همه چیز درباره کانکس و انواع کاربرد آن

همه چیز درباره کانکس و انواع کاربرد آن
  • 1400/12/18
  • محمدرضا مرتضایی
  • 0

کانکس یک سازه قابل حمل است که در مکان ها و شرایطی مورد استفاده قرار می گیرد که امکان ساخت و ساز در این محل ها نیست. در حالت کلی کانکس انواع مختلفی دارد که به دو دسته کانکس چرخدار و کانکس بدون چرخ تقسیم می شوند که نوع چرخدار آن به صورت مداوم قابل انتقال و جابجایی است و بدون چرخ آن ثابت است. در ادامه انواع کانکس ها را بررسی می کنیم.

 

انواع کانکس

از نظر ساختاری و کاربردی می توان انواع کانکس را دسته بندی کرد. علت این طبقه بندی ها هم معین شدن ویژگی ها و قیمت کانکس ها است تا بتوان قیمت مناسب هر یک از کانکس ها را بر اساس دسته بندی انجام شده به دست آورد. کانکس ها به چندین نوع تقسیم می شوند که عبارت است از:

  • کانکس مسکونی
  • کانکس خدمات شهری
  • کانکس کارگاهی
  • کانکس اداری
  • کانکس سفارشی

کانکس های مسکونی

یکی از کانکس های پرکاربرد، کانکس مسکونی است. کانکس مسکونی دارای همه انواع ساختارها شامل ویلایی و خانه های پیش ساخته است که اصلی ترین ویژگی آنها دارا بودن همه امکانات رفاهی از جمله سرویس بهداشتی، حمام، اتاق خواب و آشپزخانه است. این نوع از کانکس ها طبق نقشه و سازه ای که برای آنها طراحی شده، ممکن است دارای یک یا چند اتاق خواب باشد. حتی ممکن است دارای امکاناتی مانند کمد دیواری، فضای ناهارخوری و پذیرایی هم باشند. نکته قابل توجه در این نوع کانکس ها دوام و پایداری آنها، امنیت در سرقت، زیبایی ظاهری، چیدمان فضای داخلی آنهاست. معمولا به این کانکس ها خانه های قابل حمل و یا پیش ساخته هم گفته می شود. استفاده از کانکس مسکونی مزایای زیادی دارد که می ‌توان به کاهش هزینه‌ ها و ساخت در مدت زمان کوتاه و همچنین قابلیت قابل حمل یا پرتابل بودن آن اشاره کرد.

کانکس برفی نوعی از کانکس مسکونی است که توسط شیشه ساخته شده و مخصوص اسکی بازهاست و بر روی سطحی از اب سواز می شود تا استفاده کننده ها حس شناور بودن داشته باشند.

کانکس کشویی هم کانکس مسکونی است که با چوب و شیشه طراحی می شود و قسمت چوبی آن قابل حرکت و  قسمت شیشه ای نمایی زیبا به آن می دهد.

کانکس شیشه ای هم کانکس مسکونی است که سقف و کف خانه از چوب ساخته شده است. ما در آرا کانکس انواع کانکس ها را می توانیم به شما معرفی کنیم. چوب های کف در فصل های مختلف با توجه به شرایط آب و هوایی گرم و سرد می شوند و نیازی به استفاده بیش از اندازه از انرژی نیست. انرژی برق از پنل های خورشیدی تأمین میشود. امنیت در این کانکس ها کم است اما برای جذب افراد برای خرید بسیار خوب است.

 

کانکس خدمات شهری

یکی دیگر از کانکس هایی که در سطح شهر مورد استفاده قرار می گیرد، کانکس های خدمات شهری است. این کانکس ها نیز به منظور سرویس دهی به شهروندان طراحی و ساخته شده است و دارای قسمت های گوناگونی در داخل خود است. از مدل های این کانکس ها می توان به کانکس فروشگاهی، فست فود، گیت حراستی، کافی شاپ سیار، ایستگاه اتوبوس و غیره اشاره کرد. در ساختار این سازه ها طبق امکانات کار گذاشته شده از وسایل و تجهیزات گوناگون برای ساخت و ساز آنها استفاده شده است اما نکته یکسان در همه آنها این است که برای استفاده در فضای عمومی و فضای شهری طراحی و تولید شده اند.

کانکس های خدمات شهری نیز شامل کانکس بازیافت، کانکس عابر بانک، کانکس برف روب و کانکس پلیس است.

کانکس کارگاهی

کانکس کارگاهی در کارگاه های ساختمانی و عمرانی قابل استفاده است و برای اقامت کادر در ساعت کاری و یا کارگران و نیروهای شیفت شب برای خواب و استراحت ایجاد شده اند. این کانکس ها معمولا ساده ترین کانکس های برای استفاده هستند و معمولا به صورت ساده در شکل یک سالن خالی ساخته می شوند که می توان در آن برای انجام کار و فعالیت میز و صندلی گذاشت.

مثلا میز و صندلی برای غذا خوردن کارگران در ساعت های مشخصی از روز و شب و یا حتی تخت خواب برای استراحت کارگران و یا مدیران پروژه ها به صورت شبانه روزی. از نظر قیمت این کانکس ها ارزان تر بوده و به خاطر اینکه خریدار بعد از پایان پروژه دیگر احتیاجی به این کانکس ها ندارد، دوره استفاده از آنها معمولا یک دوره ۲ تا ۳ ماهه و یا حتی چند ماهه است.

کانکس کارگاهی سبک پرکاربرد ترین نوع بنای پیش ساخته برای استفاده کارگاه های عمرانی و ساختمانی کوچک است که هم اقتصادی و هم کارآمدی است.

کانکس کارگاهی سنگین دارای دوام و طول عمر بسیار بالاتر و آسایش نسبی زیادی است. چون از آهن آلات سنگین ساخته شده و برای پروژه های طولانی مدت و استفاده در چندین پروژه مناسب است.

کانکس کارگاهی یخچالی در نواحی سخت اقلیم سرد کوهستانی یا مناطقی مانند جنوب ایران که دارای آب و هوای بسیار گرمی بوده  بسیار خوب جواب می دهد و برای پروژه های نفت و گاز یا حفاری، معدن و راه سازی مناسب هستند. جداره های آن مانند یخچال با فوم تزریقی پولی اورتان پرشده که باعث می شود تبادل حرارتی به کمترین میزان برسد.

کانکس اداری

کانکس اداری و یا مدیریتی هم کانکسی است که برای مدیریت پروژه ها و یا اتاق جلسه مورد استفاده قرار می گیرد. از آنها می توان به عنوان سالن برگزاری کنفرانس و یا حتی سالن همایش استفاده کرد. این سازه ها معمولا دارای اندازه های بزرگتری نسبت به انواع دیگر کانکس ها هستند. حتی ممکن است دارای محیط های گوناگون مثل محیط استراحت کارکنان باشند.

دقت کنید که این کانکس ها به خاطر بزرگ بودن توانایی انتقال ندارند و برای انتقال آنها باید از دمونتاژ و مونتاژ دوباره در محل کمک گرفت. این کانکس ها از زوایای گوناگونی مورد ارزیابی قرار می گیرد و از نمونه هایی از آنها می توان به شکل دفترهای دو طبقه استفاده کرد.

کانکس اداری سالنی یک-تکه و معمولاً در ابعاد متوسط و بزرگ مستطیلی ساخته می‌شود. پارتیشن بندی ندارد و واحدهای اضافی مانند سرویس بهداشتی، اتاقک‌های مجزا و … حذف شده است. انبار محصولات و مواد غذایی، سالن های اداری، سالن جلسات و کنفرانس ها، آمفی تئاترها، نمایشگاه محصولات، سالن های گردهمایی و … اشاره داشت.

کانکس دو اتاقه نیز سازه ای پیش ساخته است که یک پارتیشن داخلی با دو قسمت دارد. دارای دو اتاق بزرگ است که می ‌تواند دو واحد مجزا اداری را در یک کانکس فراهم کند. این کانکس با آبدار خانه، سرویس بهداشت و در انواع متحرک (چرخدار) و ثابت ساخته می‌شوند. آرا کانکس مرکز فروش کانکس (پناهگاه) در تهران آماده راهنمایی و مشاوره می باشد.

 

دیدگاه خود را وارد کنید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *