سرور مجازی چگونه کار می کند؟

سرور مجازی چگونه کار می کند؟
  • 1401/1/25
  • گویا آی تی
  • 0

VPS ها این روزها سروصدای زیادی کرده اند و کسانی که آشنایی کمی با مفهوم سرور مجازی دارند، کنجکاو هستند تا بدانند سرور مجازی چگونه کار می کند؟

 

اما در این میان کسانی هم هستند که تنها نام VPS به گوششان خورده است و ممکن است ندانند که اصلا VPS چیست به همین دلیل ما تصمیم گرفتیم تا در این مقاله هم به سوال VPS چیست پاسخ دهیم و هم شما را نحوه کار سرور مجازی آشنا کنیم و بگوییم که چگونه یک سرور مجازی می تواند این چنین پرکاربرد باشد! پس همراهمان باشید.

سرور مجازی چیست؟

سرور مجازی یا vps که مخفف عبارت virtual private server به معنای یک کامپیوتر مجازی در دیتاسنتر است که ۲۴ ساعت روشن و دارای اینترنت پرسرعت است.

این یک تعریف کلی از سرور مجازی است و نمی تواند پاسخ کامل برای سوال VPS چیست باشد.

برای آن که به خوبی با مفهوم VPS چیست آشنا باشید، باید ابتدا بگوییم که سرور مجازی چگونه به وجود می آید. سرور ها که کامپیوترهای قدرتمندی هستند و به صورت ۲۴ ساعت روشن هستند، اصلی ترین کارشان این است که از داده ها و اطلاعات کاربران نگهداری و حفاظت کنند؛ درست مانند گاوصندوق ها!

این سرور های قدرتمند، به کمک تکنولوژی مجازی سازی به چندین سرور مجازی تبدیل می شوند و یک سرور فیزیکی که وجود دارد، به چندین سرور مجزا شبیه سازی می شود که در اختیار کاربران قرار می گیرد بدون آن که اشتراکی در منابع باشد و کاربر دیگری تحت تاثیر قرار بگیرد.

فرض کنید که سرور اختصاصی یک زمین است و روی آن آپارتمان ساخته می شود. در آپارتمان هر واحدی جداست و در استفاده از منابعی مانند آب، گاز، برق و امکاناتی مانند آشپزخانه، حمام مستقل از طبقات و واحد های دیگر است و هر واحد از منابع و امکانات استفاده می کند، بدون آن که واحد دیگری تحت تاثیر قرار بگیرد؛ درست مانند سرور مجازی!

 

برای درک مفهوم هاست اشتراکی، باید خوابگاه را مثال بزنیم. اگر تجربه اقامت در خوابگاه داشته باشید، می دانید که تمامی افرادی که در خوابگاه هستند، در منابع و امکاناتی مانند آشپزخانه و حمام مشترک هستند و استفاده هر دانشجو از این منابع و امکانات بر استفاده دانشجوی دیگر تاثیر می گذارد. برای مثال باید نوبتی از آشپزخانه استفاده کنند. هاست اشتراکی نیز اینگونه است؛ اگر سایتی ترافیک زیادی داشته باشد، سایت های دیگر با کندی مواجه می شوند.

تا اینجا به خوبی با مفهوم VPS چیست آشنا شدید؛ اما تا زمانی که ندانید VPS به چه دردی می خورد، اطلاعات شما در مورد VPS ناقص می ماند. پس در ادامه در مورد کاربردهای سرور مجازی صحبت می کنیم.

VPS چه کاربردهایی دارد؟

سرور مجازی کاربردهای زیادی دارد که اگر بخواهیم تک تک آن ها را بگوییم، باید مقاله منحصر به فردی را برایش اختصاص دهیم، به همین دلیل به چند تا از مهم ترین کاربردهای آن ها اشاره می کنیم.

  • سایت های پربازدید

سایت هایی که ترافیک بالایی دارند، به منابع و امکانات بیشتری نیاز دارند تا سایتشان دچار کندی نشود. استفاده از هاست اشتراکی سایت های پربازدید را با کندی مواجه می کند و سرور اختصاصی، هزینه های بالاتری را در پی دارد.

به همین دلیل اگر سایت پربازدیدی دارید و می خواهید ایرادات سایتتان مانند کندی سایت را حل کنید، پیشنهاد ما استفاده از سرور مجازی است.

  • فعالیت در بایننس

برای آن که بتوانید در صرافی های خارجی مانند بایننس فعالیت کنید، نیاز دارید تا با آی پی جدا از آی پی ایران فعالیت کنید؛ چرا که به دلیل تحریم ها، آی پی ها ایران مسدود می شود. VPS یک آی پی ثابت به شما می دهد که می توانید در بایننس فعالیت کنید و نگران مسدود شدن حسابتان نباشید.

  • فعالیت در بورس و بازارهای مالی

سرعت و دقت و کیفیت در دنیای بورس و بازارهای مالی حرف اول را می زند. برای آن که بتوانید همیشه در اول صف خرید سهام و بازارهای مالی باشید، نیاز دارید تا بدون کندی و بدون قطعی اینترنت، این کار را انجام دهید. چرا که یک قطعی و کندی بی موقع می تواند ضررهای زیادی را به شما از نظر مالی وارد کند.

اما VPS به خوبی این مشکل را حل می کند و شما می توانید با خیال راحت از این بازارها کسب درامد کنید.

  • ارسال ایمیل بدون محدودیت

یکی از روش های مارکتینگ، ایمیل مارکتینگ است که نیاز است تا به صورت انبوه ایمیل ارسال کنید. اما یکی از نقاط ضعفی که هاست های اشتراکی دارد، این است که شما نمی توانید به صورت نامحدود ایمیل ارسال کنید. اما این موضوع نقطه قوت VPS است و با خرید سرور مجازی، شما مشکلی در این زمینه نخواهید داشت و می توانید بدون محدودیت ایمیل ارسال کنید.

سرور مجازی چه مزایا و معایبی دارد؟

زمانی که در مورد مزایا و معایب می خواهیم صحبت کنیم، در ابتدا باید مشخص کنیم این مزایا و معایب نسبت به چه چیزی ارزیابی می شود؟ ما در این جا این مزایا و معایب را نسبت به سرور اختصاصی و هاست اشتراکی بیان می کنیم.

ابتدا به مزایای سرور مجازی اشاره می کنیم.

 

با مزایای VPS آشنا شوید.

  • VPS سرعت بیشتری دارد و قابل اعتماد تر است.
  • بر خلاف هاست اشتراکی، فضای مجزایی دارد و از دیگر کاربران سرور، تاثیر نمی گیرد.
  • دسترسی روت همان سوپریوزر دارد که امکان پیکربندی را برای شما فراهم می کند.
  • پایگاه داده های شما امنیتشان محفوظ است و امکان دسترسی به آن ها وجود ندارد.
  • قابلیت ارتقای سرور مجازی وجود دارد.
  • شما امکان ارتقای منابعی مانند رم، cpu، فضای ذخیره سازی اطلاعات و پهنای باند را خواهید داشت.
  • نسبت به سرور اختصاصی هزینه پایین تری دارد (البته با در نظر گرفتن عملکرد و امکانات)
  • امکان نصب هرگونه نرم افزار مورد نیاز روی VPS

VPS چه معایبی دارد؟

در مقایسه با هاست اشتراکی، هزینه بالاتری دارد

برای مدیریت درست سرور نیاز به دانش فنی بیشتری در این زمینه دارید

نیاز است تا تنظیمات بیشتری اعمال کنید تا امنیت VPS شما تا اندازه زیادی تامین شود

سرور مجازی چگونه کار می کند؟

در مورد ردپای تکنولوژی مجازی سازی در سرورها صحبت کردیم و گفتیم که سرور اختصاصی به کمک تکنولوژی مجازی سازی به سرور مجازی تبدیل می شود. اکنون دیگری تاثیر مجازی سازی در فناوری را نمی توان نادیده گرفت. چراکه سبب کاهش هزینه های فناوری اطلاعات و نیز کاهش مصرف انرژی دانست که دغدغه بزرگی برای جهان است.

مجازی سازی یک روش برای اجرای سیستم ها و اپلیکیشن های چندگانه روی یک سرور است

مجازی سازی کمک می کند تا سیستم ها و اپلیکیشن های چندگانه روی یک سرور اجرا شوند و قدرت پردازشی آن ها را به حداکثر می رساند.

یک سرور اختصاصی فیزیکی به کمک نرم افزار  سرور ویژه، به چندین VPS تقسیم می شود. دلیلی که می توانیم برای مفید بودن این روند بیان کنیم، این است که سرور فیزیکی تنها به یک کاربرد یا وظیفه اختصاص پیدا می کند و این سیستمی که اکنون می توانیم نام سنتی را روی آن بگذاریم، می تواند شبکه رایانه ای را از جنبه فنی بهینه سازی کند اما این قادر نیست تا از تمام توان پردازش سرور استفاده کند.

این که برای هر وظیفه از یک سرور فیزیکی استفاده کنید، انرژی زیادی مصرف می شود. دیتاسنتری که پر از سرور های فیزیکی است، مصرف برق بالایی دارد و همچنین هزینه های بالایی برای نگهداری می طلبد.

زمانی که سرور فیزیکی به چندین سرور مجازی مستقل شبیه سازی می شود، مصرف انرژی بهینه تر می شود.

سخن آخر

در این مقاله به صورت مفصل در مورد سرور مجازی و نحوه کارش با شما صحبت کردیم و تمامی جزئیات را در این مورد در اختیارتان قرار دادیم.

توصیه ما این است که سرور مجازی را جایگزین هاست اشتراکی کنید و اگر هنوز سایت چندان بزرگی ندارید، از سرور اختصاصی هم صرف نظر کنید! تنها با تغییر میزبانی سایتتان می توانید هم در هزینه هایتان صرفه جویی کنید و هم می توانید عملکرد سایتتان را بهبود دهید و هم می توانید از هدر رفت انرژی پیشگیری کنید!

اگر هنوز در این زمینه سوالی برایتان باقی مانده است، می توانید در قسمت نظرات با ما مطرح کنید تا در سریع ترین زمان پاسخ شما را دهیم

دیدگاه خود را وارد کنید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *