زیادی از کاربران به طور همزمان یک برنامه خاص را تماشا کنند، ممکن است ترافیک شبکه بالا رفته و باعث مشکلاتی در پخش برنامه شود.
  2. کنترل زیادی در مسائل مربوط به شبکه نداریم. اگر مشکلی در روند ارسال برنامه وجود داشته باشد، کار خاصی از دست ما ساخته نیست و صرفا باید منتظر رفع مشکل باشیم.

Iptv چگونه کار می‌کند؟

نحوه عملکرد IPTV به طور قابل توجهی با تلویزیون‌ سنتی متفاوت است. در iptv، پس از اینکه نمایشی را که می‌خواهیم تماشا کنیم، انتخاب کردیم، آن محتوا به فرمت دیجیتال تبدیل می‌شود و در بسته‌هایی از طریق پروتکل اینترنت به دستگاه پخش تحویل داده می‌شود. فایل‌های منتقل‌شده قبل از اینکه به دست ما برسند، فشرده و بهینه‌سازی می‌شوند.

اما برای اینکه موارد فوق امکان‌پذیر باشد، تلویزیون ما باید بتواند سیگنال‌های دریافتی از طریق پروتکل اینترنت را بخواند. متأسفانه، همه تلویزیون ها نمی‌توانند یک سرویس IPTV را مستقیماً راه اندازی کنند، زیرا اکثر آن‌ها توانایی خواندن سیگنال‌های دریافتی را بدون کمک یک دستگاه خارجی ندارند. بنابراین اگر تلویزیون ما با IPTV سازگار نیست، باید یک ستاپ باکس IPTV بخریم.

ستاپ باکس چیست؟

box IPTV یا ست تاپ باکس دستگاهی است که می‌تواند سیگنال‌های دریافتی از طریق پروتکل اینترنت را به شکلی تغییر دهد که تلویزیون‌های معمولی هم بتوانند آن سیگنال را بخوانند. به عبارت دیگر، ست تاپ باکس ها زبان پروتکل اینترنت را ترجمه می‌کنند. این دستگاه‌ها اغلب از طریق کابل‌های HDMI یا AV یا در مدل‌های جدیدتر تلویزیون، از طریق Wi-Fi به تلویزیون متصل می‌شوند.

ستاپ باکس تلویزیون اینترنتی

Iptv؛ آینده‌ی تلویزیون‌های سنتی

امروزه مردم زمان کمتری برای تماشای تلویزیون دارند و روز به روز تقاضا برای محتوای سفارشی و شخصی بیشتر می‌شود. به همین دلیل انعطاف پذیری IPTV برای مخاطبین جذاب است. در چنین شرایطی تلویزیون‌های سنتی باید به دنبال راهی برای باقی ماندن در رقابت باشند چرا که استقبال از تلویزیون‌های انلاین  رو به افزایش است.

آمار جهانی نشان می‌دهد تقاضا برای خدمات IPTV سالانه بین ۳۰ تا ۳۵ درصد رشد می‌کند. طبق اطلاعات وب سایت Mordor Intelligence، بازار IPTV تنها در سال  ۲۰۱۹ چیزی حدود ۴۰ میلیارد و ۸۵۰ میلیون دلار ارزش داشته است. کارشناسان تخمین می‌زنند که تا سال ۲۰۲۵، این رقم ممکن است به ۱۰۴ میلیارد دلار برسد.

اما در آینده چه اتفاقی برای iptv خواهد افتاد؟ واضح است که هیچ چیز در صنایع مرتبط با تکنولوژی همیشگی نیست و پیشرفت تا ابد ادامه نخواهد داشت اما این احتمال وجود دارد که iptv تا مدت‌ها به رشد خود ادامه دهد. تنها راه زنده ماندن تلویزیون‌های سنتی در عصر دیجیتال، پذیرفتن فناوری و یافتن راهی برای انطباق با آن است.

دیدگاه خود را وارد کنید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *