پنج نکته کلیدی در خرید لامپ کم مصرف که باید بدانید

پنج نکته کلیدی در خرید لامپ کم مصرف که باید بدانید
  • 1400/12/4
  • محمدرضا مرتضایی
  • 0

چرا استفاده از لامپ کم مصرف توصیه می شود؟

حتما شما هم از مصرف کنندگان لامپ کم مصرف هستید و یا لااقل نام آن را زیاد شنیده اید. اگر بخواهیم به طور خلاصه و در چند کلمه کوتاه این لامپ ها را تعریف کنیم باید بگوییم که لامپ کم مصرف یعنی انرژی کمتر، عمر بیشتر، کارایی بالاتر.

امروز می خواهیم در این مقاله با انواع لامپ کم مصرف، تفاوت و مزایای آنها به طور مفصل صحبت کنیم.

                                                         

مزایای استفاده از لامپ کم مصرف

لامپ کم مصرف ال ای دی نسل جدیدی از لامپ های روشنایی هستند که به دلیل مصرف کم انرژی برق، توانستند به سرعت جای لامپ های قدیمی را بگیرند. لامپ های قدیمی تر بیشتر انرژی برق را تبدیل به گرما می کردند و درصد کمی را به روشنایی. اما لامپ های نسل جدید، دقیقا برعکس عمل می کنند.

لامپ کم مصرف ال ای دی  کم مصرف علاوه بر مصرف انرژی کمتر، عمر بیشتری هم دارد و به همین دلایل بسیاری از کشورهای مترقی قوانین تشویقی برای جایگزینی این لامپ ها با لامپ های قدیمی در نظر گرفته اند .

به طور کلی لامپ های کم مصرف ۸ برابر بیشتر از لامپ های رشته ای عمر می کنند. تولید گرمای کمتر

و روشنایی بیشتری دارند و چون این لامپ ها عمر بیشتر و مصرف برق کمتری دارند ، خرید آنها با وجود قیمت بالاتر به حتما مقرون به صرفه تر خواهد بود.

لامپ کم مصرف

انواع لامپ کم مصرف

لامپ کم مصرف در توان و اشکال مختلف تولید می شود. تقسیم بندی لامپ ها را می توانیم با توجه به توان، نوع سرپیچ، شکل تیوب، و براساس نحوه راه اندازی انجام دهیم.

به عنوان مثال براساس شکل تیوب لامپ های کم مصرف می توانند پیچی، لامپ حبابی، گل و غیره باشند. لامپ ال ای دی، لامپ SMD و لامپ COB هم از انواع کم مصرف محسوب می شوند.

مکانیزم کار لامپ کم مصرف قدیمی چگونه است؟

تکنولوژی لامپ ها کم مصرف قدیمی با تخلیه الکتریکی گازی همراه است. درون این لامپ ها بخار جیوه وجود دارد که در گاز آرگون قرار گرفته است. فعل و انفعالات این دو ایجاد پلاسمایی کرده و تولید نور فرابنفش می کند. نور فرابنفش با کمک ماده فلورسنت به نور مرئی تبدیل می شود. به همین دلیل است که به لامپ کم مصرف فلورسنت فشرده هم می گویند.

لامپ های کم مصرف خود به مدل های مختلفی تقسیم می شود. که به توضیح هر یک آنها خواهیم پرداخت.

آشنایی با لامپ ال ای دی و مشخصات آن

طول عمر و روشنایی و بازدهی لامپ های ال ای دی بسیار بیشتر از دیگر لامپ ها بخصوص لامپ های رشته‌‌ای است . در این نوع از لامپ های کم مصرف از دیودهای نورگسیل استفاده شده است.

این لامپ، در حدود ۹۰ درصد از برق مصرفی خود را به نور تبدیل می کند. با استفاده از این لامپ می توان به طرز چشمگیری مصرف برق و روشنایی را در ساختمانها کاهش داد. نوری که ال ای دی ها از خود ساطع می کنند، کاملا شبیه به نور طبیعی بوده و به چشم ها آسیب وارد نمی کنند.

لامپ کم مصرف

لامپ ال ای دی خود به انواع مختلفی تقسیم می شود مانند :

  • ال ای دی پاور ( دارای دیودهای با توان یک وات و سه وات هستند)
  • لامپ SMD ( در این لامپ ها تعدادی دیود نورافشان که توان کمی هم دارند بر روی یک برد قرار می گیرند)
  • لامپ COB ( تعداد زیادی دیود با فاصله های بسیار کم در کنار یکدیگر بر روی یک برد قرار می گیرند)
  • لامپ حبابی ( با زاویه تابش ۱۳۶ درجه در مکانهایی که نور زیادی احتیاج دارند استفاده می شوند. توان مصرفی آنها چیزی در حدود ۲۰،۱۵،۱۲،۹ وات است)
  • لامپ طرح گل (زاویه تابش ۱۳۰ درجه دارند و شکل ظاهری زیبا و متفاوتی هم دارند. بیشتر از ۲۵ هزار ساعت عمر می کنند و به اندازه۱۰۰ لامپ رشته ای به تنهایی می توانند نور تولید کنند)
  • ال ای دی فیلامنتی ( گرمای کمتری نسبت به دیگر ال ای دی ها تولید می کنند، بسیار کم مصرفند و شکل زیبایی هم دارند. به نام لامپ لوستر هم شناخته می شوند)
  • ال ای دی هالوژنی ( لامپ هایی که شبیه هالوژن های قدیمی اند البته با تنوع رنگ بالا، صرفه جویی ۸۵ درصدی، تولید روشنایی متمرکز و عمر بالا)
  • لامپ اشکی و شمعی ال ای دی ( با زاویه تابش ۲۵۰ درجه ای، مورد مصرف در لوستر، چراغ مطالعه، سرویس بهداشتی و امثال اینها)
  • ال ای دی Wall Washer (مجموعه ای از چند لامپ که براساس نوع پروژه با توانهای مختلف برای طراحی بر روی دیوار، کاربرد دکوراتیو دارند)
  • ال ای دی ریسه ای (به صورت رشته های بلند و باریک بر روی کناف ها و سقف های کاذب و نمای بیرونی ساختمانها استفاده می شوند.)
  • ال ای دی پنلی
  • ال ای دی مهتابی

نکات مهمی که در خرید لامپ کم مصرف باید به آنها توجه داشته باشید

۱) زمانی که می خواهید لامپ کم مصرف مثلا از نوع ال ای دی بخرید، بهتر است براساس نیازتان به میزان روشنایی اقدام به خرید کنید. واحد میزان نوردهی لامپ های ال ای دی براساس لومن است. با توجه به میزان لومن نوشته شده روی جعبه و نور مورد نیاز خرید کنید.

۲) میزان توان مصرفی که براساس لومن بر وات ذکر می شود را مورد توجه قرار دهید.

۳) شاخص سی آر آی که همان کیفیت نور است را مورد توجه قرار دهید. شاخص نمود نور برای لامپ های خانگی ۸۰ تا ۹۰ است.

۴) از برندهای معتبر خریداری کنید. برندهایی که هم کیفیت محصول‌شان به اثبات رسیده است و هم برای محصولات خود گارانتی در نظر گرفته اند. ضمانت نامه های معتبر چیزی در حدود ۱ تا ۲ سال است.

۵) سعی کنید لامپی را خریداری کنید که به انقضای گارانتی آن زمان زیادتری باقی مانده باشد.

کدام برند را برای خرید لامپ کم مصرف انتخاب نماییم ؟

برندهای باکیفیت زیادی در کشور ما به تولید لامپ کم مصرف مشغولند. برند فرنام یکی از برندهایی است که توانسته با تولید انواع لامپ های کم مصرف ال ای دی با کیفیت برتر و طول عمر بالا، جای خود را در میان نام های معتبر دیگر در این عرصه باز نماید. میتوانید از طریق وب سایت فرنام محصولات این شرکت را ببینید . روشنایی فرنام

یکی از مهمترین و با ارزش ترین خدماتی که این مجموعه به شما ارائه می دهند گارانتی و خدمات پس از فروش معتبر برای همه محصولات خود است که می تواند خیال شما را بابت کیفیت و خدمات خوب محصولات این شرکت راحت کند.

تولید کننده ای با ۳۵ سال سابقه درتولید محصولات روشنایی که روشنی بخش خانه های شما هستند.

دیدگاه خود را وارد کنید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *