دیگ بخار چیست و چه کاربردی دارد؟

دیگ بخار چیست و چه کاربردی دارد؟
  • 1400/11/12
  • محمدرضا مرتضایی
  • 0

در ساختمان هایی که از پکیج برای گرمایش استفاده نمی شود، قسمت مهمی به نام موتورخانه وجود دارد که آکنده از تجهیزاتی است که باعث تامین گرمایش محیط ساختمان می شوند. دیگ بخار یکی از اجزای موجود در موتورخانه است که از تجهیزات اصلی به شمار رفته و شامل محفظه استوانه ای شکل است که برای گرم کردن محیط داخلی تحت فشار زیاد آب و گرما را ترکیب نموده و بخار ایجاد می کند.
از این دیگ های بخار برای انتقال انرژی حرارتی به سیال انتقال دهنده از بخش احتراق استفاده می شود.
جنس این نوع دیگ ها معمولا از چدن یا آلیاژ فولادی بوده و دیگ های پرفشار معمولاً از جنس آلیاژ فولادی که مقاومت زیادی در برابر فشار ایجاد شده ناشی از گرما دارد ، استفاده می ‌شود.
دیگ های بخار به صورت افقی یا عمودی بوده و برحسب فضای موتورخانه انتخاب می ‌شوند.
برای انتخاب مناسب ترین ظرفیت دیگ بخار یا بویلر باید میزان آبی که در ساعت به بخار تبدیل می شود را اندازه گیری نمود.

دیگ بخار چیست و چه کاربردی دارد؟

مهم ترین اجزای دیگ بخار عبارتند از:

– پوسته
بدنه دیگ بخار از یک استوانه فولادی آلیاژی که توسط ورق های فولادی جوشکاری ساخته شده، تشکیل شده است که ضخامت آن متناسب با فشار کار دیگ می باشد.

– کوره
در داخل دیگ بخار بخار به موازات پوسته یک استوانه فولادی به نام کوره قرار دارد.

– صفحات لوله
داخل این جزء از دیگ بخار بر طبق محلی که لوله های عبور دود و کوره برشکاری و سوراخکاری قرار دارند بوده و در دوطرف پوسته قرار دارند.

– پایه ، شاسی و اتصالات
برای آنکه دیگ‌ بخار در جای خود ثابت نگه داشته شود و همچنین تجهیزات دیگر را بتوان بر روی این دیگ نصب نمود از پایه ، شاسی و اتصالات استفاده می شود.

– لوله های مخصوص عبور دود
جنس این لوله ها فولادی آلیاژی بوده و محل نصب آن در داخل پوسته و به صورت موازی با کوره است. این قطعه دود و آتش را از کوره عبور می ‌دهد.

انواع دیگ های بخار

‏دیگ های بخار به دو دسته طبقه بندی می شوند که شامل موارد زیر هستند:

۱٫ دیگ های بخار واتر تیوب یا لوله آبی
در این دیگ ها لوله های رابطی بین  درام های بالا و پایینراه های وجود دارد که آب در آنها جریان یافته و برای تبدیل شدن به بخار از انرژی حرارتی که توسط احتراق یافتن سوخت ایجاد می شود استفاده می کند.
دیگ های بخار در مواقعی که نیاز به وجود بخار دارای فشار و تناژ بالا باشد و در مکان هایی مانند نیروگاه ها و پالایشگاه ها استفاده می گردد.
این دیگ های افقی و عمودی شامل دیگ های عقب مرطوب ، عقب خشک، عقب نیمه مرطوب و شعله برگشتی هستند و اگر بخواهیم آنها را از نظر مراحل عبور دود طبقه بندی کنیم به دو دسته دو پاس و سه پاس طبقه ‌بندی می‌شوند.

۲٫ دیگ بخار فایرتیوب یا لوله دودی
در این نوع دیگ ها گاز یا آتش هایی که از احتراق کوره حاصل شده‌اند از لوله های دو پاس و سه پاس عبور کرده  و بدنه لوله و کوره ، گرمای خود را به آب منتقل می کنند و باعث بخار شدن آب می گردند.
از این دیگ ها در صنایع غذایی مختلف، صنایع لاستیک ، بیمارستان و غیره استفاده می شود.

متعلقات جانبی دیگ بخار شامل چیست؟

– دی اریتور
قطعه ای است که هوا گیری فیزیکی خارج از دیگ را انجام می دهد و باعث ایجاد حالت قلیایی و احیا کنندگی در آب دیگ شده  و از خوردگی جلوگیری می کند . نحوه عملکرد آن نیز بدان صورت است که اکسیژنی که در آب دیگ وجود دارد را به صورت کامل تخلیه می ‌کند که  این کار باعث جلوگیری از خوردگی قطعات تحت فشار می‌ شود.

– سختی گیر
برای آنکه بتوان دو عنصر کلسیم و منیزیم موجود در آب را از یکدیگر برای جلوگیری از ایجاد رسوب و افزایش سطح بین لوله های آتشخوار با آب جدا نمود از سختی گیر استفاده می شود. در صورتی که این دو عنصر از یکدیگر جدا نشوند علاوه بر مصرف انرژی زیاد هزینه تمیز کردن لوله ها نیز زیاد بوده در نتیجه خط تولید متوقف می شود.

– اکونومایزر
برای آنکه راندمان بخار با بازیافت کردن حرارت و گرم کردن اولیه آب تغذیه افزایش یافته و خوردگی که به علت دمای پایین اتفاق می‌افتد کاهش یابد از اکونومایزر استفاده می شود.

خرید دیگ بخار فولادی

همانطور که به اختصار توضیح داده شد ، دیگ بخار از اجزار مهم موتورخانه و تاسیسات حرارتی است که انواع مختلفی دارد.
جهت مشاوره ، اطلاع از قیمت روز و خرید دیگ بخار فولادی  و سایر تجهیزات حرارتی نظیر رینگ جکوزی ، مخزن کویل دار و …  می توانید با تاسیسات مرکزی ایران تماس حاصل فرمایید.
تاسیسات لطفی  ۰۹۱۲۵۶۴۱۲۲۴
www.tmilofti.ir

دیدگاه خود را وارد کنید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *