تفاوت مایکروویو با مایکروفر و مزیت‌های استفاده از فر در آشپزی

تفاوت مایکروویو با مایکروفر و مزیت‌های استفاده از فر در آشپزی
  • 1400/12/21
  • محمدرضا مرتضایی
  • 0

تفاوت مایکروویو و مایکروفر از جمله مواردی است که به شما کمک می‌کند در حین خرید هر کدام از این دو وسیله کمتر دچار اشتباه شوید. متاسفانه بسیاری از مردم تصور می‌کنند که مایکروفر و مایکروویو یکی هستند. اما این یک باور رایج غلط است. هر چند که دو دستگاه نام برده کاربردی تقریبا یکسان داشته و هر دو یک وسیله الکترونیکی برای طبخ غذا هستند.

ولی تکنولوژی به کار رفته در این دو محصول متفاوت از هم بوده و هر کدام دارای عملکردی متفاوت هستند.  لطفا تا انتهای مطالب همچنان همراه ما بمانید تا مهمترین تفاوت‌های آن‌ها را با هم مرور کنیم.

تفاوت مایکروویو و مایکروفر چیست؟

جهت بررسی تفاوت ماکروویو و ماکروفر نیاز است که شما در ابتدا تعریفی مشخص و دقیق از این دو دستگاه داشته باشید. به همین دلیل ما تصمیم گرفتیم در ابتدا تعریفی مختصر در رابطه با هر دو دستگاه نام برده ارائه داده و سپس در گام بعدی به سراغ برشمردن تفاوت‌های موجود بین آن‌ها برویم.

مایکروویو

یک ابزار الکترونیکی متعلق به آشپزخانه بوده که از آن برای پخت و پز و گرم نگه‌داشتن مواد غذایی استفاده می‌شود. این دستگاه مجهز به المنت تابشی و گرمکن با اشعه لیزر بوده و هنگامی که به جریان الکتریسیته متصل می‌شود، به واسطه قطعات نام برده شروع به تابش اشعه‌هایی با طول موج کوتاه بر سطح غذا در درون محفظه خود می‌شود. به این ترتیب با سرعت بسیار بالا شروع به پخت و گرم کردن غذا می‌کند.

این نوع فر فقط در قسمت بالایی خود یک المنت گرمکن دارد. در واقع برخلاف بسیاری از فرهایی که دارای کاربرد مشابه با مایکروویو هستند در قسمت پایین این دستگاه هیچ المنت و کرم‌کنی وجود ندارد.

در واقع فرآیند پخت غذا در درون مایکروویو یا به اصطلاح فارسی تندپز به نحوی صورت می‌گیرد که با تابش ریز موج‌های الکترومغناطیسی بسیار کوتاه، با قدرت نفوذ بسیار بالا، بر سطح غذا، جذب غذا می‌شود. سپس مولکول‌های قطبی آب و غذا با دریافت اشعه ویو به جنبش درآمده و دمای بسیار بالایی را تولید می‌کنند‌.

به این ترتیب غذای موجود در این دستگاه در مدت زمانی بسیار کوتاهتر از حد رایج گرم و پخته می‌شود. البته مدل‌های چند کاره مایکروویو دارای گریل و المنت اضافی نیز بوده و به این ترتیب علاوه‌بر تکنولوژی لرزاننده امواج از خدمات گریل و المنت نیز برخوردار هستند.

مایکروفر

مایکروفر نیز یک ابزار آشپزخانه برقی است که به منظور پخت‌و‌پز و گرم کردن غذا به کار می‌رود. اما اصلی‌ترین تفاوت مایکروویو و مایکروفر در این است که تکنولوژی و فرایند پخت متفاوتی دارد. در واقع این دستگاه در محیطی بسته با دمایی یکنواخت عملیات پخت یا گرم کردن غذا را انجام می‌دهد.

قیمت فر بوش و مایکروفر برقی همانند فرآیند پخت آن مناسب بوده و در کل این وسیله طراحی فنی و عملکردی مشابه فر عادی دارد. منتهی دارای ابعاد کوچکتری نسبت به فرهای گازی است. معمولا طراحی این مدل دستگاه به نحوی صورت می‌گیرد که می‌توان درجه پخت آن را بین ۱۰۰ تا ۲۵۰ درجه سانتیگراد تنظیم کرد.

این مدل فر به دلیل ایجاد دمای یکنواخت در درون محفظه خود تمام قسمت‌های غذا را به صورت کاملا یکسان و یکدست می‌پزد. معمولا شما با انتخاب و خرید دستگاه ماکروفر صاحب یک وسیله کاربردی که دارای عملکرد بسیار راحت و ساده‌ای نیز است خواهید شد. منتهی جهت کسب نتیجه بهتر از عملکرد آن باید درجه‌بندی پخت غذا را متناسب نوع غذا انتخاب کنید.

هر ماکروفر در محفظه درونی خود یک المنت در قسمت پایین و یک المنت در قسمت بالای خود دارد. همچنین تمامی ماکروفرها مجهز به گریل و جوجه گردان بوده و به همین دلیل در کنار پخت و پز برای تهیه جوجه کباب و مرغ بریان نیز کاربرد دارند.

تفاوت ماکروویو و ماکروفر

حال که کم و بیش با ساختار و عملکرد دو دستگاه مایکروویو و ماکروفر آشنا شدید درک تفاوت‌های موجود بین آن‌ها راحت‌تر خواهد بود. اولین تفاوت مایکروویو و مایکروفر در سرعت عمل و مدت زمان لازم برای گرم کردن و پخت غذا است. همانطور که گفتیم مایکروویو در بازه زمانی بسیار کوتاهی غذای مورد نظر شما را پخته و آماده می‌کند.

اما ماکروفر با همان چرخه عادی غذا را آماده می‌کند. بنابراین اگر شرایط زندگی شما به نحوی است که فرصت کافی برای پخت و پز را ندارید خرید مایکروویو برایتان کارآمدتر خواهد بود‌. اما اگر کیفیت پخت غذا مهمتر بوده و ترجیح می‌دهید با صرف زمان بیشتر غذای مورد نظرتان به طور کامل و یکنواخت پخته شود ما پیشنهاد خرید مایکروفر را می‌دهیم.

دیگر تفاوت این دو محصول در قیمت آن‌ها است. مثلا قیمت مایکروویو بوش نسبت به ماکروفر آن گران‌تر است. به هرحال تکنولوژی ساخت مایکروویو پیچیده‌تر بوده و نیاز به صرف هزینه و دانش بیشتری دارد. به همین دلیل برای خرید آن شما مجبور هستید هزینه بیشتری را صرف کنید.

دیگر تفاوت مایکروویو و مایکروفر همانطور که در موارد قبلی به آن اشاره کردیم فرآیند پخت است. در واقع مایکروفر برای پخت غذا، فقط نیاز به دما و گرما دارد و این گرما از طریق المنت‌ها فراهم می‌شود. اما در مایکروویو در کنار گرما و دما نیاز به اشعه وایو نیز است. برخلاف سایر لوازم پخت و پز که مهمترین عنصر برای پخت‌و‌پز در آن‌ها گرما و حرارت است، در مایکروویو عنصر اصلی شامل اشعه وایو می‌شود.

 

گزینه دیگری که از آن به عنوان تفاوت مایکروویو و مایکروفر می‌توانیم یاد کنیم این است که اصولا کار با ماکروفر راحت‌تر بوده و احتمال خطرات کمتری را در پی دارد. اما مایکروویو به دلیل تشعشع ذرات الکترومغناطیسی نیاز به دقت بسیار بالایی داشته و قبل از هر بار استفاده باید به طور کامل مورد بررسی قرار بگیرد تا اگر واشر یا دیگر قطعات آن آسیب دیده باشند، تعویض شوند. زیرا هرگونه بی‌احتیاطی در رابطه با آن احتمال انفجار را در پی دارد.

مزایای استفاده از مایکروفر و مایکروویو

در کنار بررسی تفاوت مایکروویو و مایکروفر بد نیست که با برخی مزایای این دو لوازم برقی آشپزخانه نیز شما را آشنا کنیم. همانطور که مستحضر هستید، برای طبخ غذا هم در ماکروفر و هم در مایکروویو نیازی به استفاده از آب نیست.

زیرا هر دو دستگاه فوق به کمک رطوبت موجود در خود موارد خوراکی، فرایند طبخ و پخت آن را انجام می‌دهند. به همین دلیل ارزش غذایی، خوراکی‌هایی که به واسطه دستگاه‌های فوق تهیه می‌شود بیشتر است. همچنین طعم و مزه غذا نیز بهتر و خوشمزه‌تر خواهد بود.

دیگر مزیت این دستگاه‌ها عدم نیاز به افزودن کره و روغن برای بخت و پز است. این مزیت برای کسانی که دچار افزایش وزن بوده و برای کنترل وزن خود نیاز به صرف مواد غذای کم کالری دارند بسیار ایده‌آل است. زیرا می‌توانند خوراکی دلخواه خود را بدون افزودن کالری اضافی برای پخت، تهیه کنند.

برای برشته کردن خوراکی‌ها نیز استفاده از مایکروفر و مایکروویو مناسب‌تر هست. زیرا هم زمان کمتری را نیاز دارد. هم کیفیت برشته شدن خوراکی مورد نظر افزایش می‌یابد.

کلام آخر

یا توجه به مطالب که در طول این مقاله خدمت شما عزیزان ارائه دادیم کم و بیش با تفاوت مایکروویو و مایکروفر آشنا شدید. اطلاعات ارائه شده به شما کمک می‌کند تا بتوانید یکی از این دو دستگاه را متناسب با نیاز و شرایط و همچنین ایده‌آل های خود انتخاب کنید. در حال حاضر قیمت انواع و اقسام لوازم برقی آشپزخانه نظیر قیمت چرخ گوشت بوش متناسب بر کیفیت آن‌ها محاسبه می‌شود، اما مسلما وسیله با کیفیت‌تر به دلیل کارایی بهتر قیمت بالاتری دارد.

دیدگاه خود را وارد کنید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *