چطوری کسب و کار محلی خودم رو تبلیغ کنم ؟

چطوری کسب و کار محلی خودم رو تبلیغ کنم ؟
  • 1400/11/16
  • محمدرضا مرتضایی
  • 0

مقدمه : یکی از دغدغه های افرادی که کسب و کار محلی دارن ، جذب مشتری و وفادار نگه داشتن مشتری های حاضرشون هست . از اونجایی که معمولا کسب و کارها محلی دارای بودجه و لوکیشن محدودی هستن. تا حدودی تبلیغات برای این نوع کسب و کار ها با چالش همراه هست و باید حساب شده تر انجام بشه. ما قراره در این مطلب به معرفی شیوه های تبلیغاتی ای  بپردازیم  که رونق اقتصادی رو برای کسب و کارهای محلی به ارمغان میاره.

کسب و کار محلی چیست؟

کسب و کار محلی به کسب و کارهایی گفته میشه که ، دارای شعاع خدمات رسانی محدودی هستن . یعنی به مردم یه منطقه جغرافیایی خاص، میتونن محصولات خودشون رو بفروشن. بزارید یه مثال بزنم تا براتون روشن شه. معمولا مردم یه محله از سوپر مارکت محله یا شهرکی که در اون زندگی می کنن خرید می کنن.
خیلی کم پیش میاد کسی از شمال تهران ، خودرو خودش رو برای تعمیر به جنوب تهران ببره . یا کارمندی که در غرب تهران کار میکنه بیاد از رستوران شرق تهران برای ناهارش غذا سفارش بده .

تبلیغات محلی برای کسب و کارهای محلی!

راه حل رشد و پیشرفت کسب و کارهای محلی شیوه ای از تبلیغات هست که به اون تبلیغات محلی یا تبلیغات منطقه ای گفته میشه. این شیوه ها بر دو مهم استوار هستن ، یکی قیمت مناسب و دیگری در بر گرفتن جامعه هدف کسب و کار .

تمام شیوه های تبلیغاتی که در این دسته قرار میگیره بهینه ترین روش ها برای کسب و کارهای محلی هستن. که در این قسمت بهش میپردازیم.

تبلیغ در مراکز خرید و مجتمع های تجاری

اگه در شعاع خدمات رسانی شما ، مرکز خرید یا مجتمع تجاری وجود داره ، باید بهتون تبریک بگم . چون مردم یه شهرک یا محله معمولا خیلی به مراکز خرید سر میزنن و دائما اونجا حضور دارن . تبلیغ در مجتمع های تجاری هم از روش های ارزان قیمت هست و هم اینکه جامعه هدف کسب و کار شما رو شامل میشه . همین طور در انتخاب ابزار تبلیغاتی هم دستتون بازه. چون رسانه های تبلیغاتی ای مثل ، نمایشگر تبلیغاتی ، استند تبلیغاتی ، میزکانتر یا میز سمپلینگ ، لایت باکس و استیکر تبلیغاتی و غیره در مراکز خرید وجود داره که باتوجه به طرح و بودجتون می تونید ازشون استفاده کنید.

تبلیغ در فضای مجازی

در حال حاضر اینستاگرام یه پلت فرم رایگان هست که میلیون ها ایرانی توش حضور دارن. شما به عنوان کاسب باید حتما برای خودتون پیج اینستاگرام داشته باشید.
شما هم میتونید خودتون پیج اینستا داشته باشید و سعی کنید که روز به روز مشتری جذب کنید. هم می تونید به پیج ها و سایت هایی که در محدوده شما بلاگری میکنن هزینه پرداخت کنید تا کسب و کار شما رو تبلیغ کنن ، تا مردم محله خودتون با کسب و کارتون آشنا بشن.

یکی از ویژگی های خوبه فضای مجازی میدونید چیه ؟

اینه که امکانی رو فراهم کرده که دیگه خیلی از کسب و کار ها محلی ، وابسته به محدوده جغرافیایی خودشون نیستن. مثلا یه بلور فروشی رو در  نظر بگیرید که یه مغازه تو خیابون شریعتی داره و مشتریاش هم عمدتا از مردم اطراف هستن . حالا اگه همین بلور فروشی بیاد پیج بزنه، و روی پیجش خوب کار کنه ممکنه از مشهد و اصفهان هم سفارش داشته باشه.
اما بعضی از کسب و کار ها مثل سوپری و نانوایی و امثالهم به شدت وابسته به مکان هستن.

تراکت ها هنوزم کارایی دارن !

خیلی ها میگن پخش کردن تراکت یه روش منسوخ هستش و کارایی نداره . قبول دارم قدیمیه ولی معتقدم که هنوز هم کاریی خودش رو داره . به این دلیل که ، الان دیگه کسی تراکت پخش نمیکنه بنابراین مردم با تراکت ها بمباران نمیشن که خیلی راحت از کنارش رد بشن.
و دلیل دوم اینکه اگه در زمان مناسب و با ادبیات مناسب متن تبلیغاتی نوشته بشه قطعا تاثیر خودش رو داره.

برایت بوردها رو فراموش نکنید!

برای کسب و کارهایی که شعاع خدمات رسانی گسترده تری دارن ، مثلا یه منطقه رو در بر میگیرن. اجاره برایت بورد ، گزینه مناسبی هست. برایت بورد ها به دلیل ابعاد کوچکشون ، جزء ابزارهای تبلیغات محیطی درون شهری به حساب میان. برایت بورد ها در میادین شهری ، در خیابان ها فرعی و کوچه ها و پارک ها و بوستان ها قابل نصب هستن. هزینه برایت بوردها به نسبت بیلبوردها خیلی کمتر هست و به همین دلیل کسب و کارهای محلی هم توان پرداخت هزینه اش رو دارن.

لمپوست بنر ها !

لمپوست بنرها ، بنرهای تبلیغاتی هستن که در دو طرف تیر چراغ برق نصب میشن و میشه گفت ارزون ترین شیوه تبلیغات محیطی هستن. معمولا لمپوست بنر ها در امتداد یه خیابان نصب میشن.البته روی دیواره ساختمون های بلند هم با اتصال میله قابل نصب هستن.
معمولا از لمپوست بنرها برای آدرس دهی یا درج شماره تلفن کسب و کارهای محلی استفاده میشه. برخی از کسب وکارها هم تمام لمپوست بنرهای یه راسته رو اجاره می کنن و اقدام به تبلیغ می کنن.

بالن تبلیغاتی !

یکی از معضلات کسب و کارهای محلی اینه که چطور خودشون رو به چشم مشتری بیارن . مثلا ممکنه یه فروشگاه سعی کنه که تابلو بالای مغازه اش رو خیلی رنگین انتخاب کنه تا به چشم مشتری بیاد. اما همسایه هام بیکار نمیشینن و اون ها هم سعی می کنن به چشم مشتری بیان.

بالن تبلیغاتی برای بعضی از کسب و کارها بسیار مفید هست و باعث میشه مشتری ها به سهولت پیداشون کنن. بالن های تبلیغاتی هم قیمت نسبتا مناسبی دارن ولی قطعا برای یه عطاری کوچک به کار نمیان . ولی ممکنه برای ساختمان پزشکان یا یه تعمیرگاه بزرگ مناسب باشن.

وفادار کردن مشتری ها!

شاید بگید وفادار کردن مشتری چه ربطی داره ! چه فرقی میکنه ده تا مشتری یه بار ازتون خرید کنن یا یه مشتری ۱۰ بار ازتون خرید کنه ؟

پس بهتره که روی پلن هایی که کار کنید که باعث وفاداری مشتری میشه ، مثل تخفیفات پلکانی ، گیمیفیکیشن ، اخلاق و رفتار مناسب و روش های مشتری مداری و غیره

 

دیدگاه خود را وارد کنید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *