معرفی بهترین پروژه های متاورس با پتانسیل رشد بالا

معرفی بهترین پروژه های متاورس با پتانسیل رشد بالا
  • 1400/11/16
  • محمدرضا مرتضایی
  • 1

متاورس، بخش جالب و هیجان انگیز ارزهای دیجیتال است. تصور کنید در دنیایی زندگی می‌کنید که هیچ چیز در آن واقعی نیست. خانه‌ها، خیابان‌ها، انسان‌های دیگر و حتی خودتان، از کدهای نوشته شده در مغز کامپیوترها به وجود آمده‌اید. این تصویر، بیشتر شبیه به فیلم‌های علمی تخیلی است. اما بسیاری از فیلم‌هایی که در گذشته تخیلی محسوب می‌شد؛ امروزه چیزی واقعی و روتین است.

طبق تخمین مارک زاکربرگ، مدیرعامل Meta (Facebook سابق)، احتمالا طی پنج تا ده سال آینده پروژه متاورس با ویژگی‌های کلیدی خود، به یک جریان مهم در جهان تبدیل خواهد شد. در حال حاضر نیز می‌توان شاهد نشانه‌هایی از ورود و گسترش دنیاهای متاورسی در جهان خود باشیم. به عنوان مثال، تلفن‌های هوشمند، سرعت پهنای باند فوق‌العاده سریع، هدست‌های واقعیت مجازی، واقعیت ترکیبی و جهان‌های مجازی دائمی، هم‌اکنون در دسترس و فعال هستند.

 

دنیای مجازی متاورس چیست؟

دنیای مجازی متاورس چیست؟

متاورس ترکیبی از چند فناوری از جمله واقعیت مجازی، واقعیت افزوده و ویدئو است که در آن کاربران در یک دنیای دیجیتالی زندگی می‌کنند. حامیان این پروژه معتقدند که کاربران دنیای متاورس این امکان را دارند تا فعالیت‌های بسیار متنوعی از کنسرت و کنفرانس‌ها گرفته تا سفرهای مجازی به سراسر جهان، کار، بازی و ارتباط با دوستان خود را از طریق متاورس انجام دهند.

عبارت  Metaverse از یک رمان علمی تخیلی که در سال ۱۹۹۲ نوشته شد، منشا گرفته و از دو بخش Meta به معنای ماورا و Universe به معنای جهان تشکیل شده است. در واقع، می‌توان گفت متاورس شبکه‌ای از جهان‌های مجازی سه بعدی است که تمرکز ویژه‌ای بر ارتباطات اجتماعی دارد.

 

بهترین پروژه‌های متاورس برای سرمایه‌گذاری

برای بسیاری از افراد، ورود به دنیاهای متاورسی که در حال حاضر موجود هستند؛ سخت و هزینه بر است. اما برای سرمایه‌گذاری در پروژه‌های متاورس، لازم نیست حتما به عنوان یک شخصیت وارد دنیاهای متاورسی شوید. شما می‌توانید، مانند تمام پروژه‌های ارز دیجیتال دیگر، با خرید کوین این پروژه‌ها، سرمایه‌گذاری خود را آغاز کنید.

بیشتر رمزارزهای متاورس در حال رشد هستند و پیش بینی می‌شود در آینده بازده بالایی داشته باشند. برای شروع سرمایه گذاری، بهتر است پیش از هر چیز، با کوین‌ها و توکن‌های متاورس آشنا شوید.

 

توکن‌ها و کوین‌های متاورس

به طور کلی، پروژه‌هایی که در تلاش اند با ایجاد یک واقعیت مجازی و با کمک توکن‌های NFT، محیط یک بازی را شبیه‌سازی کنند؛ پروژه‌های متاورس نامیده می‌شوند؛ بنابراین، متاورس یک دنیای مجازی است که امکان انجام طیف وسیعی از فعالیت‌های اجتماعی را به کاربران خود می‌دهد. از سوی دیگر، کوین‌ها و توکن‌های متاورس، ارزهای دیجیتالی هستند که می‌توان از آن‌ها در دنیای متاورس برای انجام معاملات استفاده کرد.

بسیاری از این رمزارزها طرفداران زیادی پیدا کرده و در حال تبدیل شدن به سرتیتر خبرها هستند. رمزارزهای متاورس، از نظر فناوری با سایر رمزارزهایی که می‌شناسیم تفاوتی ندارند. این ارزها نیز بر روی شبکه بلاک چین ایجاد شده اند و ارزش آن‌ها با افزایش کاربری پلتفرمشان، افزایش خواهد یافت.

معرفی چند ارز متاورسی آینده‌دار

معرفی چند ارز متاورسی آینده‌دار

برخی از پروژه‌های متاورسی، بیش از دیگر پروژه‌ها مورد توجه واقع شده اند. این پروژه‌ها طی یک سال گذشته رشدی انفجاری داشتند و توانستند به ترند روز دنیای ارزهای دیجیتال تبدیل شوند. در ادامه، این پروژه‌ها معرفی و بررسی شده‌اند :

 

  • دسنترالند (مانا)

در حال حاضر، Decentraland یکی از برترین و معروف‌ترین پروژه‌های متاورس است. این پروژه دنیایی سه بعدی را به کاربران خود ارائه می‌دهد. کوین پلتفرم دیسنترالند، با نام مانا  (MANA)یا همان دیسنترالند شناخته می‌شود و در زمان نگارش این مقاله، جایگاه ۳۱ام از نظر ارزش بازار را به خود اختصاص داده است. Decentraland به کاربران خود اجازه می‌دهد تا قطعه زمین‌هایی (LAND) خریداری کرده و فعالیت‌های متفاوتی مانند راه‌اندازی بازی‌ها، گالری‌ها و کازینو و… را در این دنیای مجازی انجام دهند.

ازآنجایی‌که عمدتا پروژه‌های متاورس مبتنی بر بلاک چین اتریوم هستند، لازم است برای بهره‌گیری از مزایای MANA، در کیف پول دیجیتالی خود مقداری اتریوم ذخیره داشته باشید. در واقع ارز دیجیتال MANA در فوریه سال ۲۰۲۰ به بازار عرضه و در دسترس عموم مردم قرار گرفت. از زمان تاسیس تاکنون، نشانه‌هایی از رشد این توکن قابل‌مشاهده بوده و به احتمال زیاد در آینده نیز افزایش زیادی خواهد داشت؛ چرا که امروزه بسیاری از پلتفرم‌ها حول محور این رمزارز در حال راه‌اندازی هستند.

 

  • سندباکس (SAND)

Sandbox نیز یکی دیگر از توکن‌های متاورسی ارزشمند است و بی‌شک در سال ۲۰۲۲ پتانسیل بالایی برای رشد دارد. سندباکس مبتنی بر بلاک چین اتریوم است و SAND نیز توکن حاکمیتی بومی آن است. از این توکن برای انجام تمام تراکنش‌های شبکه استفاده می‌شود. در Sandbox، علاوه بر توکن SAND، دو توکن دیگر به نام‌های LAND و ASSETS نیز وجود دارند.

LAND املاک و مستغلات مجازی موجود در پلتفرم است، درحالی‌که، ASSETS توکن‌هایی هستند که توسط کاربران یا بازیکنان شبکه توسعه یافته‌اند. همچنین بازیکنان این امکان را دارند تا زمین‌هایشان را با نام توکن‌های غیرقابل تعویض LAND معامله کنند؛ از بازی لذت ببرند و جوایزی را در این بلاک چین متاورسی مبتنی بر اتریوم برنده شوند. قیمت سند باکس در زمان نگارش این مقاله حدود ۳٫۷۵ دلار بوده و ۳۶امین ارز از نظر ارزش بازار است.

 

  • اکسی اینفینیتی (AXS)

Axie Infinity Shards یکی دیگر از رمزارزهای متاورس آینده‌دار برای سرمایه‌گذاری است. این ارز در زمان نگارش مقاله ۴۴امین ارز از نظر ارزش بازار بوده و رکورد پرمعامله‌ترین مجموعه NFT در سال ۲۰۲۱ را شکسته است.

اکسی اینفینیتی بزرگ‌ترین بازی Play-to-earn است. بازی‌های Play to earn، به بازی‌هایی گفته می‌شود که کاربران می‌توانند حین بازی کردن، درآمد کسب کنند. این بازی تقریبا شبیه به بازی Pokemon طراحی شده است و بازیکنان آن با پروش موجوداتی شبیه به ماهی، می‌توانند ارزش توکن‌های NFT خود را بیشتر کنند. بازیکنان می‌توانند از ارز AXS برای خرید، فروش، ترید و پرورش Axieها استفاده کنند. اکسی‌ها حیوان خانگی خاصی در این بازی هستند که هرکدام از نظر ویژگی‌های ذاتی و اکتسابی با یکدیگر متفاوت‌اند و بر همین اساس، قیمتشان با یکدیگر تفاوت دارد.

امروزه AXS یکی از بزرگ‌ترین کریپتوکارنسی‌های موجود در بازار است. صرافی‌های معتبری همچون بایننس، FTX، Upbit، از رمزارز Axie Infinity پشتیبانی می‌کنند.

اما دنیای متاورس، محدود به همین چند توکن شناخته شده‌ای که در بالا به آن‌ها اشاره شد نیست. در ادامه، به بررسی پروژه‌های متاورسی دیگری می‌پردازیم که شاید نام آن‌ها کمتر به گوشتان خورده باشد.

 

Theta Network (THETA)  تتا نتورک

Theta Network یک شبکه مبتنی بر استریمینگ ویدئو بوده و از توکن Fuel Theta استفاده می‌کند. کاربران علاقه‌مند به این شبکه می‌توانند ویدئوهای موردنظر خود را تماشا کرده و آن‌ها را با دیگران به اشتراک بگذارند تا پاداش Theta Fuel را دریافت کنند. علاوه بر این، دارندگان این توکن اجازه دارند تا بخشی از شبکه باشند. آن‌ها می‌توانند توکن‌های خود را استیک کرده و TFUEL به دست آورند. در زمان نگارش این مقاله، قیمت این کوین متاورسی حدودا ۳ دلار است و در رده ۴۳ام ارزهای دیجیتال از نظر ارزش بازار قرار گرفته است.

 

GALA  ارز دیجیتال گالا

GALA یکی دیگر از پلتفرم‌های گیمینگ است که پیش بینی می‌شود سرمایه‌گذاری در آن آینده مناسبی داشته باشد. این شبکه توسط Eric Schiermeyer در ۲۱ جولای ۲۰۱۹ ایجاد شده و توکن اصلی آن GALA است. بازیکنان می‌توانند در این پلتفرم توکن‌های غیرقابل تعویض به دست بیاورند و آن را با دیگر بازیکن‌ها مبادله کنند.

هدف از ساخت این شبکه ارتقا صنعت گیمینگ با استفاده از فناوری بلاک چین است. GALA به عنوان یک توکن درون بازی، برای خرید دارایی‌ها و NFTها کاربرد دارد. این ارز در زمان نگارش این مقاله، رتبه ۶۵ام را از نظر ارزش بازار کسب کرده است.

 

Efinity (EFI)

Efinity یک بلاک چین متقابل (Cross-chain) است که با استفاده از پلتفرم Polkadot برای تسهیل تبادل NFTها ایجاد شده است. هدف پلتفرم ایفینیتی، حل مشکلات مختلف مانند مقیاس‌پذیری کم و هزینه گاز(gas) بالا است. در نهایت این شبکه همراه با هزینه‌های پایین، امکان انجام تراکنش‌های سریع را به کاربران می‌دهد.

 

Alien Worlds

Alien Worlds یک بازی رمزنگاری محبوب است که در آن، بازیکنان می‌توانند با استخراج Trillium، می‌توانند مقر فرماندهی خود را بسازند. بازیکنان از طریق توکن TLM ابزارهای استخراج بهتری را در بازی به دست آورده و به این ترتیب می‌توانند پتانسیل درآمد خود را افزایش دهند.

 

WAX (WAXP)

WAX یا Worldwide Asset Exchange در سال ۲۰۱۷ ساخته شده و مناسب‌ترین بلاک چین برای کلکسیون‌‌دارها، پروژه‌های NFT و بازی‌های ویدئویی است. در این پلتفرم از WAXP به عنوان توکن بومی استفاده می‌شود. این توکن را می‌توان برای خرید NFTها، بازی‌های ویدئویی و کلکسیون‌های موجود در این پلتفرم استفاده کرد. WAXP در حال حاضر با قیمت ۵۰/۰ دلار معامله می‌شود و ارزش بازار آن برابر با ۹۴۹ میلیون دلار است.

برای خرید این رمزارزها می‌توانید از طریق صرافی‌های معتبر زیر اقدام کنید:

  • Binance
  • com
  • KuCoin
  • Bittrex

 

 

 

 

 

دیدگاه خود را وارد کنید
1 دیدگاه
  1. من خیلی رو دسنترالند و اکسی سرمایه گذاری کردم خداکنه این متاورس زودتر مارو به یه خیری برسونه.

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *