در هنگام خرید ملک در ترکیه چه سوالاتی را باید از مالک یا آژانس بپرسم ؟

در هنگام خرید ملک در ترکیه چه سوالاتی را باید از مالک یا آژانس بپرسم ؟
  • 1400/12/17
  • محمدرضا مرتضایی
  • 0

هنگام خرید آپارتمان در ترکیه ، سوالات بسیار زیادی برای خریداران ملک مطرح است که لازم است قبل از اینکه هر گونه تصمیم جدی برای خرید داشته باشند ، اول پاسخ تمام این سوالات را از آژانس املاک و یا شخص فروشنده بپرسند . در واقع ما خرید ملک در ترکیه را به دو دسته تقسیم میکنیم که  دسته اول شامل خرید املاک دست اول و دسته دوم مربوط به خرید واحد های دست دوم میباشد و در این بخش سعی داریم به شما در ارتباط با اینکه در هر بخش به چه نکاتی میبایست توجه داشته باشید و چه سوالاتی لازم است از فروشنده بپرسید ، اطلاعات بدهیم . پس تا پایان این مطلب با ما همراه باشید .

در هنگام خرید ملک دست اول در ترکیه چه سوالاتی را باید از مالک یا آژانس بپرسم ؟

املاک دست اول ، املاکی هستند که از طریق شرکت های ساختمانی به فروش میرسند و در واقع املاکی هستند که قبل از شما توسط شخص دیگری خریداری نشده اند و سند این املاک مستقیم از طریق شرکت فروشنده با نام شما میشود . در رابطه با این املاک در واقع طرف فرشنده شرکت است و بنابراین کلیه کارها و پروسه خرید بیشتر با سیستم قراردادی و به صورت رسمی انجام میشود . در این موارد لازم هست به نکاتی توجه کنید که مهمترین آنها عبارتند از :

۱- خواندن دقیق متن قرارداد

در تمام فروش هایی که از طریق شرکت ساختمانی انجام میشود ، بین خریدار و فروشنده قراردادی امضا میشود که طرفین قرارداد ملزم به رعایت نکات موجود در آن میباشند . اگرجه این قراردادها توسط وکلای شرکت ها و به صورت کاملاً قانونی تنظیم میشوند ، اما معمولا بیشتر طرف فرشنده را میگیرند ( چون توسط وکیل شرکت فروشنده تنظیم گردیده است ) ، بنابراین لازم است که کاملا مفاد موجود در قرارداد را تک به تک بررسی کنید و پیشنهاد میکنیم از یک وکیل مجرب نیز کمک بگیرید . اغلب آژانس های املاک از جمله آژانس ما ( شرکت سان اند سندز ) برای حفظ حقوق مشتری ، با وکیل های کار آزموده ی همکاری میکنند و تمام شرایط قرارداد را همراه با وکیل بررسی میکنند .

۲- قیمتی که کارشناس رسمی دولت برای ملک اعلام میکند ، چقدر است ؟

مطابق با قوانین خرید و فروش ملک در ترکیه ، تمام املای که به خارجی ها فروخته میشود ، قبل از شروع پروسه فروش میبایست توسط کارشناس رسمی دولت کارشناسی شود تا رقم ملک مشخص شود . در واقع این قانون برای اینکه جلوی کلاهبرداری های مربوط به خرید و فروش ملک گرفته شود و املاک با رقم واقعی به خارجی ها فروخته شود ، وضع شده است ، اغلب شرکت های ساختمانی چون تعداد واحدهای زیادی دارند که برای فروش قرار داده شده است ، مرتباً املاک خود را کارشناسی میکنند و حد،داً میتوانند به شما اطلاع بدهند که رقم کارشناسی چقدر است . این موضوع به خصوص در ارتباط با افرادی که قصد اخذ شهروندی ترکیه و خرید بالای ۲۵۰،۰۰ دلار را دارند بسیار مهم است ، چون برای دریافت حق شهروندی ترکیه از طریق خرید آپارتمان در استانبول و آلانیا ترکیه ، قیمت  کارشناسی ملک م،رد نظر نیز میبایست بالای ۲۵۰.۰۰۰ دلار باشد .

۳- اطلاعات دقیق در ارتباط با نحوه و هزینه به نام زدن سند ملک و همچنین رقمی که روی سند ذکر میشود.

یکی تز مهمترین اطلاعاتی که میبایست بپرسید در ارتباط با پروسه به نام شدن سند است . اینکه شرکت ساختمانی برای به نام زدن سند به نام شما چند روز کاری زمان لازم دارد ، چقدر از هزینه به نام شدن سند مربوط به خریدار و چقدر مربوط به فروشنده میباشد و اینکه چه رقمی روی سند ذکر میشود ، جزو سوالاتی هست که با دقت باید پرسیده شود .

۴- کلید ملک چه زمانی تحویل داده میشود ؟

چه زمانی میتوانید ملک خود را تحویل بگیرید ، نیز جزو سوالاتی است که میبایست بپرسید و حتماً در قرارداد فی مابین ذکر کنید ، این موضوع به خصوص در ارتباط با املاکی که آماده تحویل نیستند ، بسیار اهمیت دارد.

۵- چه هزینه های دیگری میبایست پرداخت کنم ؟

به جز هزینه خرید خانه در آلانیا و استانبول ترکیه و هزینه مربوط به سند ، چه هزینه های یگری میبایست پرداخت کنم ؟ معمولا در املاک دست اول علاوه بر خرید ملک هزینه هایی برای دریافت آبونمان آب و برق و در برخی موارد در حال ساخت برای دریافت پایان کار ، از خریدار گرقته میشود ، بنابراین بهتر است قبل از هر چیز در ارتباط با هزینه های اضافی هم سوال کنید .

در هنگام خرید ملک دست دوم در ترکیه چه سوالاتی را باید از مالک یا آژانس بپرسم ؟

۱- خواندن دقیق متن قرارداد

قرارداد املاک دست دوم معمولاً بسیار ساده تر از قراردادهای املاک دست اول هستند ، اما به زمان پرداخت ، جریمه در صورت باطل شدن ، پیش پرداخت دقت کنید و تا جایی که امکان دارد ، بیعانه و یا پیش پرداخت کمی پرداخت کنید و مابقی را برای روز سند بگذارید . از کمک یک شرکت املاک ، مشاور حرفه ای در زمان عقد قرارداد استفاده کنید تا به عنوان شخص امین و ناظر بر قرارداد حضور داشته باشد .

۲- قیمتی که کارشناس رسمی دولت برای ملک اعلام میکند ، چقدر است و روی سند چقدر ذکر میشود؟

یکی از مهمترین بخش ها در خرید املاک دست دوم توجه به قیمت کارشناسی و قیمتی که روی سند ذکر میشود میباشد . در مورد قیمت کارشناسی املاک دست دوم چیز دقیقی نمیتوان گفت چون نمونه دیگری برای اینکه به آن استناد کنند وجود ندارد بنابراین هیچ کس نمیتواند رقم دقیقی به شما اعلام کند تا زمانی که گزارش کارشناسی دریافت شود . در ارتباط با قیمت نوشته شده روی سند نیز ، باید بگوییم حدود ۸۰ درصد از فروشنده های ملک به دلیل اینکه نمیخواهند مالیات زیادی بپردازند ، رقم واقعی را روی سند ملکشان ذکر نمیکنند ، بنابراین خیلی اهمیت دارند که قبل از هر گونه قراردادی از صاحب ملک بپرسید که چه رقمی را روی سند ملک نشان میدهند .

۳- هزینه سند و زمان به نام شدن سند

معمولا روی املاک دست دوم فروشنده هزینه سند را متقبل نمیشود و کل هزینه به نام شدن سند به عهده خریدار میباشد . اما بهتر است قبل از عقد قرارداد چک کنید و حتماً جزو شرایط قرارداد ذکر شود . معمولا پروسه به نام شدن سند واحد های دست دوم  سریع تر از مجموعه های نوساز انجام میشود اما بهتر است در قرارداد ذکر شود.

۴- هزینه های جانبی

در مورد املاک دست دوم معمولاَ هزینه های آبمونمان دریافت نمیشود چون قبلاً پرداخت شده است . اما در مورد این واحدها میبایست راجع به هر گونه بدهی احتمالی بابت شارژ ساختمان و یا هر گ،نه بدهی مربرط به شند دقت کنید و در شرایط قرارداد ذکر کنید که هر گونه بدهی احتمالی مربوط به فروشنده است .

دیدگاه خود را وارد کنید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *