۵ نکته مهم که باید در زمان خرید دستگاه حضور و غیاب تشخیص چهره به آن توجه داشته باشید

۵ نکته مهم که باید در زمان خرید دستگاه حضور و غیاب تشخیص چهره به آن توجه داشته باشید
  • 1400/12/7
  • محمدرضا مرتضایی
  • 0

دستگاه حضور و غیاب تشخیص چهره یکی از پرکاربردترین و محبوب‌ترین سیستم‌هایی است که در شناسایی و ثبت تردد پرسنل مورد استفاده قرار می‌گیرد. عدم نیاز به لمس فیزیکی دستگاه، عدم نیاز به مشارکت فعال افراد برای شناسایی و امکان شناسایی از فواصل دور ( تا ۳ متر) ویژگی‌های رقابتی این فناوری است که آن را از سایر راهکارها تا حدودی متمایز می‌کند.

برای این که یک سیستم مناسب برای ثبت ورود و خروج کارکنان انتخاب کنید، باید به یک سری نکات فنی توجه داشته باشید. در این بخش ۵ نکته مهم در خرید دستگاه حضور و غیاب تشخیص چهره را با هم بررسی می‌کنیم.

۱٫ نوع و کیفیت دوربین تشخیص چهره

نوع و کیفیت ماژول تشخیص چهره، تأثیر به سزایی در کیفیت تصویر دارد. هرچه اجزاء یک دوربین از جمله لنز، سنسور، پردازشگر و … از متریال خوب و مناسبی ساخته شده باشد و رزولوشن مناسبی ارائه دهد، جزئیات بیشتر و دقیق‌تری از چهره افراد را اسکن و آنالیز شده  و کیفیت نهایی آن قابل قبول‌تر خواهد بود. بنابراین هرچه دوربین دستگاه حضور و غیاب تشخیص چهره، با کیفیت‌تر باشد، دقت و سرعت بیشتری در شناسایی پرسنل خواهد داشت و در شرایط متفاوت محیطی می‌تواند به راحتی چهره‌ها را شناسایی و ورود و خروج‌ها را ثبت نماید.

۲٫ ظرفیت حافظه دستگاه حضور و غیاب

در سیستم‌های بیومتریک از جمله تشخیص چهره، ابتدا باید الگو یا نمونه اولیه چهره افراد بر روی سیستم معرفی شود. به این کار در اصطلاح ثبت نام کاربران یا Enrollment می‌گویند. در زمان ورود و خروج، پرسنل روبروی دوربین دستگاه حضور و غیاب می‌ایستند، چهره آنها اسکن شده و در صورت تطابق با نمونه‌های ذخیره شده، تردد آنها ثبت می‌گردد. بنابراین دستگاه حضور و غیاب برای ذخیره سازی الگوهای اولیه، نیاز به حافظ ذخیره سازی دارد.

توجه داشته باشید که هر دستگاه‌ ساعت زنی برای تعداد مشخصی از پرسنل طراحی و تولید می‌شود. پس بسیار مهم است که در زمان خرید دستگاه حضور و غیاب، بررسی کنید که آیا سیستم مورد نظر می‌تواند تعداد پرسنل ما را پشتیبانی کند یا نه ؟ به طور مثال اگر شما ۵۰۰ نفر پرسنل دارید، حافظه دستگاه ورود خروج باید قابلیت ذخیره سازی حداقل ۵۰۰ نمونه چهره یا بیشتر را دارا باشد.

 

۳٫ سرعت پردازش و ثبت تردد دستگاه حضور و غیاب

روشهای ثبت تردد قدیمی مانند پانچ کارت، ورود رمز یا ثبت کارت بسیار سریع بوده و نیازی به پردازش آنچنانی ندارند. اما در راهکارهای بیومتریک به دلیل اینکه نیاز به مقایسه شناسه بیومتریک (اثر انگشت، چهره، کف دست و …) با الگوهای اولیه است، بنابراین سرعت پردازش، تطبیق و شناسایی بسیار مهم است. به خصوص اگر تعداد پرسنل زیادی داشته باشید، دستگاه ثبت ورود خروج شما باید پردازنده قوی داشته باشد تا بتواند در کوتاه‌ترین زمان ممکن فرآیند شناسایی و ثبت تردد را انجام دهد. البته منظور این نیست که حتماً باید از پردازنده قوی در دستگاه استفاده شود. خیر! بلکه باید توجه داشته باشید که با توجه به تعداد پرسنل، سیستم منتخب شما قدرت و سرعت پردازش و ثبت تردد مناسبی داشته باشد.

بنابراین در زمان خرید دستگاه حضور و غیاب تشخیص چهره دقت داشته باشید که پردازنده (CPU) و RAM سیستم منتخب، با تعداد پرسنل مجموعه شما متناسب باشد.

۴٫ الگوریتم شناسایی چهره

شناسایی چهره نسبت به سایر راهکارهای بیومتریک، رشد و توسعه بیشتری داشته است. در زمان معرفی اولیه این فناوری، از الگوریتم‌ها و روشهای بسیار ساده‌ای (تشخیص چهره دو بعدی) برای شناسایی چهره استفاده می‌شد.

این الگوریتم‌ها بسیار ساده و ضعیف بوده و امکان فریب دادن و دور زدن دستگاه حضور و غیاب در آن بسیار زیاد بود. تشخیص چهره دو بعدی عملکرد ضعیفی نیز در شناسایی دارد.

اما با گذشت زمان، این تکنولوژی توسعه بسیاری کرد و الگوریتم‌های بسیار پیشرفته (تشخیص چهره سه بعدی، شناسایی با پوشش ماسک، یادگیری عمیق و …) تحول بزرگی در این فناوری ایجاد کردند. امروزه با استفاده از الگوریتمهای جدید، امکان دور زدن و فریب دستگاه حضور و غیاب تشخیص چهره در حد صفر است و سیستم‌های جدید به راحتی می‌توانند چهره زنده را از نمونه‌های تقلبی (ماسک، عکس و فیلم) تشخیص دهند.

بنابراین توصیه می‌شود در زمان خرید دستگاه حضور و غیاب، بررسی کنید که سیستم منتخب شما از آخرین فناوری به‌روز بهره برده و توانایی تشخیص چهره زنده از چهره جعلی را داشته باشد.

دو عامل بسیار مهم در دقت شناسایی دستگاه حضور و غیاب تشخیص چهره عبارت است از : FAR (False Acceptance Rate) به معنای نرخ پذیرش (شناسایی) اشتباه کاربران غیر مجاز (معرفی نشده) و FRR (False Rejection Rate) به معنای نرخ عدم شناسایی کاربران مجاز (تعریف شده). گاهی پیش می‌آید که وقتی پرسنل روبروی دوربین دستگاه ساعت زنی قرار می‌گیرند، تردد آنها به اشتباه با شماره دیگری ثبت می‌شود و یا علیرغم اینکه چهره آنها تعریف شده است، اما سیستم آنها را شناسایی نمی‌کند. در یک سیستم حضور و غیاب مناسب، باید نرخ این دو فاکتور بسیار پائین باشد.

 

۵٫ عملکرد دستگاه حضور و غیاب تشخیص چهره در شدت نور متفاوت

کم یا زیاد بودن شدت نور محیط در عملکرد تمامی دوربین‌های ثبت تصویر از جمله دوربینهای تشخیص چهره مؤثر است. تابش مستقیم نور شدید بر روی اسکنر یا دوربینهای بیومتریک، ممکن است فرآیند شناسایی پرسنل توسط دستگاه حضور و غیاب را تحت تأثیر قرار داده و مختل کند. البته عدم وجود نور کافی و تاریکی محیط نیز می‌تواند تأثیر مشابهی داشته باشد.

بنابراین توصیه می‌شود که دستگاه حضور و غیاب تشخیص چهره خود را در محیط و مکانی نصب کنید که در معرض تابش مستقیم نور خورشید و نورهای محیطی شدید نباشد و البته از نصب دستگاه در محیطهای کم نور و تاریک نیز بپرهیزید.

یکی از تغییراتی که بر روی دستگاه های حضور و غیاب تشخیص چهره جدید انجام شده است، کاهش تأثیر گذاری فاکتور شدت نور بر عملکرد سیستم است. در سیستمهای جدید، تأثیرگذاری شدت نور محیط بر دوربین تشخیص چهره کاهش یافته و دستگاههای جدید عملکرد بهتری در محیطهای با نور کم یا زیاد دارند. یکی از تغییرات در این زمینه استفاده از نور مادون قرمز برای شناسایی چهره افراد در محیطهای تاریک و کم نور است.

بنابراین توصیه می‌شود در زمان خرید دستگاه حضور و غیاب به این فاکتور نیز توجه داشته باشید. البته داشتن چنین سیستمی دلیل بر این نمی‌شود که شما نکات مهم نصب را رعایت نکنید. توصیه می‌شود در هر صورت دستگاه تشخیص چهره خود را در محیطی با شدت نور مناسب و به دور از تابش مستقیم نور بر دوربین نصب کنید.

 

چکیده

فناوری تشخیص چهره یکی از بهترین راهکارهایی است که بر روی انواع دستگاه حضور و غیاب به کار گرفته شده است. این فناوری مزایای بسیاری دارد. در این سیستم، برای شناسایی چهره نیازی به لمس فیزیکی دستگاه نیست. فقط کافی است که جلوی دوربین سیستم تشخیص چهره قرار گیرید تا در کمترین زمان ممکن چهره شما شناسایی شده و تردد ثبت شود.

اگر قصد خرید دستگاه حضور و غیاب تشخیص چهره را دارید، توصیه می‌شود به این ۵ نکته مهم توجه داشته باشید:

  • کیفیت مناسب دوربین ( استفاده از قطعات با کیفیت و رزولوشن تصویر مناسب)
  • ظرفیت حافظه مناسب جهت ثبت و معرفی الگوهای اولیه
  • سرعت پردازش و ثبت تردد مناسب
  • استفاده از فناوری و الگوریتم‌های جدید و به روز
  • عملکرد مناسب دستگاه حضور و غیاب تشخیص چهره در شدت نور کم و زیاد

 

 

 

 

دیدگاه خود را وارد کنید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *