نحوه فعالیت در بازار فارکس، چگونه می توانیم از بازار فارکس درآمد کسب کنیم؟

نحوه فعالیت در بازار فارکس، چگونه می توانیم از بازار فارکس درآمد کسب کنیم؟
  • 1401/1/29
  • گویا آی تی
  • 0

شرایط فعالیت در بازار فارکس برای همه افراد فراهم است، اما سرمایه‌گذارانی که قصد ورود و معامله در فارکس را دارند، باید آموزش‌های بسیاری دیده باشند تا در این بازار پر ریسک، موفق عمل کنند.

از آنجا ‌که فارکس یک بازار مالی قدرتمند و سیال است و انجام معاملات در آن بیشتر از سایر بازارهای مالی است، از این‌رو مانند هر بازار دیگری، معامله‌گران نیازمند آشنایی با اصطلاحات اولیه این بازار و یادگیری روش‌های معامله و همچنین آموزش بصورت مجازی در نرم‌افزارهایی مانند متاتریدر هستند.

انتخاب کارگزاری؛ اولین گام برای شروع

اولین گام برای فعالیت در بازار فارکس، افتتاح حساب کاربری از طریق کارگزاری یا بروکر است که نقش واسطه میان سرمایه‌گذار و بازار را دارد. در واقع مهمترین بخش ورود هر سرمایه‌گذار به این بازار، انتخاب بروکر مناسب برای شروع فعالیت است. بروکرها انواع مختلفی دارند که هرکدام خدمات متفاوتی به کاربران ارائه می­دهند. لازم است معامله‌گران برای کسب بهترین بازدهی، در انتخاب بروکر خود دقت زیادی داشته باشند.

از مهم‌ترین فاکتورهایی که در انتخاب بروکر باید مدنظر قرار گیرد، میزان اسپرد دریافتی، اعتبار کارگزار، نحوه برداشت و واریز وجه و کمیت و کیفیت خدمات کارگزاری است.

به دلیل وجود تحریم­ها از سوی بسیاری از کارگزاری ها، امکان فعالیت معامله گران ایرانی، در بازار سرمایه فارکس وجود ندارد. پس شما باید برای فعالیت در بازار فارکس، بروکر مناسب که در سرویس دهی به کاربران ایرانی محدودیت ندارد را انتخاب کنید. در حال حاضر محبوب‌ترین کارگزاری‌های موجود بین کاربران ایرانی، لایت فارکس، فارکس تایم، هات فارکس و الپاری هستند که خدمات متنوع و بدون محدویتی را پشتیبانی می کنند.

انتخاب نوع حساب

پس از انتخاب بروکر مناسب، معامله گران باید برای ادامه فعالیت، اقدام به انتخاب یکی از حساب‌های موجود در بازار فارکس ‌کنند. حساب‌هایی که در بازار فارکس وجود دارند شامل: حساب استاندارد، حساب ارزهای دیجیتال، حساب سهام و حساب PRO هستند که هرکدام ویژگی‌های خاص خود را دارند.

خرید و فروش در بازار فارکس

در فارکس می توان به روش های گوناگونی همچون تحلیلی قیمت با پرایس اکشن، یا استفاده از استراتژی اسکالپ، معامله کرد. با این حال به طور کلی معامله جفت ارزها در فارکس به دو صورت زیر است:

  • Market Order
  • Pending Order

در روش Market Order، تریدر، دستور معامله خود را به صورت لحظه‌ای و دستی و با توجه به نرخ بازار، ثبت می‌کند و جفت ارز مورد نظر خودش را معامله می‌کند، در حالیکه در روش Pending Order، سرمایه‌گذار معامله خود را براساس قیمت بازار در روزهای آینده انجام می‌دهد که به آن دستور معلق هم گفته می شود.

تعیین جفت ارزهای مورد معامله

در بازار فارکس، جفت ارزهای زیادی برای معامله وجود دارد که خریداران می‌توانند روی آن سرمایه‌گذاری کنند. اما اعتبار جفت ارزها با یکدیگر برابر نیست. قطعاً محبوبیت جفت ارز پوند و دلار یا یورو و دلار بسیار بالاتر از سایر جفت ارزها است.

روش‌های ترید در فارکس

روش‌های متنوعی برای معامله در بازار فارکس وجود دارد که از جمله می‌توان به روش قرارداد آتی، قرارداد اختیاری، قراردادی بودجه مبادله ارز، قرارداد لحظه‌ای و معامله با اهرم اشاره کرد که هرکدام از این روش ها، ویژگی‌ها و کارکردهای خاص خود را دارند.

روش‌های تحلیل بازار

سرمایه‌گذاران فارکس باید همیشه ابزارهای مناسب جهت تحلیل را داشته باشند. تحلیل‌ها به دو صورت بنیادین و تکنیکال پایه‌گذاری شده‌اند. هنگام معامله، توجه به هر دو نوع تحلیل، اهمیت فراوانی دارد و معامله‌گران باید به انواع روش های تحلیل در بازار مسلط باشند.

بسیاری از تریدرها، تمام بررسی های خود را بر پایه تحلیل تکنیکال قرار می‌دهند، اما تحلیل فاندامنتال یا بنیادی، جنبه مهم تحلیل است که می‌تواند ریسک معامله را کاهش دهد. تحلیل براساس اخبار و اتفاقات در حوزه اقتصاد و سیاست یکی از جنبه های تحلیل بنیادی است که سرمایه­گذار باید به آن توجه کند. همچنین در تحلیل تکنیکال از استراتژی‌های متنوعی برای تحلیل تغییرات سهم در کوتاه‌مدت، میان‌مدت و طولانی‌مدت استفاده می‌شود.

استراتژی‌هایی که در تحلیل تکنیکال وجود دارد، شامل زیر مجموعه های زیادی مانند امواج الیوت، الگوهای هارمونیک، پرایس اکشن، کار با اندیکاتورها و داینامیک تریدینگ است. یکی از بهترین استراتژی های ترید، استراتژی پرایشن اکشن است که قیمت‌های معاملاتی برای ساخت یک فرمول معاملاتی تکنیکال مورد بررسی و تحلیل قرار می‌گیرند.

شما به عنوان معامله گر می‌توانید از این استراتژی به تنهایی برای انجام معاملات خود استفاده کنید. یکی از مهمترین دلایل برتری این استراتژی نسبت به سایر استراتژی ها، امکان انجام معاملات در چهارچوب‌های زمانی مختلف است که توجه معامله‌گران زیادی را به خود جلب کرده است. معاملات در پرایس اکشن در بازه زمانی کوتاه مدت، میان مدت و طولانی مدت انجام می شوند.

رابطه اسپرد و موفقیت در ترید

هنگام ترید باید به اسپردهای فارکس یعنی تفاوت بین قیمت پیشنهاد (bid) یا خرید و درخواست(ask) یا فروش توجه کرد. چرا که اسپرد اولین هزینه­ای است که در بازار، معامله می­شود و هرچه اسپرد بالاتر باشد، هزینه‌ی معامله هم بیشتر خواهد شد.

به عنوان مثال فرض کنید یک کارگزار قصد دارد مقداری ارز، از شما خریداری کند. پس از خرید ارز از شما، قطعاً کارگزار این ارز را با مبلغ بیشتری به شخص خریدار خواهد فروخت. بنابراین سود کارگزار از تفاوت قیمت بین شما و فروش به یک شخص دیگر، به دست می‌آید. همچنین به نوعی دیگر در صورتی که کارگزار قصد داشته باشد مقداری ارز به شما بفروشد، قطعاً این ارز را به مقادیر کمتری از شخص دیگر خریده است. به این طریق می‌توان مبالغ اسپرد را مشخص کرد.

هنگامی که نوسان جفت ارزها با اهرم یا لوریج همراه می­شود، می­تواند بیانگر پایان کار تریدر فارکس باشد. هرچه اهرم استفاده شده بالاتر باشد، هزینه اسپرد در مقایسه با دارایی موجود در حسابتان، بیشتر است. بنابراین بهتر است از اهرم کوچک استفاده شود. اگر دارایی شما کم باشد، ولی پوزیشن بزرگی انتخاب کرده باشید، به تبع آن، اسپرد هم بالا می­رود و ممکن است با دریافت مارجین کال روبرو شوید یا حتی پوزیشنتان بسته شود. تکنیک­ها و نکات معاملاتی درباره اسپرد وجود دارد که باعث کاهش ضرر و موفقیت بیشتر می­شود:

  1. توجه به عواملی چون نوسان، نقدینگی و اخبار مربوط به اسپرد که با در نظر گرفتن آنها هزینه اسپرد برای معامله­گر کاهش می­یابد.
  2. جفت ارزهایی انتخاب شوند که میزان نقدینگی بالایی دارند.

جفت ارزهای اصلی یورو / دلار (EUR/USD)، دلار/ ین (USD/JPY)، پوند/ دلار (GBP/USD) و دلار/ فرانک سوئیس ( USD/CHF)، در بین سایر جفت ارزها، به دلیل اینکه در حجم‌های بالایی معامله می‌شوند، پایین‌ترین اسپرد را دارند.

  1. در نظر گرفتن زمان انجام معاملات روزانه

زمان معامله به شدت بر اسپردهای فارکس اثرگذار است، بنابراین بهتر است که این عامل را در استراتژی خود در نظر داشته باشید. در طی نشست­های معاملاتی اصلی یعنی نشست‌های لندن، نیویورک، سیدنی و توکیو، معمولاً اسپرد فارکس، به علت حجم بالای معاملات، در پایین‌ترین حد خود قرار دارد. معامله‌گران برای بهره­وری از مزایای اسپردها، می‌توانند در این زمان‌ها شروع به معامله کنند. هنگام همزمانی نشست‌های لندن و نیویورک، اسپردها ممکن است پایین‌تر هم بیایند.

در این مطلب در خصوص نحوه فعالیت در فارکس برای کسب سود بیشتر صحبت کردیم. شما می توانید در اینجا اطلاعات بیشتری در مورد این بازار مالی کسب کنید.

دیدگاه خود را وارد کنید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *