مهمترین نکات طراحی کلینیک پوست و مو

مهمترین نکات طراحی کلینیک پوست و مو
  • 1400/11/26
  • محمدرضا مرتضایی
  • 0

طراحی هر ساختمانی دارای نکات زیادی است که حتما باید به آن توجه شود اما در طراحی فضاهای عمومی مثل  طراحی مطب و کلینیک، شرکت‌ و رستوران‌ این نکات چندین برابر می‌شوند. ما در این مقاله قصد داریم درباره طراحی کلینیک پوست و مو، استانداردهای طراحی و نکات مهم آن توضیح دهیم.

 

مهمترین نکات طراحی کلینیک پوست و مو

کلینیک های تخصصی مشکلات پوست و مو به مکان هایی گفته می شود که براساس ضوابط و مقررات موجود در وزارت بهداشت و درمان و همچنین آموزش پزشکی بعد از گرفتن مجوزهای قانونی به منظور عرضه کلیه خدمات درمانی و تشخیصی پوست برای رفاه حال بیماران راه اندازی می گردند.  کلیه خدماتی که در این مراکز درمانی به بیماران ارائه می گردد، شامل: پیوند مو، انجام بیوپسی، خالبرداری، انجام کارایو و کوتر ضایعات پوستی، درمان و تشخیص مشکلات پوست و مو، انجام تست های حساسیت پوستی، سوزاندن و یا الکترولیز موهای اضافی، انجام اشعه درمانی از طریق اشعه (X) و همچنین انواع جراحی های درمانی و تشخیصی پوستی که از طریق بی حسی موضعی روی بیماران صورت می پذیرد، از جمله خدماتی است که در این مراکز درمانی برای بیماران انجام می گیرد.

در طراحی هر یک از این قسمت ها، بایستی موضوعات خاصی لحاظ گردد تا هر یک از محیط های نامبرده بتوانند به بهترین نحو، مناسب ترین شرایط را برای این گروه از بیماران فراهم نمایند. توجه داشتن به متراژ در اختیار داشته برای هر فضا، سیرکولاسیون، متریال های استاندارد در هر محیط، تهویه مناسب، نورپردازی و رنگ از جمله مسائلی به شمار می آیند که در طراحی محیط داخلی کلینیک پوست و مو بسیار حائز اهمیت است.

در نظر گرفتن مراقبت های بهداشتی اولیه

در ادامه طراحی داخلی کلینیک پوست و مو، بایستی متذکر شویم که در وهله نخست؛ مراقبت های بهداشتی اولیه، در مکان هایی که مراجعه کنندگان با کارکنان آن مرکز درمانی در ارتباط هستند، بایستی در نظر گرفته شود. در زمان های گذشته، مردم برای درمان از مساعدت پزشکان در منزل و یا در اتاق جراحی بهره مند می شدند.

اما با پیشرفت علم و تکنولوژی، تخصص گرایی در بین پزشکان مسیر را به منظور احداث مراکز درمانی و همچنین تشخیصی که خدمات درمانی وسیعی را به بیماران ارائه می نمایند، هموارتر ساخت. فواید مراکز فوق برای پزشکان نیز، اختصاص دادن به ساعات کاری پیاپی و همچنین قدرت تبادل و استفاده از تجربیات دیگر پزشکان در این مجموعه است. از ساده ترین کلینیک های مراقبتی می توان به مطب های جمعی متذکر شد.

دراین سری از مطب های پزشکی، بین دو الی سه پزشک با همکاری در منشی گری و یا خدمات کارمندی، اقدام به فعالیت می نمایند. اگر چه هسته اساسی خدمات مراقبتی، پزشکی عمومی است، اما کلینیک های پزشکی مراقبتی مدرن به شکل فزاینده ای شامل پرسنل پرستاری و دیگر تخصص های اکیپ مراقبت درمانی است که در این مجموعه، نقش مهمی را ایفا می نمایند.

انتخاب مناسب ترین رنگ در طراحی کلینیک پوست و مو

یکی از تاثیرگذارترین و اصلی ترین اقداماتی که سبب موفقیت بیشتر دکوراسیون می شود، انتخاب رنگ مناسب برای کف پوش، دیوارها، مبلمان، تزئینات مربوط به پنجره ها، پرده و دیگر وسایل استفاده شده در طراحی کلینیک پوست و مو است. رنگ آمیزی محیط یک کلینیک به علت تاثیرات روانشناختی که در بیماران و همچنین همراهان وی دارد، سبب گردیده که این بخش از طراحی کلینیک، یکی از مهمترین نکات طراحی در نظر گرفته شود.

 

رنگ آمیزی اصولی یک فضای درمانی نظیر کلینیک های زیبایی پوست و مو، بایستی سبب به وجود آمدن حس آرامش در مراجعه کنندگان خواهدشد. دراین راستا به منظور برخورداری از انتخابی مناسب، بهتر است که اطلاعات کافی در خصوص مباحثی نظیر روانشناسی رنگ ها و اثرات آن در ارتقای جذابیت فضا کسب نمایید تا از این طریق، با آگاهی بیشتر بتوانید از موثرترین ابزارها در افزایش کیفیت دیزاین دکوراسیون داخلی این سری از مراکز درمانی استفاده کنید.

 

در حقیقت، هنر یک طراح داخلی در ایجاد دیزاین مناسب این است که با استفاده از اصول و همچنین شیوه های مناسب بتواند مراجعه کنندگان بسیاری را به این مراکز خدمات زیبایی جلب نماید. به طور معمول، تجربه نخست ما از یک فضای کاملاً جدید در صورتی که مثبت باشد می تواند تا مدت ها در ذهن باقی بماند. بر همین اساس یکی از رموز موفقیت آمیز در طراحی این سری از کلینیک های زیبایی این است که با بالا بردن جذابیت و شکیل کردن محیط بتوانیم بهترین حس را در مخاطبین ایجاد نماییم. گروه معماری بام با حضور بهترین معماران تمام نکات و اصول طراحی داخلی را به خوبی رعایت می‌کند.

استفاده آگاهانه از رنگ در طراحی کلینیک پوست و مو

تعیین رنگ وسایل منزل و یا دیوارها مرتبط با احساس و یا سلیقه شخصی هر فرد است. اما این موضوع در فضاهای کاری به خصوص درمانی، کمی متفاوت تر است. به طوری که اگر هدف دیزاین، دکور فضای کاملاً کاری باشد، علاوه بر توجه نمودن به نیازهای خود، بایستی به آن چه که برای تمامی مراجعه کنندگان که اغلب بیماران دارای مشکلات پوستی و مو هستند نیز بسیار خوشایند باشد. به طور قطع نباید رنگ هایی را به کار ببریم که سبب ایجاد ناهنجاری در دکوراسیون این بخش از مراکز خدمات درمانی زیبایی شود و تاثیرات منفی را در جذابیت مخاطب به همراه داشته باشد.

 

استفاده از مناسب ترین رنگ ها در کلینیک های زیبایی، علاوه بر حس آرامش، توان بیشتر و حس خستگی ناپذیری را برای کادر درمانی نیز به همراه دارد. بنابراین دقت به این مسئله در فضاهای درمانی بسیار حائز اهمیت است. به این علت که در این فضاها، مراجعین و اغلب بیماران در طی روز بسیار در رفت و آمد هستند و باید متوجه شوند که رفاه حال آن‌ها و احساسشان از محیط برای شما بسیار مهم است.

در این راستا لازم است تا پیشنهادات کاربردی را برای انتخاب بهترین رنگ در کلینیک پوست و مو بیان نماییم:

استفاده از رنگ های روشن

استفاده از رنگ های روشن، فواید بسیاری را در این بخش به همراه دارد که یکی از اصلی ترین آن ها، ایجاد فضای شاداب، دوستانه و گرم است. از رنگ های روشن در فضاهای متعدد کلینیک زیبایی فوق به شکل ترکیبی و یا تکی به همراه چندین رنگ دیگر نیز می توان بهره برد. استفاده از رنگ‌های روشن به همراه نورپردازی مناسب در فضاهای فوق بسیار موثر است. همچنین استفاده از آن ها در فضاهای محدود، سبب بزرگتر نشان دادن محیط داخلی کلینیک می شود.

 

استفاده از رنگ های تیره

بهتر است این سری از رنگ ها را برای برخی از وسایل موجود در طراحی کلینیک های زیبایی پوست و مو استفاده نماییم. استفاده از این رنگ ها برای کاغذ دیواری و یا رنگ دیوار در این فضاها به هیچ عنوان توصیه نمی شود.

شیوه هایی برای بالا بردن جذابیت طراحی کلینیک پوست و مو

وجود دیوارهای رنگی می تواند شیوه نوین و همچنین حال و هوای متفاوتی را در فضای کلینیک ایجاد نماید. هر دیوار با ترکیب رنگ مناسب می تواند در محیطی ویژه براساس نوع خدمات درمانی زیبایی که در آن مکان برای بیماران ارائه می گردد، انتخاب شود.

 

استفاده از وسایل رنگی نظیر صندلی، مبلمان و همچنین سایر وسایل دکوری نیز می تواند در بالا بردن جذابیت کلینیک تاثیرگذار باشد و همچون یک مکمل در دیزاین دکوراسیون محسوب شود.

بهره مندی از قفسه، کمد و درهای رنگی زیبا، علاوه بر ایجاد نما و جلوه ی ویژه به بخش داخلی، سبب تحریک حس کنجکاوی و توجه بیماران نیز می شود و با این متد می توانید تا حد قابل توجهی مدت انتظار برای نوبت ویزیت در این گروه از بیماران را آسانتر نماید. شما با رعایت همین چندین نکته ساده و البته انتخاب یک گروه طراحی و معماری حرفه ای می‌توانید کلینیک پوست و موی زیباتری داشته باشید.

دیدگاه خود را وارد کنید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *